Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Nově budované tratě, řešení problematiky při výstavbě a rekonstrukcích, vozovny a vše s tím související. Nedílnou součástí jsou bohužel i tratě zrušené...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od trainzjohny » 17.10.2021 11:24

Jenom bych si dovolil malé soukromé postřehy k diskuzi co tu běží.

15T byl ukázkový příklad jak vyřešit kontinuální obnovu vozového parku, to že nejsou prachy udělat další výběrko na dalších 250 tramvají na cca 10 let (tedy celý park jednou do 30 let) je věc druhá...
Praha nepotřebuje sóla, nejsme vesnice kde nejezdí lidi, potřebujeme mít postavené LV a intervaly tak abychom nepotřebovali sóla, maximálně v týdnu na noční a to ještě dost dlouho budou.
Propustnost křižovatek je často omílaný důvod proč nemůžeme mít delší tramvaje ... ale je zajímavé, že "všude" jinde to jde a kolaps se nekoná, jen by se muselo chtít to trošku jinak přepočítat ty 2-3 křižovatky na trase kde by to mohlo dělat problém, naopak průser je zkracování zastávek, které by se muselo "opravovat" strašně pracně o to smutnější je, že se to stále dělá dál a dál.

Jinak je krásné sledovat v Budapešti ty "kilometrový" combína jak lítají v centru v intervalu 2 minuty po hlavním okruhu městem a ono to jde, nikde žádný křižovatky nekolabují ... ano jsou tam na to stavěný, ale je to o tom chci a najdu cestu proti nejde, to jsme nikdy nedělali a ta tramvaj pojede křižovatkou o pět vteřin dýl.

Ono je to i tom, že třeba Praha pořád neumí udělat na tramvaj pořádný kolo, takže se musí tou křižovatkou táhnout jak smrad, kdyby byly pořádná kola, mohla by třeba ta tramvaj jet víc než krokem a hned by byla pryč rychleji...

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od Bobik » 17.10.2021 10:29

Ústečák píše:
17.10.2021 9:56
Příprava VN a hlaváku normálně probíhá. Jen to halt v této fázi projektové a úřední přípravy není tolik vidět. To ale neznamená, že se nic neděje.
No, tak nezbývá než doufat, když já to už nestihnu, že se po tom svezou alespoň moje děti. Možná.

Jenže to je právě to - sliby, bombastická prohlášení, sliby, bombastické prezentace, sliby.....a nic....dlouho, dlouho nic....ticho.
Kdyby si politická reprezentace alespoň odpustila tu šaškárnu kolem, vyvolávající dojmy, že již zítra, na pozlacených kolejích...

To, že to "trvá", to moc dobře vím. Stejně jako moc dobře vím, že i přes mnohé sliby ty procesy zodpovědní stále nejsou schopni urychlit.

Uživatelský avatar
Ústečák
Uživatel
Příspěvky: 188
Registrován: 04.8.2019 9:55

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od Ústečák » 17.10.2021 9:56

Bobik: Příprava VN a hlaváku normálně probíhá. Jen to halt v této fázi projektové a úřední přípravy není tolik vidět. To ale neznamená, že se nic neděje. Současní představitelé podniku, ROPIDu a města si naštěstí kapacitní průšvih tramvajové infrastruktury zejména v centru uvědomují, tak se modleme, ať do toho za rok nehodí vidle nějaký budoucí ekvivalent Lomeckého.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od Bobik » 17.10.2021 5:44

