Tramvajové tratě a příslušenství

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od Karosák » 07.5.2009 20:31

Karotka píše:
Karosák píše:(...)
Na tramvaje lze tyto způsoby přenést obtížně-kdy je trať širou tratí a kdy dopravnou/nádražím/obratištěm? Je trať v Minské ulici širá dvoukolejná trať s kolejovými spojkami, nebo dopravna s 1. a 2. kolejí...nějak nám to puzzle nejde dohromady, že :?: :idea:
Když toto násilně použijeme na tramvaje, bude mít jednokolejná smyčka jen jednu 1. kolej. Směr trati je vyřešen. (...)
Železniční názvosloví hlavně nejde aplikovat na dvoukolejnou TT se smyčkami z prostého důvodu, že nám první kolej ("traťová") splývá s druhou. Představme si jednokolejnou smyčku bez rozvětvení - ve který okamžik proběhne změna směru jízdy z lichého na sudý? Nehledě na to, že dvoukolejná trať se tu zakončuje jednokolejnou smyčkou a přesto to krásně vychází =D>
:lol: :lol: hustý, já řikal, že to moc nejde

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od MF » 07.5.2009 19:15

P_V píše:Existuje snad institut vydrženého věcného břemene. Uměl by to někdo objasnit?
Řekl bych, že to bude fungovat jako s drátama na barákách. Než by to s každým majitelem domu nyní dodatečně projednaly, majitel se x krát odvolá, tak to nikam nevede. To je hold pozůstatek z doby minulé, kdy baráky byly města. Tak raději postaví stovky sloupů viz Na Knížecí... S tělesem to asi bude horší, tam nějaké to břemeno asi už bude zřízené, ale bůhví jak to je. Třeba v těch Ďáblicích tu zastávku majitel povolil, ale třeba by se musela jmenovat U autosalonu Renault :)

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od Karotka » 07.5.2009 15:22

Karosák píše:(...)
Na tramvaje lze tyto způsoby přenést obtížně-kdy je trať širou tratí a kdy dopravnou/nádražím/obratištěm? Je trať v Minské ulici širá dvoukolejná trať s kolejovými spojkami, nebo dopravna s 1. a 2. kolejí...nějak nám to puzzle nejde dohromady, že :?: :idea:
Když toto násilně použijeme na tramvaje, bude mít jednokolejná smyčka jen jednu 1. kolej. Směr trati je vyřešen. (...)
Železniční názvosloví hlavně nejde aplikovat na dvoukolejnou TT se smyčkami z prostého důvodu, že nám první kolej ("traťová") splývá s druhou. Představme si jednokolejnou smyčku bez rozvětvení - ve který okamžik proběhne změna směru jízdy z lichého na sudý? Nehledě na to, že dvoukolejná trať se tu zakončuje jednokolejnou smyčkou a přesto to krásně vychází =D>

Uživatelský avatar
Petr
Provozovatel
Příspěvky: 2040
Registrován: 14.11.2003 8:36
Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat znač
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od Petr » 07.5.2009 15:06

Karosák píše:A jinak jsem spatřil šťavnatej lom kolejnice u přejezdu přes silnici před zastávkou Přístaviště zc (OR10) a mlátí jak čepovka :twisted:
Ten lom je úmyslně naříznutá kolejnice kvůli vzdutí prosím jich pěkně. :roll:

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od Karosák » 07.5.2009 14:11

A jinak jsem spatřil šťavnatej lom kolejnice u přejezdu přes silnici před zastávkou Přístaviště zc (OR10) a mlátí jak čepovka :twisted:

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od Karosák » 07.5.2009 14:09

