Tramvajové tratě a příslušenství

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od von Špilberk » 27.6.2016 13:54

mart337 píše:Ono je to trochu složitější. Srdcovka je součástí výhybky (alespoň podle toho co jsem si našel na Wikipedii).
Jo, zprávu, že srdcovka je součást výhybky už jsem dostal interní poštou. :lol: A odpověděl jsem, že to vím. 8-)
Ale o to nejde: jde o to, co je v D1/2. V D1/2 není žádná definice výhybky, není tam nikde napsáno, že srdcovka je součást výhybky a není tam ani napsáno, co je křížení. A my jezdíme podle D 1/2 a ne podle wikipedie. 8-)
Tak ať to tam někdo správně napíše a bude to, vždyť to není první nejasnost nebo nesmysl v D 1/2.
Navíc i kdyby se tam napsalo, že srdcovka patří k výhybce, tak to nestačí, protože D1/2 mluví o rychlosti na hrotech výhybky, a ne na celé výhybce, takže i to by se muselo přepsat. A na rozjezdovou splítku to pořád nepomáhá, protože (jak jsem napsal):
von Špilberk píše:Navíc máme §2 (základní pojmy), kde je definována v bodě 18 rozjezdová splítka: rozjezdová splítka je kolejové rozvětvení trati za výhybkou, kde konstrukční uspořádání kolejí neumožňuje souběžnou jízdu vlaků.
Z:arrow: takže nikdo rozhodně nemůže tvrdit, že srdcovka na konci splítky je ještě součást výhybky (resp. tvrdit to může, ale je to blbě). Navíc je tu jasně napsáno, že splítka je rozvětvení trati, nikoliv křížení. A o tom, že by splítka končila křížením taky nic.
A já tu definici nevymyslel, já ji jen opsal z D 1/2. 8-)
mart337 píše:A tudíž nejspíš ve splítce, kde se alespoň jedna kolej kříží s druhou jde o křížení a mělo by se podle toho jet.
To je právě to slovíčkaření s předpisy: ve splítce se nekříží dvě koleje, ale dvě kolejnice, což není totéž.

A teď si zkuste představit dvě věci:
1. představte si, že ta rozjezdová splítka za Hradčanskou by měla 1 km, to by znamenalo jet 1 km 15km/h, protože jsem ještě neopustil prostor výhybky.
2. představte si, že je to sjezdová splítka: a teď na té srdcovce kolik :?: Z odbočky 15 a z příma 30, protože je to srdcovka před sjezdovou výhybkou, nebo 15 z obou směrů, protože je to křížení :?: :?:
A teď někdo raďte...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od mart337 » 27.6.2016 13:28

Ono je to trochu složitější. Srdcovka je součástí výhybky (alespoň podle toho co jsem si našel na Wikipedii). Tím pádem, jestliže je D1/2 stanoveno 15 a nebo dle značení, tak by to mělo platit i pro srdcovku (viz Hradčanská ZC, Voz. Stčešovice a nově nábř. Kpt. Jaroše).
Co se týká splítky, tak ta je dle Wikipedie definovaná jako úsek trati, kde se dvě (části) trati míjejí, vedou souběžně tak, že se po nich nedá jet a stát na obou současně. Tzn, že se ani nemusí křížit ani dotýkat, ale průjezdný profil je omezený. Z tohoto důvodu by se dalo uvažovat o tom, že přímo v gefinici splítky by asi definována ta rychlost nemusela být.
A tudíž nejspíš ve splítce, kde se alespoň jedna kolej kříží s druhou jde o křížení a mělo by se podle toho jet.
Dle mne je to logické z toho, že srdcovka rychlostní výhybky je tak masivní, ale srdcovky ostatní už ne.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od von Špilberk » 27.6.2016 9:38

MOp: ano, správně: D1/2 mluví o rychlosti jízdy po/proti hrotům výhybky. O rychlosti přes srdcovku před/za těmi hroty nic. 8-)

Navíc máme §2 (základní pojmy), kde je definována v bodě 18 rozjezdová splítka: rozjezdová splítka je kolejové rozvětvení trati za výhybkou, kde konstrukční uspořádání kolejí neumožňuje souběžnou jízdu vlaků.
Z:arrow: takže nikdo rozhodně nemůže tvrdit, že srdcovka na konci splítky je ještě součást výhybky (resp. tvrdit to může, ale je to blbě). Navíc je tu jasně napsáno, že splítka je rozvětvení trati, nikoliv křížení. A o tom, že by splítka končila křížením taky nic. (ovšem definice křížení chybí úplně, jak jsem už napsal)

