Tramvajové tratě a příslušenství
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Ve svých příspěvcích jsem chtěl poukázat na to, že nic není černobílé, jak je zde mnohdy poukazováno. Poukáži jen na jedno, je zde obhajoba toho, že za to, či ono může ten či onen, není vždy to pravé ořechové. Pouze tvrdím, že ve vedení města by měl stát člověk, který má vizi, proto jsem sáhl do minulosti a vzpomněl na pana primátora Baxu. On měl ve své době více štěstí, byl mu dopřán čas. Vůbec mi nezáleží na tom kdo je z jaké politické strany, ale co je schopen udělat a prosadit. Bém to prosadit, zrovna jako kdysi Baxa, dokázal. Současná radniční koalice v čele s Hřibem, je to nejhorší co Praha mohla dostat (viz např. Smetanovo nábřeží). Jediné v čem "umí" je malování cyklotras na vozovky. Na to poukazuji, i když nejsem zaujat proti cyklistům. Teď již čekám na to až se začnou malovat trasy pro kočárky. Jinak, že si vedení DP dokáže prosadit své, jsou např. retrotramvaje. Pozor tím nechci říci, že se mi nelíbí, ale trochu mě zaráží, že když se zařízne na čas retrolinka, tak se tyto tramvaje objeví i na jiných linkách. Možná to má hlubší důvody, i když nevěřím, že je to z důvodu nedostatku vozů.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
V základě je to pravda, neb technické věci zařizoval DPP, ale vedly se kolem toho dost velké a kritické diskuze. Těch kritiků pevných podvozků bylo hodně, ale nakonec se odsouhlasily, protože Praha chtěla novou 15T a tu mohla dostat jedině tak, že si zakoupí ty 14T. Takže si to nakonec dohadoval DPP, ale na základě velkého tlaku magistrátu, aby ŠT měla prachy na vývoj 15T.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
To je ale nesmyslný úkrok stranou. To navýšení ceny mostu bylo způsobeno právě za Béma, kdy byl původně navržený a vysoutěžený most naprosto změněn. S odůvodněním, že Praha potřebuje něco originálního...
Pokud jde o 14T, tak jediným faktickým smyslem bylo zajistit kšeft Škodovce. Ona jaksi "patřila do rodiny". Byl to ten samý druh zakázky, jaký předvedlo odstupující zastupitelstvo P8 (také ODS) při zadání stavby nové radnice - nevíme, jak to bude vypadat, ale bude to stát miliardu a postaví to Metrostav...
Naposledy upravil(a) XSC dne 29.10.2020 18:58, celkem upraveno 1 x.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
demon: informaci mám přímo z magoše a není od lidí z okolí Béma. Nakonec optej se i v jiných DP odkud vychází požadavky na vozový park. Města pouze mají požadavek na to, co mají více méně splňovat. Ostatní si dojednávají většinou odborníci dopravce podle svých představ. Je pravdou, že tito odborníci mohou být DP najati, ale za finálními objednávkami stojí vždy DP, zrovna tak, že je poté zástupci města schvalují, ale ti zástupci vždy většinou dají na jednotlivá DP. Co se týká Trojského mostu a nakonec i Blanky tak jejich dostavba již probíhala pod taktovkou jiného vedení města. V tom měl výhodu tehdejší pan primátor Baxa, který si dokázal ohlídat vše s ohledem, že mu byl dopřán čas. Jen na závěr dodán, nebyl jsem fanouškem Béma, ale přiznávám mu, že měl vizi a od lidí z jeho okolí vím, že dokázal prosadit co chtěl, někdy i dost tvrdě.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Vtip je ale v tom, že cena 400M byla vysoutěžená v souboru staveb městského okruhu, za most určitého provedení. Jenže se dodatečně vypsala architektonická soutěž na jinou podobu mostu a tu vyhrál most s dvakrát vyšší cenou. A při vypracování projektu se pak přišlo na to, že to bude ještě dražší, protože by se to v navržené podobě neuneslo.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6705
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Můžu znát zdroj téhle informace ? Doteď jediné dohledatelné info zní a veškeré dostupné zdroje ho potvrzují, že DP opakovaně vyhodnotil vozy s pevnými podvozky jako nevyhovující a i přesto tehdejší primátor smlouvu s ŠT na jejich nákup podepsal s vysvětlením, že z jejich ceny bude placen vývoj nového vozu přímo na míru Prahy...MARV píše: ↑29.10.2020 10:20Pokud se týká tramvají 14T, tak podle různých informací, i když je to podivné, výběr proběhl podle doporučení tehdejšího vedení DP po jednání se Škodou. Pouze jsem zaslechl, že ten kdo to za DP vyjednal, poté s tučnou odměnou od DP odešel. Je pravda, že obchod schválil magoš, ale ten dal na doporučení budoucího provozovatele.
Za stranu dopravce pak samozřejmě smlouvu musel parafovat tehdejší GŘ Jílek.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Ano, dneska by to možné asi nebylo, ale tehdy - a nemyslím tím dobu před revolucí - se kšefty a podpora v rámci strany podporovaly. Jak jinak by k tomu ŠT přišla, když šlo o firmu, která se do té doby zabývala jen rekonstrukcemi kolejových vozidel.
Naposledy upravil(a) mart337 dne 29.10.2020 13:00, celkem upraveno 1 x.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Tak dalece nevidím, za totáče určitě vláda v plánovaném hospodářství určovala kde a kdo co bude vyrábět a provozovat, v současnosti se mi to zdá více méně ne moc možné. Nakonec se při pohledu na současné DP, a to nejen pražské, zdá se být toto poněkud nadnesené. V současnosti záleží více méně na tom co chce provozovatel, to co mu město schválí a pochopitelně na financích.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Dle mého osobního názoru šlo o kšeft pro ŠT, aby měla prachy na vývoj 15T a nákup 14T byl jediný způsob, jak to provést. A podle mne všechno bylo domlouváno na úrovni tehdejší vlády a magistrátu a vedení DPP mohlo akorát tak nakonec všechno odklepnout podle vedení nahoře. Tehdy šlo o to, aby se rozjely kšefty pro ŠT. Byly hlasy proti tomu, ale neměly šanci.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
V této chvíli nechci hodnotit co a jak stojí, jenom porovnávat nesrovnatelné mi nepřísluší. Trojský most stojí a je podle mnohých nejen účelný, ale i pohledově vydařený. Pravdou je, že cena byla vyšší, ale žel jsme v době, kdy na začátku je málem zaručena cena výsledná a posléze se v průběhu nachází důvody proč cenu navýšit. Libeňák zatím taky po té zázračné opravě stojí, jenom doufám, že cena jeho rekonstrukce bude pirátsky nízká a pouze doufám, že to nedopadne jako 7.11.1916 v Bostonu, kdy tramvaj skončila na dně řeky. Je pravdou, že tam k tomu nevedlo zřícení mostu, i když most tam svoji roli hrál. Pokud se týká tramvají 14T, tak podle různých informací, i když je to podivné, výběr proběhl podle doporučení tehdejšího vedení DP po jednání se Škodou. Pouze jsem zaslechl, že ten kdo to za DP vyjednal, poté s tučnou odměnou od DP odešel. Je pravda, že obchod schválil magoš, ale ten dal na doporučení budoucího provozovatele.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
V době povodní byl primátorem ještě jiný ODS výtečník. Jmenoval se Němec a tvrdil, že situace je nadmíru výtečná ještě 2 hodiny před zaplavením metra. Ovšem právě po povodních (a nástupu Béma na podzim 2002) se ODS naprosto utrhla z řetězu. Stejně jako dneska byl nouzový stav neskutečnou příležitostí...
A taky hromadu 14T, pro Prahu naprosto nevhodného typu.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Bém zas vyšrouboval Trojský most z 400M na 1,3G Což ale bylo čisté šroubování, zatímco u Libeňského mostu jde o porovnání hrušek s jablky - co je za samotný most přes řeku a co je za celou silnici s dalšími mosty. Aspoň mají koule vytáhnout celkovou částku, i když by tedy patřilo zveřejnit přehledné rozklíčování všech doposud zvažovaných variant, aby bylo jasno, co se o kolik navyšuje a kdo plaší. Bém tu odvahu neměl a třeba u Blanky mlžil jen s cenou za stavební část tunelu.
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Předem, nepopírám, že Praha si za vlády snad všech primátorů na určité věci úvěry brala, ať přímo, či nepřímo (viz 15T), ale dlužno podotknouti, že ji to zase nijak v rozpočtových pravidlech nijak neohrozilo. Zrovna v případě Blanky by nárůst nemusel být tak veliký, kdyby paní primátorka Krnáčová rychleji konala. Dokonce si dovoluji myslet, že kdyby Bém vydržel déle, tak máme z velké většiny hotový vnitřní okruh a dokonce i pár km tram. tratí navíc. Je pravdou, že by si na to Praha musela asi vzít nějaký úvěr, ale určitě by jí to zase v rozpočtových pravidlech nijak neohrozilo. I když je zase pravdou, že opravu Libeňského mostu zvládla nynější koalice "bravurně".
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10207
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Bobik: Tak díky němu máme půlku vozového parku moderní...Bohužel připosranost současného vedení nemá koule vyřešit tu druhou polovinu...Za to bez problémů šroubuje Libenský most ze 600 mega na 3 mld a možná ještě víc... A buh ví co utíká "bez dozoru" do všemožných blbostí...
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4895
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Tramvajové tratě a příslušenství
Zadlužil. A pořádně - viz Blanka, vozy 15T, který stále ještě nejsou splacený...
Jiná otázka je, nakolik je to dobře či špatně a zdali to nešlo udělat lépe. Třeba u Blanky je známo, že rozpočet hodně podstřelil, aby vůbec prošla radou.