Škoda 15T ForCity

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Petr
Provozovatel
Příspěvky: 2040
Registrován: 14.11.2003 8:36
Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat znač
Kontaktovat uživatele:

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od Petr » 11.4.2008 20:28

Karosák píše:Gabulitako napsal: co jsem nekde cetl, tak 15T bude mit v pameti kolejovou sit, takze mozna pujdou tudy
Ale nedávno jsme zde naráželi na problém, že ani hlášení zastávek není úplně "pintlich" napojit na počítání otáček náprav (zde kol), protože se při prokluzu/smyku počítači pak rozhodí poloha na trati. Zde tomu nebude jinak.U obou případů (hlášení zastávek i upozornění na oblouk) by mohlo fungovat GPS.
má to být přes gps

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od Karosák » 11.4.2008 20:26

Gabulitako napsal: co jsem nekde cetl, tak 15T bude mit v pameti kolejovou sit, takze mozna pujdou tudy
Ale nedávno jsme zde naráželi na problém, že ani hlášení zastávek není úplně "pintlich" napojit na počítání otáček náprav (zde kol), protože se při prokluzu/smyku počítači pak rozhodí poloha na trati. Zde tomu nebude jinak.U obou případů (hlášení zastávek i upozornění na oblouk) by mohlo fungovat GPS.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od demon » 11.4.2008 15:58

Bobek píše:
gabuliatko píše:vodni chlazeni bude v zime zajimavy, uz se docela tesim
Za tímto účelem byly již před lety vynalezeny nemrznoucí směsi.
Tak tak...
Mimochodem, proč byl změněn článek o 15T na PRTkách a zmizely všechny fotky z výroby ?
Zase Škoda ?

Bobek
Šťoura
Příspěvky: 935
Registrován: 18.1.2006 14:22
Bydliště: jsem všude zdejší

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od Bobek » 11.4.2008 13:10

gabuliatko píše:vodni chlazeni bude v zime zajimavy, uz se docela tesim
Za tímto účelem byly již před lety vynalezeny nemrznoucí směsi.

gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od gabuliatko » 11.4.2008 12:49

vodni chlazeni bude v zime zajimavy, uz se docela tesim

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od demon » 11.4.2008 11:35

MOp píše:Obvod kola se vypočítá jako 2*pí*r nikoliv 2*pí*d. Tudíž stačí demonův výsledek vydělit dvěma. (střední pr.kola 570mm -> 1 ot/min = 1.79 m -> 300 ot/min = 537 m -> 32,22 km/hod.)
Vy s tím naděláte..
Díky... :oops:
Vemte prosím v potaz i pokročilou noční dobu páchání onoho výpočtu, to se pak lehce nějaké "d" zamění s "r"... #-o
gabuliatko píše:sem cetl ze b/ a myslim ze lepe jsi to napsat nemohl
Bude to b), tedy synchronní motory s permanentními magnety a vodním chlazením.

gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od gabuliatko » 11.4.2008 11:03

4. Samostatný pohon L a P strany podvozku může být velmi dobrá věc pro opotřebení kol a kolejnic v obloucích, ale vidím tam jeden zásadní problém : systém musí nějak rozeznat, kdy je rozdíl otáček L a P strany dán smykem/skluzem a kdy obloukem. V ustáleném stavu brnkačka, v přechodových stavech vražda (je to smyk nebo náběh do oblouku?) Čidla natočení článků a podvozků moc nepomůžou - každé kolejové vozidlo se za chodu přirozeně vlní, takže než systém rozezná, jestli je to "jenom" vlnění nebo "fakt" oblouk tak je smyk jako prase - skluzovka musí reagovat asi tak do 300ms, jinak je k ničemu, zatímco vyhodnotit co je oblouk a co ne by šlo (tipuji) tak za 2s... no jsem na tohle moc moc zvědav.
co jsem nekde cetl, tak 15T bude mit v pameti kolejovou sit, takze mozna pujdou tudy
10. Poslední připomínka je spíš dotaz - mé zdroje se rozcházejí v tom, jaké motory budou použity. Buďto asynchronní s kotvou nakrátko, nebo (bombastic!) synchronní s permanentními magnety. Ta druhá technologie se mnohem lépe reguluje, ale ještě to nikde pořádně neběhá. Tak aby z toho nebyl výzkum a vývoj na účet odběratele, jehož následkem se zvýší akorát provozní náklady a druhotně počet CSc a PhD v Plzni...
sem cetl ze b/ a myslim ze lepe jsi to napsat nemohl
ale na druhou stranu to porad vyjde levneji nez jina varianta, tedy ne ze bych o jine vedel