mart337 píše:
17.10.2021 3:24
A co bude dál? Je nějaký výběr?
Ale jistěže je. Jen si město neumí říct, co chce a v tom je ten problém. Nic proti standardizaci vozového parku, to je naprosto v pořádku. Nicméně zrovna u té 15T jsou problémy prakticky od začátku až doteď. Chápu, že to je nový, dělaný vlastně "na míru" a Praha byla první, takže Škodovka získávala zkušenosti. O.K. Jenže město si mělo nechat nějaký zadní vrátka hlavně kvůli úpravám a nápravě toho, co se neosvědčilo (třeba Wroclav, myslím, právě na základě špatných zkušeností s chybějícími osami a z toho vycházejících problému s koly, trvala na tom, že je chce). Jenže město si neumí ani dupnout. Až z toho mám občas pocit, jestli je město vlastně zákazník, co platí, nebo pobočný zkušební ústav Škody.
Jinak ona 15T zas tak úplně blbá tramvaj není, to z ní dělá právě ta neschopnost ty bolesti nějak řešit. Mimoto je variabilní a je poměrně snadné z ní udělat cokoli, dvoučlánek, tříčlánek, čtyřčlánek. A třeba takovej dvoučlánek (moderní obdoba K2) by byl na noční kapacitně naprosto ideální, stejně jako na vytížený linky (např. 9, 22) by se hodil čtyřčlánek. Jenže "to nejde", protože zase zastávky, teď je móda je zkracovat na jednu soupravu. Navíc by vzniknul problém s propustností křižovatek, která by se zmenšila, protože než jí prodrncá čtyřčlánek, trvá to pochopitelně dýl. O tom, že nejen není s čím jezdit, ale že ani není kudy jezdit, hlavně v centru - Václavák je v nedohlednu i ta půlka k Muzeu, přičemž potřeba by bylo i dolů na Můstek a obnovit minimálně Příkopy, o Hlavním nádraží se už raději ani nemluví, atd atd... Protože chybí koncepce, takže pravá ruka neví, co dělá levá a hlava to neumí zkoordinovat.

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od mart337 » 17.10.2021 3:24

9001 píše:
16.10.2021 23:18
mart337: Ano, že se vozí splácí víme...Ovšem tady nikdo není schopen pořádné koncepce... Dyt i ty busy se posrali a metro se lepí na poslední chvíli bez VŘ přímo na Škodu...
Ono vratme se do 90.let... Nic se nedělo, koupilo se 150 T6 a 4 RT6... Pak se zjistilo, že průser, tak se začali bouchat R.P v té nejsociálnější podobě co šlo... Potom si radnice uvědomila, že to je průser tak se udělala obří objednávka 60 14T a 250 15T... Ted se zjistilo, že zase průser, protože RP už hnijou a tak se bude bouchat 60 wan.... Což ještě vedení DP oslavilo, jak T3 vzor 1960 bude mí rok výroby 2026...
Koncepce? NULA bez ohledu na stranu, barvu....
Autobusy to samé... Jeden čas DP měl nejmodernější vozový park, pak to začalo hnít a pak se zase masivně nakopovalo...
Metro? Asi pamatujeme, jak vozy jezdily do roztrhání aneb max + 20%... aby bylo čím jezdit... A ted současná radnice to samé.... Zrecykluje vozy ještě jednou...
Podle mne to ber asi takhle. To, že se nakupují nové vozy na etapy je celkem logické. Vždycky bývá výhodnější nakupovat ve více kusech, protože by pak měla vycházet nižší cena, než když budeš nakupovat kusovky. Když to vezmu kolem a kolem, tak stejně se to pak rozvrství na několik let.
Největší míra variability výběru může být mezi autobusy. Výrobců a výrobků je navýběr habaděj. Autobusy jsou taky výrobky s nejnižší životností, takže dochází k pravidelné obměně. Navíc je problém v soutěžích výrobců. Je lepší si objednat v rámci několika let kusy od jednoho výrobce, než každou chvíli soutěžit nové kusy a mít to pak každý pes, jiná ves a dílů na x druhů vozů. Jsou holt soutěže a nemůžeš si vybírat co chceš.
U metra je to zase spíš opak. Nejsem odborník, ale tam asi není zrovna možný si to kupovat po kusech, protože to asi nebude navzájem kompatibilní. Vozy ještě asi jakž takž, ale zabezpečení? Nevím, neznám.
Co se týká tramvají, tak nevím, co by šlo nějak moc řešit jinak. Berte to tak, že je určitá nabídka a podle toho se dá nějak zařídit. Koupilo se 150 T6, určitě se nenakoupily najednou, ale docházely na etapy. RT6 je holt kapitola sama pro sebe. Na Pankráci stály v halách hooodně dlouho. Nevím o tom, že by ČKD na Smíchově nabízel něco jiného. Já osobně T6 zrovna moc neobdivoval. Nevypadá nijak moc špatně, ale jako řidič jsem ji zrovna moc rád neměl. Navíc pokavad vím, tak se s ní nějaké velké přestavby dělat nedaly, protože nebyl souhlas od autora. A co se týká stavu vozů, tak taky nic moc - jednou se mi stalo, že mi v rukou zůstala celá zadní sedačka, co v ní je vypínač baterky. Byla dole celá uhnilá.
Smíchov skončil a co pak? Přišla Škodovka. Na etapy přišly 14T - taky pěknej dáreček do pražskejch ulic. A nakonec došlo na 15T, ty sem chodily na etapy cca 10 let.
A co bude dál? Nevím. Je nějaký výběr? V Praze jsou potřeba i sóla. Zkoušelo se EVO pokavad vím ve Strašnicích. Neměl jsem tu čest se s ním svézt. Proč se neujalo nevím. Fakt je ten, že o něm zas tak moc slyšet není - ve velkém se asi nevyrábí. Něco jiného?

