Stránka 5 z 8

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 21.4.2011 17:33
od Karosák
Taky na výjezdu ze smyčky Špejcar jsem si všiml již dříve tohoto nového typu "sekce". Už tam visí od chvíle co byla smyčka znovu připojena k síti, ale nenapadlo mě to nijak rozmazávat. A navíc s původními návěstmi. Elektroline má v katalogu "sekci" (armatury pro tramvajovou trakci, str. 19), kterou mám na mysli, ale netvrdí, že lze projíždět pod proudem.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 21.4.2011 12:06
od MF
je jich treba plny dvur v Ko. Je i na vyjezdu z Vo. Tam jsem ji ale zkusil riznout 5km rychlosti a 15T prestala jet a pipla jakoze na chvili bez napeti.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 21.4.2011 11:54
od Oskar
Sice nevím, jak přesně to funguje, ale mohlo by to fungovat třeba takhle:
tramsekce.png
Je to vlastně stejné, jako klasická sekce, až na to, že střední část, která je běžně z izolantu, je tady z vodiče a do tohoto vodiče je dvěma diodami zavedeno napětí alespoň z jedné strany. Takže se tramvaj neocitne nikdy bez proudu...

Ale nějak se mi to nezdá, tak se taky rád nechám poučit od povolanějších...

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 21.4.2011 10:38
od Bobik
Brejšín píše: Izolovaný úsek je jen asi 1O cm dlouhý a oddělení je zajištěno pomocí diod.
Mohl bys to prosím trošku rozvést i pro ty co o elektrice ví víceméně akorát že není vidět a bolí to? Těch 10cm - tzn. dostatečná vzdálenost, aby se lištama nespojili dva úseky (jeden je v úseku a druhý izolován)? Případně to není na závadu? A ty diody jsou tam proč (namísto obyčejnýho "kusu plastu") - aby se to mohlo brát pod jízdou, příp zamezují přetažení oblouku mezi úseky?

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 21.4.2011 6:16
od Brejšín
V okolí prašného mostu jsou již instalovány, doporučuji prohlédnout.
Izolovaný úsek je jen asi 1O cm dlouhý a oddělení je zajištěno pomocí diod.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 21.4.2011 4:48
od kruťák
MM-Mikulovsky (v tématu Zátahové orientace) píše:novou návěst sekce, jíž je možno projíždět "podjízdou" a na níž není možné zůstat "viset" - zatím není v Praze instalovaná jediná, ale prý se nějaké chystají na vhodná - respektive pro klasické sekce naprosto nevhodná místa)
Předpokládám, že ani tak nejde o návěst jako o samotný úsekový dělič. Mohl by mi někdo seznámený s tím popsat jak taková "sekce" vypadá? Já bych si dokázal představit různá řešení, ale jejich popis by byl delší, nesrozumitelnější a s větším počtem odboček a dodatků než onen příspěvek citovaného autora :), tak to radši nechám povolanějším...

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 03.12.2009 14:59
od Bobik
:P :P :P Jdu si půjčit smolinec a vyzkouším to.... :D

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 02.12.2009 21:01
od jendelin.i
OT
Oskar píše: Shrnutí: Na ovládání výhybek se hodí rádio,
i v kovovém stavu :?:
http://www.meteleskublesku.cz/?movie=40 Rozhovor u stolu 4:26

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 29.11.2009 17:34
od Oskar
Mapl píše:A když už jsme u toho - jaký je vlastně rozdíl mezi rádiovými a infračervenými prvky? Na principu infr. pracují třeba kontrolní body tuším, ale na principu rádiových co? Díky.
Rozdíl je primárně v kmitočtu – infračervené systémy mají vlnovou délku jen o něco větší, než viditelné světlo (tedy vlnové délky cca. 800 – 1500 nm) a tedy se šíří podobně jako viditelné světlo – hlavně odrazy, málokdy ohybem. Také se hodně tlumí průchodem většinou neprůhledných materiálů – včetně špíny.

Rádiové systémy používají obvykle velmi krátké a ultra krátké vlny, což jsou vlnové délky cca. 10 cm až 10 m, tedy mnohonásobně větší. Konkrétně TRAMVYS používá údajně standardizovanou frekvenci 433,92 MHz, což odpovídá vlnové délce cca 70 cm. Takové signály se snáze ohýbají kolem předmětů kratších, než vlnová délka a nedělá jim problém procházet většinou nevodivých materiálů. Také jsou často všesměrové, což se v optické doméně realizuje těžko s dostatečným výkonem.

Shrnutí: Na ovládání výhybek se hodí rádio, protože je výhodné, že se nemusí přesně mířit a nemusí být mezi body viditelnost. Naopak pro účely DoRISu se hodí inframajáky, protože je naprosto exaktně definované, ve kterém okamžiku k přenosu dojde, takže je jasné, že tramvaj zrovna opouští zastávku.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 29.11.2009 16:47
od Mapl
A když už jsme u toho - jaký je vlastně rozdíl mezi rádiovými a infračervenými prvky? Na principu infr. pracují třeba kontrolní body tuším, ale na principu rádiových co? Díky.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 27.11.2009 20:07
od Oskar
Vida, to je dobrý nápad. Tak já výhledově sepíšu něco o rádiovém ovládání a kolejových obvodech a ozvu se.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 27.11.2009 20:00
od syverin
Oskare, pokud bys měl pocit, že text SPVD o výhybkách potřebuje jakýmkoliv způsobem doplnit nebo aktualizovat, stačí dát vědět ;) Kontakt na stránce dole, u mne nebo u Damira ;)

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 27.11.2009 17:50
od Oskar
Ještě můžu (ve vší skromnosti :twisted: ) nabídnout mnou předkousaný materiál:
http://shell.sh.cvut.cz/~oskar/stah/tec ... rkblue.pdf

Konkrétně stránky 19, 24, 25.

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 27.11.2009 17:42
od Mapl
Oskare děkuju, přesně tohle jsem měl na mysli. :) Měj se fajn...

Re: Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Napsal: 27.11.2009 17:37
od Oskar
Mapl píše:(4 kontakty, určitě víte co mám na mysli...)
Nevíme. Ale pokud máš na mysli pracovní, blokovací, pomocný a odblokovací, tak celkem podrobný popis najdeš na stránkách SPVD:
http://spvd.cz/?p=technika/tramvaje/vyh ... hnika.html

Je to ale všechno historie, dnešní výhybky mají kolejové obvody, ultrazvukové/IR závory na blokování a také přijímače rádiového signálu a vyhřívání. Ale pro základní pochopení ona historie bohatě stačí.