Tramvajové tratě a příslušenství

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od mart337 » 27.6.2016 19:34

von Špilberk píše:
thriller2 píše:Pokus dobrej, ale rozdíl v tom není. V tom nejsme ve sporu. Ale paragraf 2 bod 18 neříká nic o rychlosti.
To se točíme v kruhu. Paragraf 2 bod 18 mi říká, že splítka je (už) za výhybkou Z:arrow: pro rychlost ve splítce neplatí omezení rychlosti (které platí na hrotech výhybky).
Ano, točíme se do kruhu. Za splítkou se koleje (kolejnice) kříží - takže 15 ! =D>

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od mart337 » 27.6.2016 19:29

trainzjohny píše:von Š. - znát "nemusíš", ale řídit se jím ano. Neznalost zákona neomlouvá.
Stejně jako jakákoliv jiná činnost řešená zákonem, jak je zákon ty se jím musíš řídit a tedy ho logicky i znát.
Tak, tak. D 1/2 se řídí Drážním zákonem - schvaluje ji Drážní úřad na základě Drážního zákona, ale i dalších věcí. A to, že jsou třeba nějaké nepodstatné věci jinak, jako je pojmenování začátku a konce zastávky, je věc Drážního úřadu. Jinak jak se označuje záčátek a konec nástupiště na lanovce (spadá taky pod Drážní úřad)? :devilsmokin
Kdybys trval na slovíčkaření tak bys třeba musel mít všechny přejezdy přes koleje v Praze značený jako vícekolejné přejezdy kříži atd. ... Prostě každý druh dopravy má svá specifika, a přesto spadají pod jeden zákon. Ta specifika jsou pak dána normami a vyhláškami (jako je D1/2). A v Praze je dáno to co je dáno a ....

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od von Špilberk » 27.6.2016 19:21

thriller2 píše:Pokus dobrej, ale rozdíl v tom není. V tom nejsme ve sporu. Ale paragraf 2 bod 18 neříká nic o rychlosti.
To se točíme v kruhu. Paragraf 2 bod 18 mi říká, že splítka je (už) za výhybkou Z:arrow: pro rychlost ve splítce neplatí omezení rychlosti (které platí na hrotech výhybky).

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1074
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od thriller2 » 27.6.2016 19:12

von Špilberk píše:
thriller2 píše: Ohledně toho, co píše von Špilberk o bodě 18 v D1/2, tak autor zcela určitě myslel ne splítku ve výhybce mezi jazyky a srdcovkou, ale tu dlouhou rozjezdovou splítku alá Klapkova nebo Čechův most. Nicméně je to napsané fakt blbě.
HA :!: A teď Vás mám :!: Teď mi šupito presto vysvětlete rozdíl mezi splítkou Klapkova, Čechův most a Hradčanská. A fofrem, ať to lítá. :lol:
Pokus dobrej, ale rozdíl v tom není. V tom nejsme ve sporu. Ale paragraf 2 bod 18 neříká nic o rychlosti.
Teda vlastně jeden rozdíl je, na Čechově mostě a v Klapkově je srdcovka rozjezdové splítky v křižovatce blízko oblouků, dalších srdcovek a sjezdovejch výměn. Na Hradčanský je srdcovka asi 30m od těchto zjevů a tudíž by se u ní dalo uvažovat o rychlejší jízdě.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od trainzjohny » 27.6.2016 19:00

von Š. - znát "nemusíš", ale řídit se jím ano. Neznalost zákona neomlouvá.
Stejně jako jakákoliv jiná činnost řešená zákonem, jak je zákon ty se jím musíš řídit a tedy ho logicky i znát.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 27.6.2016 18:42

von Špilberk píše:mart337: já mám za to, že se řídíme D 1/2, který vychází z Drážního zákona. Ale nevím o tom, že bychom měli jako řidiči TRAM znát Drážní zákon, naopak Silniční zákon znát musíme.
Ale jestli je to jinak, tak se rád nechám poučit. 8-) Ale z Drážního zákona žádné zkoušky neděláme a nedělali jsme. Silniční zákon jsme v kurzu dostali k dispozici, Drážní zákon mi nikdo nikdy nedal. :smt102
100% souhlas - asi nedal vědomě, páč odpovědní tuší rozpory D1/2 s ním, do nichž by potom moc řidičů TRAMvají "vrtalo" :!:

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od von Špilberk » 27.6.2016 18:30

mart337: já mám za to, že se řídíme D 1/2, který vychází z Drážního zákona. Ale nevím o tom, že bychom měli jako řidiči TRAM znát Drážní zákon, naopak Silniční zákon znát musíme.
Ale jestli je to jinak, tak se rád nechám poučit. 8-) Ale z Drážního zákona žádné zkoušky neděláme a nedělali jsme. Silniční zákon jsme v kurzu dostali k dispozici, Drážní zákon mi nikdo nikdy nedal. :smt102

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od mart337 » 27.6.2016 18:18

von Špilberk píše:
thriller2 píše: Ohledně toho, co píše von Špilberk o bodě 18 v D1/2, tak autor zcela určitě myslel ne splítku ve výhybce mezi jazyky a srdcovkou, ale tu dlouhou rozjezdovou splítku alá Klapkova nebo Čechův most. Nicméně je to napsané fakt blbě.
HA :!: A teď Vás mám :!: Teď mi šupito presto vysvětlete rozdíl mezi splítkou Klapkova, Čechův most a Hradčanská. A fofrem, ať to lítá. :lol:
mart337 píše:Definice výhybky sice není v D1/2, ale je v Drážním zákonu, který pro nás také platí.
Nějak mi není známo, že by řidič tramvaje měl povinnost znát Drážní zákon. 8-)
No omlouvám se, ale jestli se nepletu, tak už v kurzu nás učili, že se neřídíme jen Silničním zákonem, ale že spadáme i pod Drážní zákon. Nebo že by neeéé? :?:

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od mart337 » 27.6.2016 17:27

thriller2 píše:
mart337 píše:Definice výhybky sice není v D1/2, ale je v Drážním zákonu(...)
Zákon 266/1994 jsem zběžně ptrohlédl právě kvůli definici výhybky a splítky a nemůžu to tam najít.
Ohledně toho, co píše von Špilberk o bodě 18 v D1/2, tak autor zcela určitě myslel ne splítku ve výhybce mezi jazyky a srdcovkou, ale tu dlouhou rozjezdovou splítku alá Klapkova nebo Čechův most. Nicméně je to napsané fakt blbě.

No, ale rád bych se vrátil k tomu základnímu, liší se nějak srdcovak R01 od ostatních hlubokých srdcovek? Neboli, je možné na srdcovce splítky hradčanská jet přes 15?
Napsal jsem to asi blbě, definice či popis výhybky asi nejspíš bude v nějaké normě (bohužel se mi ji zatím nepodařilo najít) Drážní zákon odkazuje na předpisy a normy. Ale myslím si, že ten popis rozdělení částí výhybky, jak byl citován bude OK. Podle mne to nebylo vycucáno z prstu.
Dle mne je rozdíl mezi rozjezdovou splítkou a sjezdovou splítkou - můj názor je ten, že stejně jako u jazyků výhybek.
A co se týká srdcovky RV - můj názor je ten, že liší - je masivnější a upravená stejně jako celá výhybka na vyšší rychlost. Detaily by musel vysvětlit opravdu odborník na železniční dopravní stavby.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4464
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od von Špilberk » 27.6.2016 17:00

thriller2 píše: Ohledně toho, co píše von Špilberk o bodě 18 v D1/2, tak autor zcela určitě myslel ne splítku ve výhybce mezi jazyky a srdcovkou, ale tu dlouhou rozjezdovou splítku alá Klapkova nebo Čechův most. Nicméně je to napsané fakt blbě.
HA :!: A teď Vás mám :!: Teď mi šupito presto vysvětlete rozdíl mezi splítkou Klapkova, Čechův most a Hradčanská. A fofrem, ať to lítá. :lol:
mart337 píše:Definice výhybky sice není v D1/2, ale je v Drážním zákonu, který pro nás také platí.
Nějak mi není známo, že by řidič tramvaje měl povinnost znát Drážní zákon. 8-)

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od mart337 » 27.6.2016 16:27

MM-Mikulovsky píše:proboha, prestante cerpat informace z vyrazne chyboveho zdroje, protoze do nej muze vlozit kdokoliv sebevetsi blbost!

sice d1/2 je podrizena draznimu zakonu, ale dle mne je nejen s timto zakonem v mnoha vecech v rozporu
- pocinaje urcením zacatku/konce nastupni hrany zastavky/nastupiste, kdy d1/2 rika, ze zacatek zastavky je u jejiho oznacníku, ala drazni navest s podobnym grafickym znazornenim (tmavy ramecek kolem bile plochy) a vyznamem (vlak urceny pro prepravu cestujicich ma zastavit pred timto "oznacenim" svym celem/ 1.dvermi pro cestujici) se nazyva " konec nastupiste" = dpp urcuje zacatek zastavek protismeru jizdy, ale drazni i silnicni zakon po smeru jizdy!

ale chyba bude v draznim zakonu, protoze ten sice prikazuje provozovateli drahy predlozit draznimu uradu vnitropodnikovy provozni predpis drahy, ale jiz tam nevidim pravo toho uradu onen predpis kontrolovat/pripominkovat - pozadovat opravu chyb v nem a potazmo za ne udělovat pokutu!
No to se podle mne mýlíš. Podle § 23a Drážní úřad schvaluje platnost licence k provozování dráhy na základě dodaných dokladů a předpisů (tedy i D 1/2). Lze předpokládat, že v případě nějakého razantního rozporu - problému by asi licence nebyla udělena. A v případě úprav těchto dokladů dodatečně je musí zase schválit - lépe řečeno buď ponechat licenci a nebo ji odebrat.

Ad Blaueminence/ Dle mého jsi přesně uhodil hřebík na hlavičku - rychlost je pro většinu tratí v Praze dána jednotná podle typu zařízení (výhybka, křížení, atd.) nezávisle na tom kolik by ve finále podle provedení snesla. Pouze u "speciálu" RV je potom vyjímka a s tou se započalo nedávno. Co se týká rozdílu u rozjezdových a sjezdových výhybek bych já osobně viděl v rozdíl ten, že největší "záhul" dostává zařízení při prvotní změně směru a tzn. při rozjezdu najíždíš na nejužší čast jazyků - nejvíc náchylnou na prasknutí, kdežto u sjezdových je v tomto místě už podvozek trochu nasměrován.
Co se týká výhybky do smyčky Nádraží Braník, tak jsem někdy už hodně dávno taky zaslechl, že by údajně tato mohla být pojížděna rychleji, ale nikdy se to zatím nepotvrdilo.

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1074
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od thriller2 » 27.6.2016 16:18

mart337 píše:Definice výhybky sice není v D1/2, ale je v Drážním zákonu(...)
Zákon 266/1994 jsem zběžně ptrohlédl právě kvůli definici výhybky a splítky a nemůžu to tam najít.
Ohledně toho, co píše von Špilberk o bodě 18 v D1/2, tak autor zcela určitě myslel ne splítku ve výhybce mezi jazyky a srdcovkou, ale tu dlouhou rozjezdovou splítku alá Klapkova nebo Čechův most. Nicméně je to napsané fakt blbě.

No, ale rád bych se vrátil k tomu základnímu, liší se nějak srdcovak R01 od ostatních hlubokých srdcovek? Neboli, je možné na srdcovce splítky hradčanská jet přes 15?

Blaueminence
Uživatel
Příspěvky: 107
Registrován: 04.3.2012 21:48

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od Blaueminence » 27.6.2016 16:12

von Špilberk píše:
Blaueminence píše:Možná vám budou tyhle otázky připadat jako banalita, ale já k tomu nikde nemůžu nic najít.
Naopak, otázka je příliš odborná, a takový odborník tu asi nediskutuje. :D
Každopádně děkuji za všechny i částečné odpovědi :)

Věc má primárně fyzikální rozměr. Rychlost se v srdcovkách omezuje snad kvůli drncání a tím poškození kola i kolejnice (což ale platí jen u mělkých srdcovek), tedy hluboké srdcovky nepotřebují omezení prakticky žádná (leda na vysokorychlostní železnici používající pohyblivé srdcovky - tam to může mít význam). I mělká srdcovka by ale nemusela být problém, kdyby její hloubka odpovídala výšce okolku - proč tedy například u Elektrárny v Holešovicích je průjezd hladký a od Hercovky ke Stírce to drncá jak koza (pohled cestujícího - šotouše)? Dále u výhybek jde o tlak na jazyky v oblouku, což ale nevysvětluje, proč se liší rychlost u sjezdových a rozjezdových (snad jen, že rozjezdová snáze vykolejí).

Dále má věc právní rozměr a dle zdejší diskuze soudím, že je v tom pěkný brajgl :D

A dále mi do toho nezapadá jakási rychlostní výhybka, co prý je někde v Braníku a už dlouho si ji chci najít a vyfotit.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 27.6.2016 15:12

proboha, prestante cerpat informace z vyrazne chyboveho zdroje, protoze do nej muze vlozit kdokoliv sebevetsi blbost!

sice d1/2 je podrizena draznimu zakonu, ale dle mne je nejen s timto zakonem v mnoha vecech v rozporu
- pocinaje urcením zacatku/konce nastupni hrany zastavky/nastupiste, kdy d1/2 rika, ze zacatek zastavky je u jejiho oznacníku, ala drazni navest s podobnym grafickym znazornenim (tmavy ramecek kolem bile plochy) a vyznamem (vlak urceny pro prepravu cestujicich ma zastavit pred timto "oznacenim" svym celem/ 1.dvermi pro cestujici) se nazyva " konec nastupiste" = dpp urcuje zacatek zastavek protismeru jizdy, ale drazni i silnicni zakon po smeru jizdy!

ale chyba bude v draznim zakonu, protoze ten sice prikazuje provozovateli drahy predlozit draznimu uradu vnitropodnikovy provozni predpis drahy, ale jiz tam nevidim pravo toho uradu onen predpis kontrolovat/pripominkovat - pozadovat opravu chyb v nem a potazmo za ne udělovat pokutu!

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Tramvajové tratě a příslušenství

Příspěvek od mart337 » 27.6.2016 14:27

Definice výhybky sice není v D1/2, ale je v Drážním zákonu, který pro nás také platí.
Výhybka se skládá z výměny, střední části a srdcovky. Dle výkladu Wikipedie dle Drážního zákona je splítka (krátká - klasická výhybka - nebo dlouhá je jedno) součástí střední části výhybky - z toho vyplývá, že srdcovka za splítkou je pořád součástí výhybky. Co se týká rychlostí - u tram v Praze nemáš tak dlouhou splítku a kdyby byla, tak by se pak asi zavedla úprava alá RV - dráhy mají několik rychlostí přes výhybky a to dle provedení a poloměrů následných oblouků.
A asi bohužel logicky vzato i splítka alá Malá Strana je křížení kolejí (je jedno jestli jenom jedné nebo obou kolejnic) a tudíž 15. :cry: :cry: :cry:
A co se týče sjezdových výhybek, tak asi dle D1/2 je srdcovka udělaná tak, že ji můžeš z přímého směru 30 a z bočního 15. :) :) :)

Odpovědět