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10211
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od 9001 » 16.10.2021 23:18

mart337: Ano, že se vozí splácí víme...Ovšem tady nikdo není schopen pořádné koncepce... Dyt i ty busy se posrali a metro se lepí na poslední chvíli bez VŘ přímo na Škodu...

Ono vratme se do 90.let... Nic se nedělo, koupilo se 150 T6 a 4 RT6... Pak se zjistilo, že průser, tak se začali bouchat R.P v té nejsociálnější podobě co šlo... Potom si radnice uvědomila, že to je průser tak se udělala obří objednávka 60 14T a 250 15T... Ted se zjistilo, že zase průser, protože RP už hnijou a tak se bude bouchat 60 wan.... Což ještě vedení DP oslavilo, jak T3 vzor 1960 bude mí rok výroby 2026...

Koncepce? NULA bez ohledu na stranu, barvu....

Autobusy to samé... Jeden čas DP měl nejmodernější vozový park, pak to začalo hnít a pak se zase masivně nakopovalo...

Metro? Asi pamatujeme, jak vozy jezdily do roztrhání aneb max + 20%... aby bylo čím jezdit... A ted současná radnice to samé.... Zrecykluje vozy ještě jednou...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od mart337 » 16.10.2021 22:16

Jakub píše:
16.10.2021 18:30
pawel: Téměř se vším víceméně souhlas. Akorát u těch sedaček to mám téměř obráceně. Na plastových sedačkách v T3RP a KT8 se mi sedí výborně i na delší cestě, zatímco v 15T je to tak na těch 15 minut max (nicméně je to pořád o parník lepší než to hrozné "dřevo").
Dovolím si trochu polemizovat. Co se týče sedaček je můj názor takový. Já měl oblíbený polstr, i když byl hůře udržovatelný co setýče hygieny. Osobně se mi celkkem dobře sedí i nan nových plastových sedačkách v rekovozech. Nové plastové sedačky v 15T nic moc a co se týče překližek a starých sedaček v T3 a koženek - na tom se nedalo sedět. Ale to je subjektivní pocit.
Co se týká nových vozů, pánové uvědomte si, že DPP dostal poslední vozy 15 T v roce 2018, resp. na počátku roku 2019. A jestli se nepletu stále ještě splácí úvěry na tyto vozy !!!
Mimo to nakupuje nové autobusy a nevím jak je to s obnovou u metra. To všechno stojí peníze.
A pokud vím, tak v Praze je snad jedno z nejnižších jízdných v republice.