Uživatelský avatar
pawel
Uživatel
Příspěvky: 2384
Registrován: 15.7.2004 23:10
Bydliště: M22 / U8

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od pawel » 11.4.2008 10:23

zpět k povrchním záležitostem :)

fricoolinek2 - jo, 70-80 by (legálně) jet určitě měla. na samostat. tělese by to snad neměl být takový problém - jen upravit fungování omezovače rychlosti. kde je tankodrom, tam se holt musí vyvěsit tabulka s omezením.

9001: mně spíš vadí, že v 3.čl. není prostor pro kočárek, resp. vozík. jinak je ale uspořádání ok. možná bych přidal nějaké sklopné sedačky (opět proto, aby bylo možno přepravovat více kočárků/vozíků/kol).

Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
Příspěvky: 947
Registrován: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512
Kontaktovat uživatele:

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od syverin » 11.4.2008 9:15

Jenki na k-repu píše:Moje hodnocení 15T (na základě dosud známých informací) :

Design - Kotas "umí", to se musí nechat. Pro pražské podmínky (tramvaje slouží jako ubytovna pro bezdomovce a různé podivné existence) preferuji "dřevěnou" variantu interiéru.

Škodovce nelze upřít velkou dávku invence a pokrokovosti - "papírově" je to opravdu špičkové vozidlo, čemuž odpovídá i cena. Takové parametry (hlavně výkonové a zároveň %np) nic jiného ve světě zatím nemá.

Z téhož ale pramení několik zásadních problémů / nedostatků. Některé jdou na vrub zadavatele, některé na vrub zvoleného technického řešení (i když oboje spolu úzce souvisí).

1. Pokud ve voze nebude klimatizace pro cestující měly by být buďto velké ventilačky nebo stropní náporové větrání. Sice to není úplně ČSN košer, ale jde to - viz LF1/2/3. Takhle to bude nechutný pařák.

2. Ublížilo by hodně hmotnosti, kdyby se přešlo na uspořádání 1+1? V "kulturním světě" nemyslitelné, v pražských "sardine mode" podmínkách nutné.

3. Podle mých informací bude na voze celkem 8 trakčních měničů (každý podvozek zvlášť vlevo a vpravo). To znamená moře kabelů, čidel a jiných ptákovin, které budou stát peníze, budou se muset někam vejít a jejich kabely se budou při natáčení podvozků kroutit a ohýbat. Tohle někam nacpat a vychytat aby to vydrželo nebude sranda.

4. Samostatný pohon L a P strany podvozku může být velmi dobrá věc pro opotřebení kol a kolejnic v obloucích, ale vidím tam jeden zásadní problém : systém musí nějak rozeznat, kdy je rozdíl otáček L a P strany dán smykem/skluzem a kdy obloukem. V ustáleném stavu brnkačka, v přechodových stavech vražda (je to smyk nebo náběh do oblouku?) Čidla natočení článků a podvozků moc nepomůžou - každé kolejové vozidlo se za chodu přirozeně vlní, takže než systém rozezná, jestli je to "jenom" vlnění nebo "fakt" oblouk tak je smyk jako prase - skluzovka musí reagovat asi tak do 300ms, jinak je k ničemu, zatímco vyhodnotit co je oblouk a co ne by šlo (tipuji) tak za 2s... no jsem na tohle moc moc zvědav.

