Orientační a informační systémy

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od XSC » 29.12.2013 21:30

9001 píše:XSC: A kolik stojí rozvoz JŘ skoro co týden?
To tady asi nezjistíme. Ale i kdyby vybavení jedné zastávky stálo jen 50000 a už nic víc a vydrželo 10 let, tak to mám 50000/10/52 ~ 100Kč/týden. Což pochybuju, že by současná obsluha stála tolik.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10212
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od 9001 » 29.12.2013 21:08

XSC: A kolik stojí rozvoz JŘ skoro co týden?

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od XSC » 29.12.2013 20:42

kruťák píše:Ale pořád to nic nemění na tom, že všechno toto jsou jen počáteční náklady, do kterých by se samozřejmě nemělo jít bez výrazného přispění z EU.
Právě že to nejsou jen počáteční náklady. Údržba bude taky něco stát a i kdyby to bylo superkvalitní, víc než 10 let to nevydrží, spíš míň. Takže tyhle "počáteční náklady" se budou stále opakovat, jen budou rozložené průběžně. EU bych do toho netahal, navíc jsou to stejně jen přerozdělené naše peníze.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od kruťák » 29.12.2013 19:25

"Kolem toho" jsem před pár lety dělal pár věcí, takže jsem si samozřejmě všech těchto věcí vědom. Pro příklad - cena "outdoor LCD" je minimálně 50 000 Kč. Tou dobou jsem tu na základě takových poznatků i tak trochu obhajoval příšerně vysokou cenu mastodontů.

Ale pořád to nic nemění na tom, že všechno toto jsou jen počáteční náklady, do kterých by se samozřejmě nemělo jít bez výrazného přispění z EU.
Nicméně si ale stojim za tím, že naprogramovat to je otázka hodiny práce průměrného středoškoláka. Vždyť je to celé založeno na již existujícím systému, resp. tomto.

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od XSC » 29.12.2013 18:40

kruťák píše:Nejsem ekonom a nemám to spočítané, abych si dovolil tvrdit, že to, či ono je lepší. A pak je tu ještě ten smutný fakt, že když to uděláme jen u tramvají, tak stejně musíme stávající systém udržet pro autobusy. Otázkou pak je, zda provoz dvou systémů nebude ve výsledku dražší :)
Jakýkoliv IT systém u nás vychází zdaleka nejdražší. Má totiž tu "výhodu", že mu vlastně nikdo nerozumí, tak se v něm dá ulít nejvíc peněz. I kdyby tomu tak nebylo, tak si spočítejte, kolikrát by se musel jízdní řád vyměnit, aby zaplatil jen levný LCD monitor. On přitom nemůže být nejlevnější, protože by měl fungovat v -20° i v +30°. K tomu přidejte nějaké podobně odolné miniPC a náklady na připojení. Plus tu "drobnost", že ne všude máte k dispozici 220V.

ElWapp
Uživatel
Příspěvky: 544
Registrován: 14.5.2009 19:29

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od ElWapp » 29.12.2013 18:30

Kdyby u nás bylo ustálené linkové vedení a stabilní jízdní řády, dal by se trvalý stav naplotrovat včetně informací o tarifu tak, jako to mají třeba Norové. Jenže to s hyperaktivitou našich plánovačů jen tak nehrozí. Nicméně je vidět, že existují i země, kde se jízdní řády dělají přehledně pro lidi a nejsou jen jakýmsi vedlejším produktem s hromadou poznámek, adres a čar...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10212
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od 9001 » 29.12.2013 17:46

willyjeff píše:A ty zelené prázdninové jř a žluté výlukové jř snad barevné nejsou? :D
Ale pořád barevný papír je levnější než toner do barevné tiskárny

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od willyjeff » 29.12.2013 17:26

A ty zelené prázdninové jř a žluté výlukové jř snad barevné nejsou? :D

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od kruťák » 29.12.2013 16:56

To je tak dobrá myšlenka, že nemůže projít :) Když si vezmu, kolik stojí tisk řádů, jejich rozvoz, vyvěšení (a to je ne vždy dokonalé!!) a udržování, tak se mi vkrádá myšlenka, zda by nebylo lepší tam mít jednu 19'' obrazovku s timhle. To lze za 5 minut naprogramovat, připojit k internetu/intranetu a zůstane to tam na věky věkův...
Tedy dokud někdo nerozbije tu obrazovku nebo nevypadne proud :roll: Ovšem je taky pravda, že (při napájení sloupku z troleje) by při výpadku proudu v troleji byly stejně informace zbytečné, protože tram by nejezdily...
To si holt musí DP (potažmo město) dát na váhu: kvalitu a aktuálnost informací a provozní náklady vs. počáteční náklady (ovšem zase s přispěním Eurodotace...), plat zainteresovaných zaměstnanců, náklady na papír a tonery...