Uživatelský avatar
Jakub
Uživatel
Příspěvky: 480
Registrován: 22.12.2007 23:43
Bydliště: Jedno z posledních nádraží, kde jsou komplet mechanická návěstidla.

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od Jakub » 16.10.2021 18:30

pawel: Téměř se vším víceméně souhlas. Akorát u těch sedaček to mám téměř obráceně. Na plastových sedačkách v T3RP a KT8 se mi sedí výborně i na delší cestě, zatímco v 15T je to tak na těch 15 minut max (nicméně je to pořád o parník lepší než to hrozné "dřevo").

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4465
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od von Špilberk » 16.10.2021 15:32

A to si k novým tramvajím v Plzni, Brně, Ostravě můžeme přidat nové Pantery a vozy u ČD. A všichni jsou určitě rádi, že nakoupili, protože inflace zdraží všechno, takže určitě i tramvaje. Jen Praha má kuloví... ...a retro.
To zastavení obnovy vozového parku od Krndy se vyplatí. 8-)

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10211
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od 9001 » 16.10.2021 15:17

Ono je to poměrně hezky shrnuto. Bohužel Praha je víc politická než odborná. K tomu šotoklika v DP to ještě podporuje, protože přece potřebujeme sola... Kdyby se místo hurá akcí najelo na průběžnou obnovu vozového parku klidně po 10/15 vozech ročně, tak to taky bude vypadat jinak...

Uživatelský avatar
pawel
Uživatel
Příspěvky: 2385
Registrován: 15.7.2004 23:10
Bydliště: M22 / U8

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od pawel » 16.10.2021 13:11

Tohle je hodne povrchni a osobni reakce/postreh, tak mi to prosim odpustte. Chapu vytizeni dilen, problem s dodavateli, naborem apod., ocenuju kazdodenni snahu mnoha zamestnancu, ocenuju relativne slusnou dochvilnost a cistotu vozu, rekonstrukce trati apod.

Nicmene, jako bezny cestujici, ktery se po ctyrech letech daleko od Ceska dostal zpet do Prahy a zase muze jezdit svymi milovanymi tramvajemi, vidim nasledujici (ne)posuny v provozu tramvaji:

- na mnoha zizkovskych poradich misto T6A5 vrakoidni 82xx a 83xx = subjektivni zhorseni z hlediska uzivatele
- uzivatelska privetivost T3RP se dostala dosazenim plastovych sedacek na uroven starych T3 = na par minut svezeni ok, ale od 15 minut vys nepohodli. totez sedacky v "rekonstruovanych" 14T a kachnach. timhle bude nekdo chtit jezdit z Holyne, Libuse, Zdib?? naopak plastove v 15T jsou fajn.
- mnohe vozy z produkce Skody jsou ve stadiu, ze ma clovek pocit, ze se rozpadnou za jizdy, hlavne tedy soude podle zvuku, co se ozyvaji vne salonu, obcas ale i uvnitr. navzdory soto-neoblibenosti se 14T obvykle svezu rad, ale posledne jsem si pripadal jak mravenec v sekacce na travu.
- kachny. ramusici, nekultivovany vuz, ktery cuka pri kazdem rozjezdu i zabrzdeni, vsechno uvnitr se klepe, hluk v salonu jak blazen. splni to ucel, tedy odveze z A do B, ma to nejakou nizkou podlahu, jinak ale definice "socky", ktera neprevazi cestujici, ale substrat. na dvorku v hostivari nam stoji srot z pulky evropy, kde uz davno poridili/porizuji neco podstatne lepsiho. tuto tramvaj, ktera byla zoufale zastarala uz v dobe vzniku, ted po 40 letech reinkarnujeme na zaklade standardu z pocatku nutlych let.
- wany. dobre, low cost oprava, zpristupneni nocni dopravy hure mobilnim, ale nebylo by mozne ty vozy aspon nejak vyladit, aby tak strasne necukaly pri rozjezdu?

