Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Odeslatod Tom v 09.8.2008 16:49

co to tam vysí na tom sloupu ?
http://foto.prazsketramvaje.cz/2008/srp ... ka-047.jpg
vypadá to jak solární panel ? :)
Uživatelský avatar
Tom
Uživatel
 
Založen: 15.11.2003 21:58
Bydliště: Praha

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Odeslatod Karosák v 20.6.2008 15:13

To jsem rád, že mi ta škola něco dala :lol: ...děkuji za odpovědi
Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
 
Založen: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Zajezdnia Strasznice

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Odeslatod MF v 20.6.2008 14:45

Oskar napsal:Přesně tak, bleskojistka pro svedení přepětí při přímém úderu blesku. Že by ochránila před zničením tramvaj, nebo měnírnu se asi říct nedá, ale může alespoň zabránit průrazu izolace přívodních kabelů. A v součinnosti s přepěťovou ochranou na tramvajích a měnírnách může pomoci minimalizovat případné škody.


Je to tak, jak píše Oskar. Na železnici je to logicky také, avšak rozteč vodičů v jiskřišti bleskojistky je vzhledem k xkrát většímu napětí větší.
MF
Uživatel
 
Založen: 04.3.2007 19:28
Bydliště: Tepláků ráj. Půl hodiny na metro a v pozadí Krušné hory.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Odeslatod Oskar v 20.6.2008 14:34

Přesně tak, bleskojistka pro svedení přepětí při přímém úderu blesku. Že by ochránila před zničením tramvaj, nebo měnírnu se asi říct nedá, ale může alespoň zabránit průrazu izolace přívodních kabelů. A v součinnosti s přepěťovou ochranou na tramvajích a měnírnách může pomoci minimalizovat případné škody.
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Odeslatod Karosák v 20.6.2008 14:04

Chtěl bych se zeptat na toto udělátko. Proč je trolej pod napětím přes to drátěné "Xko" skoro spojena se zemí (přes sloup). Všiml jsem si toho u sekcí, u napájecích míst, ale i na železnici. Napadlo mě, že by to mohlo suplovat průrazku, tedy že při úderu blesku by proudový nápor "neprohořel" nejbližší tramvají, ale přes toto "Xko" s jistě menším odporem než má tramvaj, se běžel vybít do země a "Xko" by také sloužilo pro lepší uhašeni oblouku. Co na to odborníci :?: :idea:
Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
 
Založen: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Zajezdnia Strasznice

Odeslatod Oskar v 24.5.2007 8:19

DJ_RADIO2 napsal:Tak ale síť TN je síť s uzeměným uzlem, tak to v tom případě je síť TT. :)

Přesně tak. Jak už jsem zde psal, má předchozí doměnka byla chybná... Ještě možná by se ta síť dala nazvat IN (uzel zdroje je izolován, neživé části spojeny s uzlem zdroje...)
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Odeslatod DJ_RADIO2 v 23.5.2007 22:59

Tak ale síť TN je síť s uzeměným uzlem, tak to v tom případě je síť TT. :)

Oskar napsal:Právě že není. Pokud vezmeme ideální situaci, kdy koleje jsou dokonale izolovány od země, nedojde po uzemnění troleje k průchodu žádného proudu. Izolovaná soustava jen přestane být izolována a na kolejích se proti zemi objeví nebezpečné napětí.

Aby se to nestalo, bude v měnírnách něco, co hlídá velikost napětí mezi mínus pólem měnírny a zemí (v ideálním stavu by nemělo být napětí žádné, neboť jde o dvě oddělené soustavy, co mezi sebou napětí mít nemají) a pokud napětí stoupne nad nějakou minimální mez, napájení se odpojí.

Jinak to co jsi napsal platí doslova, pokud slova "zem" nahradíš slovy "kolej"
DJ_RADIO2
Uživatel
 
Založen: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6

Odeslatod Oskar v 23.5.2007 22:29

DJ_RADIO2 napsal:Jasný, takže když spadne trolej země, nebo ji spojim se zemí (né, že bych to chtěl dělat samozřejmě), třeba když spadne a dotkne se třeba něčeho uzeměného, tak je o zkrat. A když ten zkrat nebude dost dobrej, tak zemí potečou stovky ampér a nikdo si toho prakticky nevšimne.
Jo, TN jsem chtěl slyšet. :) Díky.
Právě že není. Pokud vezmeme ideální situaci, kdy koleje jsou dokonale izolovány od země, nedojde po uzemnění troleje k průchodu žádného proudu. Izolovaná soustava jen přestane být izolována a na kolejích se proti zemi objeví nebezpečné napětí.

Aby se to nestalo, bude v měnírnách něco, co hlídá velikost napětí mezi mínus pólem měnírny a zemí (v ideálním stavu by nemělo být napětí žádné, neboť jde o dvě oddělené soustavy, co mezi sebou napětí mít nemají) a pokud napětí stoupne nad nějakou minimální mez, napájení se odpojí.

