Trolejové vedení, napájení a zabezpečení

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Příspěvek od Oskar » 04.5.2007 13:39

Oskar kdysi [b]nesprávně[/b] píše:Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze.
Oprava: Ani záporný pól měnírny není uzemněn. Spoléhá se na přirozené uzemnění kolejí prostě tím, že leží na zemi. Kromě toho se po každém výpadku napájení proměřují izolační odpory a zřejmě se sleduje i napětí záporného pólu proti zemi (pro případ, že by nějak došlo k uzemnění troleje a koleje by dokonale uzemněny nebyly)

DJ_RADIO2
Uživatel
Příspěvky: 25
Registrován: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6
Kontaktovat uživatele:

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Příspěvek od DJ_RADIO2 » 27.2.2007 20:57

krkové napětí mi samozřejmě dosti říká... no já se tohle všechno ptalm, protože jsem tak uvažoval nad tim, že kdyby síť byla izolovaná, stejně prostě je díky vodě a všemu v podstatě stále přízemňována... nemáte o tom někdo doma nějakej dokument větší? Jo v Brně jsem slyšel, že maj obráceně ty polarity, no... a A už to v Praze v praxi někoho zabilo?
Oskar píše:Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze. Uzemnění chrání před nebezpečným napětím právě mezi kolejí a zemí. Řečeno elektrikářsky, mělo by jít o síť typu TN - tedy uzel zdroje uzeměn, neživé části nulovány (mám ale pocit, že takovéto označení se v ss. sítích nepoužívá.)

Pád trolejového vedení může být "víc než nebezpečný", neboť jde o ss. proud, který jak známo zabíjí něžně ("Killing me softly"). Navíc, pokud spadne trolej tak nešikovně, že se uzavře pouze proud řádu stovek Ampér, není to detekováno v měnírně jako nadproud a napájení běží dál (Proto se říká - když už zkrat, tak ale pořádný).

Jo a v Brně řeší korozi opačnou polaritou napájení, díky které to nekoroduje u měníren, ale v místě spotřeby - tedy rozprostřeně po celém městě.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Nulování kolejí a jiné dotazy

Příspěvek od Oskar » 27.2.2007 19:09

Pokud vím, tak záporný pól měnírny je uzemněn, nicméně vedení proudu zemí je nežádoucí právě z důvodů koroze. Uzemnění chrání před nebezpečným napětím právě mezi kolejí a zemí. Řečeno elektrikářsky, mělo by jít o síť typu TN - tedy uzel zdroje uzeměn, neživé části nulovány (mám ale pocit, že takovéto označení se v ss. sítích nepoužívá.)

Pád trolejového vedení může být "víc než nebezpečný", neboť jde o ss. proud, který jak známo zabíjí něžně ("Killing me softly"). Navíc, pokud spadne trolej tak nešikovně, že se uzavře pouze proud řádu stovek Ampér, není to detekováno v měnírně jako nadproud a napájení běží dál (Proto se říká - když už zkrat, tak ale pořádný).

Jo a v Brně řeší korozi opačnou polaritou napájení, díky které to nekoroduje u měníren, ale v místě spotřeby - tedy rozprostřeně po celém městě.

Uživatelský avatar
7080
Uživatel
Příspěvky: 1079
Registrován: 02.12.2005 13:40
Bydliště: V kopci mezi M 135 a M 22

Příspěvek od 7080 » 26.2.2007 23:56

DJ_RADIO2 píše:Díky. A ještě dotaz, když dodje k pádu troleje, může to někoho ohrozit, jako na zdraví?
Může, jestli ti něco říká termín krokové napětí, tak asi víš čím může.

DJ_RADIO2
Uživatel
Příspěvky: 25
Registrován: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DJ_RADIO2 » 26.2.2007 22:37

Díky. A ještě dotaz, když dodje k pádu troleje, může to někoho ohrozit, jako na zdraví?
Absolut píše:DJ Radio 2: Izolace kolejí - používá se různých pryžových / gumových podložek, v ideálním případě slouží zároveň jako antivibrační opatření :D realita svršku BKV je někdy dost jiná, máme v části sítě korozí prožrané žlaby v panelech BKV a bludné proudy vesele pokračují výztuží panelu kam se jim zachce :D

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 26.1.2007 10:07

DJ Radio 2: Izolace kolejí - používá se různých pryžových / gumových podložek, v ideálním případě slouží zároveň jako antivibrační opatření :D realita svršku BKV je někdy dost jiná, máme v části sítě korozí prožrané žlaby v panelech BKV a bludné proudy vesele pokračují výztuží panelu kam se jim zachce :D

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 26.1.2007 9:35

Drobounká poznámka, kterou prosím nikdo neberte osobně: sloveso je zemnit, takže uzemnění, koleje jsou zemněné atd.

DJ_RADIO2
Uživatel
Příspěvky: 25
Registrován: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od DJ_RADIO2 » 25.1.2007 22:08

jj, děkuju. Ale takhle se se také vytvoří koroze, ne? Sice proud neteče zemí do měnírny, ale vytváří se elektrody mezi kolejí a potrubím, nebo ne? A jak se to řeší s izolací?
I.am.good píše:Vím pouze 1) - tramvajové koleje nejsou zeměné, to by to dopadlo pro trubky pod ulicema dost špatně :) Samozřejmostí je zpětné vedení od kolejí do měníren. :wink:

Uživatelský avatar
7080
Uživatel
Příspěvky: 1079
Registrován: 02.12.2005 13:40
Bydliště: V kopci mezi M 135 a M 22

Příspěvek od 7080 » 25.1.2007 21:49

K bodu dva, podnik má vlastní rozvody z měníren 22kV/600V. Z městských trafaček by to nešlo. Zajištění dodávek při výpadku měnírny je možné pouze propojením sekcí, náhradní zdroje nejsou. Ochrany jsou na sloupech, kde jsou růžkové bleskojistky a potom v měnírnách jsou rychlovypinače.

DJ_RADIO2
Uživatel
Příspěvky: 25
Registrován: 26.3.2005 23:51
Bydliště: Praha6
Kontaktovat uživatele:

Nulování kolejí a jiné dotazy

Příspěvek od DJ_RADIO2 » 25.1.2007 20:47

Zdravim
Mam takový elektrikářský dotaz. Těch dotazů je více.

1) V metru vím, že kolej jako záporný vodič neni zeměn a síť je izolovaná. U tramvají si to těžko dovedu představit a taky by mě zajímalo, jak se to řeší s krokovým napětím atd? Jestli se používají nějaké hluboké zemniče nebo tak?

2) Kam je napojena trolej? Ke každé městské trafačce 22/0.4, nebo je tu nějaká speciální vlastní síť? Jsou zde nějaké ochrany, nebo spíše zajíštění dodávky jako u metra?

3) Nevlastníte nějaký dokument s informacemi jako: Jaký je tak průměrný příkon tramvají, stabilita napětí v troleji, vytížení tratí?

Díky moc za odpovědi.

Odpovědět