Nejsem ekonom a nemám to spočítané, abych si dovolil tvrdit, že to, či ono je lepší. A pak je tu ještě ten smutný fakt, že když to uděláme jen u tramvají, tak stejně musíme stávající systém udržet pro autobusy. Otázkou pak je, zda provoz dvou systémů nebude ve výsledku dražší :)

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1545
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Radek » 29.12.2013 16:02

P.S. pak je tu další úvaha, zda místo barevného tisku už radši necílit na nějaké pořádné digitální zobrazovače. Třeba s podojením eurofondů. :)

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1545
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Radek » 29.12.2013 15:57

Hezký pokus. Jen bych dal pryč ty ikony a ostatní obecné informace (infolinka, tarif) - ty jen jednou na zvláštním listu. Pak bych ještě zarovnal číslo hodiny a minutu. Jinak jak říkají ostatní hodně záleží na barvě tisku a čitelnosti. Jinak se mi to ale líbí, ještě vymyslet výlukové a prázdninové verze. :)

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od kruťák » 29.12.2013 15:26

ElWapp píše:tohle už jen tak z programu nevypadne
Ale vypadne. Pár "if-then" a pár "color/background-color", to neni nic složitého. Dneska takovýhle vychytávky umí ze vstupních dat vyplivnout už i kdejaká knihovna do PHP, natož program, který na to má Chaps*.

*Za předpokladu, že neni dělaný na koleně (jako většina jejich věcí) :lol:

ElWapp
Uživatel
Příspěvky: 544
Registrován: 14.5.2009 19:29

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od ElWapp » 29.12.2013 15:01

Ikony vlevo jsou dekorační, umístěné podle DPP/PID vizuálu. Ve vitrinách tam stejně často kus papíru zakrývají panty nebo jiné kovové součástky, tak by se aspoň neztrácely užitečné informace. Barvy by to chtělo poladit, tím, jak jsem kopíroval různé části z různých informačních materiálů, se mi nepodařilo třeba "tramvajovou" hnědou trefit pokaždé stejně. Taky bych upravil písmo a rozmyslel bych, kde by byl text bíle a kde černě, ale tomu už se mi ve svém volném čase věnovat nechce.

Teď jsem si také všiml, že výstražná oranžová pro zátahy do vozovny vypadá moc podobně jako ta hnědá. Písmenka pro zátahy klidně změnit, tady by to nebyl problém.

A pak mám takové nápady, které by se mi líbily, ale už jdou proti požadavkům různých sdružení nebo předpisům a zákonům. Místo plné adresy dopravce bych dal jenom zkratku (v tomto případě DPP), bez loga - cestující správně fungující PID by neměl dopravce vůbec zajímat. Symbol plus pro úsek Smíchov - Barrandov bych zrušil, zastávky bych neodsazoval a nechal bych jenom barevné rozlišení. Snadno by tak šlo toto schéma aplikovat na situaci, kde je část spojů zkrácena (zde je část prodloužena), šlo by pro takové spoje používat třeba modrou - bylo by na první pohled vidět kolik spojů jede kam.

V případě výluky do horního políčka místo cíle napsat třeba "POZOR VÝLUKA Malostranská - Újezd", ve sloupci zastávek označit ty, které jsou mimo pravidelnou trasu. Trochu změnit barevné schéma, aby bylo patrné, že došlo ke změně. Stejně by šlo napsat třeba "Prázdniny". Prostě mimo standardní stav používat jako oznamovací oblast.

Mimo tento konkrétní návrh bych nechával časy spojů tlustě i u linek, kde jezdí všechny spoje nízkopodlažní (třeba 296) - bylo by to konzistentní a ničemu to nevadí. Symbol vozíku ale neuvádět, ten se tam plete.

Zastávky na znamení o víkendu a 20-04 značit obrysem zvonku, kategorii 20-04 zrušit.

Ale je to takové snění, co by, kdyby...

EDIT: K nákladům - barevný tisk něco stojí, ale být to v první vlně třeba jen JŘ tramvají, tak ty se nemění tak často a pro výluky by šla jistě vymyslet nějaká osekaná verze (většina černobíle, tisk na bílý nebo barevný papír, zvýraznit jen to důležité). Na zastávky se už teď toho plotruje celkem dost. Spíš by to znamenalo práci pro grafika, protože tohle už jen tak z programu nevypadne, tím by se musel někdo delší dobu zabývat. Ale jak píšu, je to zatím z říše snů, třeba k tomu jednou dospějeme...

Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
Příspěvky: 1023
Registrován: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 72 90)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od ZXS91 » 29.12.2013 14:41

Nějak zvýraznit nízkopodlažní spoje a pak už to jen procpat na zastávky 8-)

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4465
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od von Špilberk » 29.12.2013 14:32

Ikony na levé straně pryč, ale jinak se mi to líbí. =D>

Odpovědět