Škoda 15T ForCity

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od von Špilberk » 13.12.2022 15:15

Info, kolik 15T nejezdí a jak dlouho trvala oprava, je zde.
Jinak si myslím, že otázka není proč počet odstavených vozů netrápí šotouše. Otázka je, proč to netrápí zřizovatele a majitele DP... 8-)
A na to už odpověď máme:
Bobík píše:tak ze strany města není zájem poukazovat na to, jak ta "jedna z nejlepších MHD" ve skutečnosti zas tak nejlepší není. Když už kvůli ničemu jinému, tak kvůli tomu, že současní představitelé to vidí stylem "sice jsme ten nedobrý systém zdědili, ale nevíme co s tím a mohlo by to být na nás". Ostatně to je problém české politiky obecně, že o negativech se zásadně nemluví a zveřejňují se pouze pozitiva, v případě potřeby nutně zveličená.

Mhr1
Uživatel
Příspěvky: 16
Registrován: 25.1.2020 20:01

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Mhr1 » 13.12.2022 11:07

Opravuji: Zkrátka papírový a skutečný život nejen autobusů, ale i tramvají se často rozcházejí a žijí si samostatným životem.

Mhr1
Uživatel
Příspěvky: 16
Registrován: 25.1.2020 20:01

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Mhr1 » 13.12.2022 11:04

Trochu mě překvapuje, že některé šotouše nezajímá, kolik vozů je odstaveno, hlavně, že "mě to přijede". Jenomže, pokud by nebylo tolik odstavených vozů, mohlo být nasazeno více nízkopodlažních, co pro cestující přínos nepochybně je. Dnešní příklad z Bratislavy: vypraveno 29 ze 30 Škodovek 30T a 27 z 29 (jeden vůz - 7417 - je dlouhodobě odstaven po vážné nehodě) tramvají 29T. Nebo jinak - dnes jezdí 56 ze 60 Škodovek. To je vypravenost 93,3 %. Zajímalo by mě, kolik je v provozu 15T v Praze. Pochybuji, že přes 90%! Odstavený vůz = nevyužitá investice. Pokud by byly vozy lepší, a) nemuselo se jich nakoupit tolik (ušetřil bych´) nebo b) mohlo jich být více vypraveno, co je zase výhoda pro cestující. Nevím, jaká je definice šotouše, já se zajímám o dění v MHD celý život, od útlého dětství, tedy > 60 let a zajímalo mě nejen to, co jsem viděl v ulicích, ale vždy mě lákalo právě to, co jsem nemohl oficiálně vidět za branami vozoven. Již jako dítě jsem přelézal ploty, abych´zjistil, proč některý vůz dlouho nejezdí. A tam jsem zjistil, že pouze něco je nabouráno, ale kupř. většina odstavených ŠM11 nejezdila pro poruchy. A při problémech s náhradními díly se kanibalizovalo... Tak se pak někdy stalo, že vůz byl odstaven tak dlouho, že vlastně jezdil třeba jenom 2,5-3 roky a zbytek životnosti si odstál v ohradě. Nebo skončila životnost šestileté ŠM-ce, ale byla v dobrém stavu, a tak ji vyměnili ŠPZ i ev.č. a vyjela pod číslem mladšího, ale dlouhodobě odstaveného a pro kanibalizaci již vlastně neopravitelného vozu. Zkrátka papírový a skutečný život nejen autobusů, ale i tramvají (Praha je v tom nyní mistr, podle "papírů" žijou i vozy ze 60. let, přitom všichni víme, že jde o zcela nové wany). V tom jsem vždy spatřoval smysl našeho hobby - evidovat skutečný stav dopravy a nejen nějaké výkazy, které neodpovídaly skutečnosti. Srovnejte si výpravu a počet vozidel na západ od nás - i v tom srovnávání vidím smysl našeho koníčka. Výpravy > 90% jsou na západě samozřejmostí!

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6700
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od demon » 08.11.2022 21:29

Bobik píše:
08.11.2022 17:41
Všechno. Někdo, novináři třeba, by si mohl jednoduše všimnout. A začít klást otázky. Tak proč jim to usnadňovat, že?
Jakože by si novináři mohli všimnout, že se v Praze dělá málo pro šotouše ?
Dovedu si takové "novináře" představit, ale opravdu je to trn co nás v současnosti nejvíc píchá do paty ? :roll:
Mhr1 píše:
08.11.2022 18:51
...jako daňového poplatníka mě to zajímá, jaké je využití investovaných peněz!
Jako daňový šotouš ses k těmhle datům evidentně dostal, nic proti, ale běžného cestujícího tohle fakt nezajímá.
I mě, dopravou postiženému, je fakt naprosto šumák, že vůz 9436 už měsíc nejezdí a další měsíc ještě nebude, protože ho adekvátně nahradí vůz jiný...

Mhr1
Uživatel
Příspěvky: 16
Registrován: 25.1.2020 20:01

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Mhr1 » 08.11.2022 18:51

demon píše:
08.11.2022 15:33
Bobik píše:
08.11.2022 11:34
Ano a velký. Když pominu obligátní §1 (nikdysetotaknedělalo)...
Co s tím má společného politika ? To je už čiré šotoušství...
Praktický význam pro cestující veřejnost nula.
Mhr1 píše:
08.11.2022 13:29
A co se definice týče, dlouhodobé odstavení je pro mě všechno nad 14 dní, pokud to není pravidelná prohlídka.
To je u 900 kusové flotily poněkud nereálné.
Drtivá většina těch vozů stojících nad 14 dní je v prohlídkách. Běžná údržba v dílnách trvá cca 3 měsíce a to se nemusí vůbec na nic čekat.
No právě že to je o politice. Při neinformovanosti veřejnosti se pak politik může tvářit, jak je všechno super. Když cestující netuší, že část vozů stojí pro poruchy, tak také pochválí magistrát, jaké že to úžasné tramvaje pořídil... Není to jen šotoušovina. Já jako daňový poplatník chci vědět za co se utratily moje peníze, zda-li se koupily šunky, nebo kvalita. V Bratislavě tak vidím, že Otokary byly dobrá koupě, téměř všechno denně jezdí, na druhé straně vidím, že midibusy Rošero byla špatná koupě, často jezdí jenom jeden ze čtyřech. A taky vidím hospodaření, když se koupí zbytečně nové vozy, tak mnohé starší nejezdí i když jsou pojízdné. Hned vidím, že se něco koupilo jen proto, aby politik dostal všimné bez ohledu na reálnou potřebu. Protože některé vozy nejezdí ne pro poruchu, ale pro přebytečnost. A to je také hazard! Všechno je to o svobodném přístupu k informacím. Šotouš - nešotouš, jako daňového poplatníka mě to zajímá, jaké je využití investovaných peněz!

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Bobik » 08.11.2022 17:41

demon píše:
08.11.2022 15:33
Co s tím má společného politika ?
Všechno. Někdo, novináři třeba, by si mohl jednoduše všimnout. A začít klást otázky. Tak proč jim to usnadňovat, že?

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6700
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od demon » 08.11.2022 15:33

Bobik píše:
08.11.2022 11:34
Ano a velký. Když pominu obligátní §1 (nikdysetotaknedělalo)...
Co s tím má společného politika ? To je už čiré šotoušství...
Praktický význam pro cestující veřejnost nula.
Mhr1 píše:
08.11.2022 13:29
A co se definice týče, dlouhodobé odstavení je pro mě všechno nad 14 dní, pokud to není pravidelná prohlídka.
To je u 900 kusové flotily poněkud nereálné.
Drtivá většina těch vozů stojících nad 14 dní je v prohlídkách. Běžná údržba v dílnách trvá cca 3 měsíce a to se nemusí vůbec na nic čekat.

Mhr1
Uživatel
Příspěvky: 16
Registrován: 25.1.2020 20:01

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Mhr1 » 08.11.2022 13:29

Seznam, samozřejmě mám, ale jeho zveřejněním bych´ ohrozil své dobré vztahy s vedením DP. Datum si bohužel nepamatuji, ale mohlo to být kolem roku 2018. Pokud to nebylo přesně 30%, omlouvám se, mohl jsem to zaokrouhlit. A co se definice týče, dlouhodobé odstavení je pro mě všechno nad 14 dní, pokud to není pravidelná prohlídka. Nehody bych z toho vyjmul, to je vis major. Ale vše, co stojí pro poruchu a není na plánované údržbě, je vlastně odstavení, které by nemělo být. Vůz má jezdit, není-li zrovna v opravě. A v tom je právě pronikavý rozdíl mezi 15T na jedné straně a 29/30T na straně druhé. A ještě mi chybí odpověď na ty příčiny poruch (mimo násilného poškození). Pořád kola?
Co se politického pohledu týče, když se neinformuje, cestující potkává množství 15T v ulicích, je spokojen, protože netuší nic o těch desítkách zbytečně nejezdících vozů. O tom, bohužel, politika je...

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Bobik » 08.11.2022 11:34

Mhr1 píše:
08.11.2022 10:01
V BA, jakmile tramvaj (trolejbus, autobus) zapne palubní počítač, podbarví se políčko jeho ev. čísla na stránkách www.imhd.sk tmavě zeleně. Když ho po návratu do vozovny vypne, barva se změní na světlezelenou. Pokud se následující den nezapne, barva se mění na žlutou, po 14 dnech na růžovou a po půl roce na sytě červenou. Takže co je pojízdné a co ne, lze v Bratislavě na výše uvedených stránkách sledovat aktuálně každý den. Byl by to v Praze problém?
Ano a velký. Když pominu obligátní §1 (nikdysetotaknedělalo), tak ze strany města není zájem poukazovat na to, jak ta "jedna z nejlepších MHD" ve skutečnosti zas tak nejlepší není. Když už kvůli ničemu jinému, tak kvůli tomu, že současní představitelé to vidí stylem "sice jsme ten nedobrý systém zdědili, ale nevíme co s tím a mohlo by to být na nás". Ostatně to je problém české politiky obecně, že o negativech se zásadně nemluví a zveřejňují se pouze pozitiva, v případě potřeby nutně zveličená.

Jistě, do jisté míry to lze chápat, neboť u nás bohužel je spíše snaha trestat zodpovědné (za sebemenší cokoli), než se snažit hledat řešení problému. Ovšem je otázka, co bylo dřív, zdali slepice, nebo vejce. Tedy zdali to zametání problémů je důsledkem tendence honu na čarodějnice, nebo ten hon na čarodějnice je důsledkem všeobecného šlendriánu, kdy vlastně nikdo za nic nezodpovídá a tedy za nic nemůže.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6700
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od demon » 08.11.2022 11:28

Mhr1 píše:
08.11.2022 10:09
A ještě připomínám, že v době, kdy bylo odstaveno kolem 30% tramvají 15T, jsem si tyto údaje ověřoval přímo na vedení DPP a bylo mi to potvrzeno i se seznamem odstavených vozů. Berte to tedy jako fakt a nepolemizujte s tím.
Pobavilo :lol:
OK, tak pak prosím o datum a seznam vozů.
Zběžně jsem prošel archiv a největší počet AKTUÁLNĚ (nikoliv dlouhodobě) odstavených vozů 15T jsem našel o prázdninách v červenci 2018 a to 65 kusů což dělá 26%.
Měsíc předtím i měsíc potom stálo shodně 58 vozů (a nebyly to ve 100% ty samé), což je 23%, ale splňuje to opravdu definici "dlouhodobě" ?
Nicméně nikde netvrdím že je to málo...

Mhr1
Uživatel
Příspěvky: 16
Registrován: 25.1.2020 20:01

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Mhr1 » 08.11.2022 10:09

A ještě připomínám, že v době, kdy bylo odstaveno kolem 30% tramvají 15T, jsem si tyto údaje ověřoval přímo na vedení DPP a bylo mi to potvrzeno i se seznamem odstavených vozů. Berte to tedy jako fakt a nepolemizujte s tím.

Mhr1
Uživatel
Příspěvky: 16
Registrován: 25.1.2020 20:01

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od Mhr1 » 08.11.2022 10:01

demon píše:
04.11.2022 22:43
Bobik píše:
04.11.2022 17:20
Čekání na náhradní díly. Blbý smlouvy s dlouhou dodací lhůtou. Plus čistě politika města, ve snaze "šetřit".
To asi není úplně o smlouvě, z 250 pražských 15T je v záruce s bídou takových 25 vozů, ostatní už pod žádnou smlouvou nejsou.
Standardní dodací lhůty obecně, nejen od Škody, se v současnosti pohybují někde na úrovni 1 roku.
Otázkou je, co se myslí "dlouhodobým odstavením", každopádně 19%, natož 30% to imho nikdy nebylo.
Nevím, kde berete informace, ale já těch 19% jednoduše spočítal podle vozů, uvedených na této stránce mezi dlouhodobě odstavenými. A i těch 30% bylo v minulosti takto spočítáno. Tak buďto nejsou informace na této stránce pravdivé anebo si nikdo nedal práci se spočítáním odstavených tramvají 15T. S náhradními díly to má Bratislava stejně jako Praha, bourané vozy čekají na ND běžně > půl roku, někdy až rok, v tom ten rozdíl tedy není. Pokud vůz v BA není po nehodě a je mimo provoz > 14 dní (t.č. pouze tramvaj 7512, naposledy "venku" 21.10.), jde většinou o pravidelnou prohlídku po 200000 km. To ale netrvá déle než 6-8 týdnů. Není rozdíl spíše v tom, že 15T jsou daleko poruchovější? Věkem to rozhodně není, protože 60 tramvají 15T je stejně starých jako ty bratislavské a 60 je dokonce o několik let mladších. A odstaveny jsou 15T ze všech sérií, i těch nových.
Kdy se na těchto stránkách dočkáme přehledu vozů, z kterého by bylo patrno, který vůz je dnes v provozu, který ne a který je odstaven déle než 14 dní, déle než půl roku? Nelze propojit palubní počítače tramvají s touto stránkou, tak jak je to v Bratislavě? V BA, jakmile tramvaj (trolejbus, autobus) zapne palubní počítač, podbarví se políčko jeho ev. čísla na stránkách www.imhd.sk tmavě zeleně. Když ho po návratu do vozovny vypne, barva se změní na světlezelenou. Pokud se následující den nezapne, barva se mění na žlutou, po 14 dnech na růžovou a po půl roce na sytě červenou. Takže co je pojízdné a co ne, lze v Bratislavě na výše uvedených stránkách sledovat aktuálně každý den. Byl by to v Praze problém? Nepovídejte, že Praha má více vozidel, máte také více šotoušů. Berte to jako výzvu. Když se zobrazují polohy vozů, toto by neměkl být problém.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6700
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od demon » 05.11.2022 17:33

von Špilberk píše:
05.11.2022 17:22
Možná jsou 30T kvalitnější a potřebu náhradních dílů mají menší.
Rozhodně jsou novější. Každopádně pro Blavu nenakupuju, tak nejsem schopen posoudit.
Nevim ani jak to mají nastavené s exkluzivitou, což je taky jeden z problémů.
Standardní dodací lhůty máme někde na úrovni 40 týdnů a výš...

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od von Špilberk » 05.11.2022 17:22

trainzjohny píše:
05.11.2022 10:15
Že by díly na 30T uměl a díly na mnohem početnější 15T ne...
Možná jsou 30T kvalitnější a potřebu náhradních dílů mají menší. :-k

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda 15T ForCity

Příspěvek od trainzjohny » 05.11.2022 10:15

demon píše:
05.11.2022 9:44
Bobik píše:
05.11.2022 5:22
Nemyslel jsem záruční servisy. Spíš to, že město není schopno/ochotno nasmlouvat něco, co by bylo rychlejší, resp. není ochotno potřebné díly naskladnit, když ví, že dlouhý dodací lhůty jsou všude.
Aneb představa magistrátu, že bude provozovat "tramvaj pro jednadvacátý století" za cenu tétrojky a "údiv" nad tím, že to jaksi nejde.
Pokud výrobce není schopen dodat, smlouvání příliš nepomůže.
Výrobce zjevně dodat schopen je, nebo do Blavy to dodal jiný výrobce než nám ? Že by díly na 30T uměl a díly na mnohem početnější 15T ne...

Odpovědět