5. Jak a kde bude na ty mrňavé podvozky implantována parkovací brzda? Tipuju na nějaké minikotouče a DAKO brzdiče. Kde budou hydrogeräty? Bude jich 8 jako pohonů, nebo jen 4? A pokud 4 tak jaké budou logické vztahy pohon <-> brzda? Klasické zaparkování/odparkování je OK, spíš mi jde o převzetí brzdy z EDB na MB, řešení skluzů apod.

6. Mrňavý motor, mrňavý brzdový kotouč a poměrně velký výkon = pěkný hic. Když k tomu připočteme zakrytování podvozků neuvaří se to mechanicky? Když bude mít motorové ložisko celodenně kolem 100°C co na to soudruzi z SKF?

7. Vzhledem ke stísněnému prostoru nečekám nijak závratné vypružení (vypružení musí mít prostor KAM se deformovat). Jakost chodu a dynamické účinky na trať nebudou asi žádný zázrak. V kombinaci se "slabší" pražskou infrastrukturou to může mít nedobré následky.

8. Hodně motorů, hodně měničů a hodně kabelů = hodně problémů s EMC. Přeji výrobci hodně úspěchů.

9. Ještě k motorům samotným - podle mých zdrojů je prakticky jisté kapalinové chlazení - to znamená, že z podvozku ještě povedou nějaké trubky s Fridexem někam na střechu. Zákazník si přál high-tech, jsem zvědav, jak se s ním naučí žít...

10. Poslední připomínka je spíš dotaz - mé zdroje se rozcházejí v tom, jaké motory budou použity. Buďto asynchronní s kotvou nakrátko, nebo (bombastic!) synchronní s permanentními magnety. Ta druhá technologie se mnohem lépe reguluje, ale ještě to nikde pořádně neběhá. Tak aby z toho nebyl výzkum a vývoj na účet odběratele, jehož následkem se zvýší akorát provozní náklady a druhotně počet CSc a PhD v Plzni...

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4740
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od MOp » 11.4.2008 8:14

Obvod kola se vypočítá jako 2*pí*r nikoliv 2*pí*d. Tudíž stačí demonův výsledek vydělit dvěma. (střední pr.kola 570mm -> 1 ot/min = 1.79 m -> 300 ot/min = 537 m -> 32,22 km/hod.)
Vy s tím naděláte..

Bobek
Šťoura
Příspěvky: 935
Registrován: 18.1.2006 14:22
Bydliště: jsem všude zdejší

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od Bobek » 11.4.2008 7:40

Kolo o průměru 570mm rozhodně obvod 3,5m nemá. (-X Jó, kdyby to byl poloměr...

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od Jabberwocky » 10.4.2008 23:58

demon píše:na jednu otáčku kola připadá cca 3,5 ujetého metru
Jakého kola? Kola u podvozku snad nemají obvod 3,5 m?

V. Ložek
Uživatel
Příspěvky: 30
Registrován: 18.12.2006 22:17

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od V. Ložek » 10.4.2008 23:56

Bezpřevodové motory znamená neodpružené motory přímo spojené s koly?

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od P_V » 10.4.2008 23:55

Já bych se vyhnul termínům jako synchronní nebo pomaloběžný, to jsou pojmy z oblasti kdy se motor musí přizpůsobit napájení. Tady je to opačně, napájení je přizpůsobeno stavu motoru. Říkal bych tomu ss motor s elektronickou komutací.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: 15T, 16T a odvozené typy

Příspěvek od demon » 10.4.2008 23:41

1) Vzhledem k tomu, že na jednu otáčku kola připadá cca 3,5 ujetého metru, tak mi při otáčkách motoru 300 ot/min vychází rychlost cca 60 km/hod - pokud jsem se nesek' ve výpočtu, asi opravdu pomaloběžné budou. (střední pr.kola 570mm -> 1 ot/min = 3,58 m -> 300 ot/min = 1074 m -> 64,4 km/hod.)
2) Ano, jde v podstatě o poloosy, kdy každé kolo může mít jiné otáčky.

Ale pokud jsem se sek, tak mě někdo opravte. :wink:

Odpovědět