má to být přes gpsKarosák píše:Gabulitako napsal: co jsem nekde cetl, tak 15T bude mit v pameti kolejovou sit, takze mozna pujdou tudy
Ale nedávno jsme zde naráželi na problém, že ani hlášení zastávek není úplně "pintlich" napojit na počítání otáček náprav (zde kol), protože se při prokluzu/smyku počítači pak rozhodí poloha na trati. Zde tomu nebude jinak.U obou případů (hlášení zastávek i upozornění na oblouk) by mohlo fungovat GPS.
Škoda 15T ForCity
Moderátor: TRAM-FÓRUM
- Petr
- Provozovatel
- Příspěvky: 2040
- Registrován: 14.11.2003 8:36
- Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat znač
- Kontaktovat uživatele:
Re: 15T, 16T a odvozené typy
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3856
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Gabulitako napsal: co jsem nekde cetl, tak 15T bude mit v pameti kolejovou sit, takze mozna pujdou tudy
Ale nedávno jsme zde naráželi na problém, že ani hlášení zastávek není úplně "pintlich" napojit na počítání otáček náprav (zde kol), protože se při prokluzu/smyku počítači pak rozhodí poloha na trati. Zde tomu nebude jinak.U obou případů (hlášení zastávek i upozornění na oblouk) by mohlo fungovat GPS.
Ale nedávno jsme zde naráželi na problém, že ani hlášení zastávek není úplně "pintlich" napojit na počítání otáček náprav (zde kol), protože se při prokluzu/smyku počítači pak rozhodí poloha na trati. Zde tomu nebude jinak.U obou případů (hlášení zastávek i upozornění na oblouk) by mohlo fungovat GPS.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Tak tak...Bobek píše:Za tímto účelem byly již před lety vynalezeny nemrznoucí směsi.gabuliatko píše:vodni chlazeni bude v zime zajimavy, uz se docela tesim
Mimochodem, proč byl změněn článek o 15T na PRTkách a zmizely všechny fotky z výroby ?
Zase Škoda ?
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Za tímto účelem byly již před lety vynalezeny nemrznoucí směsi.gabuliatko píše:vodni chlazeni bude v zime zajimavy, uz se docela tesim
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2861
- Registrován: 10.10.2007 13:22
Re: 15T, 16T a odvozené typy
vodni chlazeni bude v zime zajimavy, uz se docela tesim
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Díky...MOp píše:Obvod kola se vypočítá jako 2*pí*r nikoliv 2*pí*d. Tudíž stačí demonův výsledek vydělit dvěma. (střední pr.kola 570mm -> 1 ot/min = 1.79 m -> 300 ot/min = 537 m -> 32,22 km/hod.)
Vy s tím naděláte..
Vemte prosím v potaz i pokročilou noční dobu páchání onoho výpočtu, to se pak lehce nějaké "d" zamění s "r"...
Bude to b), tedy synchronní motory s permanentními magnety a vodním chlazením.gabuliatko píše:sem cetl ze b/ a myslim ze lepe jsi to napsat nemohl
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2861
- Registrován: 10.10.2007 13:22
Re: 15T, 16T a odvozené typy
co jsem nekde cetl, tak 15T bude mit v pameti kolejovou sit, takze mozna pujdou tudy4. Samostatný pohon L a P strany podvozku může být velmi dobrá věc pro opotřebení kol a kolejnic v obloucích, ale vidím tam jeden zásadní problém : systém musí nějak rozeznat, kdy je rozdíl otáček L a P strany dán smykem/skluzem a kdy obloukem. V ustáleném stavu brnkačka, v přechodových stavech vražda (je to smyk nebo náběh do oblouku?) Čidla natočení článků a podvozků moc nepomůžou - každé kolejové vozidlo se za chodu přirozeně vlní, takže než systém rozezná, jestli je to "jenom" vlnění nebo "fakt" oblouk tak je smyk jako prase - skluzovka musí reagovat asi tak do 300ms, jinak je k ničemu, zatímco vyhodnotit co je oblouk a co ne by šlo (tipuji) tak za 2s... no jsem na tohle moc moc zvědav.
sem cetl ze b/ a myslim ze lepe jsi to napsat nemohl10. Poslední připomínka je spíš dotaz - mé zdroje se rozcházejí v tom, jaké motory budou použity. Buďto asynchronní s kotvou nakrátko, nebo (bombastic!) synchronní s permanentními magnety. Ta druhá technologie se mnohem lépe reguluje, ale ještě to nikde pořádně neběhá. Tak aby z toho nebyl výzkum a vývoj na účet odběratele, jehož následkem se zvýší akorát provozní náklady a druhotně počet CSc a PhD v Plzni...
ale na druhou stranu to porad vyjde levneji nez jina varianta, tedy ne ze bych o jine vedel
Re: 15T, 16T a odvozené typy
zpět k povrchním záležitostem
fricoolinek2 - jo, 70-80 by (legálně) jet určitě měla. na samostat. tělese by to snad neměl být takový problém - jen upravit fungování omezovače rychlosti. kde je tankodrom, tam se holt musí vyvěsit tabulka s omezením.
9001: mně spíš vadí, že v 3.čl. není prostor pro kočárek, resp. vozík. jinak je ale uspořádání ok. možná bych přidal nějaké sklopné sedačky (opět proto, aby bylo možno přepravovat více kočárků/vozíků/kol).
fricoolinek2 - jo, 70-80 by (legálně) jet určitě měla. na samostat. tělese by to snad neměl být takový problém - jen upravit fungování omezovače rychlosti. kde je tankodrom, tam se holt musí vyvěsit tabulka s omezením.
9001: mně spíš vadí, že v 3.čl. není prostor pro kočárek, resp. vozík. jinak je ale uspořádání ok. možná bych přidal nějaké sklopné sedačky (opět proto, aby bylo možno přepravovat více kočárků/vozíků/kol).
- syverin
- Uživatel
- Příspěvky: 947
- Registrován: 29.11.2004 14:00
- Bydliště: V noci 512
- Kontaktovat uživatele:
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Jenki na k-repu píše:Moje hodnocení 15T (na základě dosud známých informací) :
Design - Kotas "umí", to se musí nechat. Pro pražské podmínky (tramvaje slouží jako ubytovna pro bezdomovce a různé podivné existence) preferuji "dřevěnou" variantu interiéru.
Škodovce nelze upřít velkou dávku invence a pokrokovosti - "papírově" je to opravdu špičkové vozidlo, čemuž odpovídá i cena. Takové parametry (hlavně výkonové a zároveň %np) nic jiného ve světě zatím nemá.
Z téhož ale pramení několik zásadních problémů / nedostatků. Některé jdou na vrub zadavatele, některé na vrub zvoleného technického řešení (i když oboje spolu úzce souvisí).
1. Pokud ve voze nebude klimatizace pro cestující měly by být buďto velké ventilačky nebo stropní náporové větrání. Sice to není úplně ČSN košer, ale jde to - viz LF1/2/3. Takhle to bude nechutný pařák.
2. Ublížilo by hodně hmotnosti, kdyby se přešlo na uspořádání 1+1? V "kulturním světě" nemyslitelné, v pražských "sardine mode" podmínkách nutné.
3. Podle mých informací bude na voze celkem 8 trakčních měničů (každý podvozek zvlášť vlevo a vpravo). To znamená moře kabelů, čidel a jiných ptákovin, které budou stát peníze, budou se muset někam vejít a jejich kabely se budou při natáčení podvozků kroutit a ohýbat. Tohle někam nacpat a vychytat aby to vydrželo nebude sranda.
4. Samostatný pohon L a P strany podvozku může být velmi dobrá věc pro opotřebení kol a kolejnic v obloucích, ale vidím tam jeden zásadní problém : systém musí nějak rozeznat, kdy je rozdíl otáček L a P strany dán smykem/skluzem a kdy obloukem. V ustáleném stavu brnkačka, v přechodových stavech vražda (je to smyk nebo náběh do oblouku?) Čidla natočení článků a podvozků moc nepomůžou - každé kolejové vozidlo se za chodu přirozeně vlní, takže než systém rozezná, jestli je to "jenom" vlnění nebo "fakt" oblouk tak je smyk jako prase - skluzovka musí reagovat asi tak do 300ms, jinak je k ničemu, zatímco vyhodnotit co je oblouk a co ne by šlo (tipuji) tak za 2s... no jsem na tohle moc moc zvědav.
