Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Odeslatod Oskar v 27.2.2007 19:09

Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze. Uzemnění chrání před nebezpečným napětím právě mezi kolejí a zemí. Řečeno elektrikářsky, mělo by jít o síť typu TN - tedy uzel zdroje uzeměn, neživé části nulovány (mám ale pocit, že takovéto označení se v ss. sítích nepoužívá.)

Pád trolejového vedení může být "víc než nebezpečný", neboť jde o ss. proud, který jak známo zabíjí něžně ("Killing me softly"). Navíc, pokud spadne trolej tak nešikovně, že se uzavře pouze proud řádu stovek Ampér, není to detekováno v měnírně jako nadproud a napájení běží dál (Proto se říká - když už zkrat, tak ale pořádný).

Jo a v Brně řeší korozi opačnou polaritou napájení, díky které to nekoroduje u měníren, ale v místě spotřeby - tedy rozprostřeně po celém městě.
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Odeslatod 7080 v 26.2.2007 23:56

DJ_RADIO2 napsal:Díky. A ještě dotaz, když dodje k pádu troleje, může to někoho ohrozit, jako na zdraví?


Může, jestli ti něco říká termín krokové napětí, tak asi víš čím může.
Uživatelský avatar
7080
Uživatel
 
Založen: 02.12.2005 13:40
Bydliště: V kopci mezi M 135 a M 22

Odeslatod DJ_RADIO2 v 26.2.2007 22:37

Díky. A ještě dotaz, když dodje k pádu troleje, může to někoho ohrozit, jako na zdraví?

Absolut napsal:DJ Radio 2: Izolace kolejí - používá se různých pryžových / gumových podložek, v ideálním případě slouží zároveň jako antivibrační opatření :D realita svršku BKV je někdy dost jiná, máme v části sítě korozí prožrané žlaby v panelech BKV a bludné proudy vesele pokračují výztuží panelu kam se jim zachce :D
DJ_RADIO2
Uživatel
 
Založen: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6

Odeslatod Absolut v 26.1.2007 10:07

DJ Radio 2: Izolace kolejí - používá se různých pryžových / gumových podložek, v ideálním případě slouží zároveň jako antivibrační opatření :D realita svršku BKV je někdy dost jiná, máme v části sítě korozí prožrané žlaby v panelech BKV a bludné proudy vesele pokračují výztuží panelu kam se jim zachce :D
Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
 
Založen: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Odeslatod Jabberwocky v 26.1.2007 9:35

Drobounká poznámka, kterou prosím nikdo neberte osobně: sloveso je zemnit, takže uzemnění, koleje jsou zemněné atd.
Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
 
Založen: 27.5.2005 9:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Odeslatod DJ_RADIO2 v 25.1.2007 22:08

jj, děkuju. Ale takhle se se také vytvoří koroze, ne? Sice proud neteče zemí do měnírny, ale vytváří se elektrody mezi kolejí a potrubím, nebo ne? A jak se to řeší s izolací?

I.am.good napsal:Vím pouze 1) - tramvajové koleje nejsou zeměné, to by to dopadlo pro trubky pod ulicema dost špatně :) Samozřejmostí je zpětné vedení od kolejí do měníren. :wink:
DJ_RADIO2
Uživatel
 
Založen: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6

Odeslatod 7080 v 25.1.2007 21:49

K bodu dva, podnik má vlastní rozvody z měníren 22kV/600V. Z městských trafaček by to nešlo. Zajištění dodávek při výpadku měnírny je možné pouze propojením sekcí, náhradní zdroje nejsou. Ochrany jsou na sloupech, kde jsou růžkové bleskojistky a potom v měnírnách jsou rychlovypinače.
Uživatelský avatar
7080
Uživatel
 
Založen: 02.12.2005 13:40
Bydliště: V kopci mezi M 135 a M 22

Nulování kolejí a jiné dotazy

Odeslatod DJ_RADIO2 v 25.1.2007 20:47

Zdravim
Mam takový elektrikářský dotaz. Těch dotazů je více.

1) V metru vím, že kolej jako záporný vodič neni zeměn a síť je izolovaná. U tramvají si to těžko dovedu představit a taky by mě zajímalo, jak se to řeší s krokovým napětím atd? Jestli se používají nějaké hluboké zemniče nebo tak?

2) Kam je napojena trolej? Ke každé městské trafačce 22/0.4, nebo je tu nějaká speciální vlastní síť? Jsou zde nějaké ochrany, nebo spíše zajíštění dodávky jako u metra?

3) Nevlastníte nějaký dokument s informacemi jako: Jaký je tak průměrný příkon tramvají, stabilita napětí v troleji, vytížení tratí?

Díky moc za odpovědi.
DJ_RADIO2
Uživatel
 
Založen: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6

Předchozí

Zpět na Tramvajové tratě a infrastruktura

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron