XSC píše:9001 píše:Ale hlavní problém zůstává na TSK a následně vedení města... Lávka byla za životností několik let a že je na spadnutí se vědělo, takže se na to prostě z vysoka vyxxxx a pak to hodili na nějakého no name úředníčka z TSK a firmu...
To jistě ano. Ale firma se zabývá posudky a monitoringem mostů a tady se ukázalo, že tu konstrukci hrubě podcenila nebo jí spíš moc nerozuměla.
Nejsem odborník na mostní konstrukce. Podle mne ale Pontex v zásadě asi dělal maximum z toho, co mohl, vzhledem k typu konstrukce.
Velké masivní stavby, třeba přehrady, jsou masivně prošpikovány různými měřicími zařízeními uvnitř i na povrchu - chodby, měřicí struny na výkyvy, výškoměrné krabice na svislé posuny, vztlakoměrné sondy na měřené průsaků a vztlaků, a spousta bodů na geodetická měření. V případě potřeby lze provést do konstrukce kontrolní vrty pro odběr vzorků. Atd, atd.
U monolitických konstrukcí - mostů, jako jsou Libeňák, Jiráskův atd. se dá taky zkusmo vrtat sondy na odběr vzorku materiálu, aniž by ti to spadlo na hlavu.
U všech těchto konstrukcí je zásadní ta věc, že zatížení je přenášeno konstrukcí v zásadě tlakem. Výztuž přenášející nějaké tahy je většinou masivně krytá betonem a pokud se někde vrchní vrstva poruší a následně ocel začne korodovat, mělo by to být vidět, viz Liběňák a mělo by se podle toho jednat.
Ale u těch předpjatých je to zásadní problém, protože tažená ocel je skrytá sice uvnitř, ale v tubusu bez kontaktního krytí a tudíž na stav není vidět a do těch vrtat nemůžeš, protože bys porušil tažná lana a celá konstrukce by ti spadla. Takže jediná šance je už při výstavbě tam vymyslet a nainstalovat něco k těm lanům, čím by se dal jejich stav sledovat a včas vydat stopstav. Nejsem mostař a nevím jak je, jestli vůbec je nějak tento stav řešen (jestli se třeba dá sledovat napětí jednotlivých napínaných lan konstrukce? - to ale určitě u malé Trojské lávky nebylo). Ale těch staveb je hodně. Trojská lávka byla malá a do ní se asi nic moc k sledování nacpat nedalo. Navíc typově se tato konstrukce sama přirozeně prohýbala a její sledování bylo asi dost vůbec problematické.
Vltavská má zase malé rozpětí a konstrukce je v zásadě pevná, takže tam je sledování snazší tím, že průšvih ti signalizuje právě nějaký větší průhyb a praskliny. To byl na Trojské lávce v zásadě normální stav.
Čuju další problémy - už jsem teď někde četl o varování, že další časovanou bombou je přemostění magistrály Těšnov, Masaryčka až Hlavní nádraží a za pár let pak třeba i Nuselák.