Dovolte mi pár řádků:
...první...druhá...čísla kolejí se však na naší železnici určují podle 1.koleje, která se volí jako nejpřímější průjezd dopravnou/nádražím ve směru tratě. Základní pravidla Z:arrow: Stojím-li v dopravně/nádraží na 1. koleji čelem ke konci tratě (koukám např od Vraného n. Vlt. k Dobříši), pak jsou sudé koleje po mé pravici a liché koleje po mé levici. Toť jednokolejná trať.
Pokud máme dvoukolejnou trať a pravostraný provoz (úředně máme, Dlouhonickou spojku u Přerova a podobné provozní anomálie nemění pravidla hry), pak 1. kolej je vpravo, 2. kolej vlevo ve směru tratě. Sudé koleje (4,6,8..) jsou na straně 2. koleje, liché (3,5,7...) na straně 1. koleje.
Podle uspořádání kolejiště může mít stanice třeba jen liché, nebo jen sudé koleje. Pokud kolej rozdělíme výhybkou, nebo cestovým návěstidlem, její části pak označujeme písmeny (např. kolej 2a).
To jsou ty "služební koleje"-obrázek je velmi ilustrační 8-)
Kromě kolejí máme lichý směr trati (začátek Z:arrow: konec) a sudý směr trati (konec Z:arrow: začátek). Tato kritéria nám rozdělí stanici na pomyslné kvadranty, podle nichž pak dostávají prvky v kolejišti označení-především hlavní návěstidla (př.: L1[=hl. návěstidlo u 1. koleje na lichém zhlaví], Sc4, S3...atd).
Hlavní a vedlejší máme pouze tratě, ne koleje. Koleje máme buď dopravní (se zabezpečenou jízdní cestou-zamčené výměny, elektrické závislosti, krytá návěstidly...) a manipulační (minimální zabezpečení,zamčené výkolejkami, možnost jízdy jen posunujících dílů...).
Na tramvaje lze tyto způsoby přenést obtížně-kdy je trať širou tratí a kdy dopravnou/nádražím/obratištěm? Je trať v Minské ulici širá dvoukolejná trať s kolejovými spojkami, nebo dopravna s 1. a 2. kolejí...nějak nám to puzzle nejde dohromady, že :?: :idea:
Když toto násilně použijeme na tramvaje, bude mít jednokolejná smyčka jen jednu 1. kolej. Směr trati je vyřešen. Tedy v Ďáblicích bych to nyní (stávající stav) viděl na 1. kolej vedoucí prostředkem, 2. kolej je ta úplně vnější a třetí kolejí je ta vnitřní, Nádr. Hostivař totéž. Ale co třeba Podbaba, Petřiny (řekněme, že 1. kolej je ta lépe průjezdná, tedy asi ta vnější-nemá křížení), ale na Bílé Hoře? Která kolej je "přímější"? Proto si myslím, že se na čísla nehraje a nejvýstižnější je říkat vnitřní, vnější, střední. To nám pro naši síť stačí a všichni vědí. Pokud neplatí pro označování kolejí nějaká zvláštní pravidla, pak bych slovo "předjízdná" viděl jako dobrou berličku, ale pečlivě zvažoval jeho použití, protože když najdu správný argument, udělám z kdejaké koleje předjízdnou Z:idea: :wink:
Naposledy upravil(a) Karosák dne 07.5.2009 14:41, celkem upraveno 3 x.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od P_V » 07.5.2009 13:10

Existuje snad institut vydrženého věcného břemene. Uměl by to někdo objasnit?

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od MF » 07.5.2009 12:47

Nojo, tak když na tu trať někdo postaví tank, tak s tím nikdo nemůže nic udělat. To je jako kdesi s tou křižovatkou, která byla na soukromém pozemku, majitel tam zaparkovat tank a nikdo nemohl nic. Majitel pak docílil snad toho, že město to od něj konečně koupilo.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od P_V » 07.5.2009 6:32

jendelin.i píše:Je, a nechtěl by někdo posunout výstupní zastávku už do Ďáblické ul., před oblouk do smyčky?
To vůbec neni blbej nápad. :!: Výstupní zastávka by parkovací místa nerušila, je tam trávník.
Při pohledu do katastru lze zjistit že předmětný pozemek patří tomu autoservisu vedle, patří mu však i pozemek pod tratí. A nynější pravá výstupní zastávka za esíčkem patří nějaké fyzické osobě.

