mart: NE! Napsal jste "koleje (kolejnice)" a bylo tu již upozorněno, že kolej nerovná se kolejnice! Jde mimo jiné o to, že při křížení
kolejí může nastat stav, kdy některá náprava najednou projíždí současně mělká srdce a tudíž na okamžik není směrově dobře vedena. Není tedy žádoucí vyšší rychlostí krmit dynamické síly zvyšující riziko vykolejení
To u prosté srdcovky není, neboť jí buď bereš přímo a setrvačnost tělesa..., zvláště pak rotujícího, eliminuje boční úmysly jedoucí nápravy/kola, nebo ji bereš v oblouku a pak jest náprava držena přídržnicí (u R01 a na železnici), nebo žlábkem, jež přídržnici supluje. Taková přídržnice, ale uznávám může být v různém stavu, je více namáhána a pak je logické rychlost omezit.
Kdybyste to vzal šmahem, jak svým vyjádřením "křízení koleje (kolejnice)" , tak by se to také dalo vyložit, že srdcovka R01 je podle vás křízení a tudíž brzdit na 15, hm
To je žrádlo co?
Jinak dobrej flame, akorát nevím, čeho se chceme dobrat? Jestli legislativního rozřešení, nebo toho, jak správně jezdit přes takové srdce na širé trati. Přileju olej do ohně a zeptám se těch, kdož říkají, že srdcovka je součást výhybky, kterých výhybek jsou součástí srdcovky letenské splítky?!
Za sebe říkám, že legislativně se asi nedobereme ničeho, neboť není přesně definována samostatná srdcovka. Postavil bych to z nyní definovaných pojmů tak, že nejdřív je výhybka, avšak jen s výměnovou částí (srdcovka není povinná výbava výhybky), pak následuje spítka a pak nedefinovaná srdcovka na širé trati. Tečka. Tvrzení, že je srdcovka součást výhybky považuji za dogma velké železnice, protože tam to tak v 99,9% případů je a MOp za tím bude do vykrvácení stát
(vyjímkou mohl být třeba rozplet tehdejší čtyřkolejnicové splítky na Kanclově, nebo jednotlivá srdce před vraty některých rotund s točnami). Dále to beru jako pozůstatek z dob, kdy žádné rozjezdové splítky a štíhlé výhybky neexistovaly. Tyto vychytávky se rozvinuly až u tramvají, ve svých předpisech to příliš nereflektují a ten mateřský Drážní zákon to díky svému rodišti ani nemá potřebu reflektovat. Podobný flame byl i u sjezdové splítky 30/15.
Mně logika velí, že jezdit na osamělých srdcích a do sjezdových splítek 15 broskvovina, protože pak se ty konstrukce nemusely vůbec vyvíjet a vyrábět, platit, neboť pak je jejich přínos naprosto mizivý. Možná jen zanedbatelný v opotřebení. Uznávám, že to není ošetřeno, takže musíme "s citem", což myslím funguje a snad
všichni pochopili, že to tam bylo instalováno proto, aby se mohlo jezdit rychleji.