Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Oskar » 29.11.2009 17:34

Mapl píše:A když už jsme u toho - jaký je vlastně rozdíl mezi rádiovými a infračervenými prvky? Na principu infr. pracují třeba kontrolní body tuším, ale na principu rádiových co? Díky.
Rozdíl je primárně v kmitočtu – infračervené systémy mají vlnovou délku jen o něco větší, než viditelné světlo (tedy vlnové délky cca. 800 – 1500 nm) a tedy se šíří podobně jako viditelné světlo – hlavně odrazy, málokdy ohybem. Také se hodně tlumí průchodem většinou neprůhledných materiálů – včetně špíny.

Rádiové systémy používají obvykle velmi krátké a ultra krátké vlny, což jsou vlnové délky cca. 10 cm až 10 m, tedy mnohonásobně větší. Konkrétně TRAMVYS používá údajně standardizovanou frekvenci 433,92 MHz, což odpovídá vlnové délce cca 70 cm. Takové signály se snáze ohýbají kolem předmětů kratších, než vlnová délka a nedělá jim problém procházet většinou nevodivých materiálů. Také jsou často všesměrové, což se v optické doméně realizuje těžko s dostatečným výkonem.

Shrnutí: Na ovládání výhybek se hodí rádio, protože je výhodné, že se nemusí přesně mířit a nemusí být mezi body viditelnost. Naopak pro účely DoRISu se hodí inframajáky, protože je naprosto exaktně definované, ve kterém okamžiku k přenosu dojde, takže je jasné, že tramvaj zrovna opouští zastávku.

Uživatelský avatar
Mapl
Uživatel
Příspěvky: 622
Registrován: 11.5.2005 20:42
Bydliště: Praha 2 - Vinohrady
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Mapl » 29.11.2009 16:47

A když už jsme u toho - jaký je vlastně rozdíl mezi rádiovými a infračervenými prvky? Na principu infr. pracují třeba kontrolní body tuším, ale na principu rádiových co? Díky.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Oskar » 27.11.2009 20:07

Vida, to je dobrý nápad. Tak já výhledově sepíšu něco o rádiovém ovládání a kolejových obvodech a ozvu se.

Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
Příspěvky: 947
Registrován: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od syverin » 27.11.2009 20:00

Oskare, pokud bys měl pocit, že text SPVD o výhybkách potřebuje jakýmkoliv způsobem doplnit nebo aktualizovat, stačí dát vědět ;) Kontakt na stránce dole, u mne nebo u Damira ;)

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Oskar » 27.11.2009 17:50

Ještě můžu (ve vší skromnosti :twisted: ) nabídnout mnou předkousaný materiál:
http://shell.sh.cvut.cz/~oskar/stah/tec ... rkblue.pdf

Konkrétně stránky 19, 24, 25.

Uživatelský avatar
Mapl
Uživatel
Příspěvky: 622
Registrován: 11.5.2005 20:42
Bydliště: Praha 2 - Vinohrady
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Mapl » 27.11.2009 17:42

Oskare děkuju, přesně tohle jsem měl na mysli. :) Měj se fajn...

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Oskar » 27.11.2009 17:37

Mapl píše:(4 kontakty, určitě víte co mám na mysli...)
Nevíme. Ale pokud máš na mysli pracovní, blokovací, pomocný a odblokovací, tak celkem podrobný popis najdeš na stránkách SPVD:
http://spvd.cz/?p=technika/tramvaje/vyh ... hnika.html

Je to ale všechno historie, dnešní výhybky mají kolejové obvody, ultrazvukové/IR závory na blokování a také přijímače rádiového signálu a vyhřívání. Ale pro základní pochopení ona historie bohatě stačí.

Uživatelský avatar
Mapl
Uživatel
Příspěvky: 622
Registrován: 11.5.2005 20:42
Bydliště: Praha 2 - Vinohrady
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Mapl » 27.11.2009 16:59

Neměl by někdo výňatek z nějakého učebního textu něco ohledně trolejových kontaktů u křižoavtek (4 kontakty, určitě víte co mám na mysli...). Docela by mi to pomohlo, děkuju. :)

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Čo je vo vedení ...

Příspěvek od Oskar » 13.5.2009 10:21

jeffer píše:Tak by ma zaujímalo, či tu niekto pobehoval popri napájacom vedení s osciloskopom - na rozdiel od vysokého napätia (50 Hz), mi totiž tento "jednosmer" ruší (analógový, rádiový) signál pulzmetra - takže by ma zaujímalo, čo za paobdĺžnikopílosínusoidy tam lozí zo všetkých tých pulzných trakčných výzbrojí ;)
To by bylo jistě zajímavé. Ostatně, bylo by fajn, kdyby stejně jako mívala 5501 na palubě demo-zrychlovač a stykače, měl nějaký nový cvičný vůz R.P na palubě osciloskop ukazující průběhy napětí a proudů na kotvách a hlavních pólech motorů, v troleji, na záskokovém odporu atd. Myslím, že by to byla pro leckoho přinejmenším zajímavá podívaná :)

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Jabberwocky » 13.5.2009 10:13

2217 píše:
Tom píše:co to tam vysí na tom sloupu ?
http://foto.prazsketramvaje.cz/2008/srp ... ka-047.jpg
vypadá to jak solární panel ? :)
Teda, pana :devilsmokin na Tebe!
Klídek, třeba to bylo jenom vysílením. :devilsmokin

jeffer
Uživatel
Příspěvky: 123
Registrován: 07.5.2009 11:55

Čo je vo vedení ...

Příspěvek od jeffer » 13.5.2009 1:26

Tak by ma zaujímalo, či tu niekto pobehoval popri napájacom vedení s osciloskopom - na rozdiel od vysokého napätia (50 Hz), mi totiž tento "jednosmer" ruší (analógový, rádiový) signál pulzmetra - takže by ma zaujímalo, čo za paobdĺžnikopílosínusoidy tam lozí zo všetkých tých pulzných trakčných výzbrojí ;)

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3008
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od trainzjohny » 19.2.2009 23:13

Jakub - nepůjde o napínáky TV které jsou závislé na teplotě .. netuším jak se to nazývá odborně ?!

gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od gabuliatko » 19.2.2009 19:40

tedy ja "myslel" ze DORISi cidlo v zastavkovem oznacniku je pasivni a vse obstarava mobilni jednotka, asi jsem myslel spatne

Uživatelský avatar
Jakub
Uživatel
Příspěvky: 471
Registrován: 22.12.2007 23:43
Bydliště: Jedno z posledních nádraží, kde jsou komplet mechanická návěstidla.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od Jakub » 19.2.2009 17:28

Netušíte někdo, co za vychytávku to visí na prvním sloupu vlevo za zastávkou Vozovna Motol zc? Jde o takovou trubičku dlouhou asi půl metru, která je na drátě asi metr od sloupu. To je nějaká pružina? (Ještě je zde možnost, že je to kryt na dráty po nějaké stavbě, ale moc to tak nevypadá). Pokud už je to tam déle, tak se omlouvám, ale při téměř denním cestování jsem si všiml až dnes.

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Příspěvek od willyjeff » 10.8.2008 18:18

MOp píše:Ano solární panel zásobující elektřinou čidlo dorisu v zastávkovém označníku.
ahá, tak proto mě dneska celý den čidlo nesnímalo :-) Málo svítilo sluníčko. Vivat ekologie :-)

Odpovědět