Uživatelský avatar
KGX 63
Uživatel
Příspěvky: 470
Registrován: 30.1.2007 13:16
Bydliště: jižní konečná metra C

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od KGX 63 » 06.5.2009 22:39

Co se to kutá za maxi díry hned vedle TT mezi Hostivařskou a Nádraží Hostivař? Ze by priprava na nove sloupy TV?

Uživatelský avatar
jendelin.i
Uživatel
Příspěvky: 219
Registrován: 22.9.2008 10:56
Bydliště: 1500m přes kopec k 10 (+17 už teď 2000m)

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od jendelin.i » 06.5.2009 21:36

Oskar píše:No základní poloha bude obvykle ta do přímého směru. Tam kde se to takto určit nedá to bude někde stanoveno.
Ale je taky možné že tady plácám úplné nesmysly, když se snažím napasovat železniční pravidla na tramvajové tratě. :)
Když už jsme u toho pasování železničních pravidel, hlavní koleje ve stanici na dvoukolejné trati jsou IMHO prostě služebně první a služebně druhá, technicky mají většinou výhybky do příma (nebo u transformovaných do oblouku o větším poloměru), kde se to může mastit třeba 160 :) a nebo taky ne :(
Ale je nějaký předpis, který by u jednokolejné TRAM smyčky s předjízdnou (předjízdnými) kolejí(emi) definoval, která kolej je (služebně) první, která třetí (popř. která pátá)? (Vzhledem k "jednokolejnosti smyčky" předpokládám použití pouze lichých čísel.)

Uživatelský avatar
jendelin.i
Uživatel
Příspěvky: 219
Registrován: 22.9.2008 10:56
Bydliště: 1500m přes kopec k 10 (+17 už teď 2000m)

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od jendelin.i » 06.5.2009 21:11

Absolut píše:rhomosapienc: Rekonstrukce smyčky, odstranění zbytečně velkého počtu zastávek a výhybek. Ideální výsledek lze připodobnit ke Spojovací, ale taková redukce se nepodaří.
Je, a nechtěl by někdo posunout výstupní zastávku už do Ďáblické ul., před oblouk do smyčky? Tím by se zlepšila přestupní vazba na BUS 103+136, i zkrátila docházka do sídliště, navíc projetí toho oblouku a výhybek za ním trvá celou věčnost. Kaštánek nalepený na zadním okně může udělat odjíždějícímu busíku leda tak pá pá :smt039
Já vím, asi by to chtělo vykoupit pruh pozemku, postavit zárubní zídku, nástupiště, chodník, místa pro přecházení, zrušit nejmíň dva flíčky pro gumokolíky #-o
Zpátky na zem: tak snad se ta výstupní zastávka ve smyčce za obloukem aspoň o pár metrů přisune a ubudou výhybky / esíčko.

Edit: a ve FŽ se jednou píše za pár dní a vedle v létě :) Tím se chce říct, že od půlky května budou 30°C vedra až do konce srpna? @3649

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od Absolut » 04.5.2009 17:52

rhomosapienc: Rekonstrukce smyčky, odstranění zbytečně velkého počtu zastávek a výhybek. Ideální výsledek lze připodobnit ke Spojovací, ale taková redukce se nepodaří.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě

Příspěvek od Karosák » 04.5.2009 11:21

Oskar píše:No základní poloha bude obvykle ta do přímého směru. Tam kde se to takto určit nedá to bude někde stanoveno.

Ale je taky možné že tady plácám úplné nesmysly, když se snažím napasovat železniční pravidla na tramvajové tratě. :)
Ale ani u železnice nemusí být základní poloha přímo. Její určení záleží na kolejové konfiguraci kolejiště. Třeba taková odvratná výhybka má základní polohu ve většině případů do odbočky. A také je rozdíl jestli se bavíme už o nainstalované výhybce, a chceme vykoukat, jaká je její základní poloha (a to mi právě u tramvají není jasné), nebo se jako projektanti zabýváme, jakým směrem bude ona základní poloha :wink:

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Jednokolejná smyčka

Příspěvek od P_V » 03.5.2009 23:12

Jak je to s hlavností a předjízdností na Kotlářce, kde to není rovně nikudy? :D

Odpovědět