Blaueminence píše:Možná vám budou tyhle otázky připadat jako banalita, ale já k tomu nikde nemůžu nic najít.
Naopak, otázka je příliš odborná, a takový odborník tu asi nediskutuje. :D
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4740
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od MOp » 27.6.2016 9:08

Petrpes píše:Ve sjezdových vexlích ho pojedeš 30 ani nemrkneš ;)
No jasně, ale tam platí odrážka číslo 6 :-)

6 Rychlost jízdy nesmí být vyšší než 30 km.h-1 při jízdě po hrotu výhybky z přímé kolejové
větve, pokud není návěstí stanovena jiná rychlost.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od von Špilberk » 27.6.2016 8:56

Tohle je už dlouhotrvající diskuze, protože definice kolejového křížení v D 1/2 chybí. Takže někdo tak a někdo tak.
Já jsem zastánce toho, že jedna srdcovka křížení není, ale zároveň to není na plnou rychlost. 8-) Skoro bych řekl, že to trolejové křížení je dobrý pomocník. Trolejové křížení tam totiž taky není, je tam trolejové větvení. :D

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1074
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od thriller2 » 27.6.2016 8:10

MOpe, D1/2 jsem četl a toto jsem si původně myslel, ale včera se mi dostalo odpovědi:
MM-Mikulovsky píše:(...)PŘES SRDCOVKU SPLÍTKY JE MOŽNO JET "PLNOU TRAŤOVOU RYCHLOSTÍ :!:
Čímž se tedy vracím na začátek, že by snad srdccovka z výhybky R01 mohla zvýšit rychlost průjezdu splítkou Hradčanská?

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2235
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Petrpes » 27.6.2016 8:02

Kříž ve splítce je poněkud sporný...
Ve sjezdových vexlích ho pojedeš 30 ani nemrkneš ;)
A pokud by se to pak mělo brát doslova, je 15 od špiček až ke srdcovce, celé je to vyhybka.
I Ema však chtěla 15 jen přes jazyky a srdce, takže jak pánové?? Řekl bych že na toto není naše D/půl zrovna připravena...

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4740
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od MOp » 27.6.2016 7:11

thriller2 píše:A přes srdcovku splítky na Hradčanské řidiči taky zpomalují, i když jim svítí volno. Má toto nějaký důvod, když tam není omezení rychlosti?
Protože tam platí:
D 1/2 Dopravní a návěstní předpis pro tramvaje

§ 31
Rychlost jízdy

5 Rychlost jízdy nesmí být vyšší než 15 km.h-1 při:
c) jízdě přes kolejové a trolejové křížení, pokud není návěstí stanovena jiná rychlost,

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1074
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od thriller2 » 27.6.2016 7:02

A přes srdcovku splítky na Hradčanské řidiči taky zpomalují, i když jim svítí volno. Má toto nějaký důvod, když tam není omezení rychlosti?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 26.6.2016 23:29

thriller2 píše:MM-M: Tak proč má R 01u Prašného mostu speciální srdcovku v porovnání s ostatními výhybkami?
nějak jsem si nevšiml, že by samotná srdcovka u R01 byla nějak/konstrukčně speciální - ROZHODNĚ NENÍ DRÁŽNÍ, ALE JE TO KLASICKÝ (asi litinový) BLOK S VYSOUSTRUŽENÝM ŽLÁBKEM/Y VE TVARU PÍSMENE "X"
- jediná zvláštnost té srdcovky je v jejím umístění nikoliv mezi žlábkové, ale bezžlábkové kolejnice :!:

PS: to, že se tam zprvu jezdilo menší rychlostí než nyní mělo údajně spojitost s tou srdcovkou, ale snad v nějaké její vadě (asi výrobní/instalační) a pro toto omezení stačilo snížit max. rychlost kousek před samotnou srdcovkou - přes jazyky R01, od nichž po srdcovku prostě TRAM rychlost o 20km/h nezvýší :!:

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1074
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od thriller2 » 26.6.2016 23:03

MM-M: Tak proč má R 01u Prašného mostu speciální srdcovku v porovnání s ostatními výhybkami?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 26.6.2016 22:13

mart337 píše:Jo, Kotlářka by byla taky fajn, ale to s tou sjezdovkou se dá vyřešit uplně krásně krátkou splítkou, To už mělo být na spoustě míst, jako třeba Mánes. Jinak s tím ale opatrně neb spousta borců by pak měla ze zadní části soupravy šejkr.
ROZJEZDOVÉ SPLÍTKY MĚLY BÝT DÁVNO INSTALOVÁNY z provozních důvodů:
1.) kvůli bezpečnosti dopravy i zaměstnanců DPP - řidičů TRAM
a) horní Klárov od Chotkáčů, aby TRAM při nepřehození/neuzamčení ROV, zastavením před jejím přestavníkem neblokovala protisměrnou IAD odbočující vlevo do Valdštejnské ul. - nedávno, když jsem tam šel "doklepnout" (dle návěstidla) neuzamčenou ROV, tak mně mohlo srazit OA, jehož řidič nechtěl čekat v koloně tří předchozích OA a s"třihl to" přímo před čumákem protijedoucí TRAM směrem k mé osobě pohybující se před vlastní TRAMvají
b) nepřehození/neuzamčení "rozřazovací" ROV před výstupními zastávkami obratiště Kotlářka zastavením TRAMvaje před jejím přestavníkem/jazyky blokuje/zdržuje IAD ZC Z:arrow: aby uvedené nehrozilo, tak měly být konstruovány 2 navazující/krátce se překrývající rozjezdové splítky (pomocí dříve než dnes umístěné ROV mělo být realizováno odbočení vpravo do 1. rozjezdové splítky, v jejíž pravých kolejnicích by následně byla druhá "rozřazovací "ROV" za níž by obě její obě větve se (od levé traťové koleje vedoucí přímo) odklonily vpravo a od sebe se rozdělily cca v místě dnešního přestavníku "rozřazovací" ROV)
2.) pro vznik časových úspor - omezení dlouhého čekání na odblokování dvou propojených poměrně vzdálených ROV předchozím vlakem
a) Palačák od Moráně
b) Palačák z mostu
Z:arrow: v obou případech by měly být zrušeny současné levé ROV s přestavníky a jazyky daleko za 1. pravými výhybkami a to značně v prostoru křižovatky (zejména řidič u přestavníku levé ROV z mostu je značně ohrožen IAD jedoucí od Výtoně vlevo na most), pravé ROV by zůstaly na svém místě a jen by podélně levé strany jejich levých kolejnic vedly nově kolejnice splítkové koleje pro odbočení vlevo, které by se nově určovalo "splítkovou" ROV umístěnou nakonec přímého úseku před pravou ROV :!:
3.) ROV by neměly být umístěny ani tak, že TRAM kvůli zastavení před jejím přestavníkem zablokuje přechod prochodce
- jako např. v Dlážděné ul. k Senovážnému nám., ale zde to není na splítku, ale tzv. na vytažení východního chodníku a posunutí přechodu na jih k ROV

Blaueminence
Uživatel
Příspěvky: 107
Registrován: 04.3.2012 21:48

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Blaueminence » 26.6.2016 20:57

Mám ještě jeden dotaz - jak je to s křížením? Nikde v Praze jsem neviděl křížení se 4 hlubokými srdcovkami (například u Vozovny Střešovice nebo leckde jinde by ale určitě nikomu nevadilo). Pokud by existovalo (nebo už existuje?), kolik by se přes něj smělo jet? A jaká je podmínka pro úhel, pod kterým se hluboké srdcovky smějí použít?

Možná vám budou tyhle otázky připadat jako banalita, ale já k tomu nikde nemůžu nic najít.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 26.6.2016 20:46

thriller2 píše:Možná jsem se špatně vyjádřil, tím křížením jsem měl na mysli srdcovku výhybky.
Mimochodem, Milane, rychlostní výhybka samozřejmě řeší rychlost přes celou výhybku, ne jen přes výměnu.
#-o jakto, že zase tvrdíš blbosti :?: :
1.) rychlosti přes výhybky jsou stanoveny přes hroty nebo po hrotech = přes jazyky (JAZYK VÝHYBKY = POHYBLIVÁ/PŘESTAVITELNÁ ČÁST, a to rozhodně u žádné výhybky není až po tzv. srdcovku výhybky)
2.) je nařízena max. povolená na rychlost přes KŘÍŽENÍ KOLEJÍ, ALE NIKOLIV KOLEJNIC (2 kolejnice tvoří kolej) = PŘES SRDCOVKU SPLÍTKY JE MOŽNO JET "PLNOU TRAŤOVOU RYCHLOSTÍ :!:

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1074
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od thriller2 » 26.6.2016 20:25

Možná jsem se špatně vyjádřil, tím křížením jsem měl na mysli srdcovku výhybky.
Mimochodem, Milane, rychlostní výhybka samozřejmě řeší rychlost přes celou výybku, ne jen přes výměnu.

Odpovědět