5. Jak a kde bude na ty mrňavé podvozky implantována parkovací brzda? Tipuju na nějaké minikotouče a DAKO brzdiče. Kde budou hydrogeräty? Bude jich 8 jako pohonů, nebo jen 4? A pokud 4 tak jaké budou logické vztahy pohon <-> brzda? Klasické zaparkování/odparkování je OK, spíš mi jde o převzetí brzdy z EDB na MB, řešení skluzů apod.
6. Mrňavý motor, mrňavý brzdový kotouč a poměrně velký výkon = pěkný hic. Když k tomu připočteme zakrytování podvozků neuvaří se to mechanicky? Když bude mít motorové ložisko celodenně kolem 100°C co na to soudruzi z SKF?
7. Vzhledem ke stísněnému prostoru nečekám nijak závratné vypružení (vypružení musí mít prostor KAM se deformovat). Jakost chodu a dynamické účinky na trať nebudou asi žádný zázrak. V kombinaci se "slabší" pražskou infrastrukturou to může mít nedobré následky.
8. Hodně motorů, hodně měničů a hodně kabelů = hodně problémů s EMC. Přeji výrobci hodně úspěchů.
9. Ještě k motorům samotným - podle mých zdrojů je prakticky jisté kapalinové chlazení - to znamená, že z podvozku ještě povedou nějaké trubky s Fridexem někam na střechu. Zákazník si přál high-tech, jsem zvědav, jak se s ním naučí žít...
10. Poslední připomínka je spíš dotaz - mé zdroje se rozcházejí v tom, jaké motory budou použity. Buďto asynchronní s kotvou nakrátko, nebo (bombastic!) synchronní s permanentními magnety. Ta druhá technologie se mnohem lépe reguluje, ale ještě to nikde pořádně neběhá. Tak aby z toho nebyl výzkum a vývoj na účet odběratele, jehož následkem se zvýší akorát provozní náklady a druhotně počet CSc a PhD v Plzni...
- MOp
- Administrátor
- Příspěvky: 4740
- Registrován: 18.1.2007 22:38
- Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
- Kontaktovat uživatele:
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Obvod kola se vypočítá jako 2*pí*r nikoliv 2*pí*d. Tudíž stačí demonův výsledek vydělit dvěma. (střední pr.kola 570mm -> 1 ot/min = 1.79 m -> 300 ot/min = 537 m -> 32,22 km/hod.)
Vy s tím naděláte..
Vy s tím naděláte..
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Kolo o průměru 570mm rozhodně obvod 3,5m nemá. Jó, kdyby to byl poloměr...
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Jakého kola? Kola u podvozku snad nemají obvod 3,5 m?demon píše:na jednu otáčku kola připadá cca 3,5 ujetého metru
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Bezpřevodové motory znamená neodpružené motory přímo spojené s koly?
Re: 15T, 16T a odvozené typy
Já bych se vyhnul termínům jako synchronní nebo pomaloběžný, to jsou pojmy z oblasti kdy se motor musí přizpůsobit napájení. Tady je to opačně, napájení je přizpůsobeno stavu motoru. Říkal bych tomu ss motor s elektronickou komutací.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: 15T, 16T a odvozené typy
1) Vzhledem k tomu, že na jednu otáčku kola připadá cca 3,5 ujetého metru, tak mi při otáčkách motoru 300 ot/min vychází rychlost cca 60 km/hod - pokud jsem se nesek' ve výpočtu, asi opravdu pomaloběžné budou. (střední pr.kola 570mm -> 1 ot/min = 3,58 m -> 300 ot/min = 1074 m -> 64,4 km/hod.)
2) Ano, jde v podstatě o poloosy, kdy každé kolo může mít jiné otáčky.
Ale pokud jsem se sek, tak mě někdo opravte.
2) Ano, jde v podstatě o poloosy, kdy každé kolo může mít jiné otáčky.
Ale pokud jsem se sek, tak mě někdo opravte.