Škoda 15T ForCity
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Re: Škoda 15T ForCity
Oskar: Samozřejmě neznám formát té datové zprávy v Dorisu, ale pokud bych to měl navrhnout, tak bych nepřenášel datum v tak starodávném a proprietárním formátu. Přenášel bych nějaké YYYYMMDDhhmmss, aby nehrozila špatná interpretace. Takže nejpozději při příjmu nějakého datagramu by se ta bota od interní časomíry napravila.
(Takové problémy má např. i MS Excel, který počítá čas od 1.1.1900, ale tvůrci zapomněli, že ten rok není přestupný... napište do excelu 60 a dejte tomu formát datum.)
(Takové problémy má např. i MS Excel, který počítá čas od 1.1.1900, ale tvůrci zapomněli, že ten rok není přestupný... napište do excelu 60 a dejte tomu formát datum.)
Re: Škoda 15T ForCity
Tak ještě drobné vysvětlení. UNIXové operační systémy měří a synchronizují takzvaný unixový čas, což je zhruba řečeno počet sekund, které uplynuly od 0:00:00 1.1.1970 UTC. Tento čas běží stále a zcela nezávisle na zavádění letního času a podobných zhůvěřilostech.
Je starostí systémové knihovny toto číslo převést na místní čas a vzít při tom v potaz, jaké časové pásmo aktuálně platí. A právě v téhle knihovně je chyba, která způsobila, že na CEST se přejde až 1.4. v 0:00:00. To, jestli se čas zasynchronizoval, nebo ne, by nemělo hrát roli. Počítačové systémy jsou stavěné na to, aby změnu času provedly v daný čas samy.
Je starostí systémové knihovny toto číslo převést na místní čas a vzít při tom v potaz, jaké časové pásmo aktuálně platí. A právě v téhle knihovně je chyba, která způsobila, že na CEST se přejde až 1.4. v 0:00:00. To, jestli se čas zasynchronizoval, nebo ne, by nemělo hrát roli. Počítačové systémy jsou stavěné na to, aby změnu času provedly v daný čas samy.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4895
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Škoda 15T ForCity
No jasně. Všecky tram si berou čas z Dorisu, průběžně aktualizují přes vysílačku. Ano, může se stát že se neaktualizuje, když je mimo signá - např když stojí na konci depa po nastartování, ovšem vyjetí před vrata na dvůr to obvykle vyřeší. To by musel zlobit Doris jako takový, tedy "všude", nebo je tam nějaká "nóvinka".
Re: Škoda 15T ForCity
Oskar: Na zelených psal Demon3, že tramvaj si přesný čas sosne z datového vysílače na vrátnici, takže chybu bych hledal spíš v tomto přenosu, respektive nepřenosu.
Re: Škoda 15T ForCity
U té 15T je to nejspíš problém s embedded linuxem v OISu, konkrétně s knihovnou uClibc, kde byla chybka, která se projevila právě jen v přestupný rok - den navíc se připočítával nejen k únoru, ale i k dalším měsícům. A protože hypotetický 32. březen by byl právě příští neděli, naplánovala se změna o týden později.
http://www.root.cz/zpravicky/uclibc-ma- ... letni-cas/
Opraveno to bylo v říjnu, takže to nejspíš ještě nestačili poupgradovat.
http://www.root.cz/zpravicky/uclibc-ma- ... letni-cas/
Opraveno to bylo v říjnu, takže to nejspíš ještě nestačili poupgradovat.
Re: Škoda 15T ForCity
To pochopitelně ne. Nicméně ze zkušeností testování SW soudím, že pokud se po reklamaci problém objevil až v ostrém provozu, tak 1. chyba nebyla odstraněna (což se stát může; problém to sice je, ale v tomto případě opravdu bezpečnost neohrožuje), a/nebo 2. po vyřízení reklamace DPP neotestoval, zda reklamované závady byly skutečně odstraněny (simulovat konkrétní datum snad jde, "dneska to funguje" není u podobných situací dostačující). Tady soudím, že pokud by to tak bylo, pak podobný problém s testováním může nastat i u jiných modulů, které mohou být pro bezpečné fungování poněkud podstatnější (hypotetického typu "už to zase 29. února při rychlosti nad 64 km/h nebrzdí; ale vždyť nám škodováci i jejich sub- a subsubdodavatelé do desátého kolene svatosvatě přísahali, že tenhle bug už určitě opravili!").Brejšín píše:Opravdu myslíte, že počítač ovládající tisk jízdenek, hlášení stanic a zobrazování transparentů ovlivní chování vozu s ohledem na bezpečnost provozu? Jinak tento problém tu byl i loni, zjevně se někde udělala opakovaná chyba.
Čili: softwarové chyby se stávají (byť by neměly), ale opakovaný výskyt téže chyby v ostrém provozu může značit i slepou skvrnu v testovacím procesu na straně objednatele (což pochopitelně nemusí být nutně způsobeno samotným testováním, například leccos může být politikum - ale to už je hájemství čiré paranoie).
-
- Uživatel
- Příspěvky: 8468
- Registrován: 24.1.2010 10:44
- Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
- Kontaktovat uživatele:
Re: Škoda 15T ForCity
Musím dodat, že ještě včera (při mé neznalosti) dnešního problému s 15T jsem se souhlasně bavil s někým zrovna o následujícím [quote=" v diskuse Novinek pod článkem Revizoři nesměli pokutovat v tramvajích "zmatených" letním časem "]Zdeněk Diviš, Plzeň,Neděle, 25.března 2012, 17:30:02
ale ---- v Rusku udělali změnu --- nechali letní čas i v ZIMĚ, to by mi vyhovovalo![/quote]
ale ---- v Rusku udělali změnu --- nechali letní čas i v ZIMĚ, to by mi vyhovovalo![/quote]
Re: Škoda 15T ForCity
Tady na fóru je to tradičně na uživateli. Když chce, může si nastavit čas třeba na Havaji. U 15T to asi tak jednoduché neníP_V píše:P.S. Stejný problém s časem je i tu na fóru, že
Re: Škoda 15T ForCity
Spíš se na to od loňska ani nepodívali Nebo možná někde na stránce 345 návodu k tramvaji stojí, že poslední březnovou neděli se má ručně přeštelovat čas, a tím je zodpovědnost na DP.Brejšín píše: Jinak tento problém tu byl i loni, zjevně se někde udělala opakovaná chyba.
P.S. Stejný problém s časem je i tu na fóru, že
Re: Škoda 15T ForCity
Ne, to si skutečně nemyslím. Ale počítač ovládající tisk jizdenek, hlášení stanic, ... není jediným počítačem v tramvaji.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 8468
- Registrován: 24.1.2010 10:44
- Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
- Kontaktovat uživatele:
Re: Škoda 15T ForCity
Ještě něco málo z řidičových povinností - přímo ohledně poruchy označovače:
D1/2 § 39 Povinnosti řidiče při výkonu služby odst.4. píše:Ve vlacích určených k přepravě cestujících je řidič povinen během výkonu služby průběžně kontrolovat funkci označovačů jízdenek. Dojde-li k poruše, kterou řidič nemůže odstranit sám, je povinen zakrýt označovač jízdenek přelepkou "Mimo provoz". ...
Re: Škoda 15T ForCity
Opravdu myslíte, že počítač ovládající tisk jízdenek, hlášení stanic a zobrazování transparentů ovlivní chování vozu s ohledem na bezpečnost provozu? Jinak tento problém tu byl i loni, zjevně se někde udělala opakovaná chyba.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 8468
- Registrován: 24.1.2010 10:44
- Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
- Kontaktovat uživatele:
Re: Škoda 15T ForCity
Což nemění nic na tom, že jestli zapomněli ošetřit vcelku základní věc jako je zimní/letní čas... Tak bych se bál, na co zapomněli ještě, zvlášť u tramvaje, která je jeden velkej jezdící počítač...
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10210
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Škoda 15T ForCity
Ted je otázka, jestli tohle dělali soudruzi z Plzně. Osobně mi přijde, že na té tramvaji je z Plzně maximálně karoserie a zbytek jsou další dodavatelé...
Ještě jeden postřeh. Asi začala okurková sezona. 15T se vyhřívá na titulní stránce Novinek i idnes.cz
Ještě jeden postřeh. Asi začala okurková sezona. 15T se vyhřívá na titulní stránce Novinek i idnes.cz