Mezitim v Brne, Ostrave, ale i Plzni nakupuji kloudne vozy a toho, co my tu v Praze donekonecna rekostruujeme, se zbavuji. O Nemecku, ale i mnoha provozech v Polsku nebo Madarsku radeji zcela pomlcim.

Konec litanie a omluva za zverejneni ve spatnem vlakne.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4465
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od von Špilberk » 14.10.2021 7:59

No, na tom, že jsme v háji, to nemění nic. ALE Bobík má pravdu:
halda odstavených 15T byla už před covidem a dílny byly impotentní taky dávno před covidem.
Dojeli jsme na to, jak vedoucí činitelé města a DP řeší problémy: nejdřív se problém popírá, pak bagatelizuje a průběžně ignoruje. V další fázi se problém uzná, ale buď se neví, co s ním nebo se to ví, ale drahýýý. Tak se to ještě chvíli nechá a řeší se, až když už to dál nejde a je malér (viz. vykolejování 15T).
Nejlevnější a nejjednodušší je řešit problém včas, dokud je problém malý. To se v našich podmínkách vždycky se 100% úspěšností prošvihne a pak se všichni diví, co se to stalo, s tím, že za to samozřejmě nikdo nemůže.
Druhá poučka je ta, že když už mám problémy a neumím (nemůžu) je řešit, tak bych aspoň neměl vyrábět problémy další. Při pohledu do města je ale vidět, že tahle poučka se taky nepoužívá.
A jsem zvědav, jak technickému stavu 15T prospěje prodloužení km proběhů. Proběhy se už prodlužovaly a pochybuju, že to vozům prospívá. Takže budu čekat, za jak dlouho na nás vybafne nějaký nový problém s vozy 15T. Až se to stane, tak řešení bude určitě drahé a složité. 8-)

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6709
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od demon » 14.10.2021 6:22

Bobik píše:
13.10.2021 19:58
Jo, jenže to, co píšeš je teď.
A něco to snad mění ?

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od Bobik » 13.10.2021 19:58

Jo, jenže to, co píšeš je teď. Tenhle stav už ale trvá delší dobu. Navíc je to vesměs důsledek. Kterej má nějakou příčinu.
Tou příčinou je zčásti neschopnost politický reprezentace napříč spektrem se domluvit na prakticky čemkoli, zčásti ideologická utopie a z ní vycházející to evropský zelený šílenství a díky tomu jiný priority a tudíž i jiný přerozdělování peněz a teď i zčásti přehnaná reakce na tu čínskou chřipku.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6709
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Rekonstrukce a opravy tramvajových tratí

Příspěvek od demon » 13.10.2021 12:20

kruťák píše:
13.10.2021 11:58
...jejich (několika)měsíční dodací lhůty, protože stejně neutěšená situace je ve většině firem většiny oborů.
…(několika) roční dodací lhůty...
von Špilberk píše:
13.10.2021 7:45
Problém je, že nějak nevidím, že by se o řešení vůbec někdo snažil. A pokud se někdo snaží, tak se mu předem velice omlouvám, ale fakt to není vidět.
"Někdo" se snaží, ale řešení fakt v nedohlednu.
Nejsou vozy, protože - nejsou lidi, na který nejsou prachy, - nejsou ND, protože celosvětová materiálová krize, i násobné zvýšení cen surovin, na které díky tomu opět nejsou prachy.
Nejsou řidiči, protože spousta odchodů a málo zájemců, protože - malá nezaměstnanost, - nízké platy.
Nejsou prachy, protože nízké příjmy města a neochota o navýšení kompenzace, proti tomu vysoké platby za energie, za náhradní díly...
Jestli máš řešení, který by bylo rychlý a bylo vidět, sem s nim. 8-[

Odpovědět