Jinak to co jsi napsal platí doslova, pokud slova "zem" nahradíš slovy "kolej"
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Odeslatod DavidD v 23.5.2007 20:59

DJ_RADIO2 napsal:Jasný, takže když spadne trolej země, nebo ji spojim se zemí (né, že bych to chtěl dělat samozřejmě), třeba když spadne a dotkne se třeba něčeho uzeměného, tak je o zkrat. A když ten zkrat nebude dost dobrej, tak zemí potečou stovky ampér a nikdo si toho prakticky nevšimne.
Jo, TN jsem chtěl slyšet. :) Díky.
Přesně tak. @3666
Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
 
Založen: 10.5.2006 16:36

Odeslatod DJ_RADIO2 v 23.5.2007 20:56

Jasný, takže když spadne trolej země, nebo ji spojim se zemí (né, že bych to chtěl dělat samozřejmě), třeba když spadne a dotkne se třeba něčeho uzeměného, tak je o zkrat. A když ten zkrat nebude dost dobrej, tak zemí potečou stovky ampér a nikdo si toho prakticky nevšimne.
Jo, TN jsem chtěl slyšet. :) Díky.
DJ_RADIO2
Uživatel
 
Založen: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6

Odeslatod Oskar v 09.5.2007 12:24

I.am.good napsal:Uzemněné nejsou, spojené s měnírnou ano. :) Jednotlivé kolejnice jsou navzájem spojeny mimo pevnostních spojek (šroubů) také vodícími měděnými dracouny, vždy po nějaké vzdálenosti od nich jde tzv. "zpětné" vedení" do měnírny. A tím se koloběh proudu měnírna - měnírna uzavírá... :D
Přesně tak... :-) Pokud to z předchozího nevyplynulo, tak se omlouvám. Z měnírny vychází stejný počet plus drátů a mínus drátů. Každý úsek je napojen cca. třemi plus dráty, takže bude napojen taky cca. třemi mínus dráty.

<idea>
Plus dráty jsou propojovány v krabicích podél tratí označovaných výstražnou tabulkou "Vysoké napětí - životu nebezpečno !" (ač 600V vysoké napětí není :-) ).

Mínus dráty jsou propojovány v krabicích podél tratí, označovaných výstražnou tabulkou "Pozor, zpětný proud!", která varuje, že po odpojení přívodu z měnírny se na svorkovnici objeví 600V prolezlých z troleje přes tramvaj poblíž.
</idea>
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Odeslatod I.am.good v 08.5.2007 17:26

Uzemněné nejsou, spojené s měnírnou ano. :) Jednotlivé kolejnice jsou navzájem spojeny mimo pevnostních spojek (šroubů) také vodícími měděnými dracouny, vždy po nějaké vzdálenosti od nich jde tzv. "zpětné" vedení" do měnírny. A tím se koloběh proudu měnírna - měnírna uzavírá... :D
I.am.good
 

Odeslatod MF v 08.5.2007 16:44

To se mi nějak nezdá, že by koleje nebyly uzemněné, resp spojené s měnírnou. Vždyť kdokoliv by se dotkl tramvaje a stál venku, tak by dostal pecku. Čistě teoreticky: Pokud pojedu s tramvají T3, na plný nášlap (zrychlovač vytočen, motory odbuzené) a bude sucho, tak pojedu pomalu, protože odpor země při suchu bude dost velký. Najednou zaprší a okamžitě se zvýší rychlost, neboť se odpor země sníží. Vezmu-li v potaz třeba trať do Modřan, tak poslední měnírna je někde u Nádraží Modřany. To kdyby bylo sucho, tak bych na konečnou možná ani nedojel.... :lol: :lol: :lol:
MF
Uživatel
 
Založen: 04.3.2007 19:28
Bydliště: Tepláků ráj. Půl hodiny na metro a v pozadí Krušné hory.

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Odeslatod Oskar v 04.5.2007 12:39

Oskar kdysi nesprávně napsal:Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze.
Oprava: Ani záporný pól měnírny není uzemněn. Spoléhá se na přirozené uzemnění kolejí prostě tím, že leží na zemi. Kromě toho se po každém výpadku napájení proměřují izolační odpory a zřejmě se sleduje i napětí záporného pólu proti zemi (pro případ, že by nějak došlo k uzemnění troleje a koleje by dokonale uzemněny nebyly)
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Odeslatod DJ_RADIO2 v 27.2.2007 20:57

krkové napětí mi samozřejmě dosti říká... no já se tohle všechno ptalm, protože jsem tak uvažoval nad tim, že kdyby síť byla izolovaná, stejně prostě je díky vodě a všemu v podstatě stále přízemňována... nemáte o tom někdo doma nějakej dokument větší? Jo v Brně jsem slyšel, že maj obráceně ty polarity, no... a A už to v Praze v praxi někoho zabilo?

Oskar napsal:Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze. Uzemnění chrání před nebezpečným napětím právě mezi kolejí a zemí. Řečeno elektrikářsky, mělo by jít o síť typu TN - tedy uzel zdroje uzeměn, neživé části nulovány (mám ale pocit, že takovéto označení se v ss. sítích nepoužívá.)

Pád trolejového vedení může být "víc než nebezpečný", neboť jde o ss. proud, který jak známo zabíjí něžně ("Killing me softly"). Navíc, pokud spadne trolej tak nešikovně, že se uzavře pouze proud řádu stovek Ampér, není to detekováno v měnírně jako nadproud a napájení běží dál (Proto se říká - když už zkrat, tak ale pořádný).

Jo a v Brně řeší korozi opačnou polaritou napájení, díky které to nekoroduje u měníren, ale v místě spotřeby - tedy rozprostřeně po celém městě.
DJ_RADIO2
Uživatel
 
Založen: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6

PředchozíDalší

Zpět na Tramvajové tratě a infrastruktura

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron