Příspěvek
od Martin Šubrt » 18.10.2013 22:29
9001: Tak nějak přemýšlím, v čem obhajuju paskvil? Jen jsem popsal, jak to vzniklo. Sám mám cca jednu stránku výhrad dokonce i k tomu, jak to má za rok vypadat...
Je něco nepochopitelného na sledu událostí? Nejprve chce Praha 10 vylepšit Moskevskou. Tam se vše zkoordinuje (byť do dvou etap), jen v tom trošku dělají zmatek sítě a povolení na jejich opravu. Ukáže se, že tramvajová trať bude v Moskevské zavřená 6 měsíců. To je dost a Francouzská by se dělala 2-3 měsíce o dva roky později. DP zareaguje a pokusí se připravit i RTT Francouzské. V tom okamžiku je naprosto nulová šance jakkoli uvažovat o změně podoby ulice. Porto popisuju, že i když je o změně podoby ulice představa, ladění trvá rok, dva, tři. Viz třeba RTT Lazarská a chystané zastávkové mysy. Když vymyslíte RTT tak narychlo, tak je to neprojednatelné jinak, než jako výměna kolejí, byť zde alespoň bez panelů. Podotýkám, že DPP neplánoval zastávku Krymská do centra a neplánoval v rámci RTT Francouzské změnu podoby zastávky Krymská z centra na mys. RTT bylo o výměně kolejí.
Nicméně pak přijdou další vlivy. Zastávka Ruská dc byla v poloze, kdy se strašně složitě na ni zajišťoval bezpečný přístup a dlouhodobě byl tlak na posun před křižovatku s Ruskou. To spadlo do reka Moskevské. P10 si ale pak všimla a místní lidé též, že vzdálenost Ruská - Jana Masaryka do kopce je moc velká, což je do jisté míry pravda, sám jsem tam ze začátku výluky potkal dost starších lidí, kteří od Krymské chodili dolů na ten autobus přes stavbu a téměř každý se ptal, zda náhodou Krymská dc po výluce nebude.
No a do rychle zpracovaného RTT přijde požadavek na zastávku Krymská do centra. Protože ji chtějí lidé. DP musí získat na RTT povolení, ostrůvek dc se nevejde a dokumentace k RTT je rozeslána x desítkám organizací. Tady totálně není prostor pro jakoukoli úpravu ulice. Jediné řešení je RTT prostě nedělat, nevyčerpat peníze a riskovat, že budu muset za dva roky zavřít Francouzskou spolu s Bělehradskou. DP ale musí nějak hospodařit a nemůže čekat na vnější vlivy, sám taky nemá možnost vstoupit aktivněji do uličního prostoru, protože by to musel platit, včetně přeložek sítí apod.
Podoba zastávky se maluje až v okamžiku, kdy už se koleje vyměňují. Třeba na svodnou komisi TSK podoba zastávek došla až teď. S dovětkem, že se na ní shodla Praha 10, sektoráři i Policie. Maximální možnost zásahu = nemohl by být jeden přechod kratší o 1,5 metru...? To je tak maximální rovina připomínek, která je nyní k dispozici.
Nikdo neprověřuje, zda bude někde kolona, na oddělení modelování dopravy to dojde nejdřív v okamžiku, až tam ta kolona bude a někdo bude v novinách požadovat řešení. Nicméně kvůli té vodě za rok máme výhodu. Směrem dc budou panely a efekty uvidíme a panely půjde dát pryč, když bude problém. To je nesporná výhoda. Dá se otestovat i budoucí stav provozu zc tím, že nepůjde nějaký čas jezdit kolem ostrůvku zc. I k tomu bude možné získat data a případně to ještě řešit jinak. Protože reálná situace dokáže dát nejpřesvědčivější argumenty.
Já mám pořád pocit, že si někdo představuje, že bude ve městě sedět jedna osoba, co bude mít absolutní moc vše zařídit a bude tak osvícená, že vše bude perfektní. To tak ale nikdy nebude. Každá akce vzniká jako kompromis asi 100 názorů, kde hrají obrovskou roli zájmy jednotlivých organizací, které i mohou mít vůli k dohodě, ale těch vlivů je tolik, že prostě budou vznikat podivnosti typu 59 m zastávka Vítězné nám.
Je teď velká vůle, aby podivnosti nevznikaly. Nicméně pak to chce pro každou akci těch 5 let přípravy, stabilizované rozpočty i organizace. Tam ještě zdaleka nejsme. A Karlák nepochybně pak řada lidí rovněž označí za paskvil, byť se mu celkem asi 25 lidí a 5-7 institucí věnovalo intenzívně 2 roky. A našli nějaký kompromis, který by třeba mohl fungovat.
A budou ho hledat u Bělehradské (ta se připravuje od roku 2010) a Vinohradské, tam nás to čeká...
MM: Vodovod se bude dělat nový, ale vedle kolejí.