Škoda 15T ForCity

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
Příspěvky: 947
Registrován: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od syverin » 17.1.2007 7:28

Karotka píše::idea: A když by ji zkrátili hodně, tak by se najednou dal přidat jeden článek navíc, který by odstranil nerovnoměrnost zatížení; uspořádání článků by pak bylo: hnací-nesený-hnací-hnací-nesený-hnací. Sice by to znamenalo nárůst celkové hmotnosti, ale také zvýšení výkonu.
Tak jednoduché to není, taková tramvaj by vykolejila na prvním esíčku :!:

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 17.1.2007 0:33

Neral píše:Já pořád nechápu jednu věc: Když se u té 14T musí uměle snižovat obsaditelnost tím, že tam jsou 1,5 sedačky a úzká ulička atd., proč jí prostě nepostavili o pár metrů kratší? Vždyť původní prototyp, tedy Vektru, stejně museli zkracovat, tak proč už ji nezkrátili na takovou úroveň, aby se nemusela obsaditelnost ještě uměle snižovat nepraktickým vnitřním uspořádáním? Když už se staví tramvaj této koncepce, tak by ta délka měla být adekvátní počtu náprav...
:idea: A když by ji zkrátili hodně, tak by se najednou dal přidat jeden článek navíc, který by odstranil nerovnoměrnost zatížení; uspořádání článků by pak bylo: hnací-nesený-hnací-hnací-nesený-hnací. Sice by to znamenalo nárůst celkové hmotnosti, ale také zvýšení výkonu.

Uživatelský avatar
Isidor
Uživatel
Příspěvky: 291
Registrován: 03.11.2004 20:44
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Isidor » 16.1.2007 22:41

Neral píše:Mimochodem, je už nějaká představa, jak bude uspořádaná 15T? (z hlediska článků, podvozků atd.)
ano, je

Uživatelský avatar
Neral
Uživatel
Příspěvky: 312
Registrován: 19.11.2003 22:46
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Neral » 16.1.2007 22:26

Já pořád nechápu jednu věc: Když se u té 14T musí uměle snižovat obsaditelnost tím, že tam jsou 1,5 sedačky a úzká ulička atd., proč jí prostě nepostavili o pár metrů kratší? Vždyť původní prototyp, tedy Vektru, stejně museli zkracovat, tak proč už ji nezkrátili na takovou úroveň, aby se nemusela obsaditelnost ještě uměle snižovat nepraktickým vnitřním uspořádáním? Když už se staví tramvaj této koncepce, tak by ta délka měla být adekvátní počtu náprav...

Mimochodem, je už nějaká představa, jak bude uspořádaná 15T? (z hlediska článků, podvozků atd.)

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 5966
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 16.1.2007 19:53

Jabberwocky píše:"...avšak na středním článku bude ve skutečnosti podstatně vyšší."
Tohle se pochopitelně týká i Škody 14T, na střednim článku se odhaduje (a p.Tarant to nepopírá) až 110 kN. Píšu "odhaduje", protože oficiálně ty čísla nejsou k dispozici.

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 16.1.2007 19:43

slimman píše:Demon:
Je to dáno normou, ale dost se mluvilo o tom, že DPP měl právě ještě tvrdší požadavky než norma.
No, ono až by se to propadlo do nějaké ďoury, tak by zase spousta lidí křičela, jak je možné, že se nevyžadovalo menší zatížení náprav, když Praha je přece taková, jaká víme, že je...

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 16.1.2007 19:38

Smurfx píše:Variobahn má oficiální tlak na nápravu 9,6 tuny.
"...avšak na středním článku bude ve skutečnosti podstatně vyšší."
Btw., taky se tam říká něco o nutnosti velmi kvalitního svršku, což je v Praze k vidění zhruba stejně často jako třeba hastrman.

Uživatelský avatar
slimman
Uživatel
Příspěvky: 501
Registrován: 21.1.2005 20:28
Bydliště: Praha deset

Příspěvek od slimman » 16.1.2007 18:58

Demon:
Je to dáno normou, ale dost se mluvilo o tom, že DPP měl právě ještě tvrdší požadavky než norma.

Uživatelský avatar
arny
Uživatel
Příspěvky: 368
Registrován: 20.11.2006 18:57
Bydliště: Praha je mi velká

Příspěvek od arny » 16.1.2007 18:42

nápravovém zatížení (tuším 110Nm vs. 100Nm)...
rozumím tomu dobře od dneška se uvádí nápravové tlaky v velikostí točivého momentu :roll: a já si celou dobu myslel, že kilogramech nebo v tunách...

Btw., RT6 je na tom koncepčně možná lépe než celá 14 T, tři podvozky má taky, ale z toho dva otočný, takže určitě by toliko nebrousila. A střední pevný a hnaný je už v dnešní době vyřešen (14T). No a že by nebyla 100% to si skoro zbytečný mi mladší to těch pár schůdků vylezem a starší spoluobčané by se hold naučili lízt do prostřed. Podle mě by RT6 mohli dávno jezdit, kdyby byla ochota od DPP a pořádně se zmr***li PARSáci. Kdyby se chtělo :smt025 Mě se líbí víc než celá 14T....

Uživatelský avatar
Smurfx
Uživatel
Příspěvky: 352
Registrován: 27.10.2004 17:39
Bydliště: Praha - Řepy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smurfx » 16.1.2007 17:36

Jabberwocky píše:A myslím, že je jasno.
Variobahn má oficiální tlak na nápravu 9,6 tuny, ale již plně obsazený (6,67 os/m2)
30m Combino má tlak na nápravu 9,5 tuny, ale již plně obsazené (6,67 os/m2)
Škoda 14T má podle Daemona na nápravu 9,7 - 10,25 tuny.

Takže myslím že rezerva u Škodovky pro snižování tlaků a hmotnosti tu stále je a interiérové výmysly nemusely být.

Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1394
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od PvvS » 16.1.2007 15:41

Karotka píše:Účinky na trať jsou přece závislé na průměru (obutého) kola, ne? :lol:
velikost stycne plochy se az tak moc nelisi. Stale je vice mene jenom tecnou..

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 16.1.2007 15:24

demon píše:P.S. Odkdy se nápravové zatížení udává v newtonmetrech ?
Účinky na trať jsou přece závislé na průměru (obutého) kola, ne? :lol:

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 16.1.2007 15:21

Variobahn - popis vozidla píše:Nevýhodou však zůstává velká hmotnost nevypružených hmot, což zhoršuje vzájemné účinky ve vztahu kolo - kolejnice a zároveň vyžaduje velmi kvalitní tratě, aby tyto účinky mohly být minimalizovány. Vypružení skříně je provedeno pomocí čtyřbodového uložení ocelovými vinutými pružinami. Nerovnoměrné rozložení nápravového zatížení zejména na prvním článku je doprovázejícím faktorem této koncepce, umocněné čtyřbodovým vypružením. Dalším nezanedbatelným problémem zůstává vysoká hodnota nápravového zatížení, kdy průměrná hodnota se pohybuje kolem 9,5 t na nápravu, avšak na středním článku bude ve skutečnosti podstatně vyšší.
A myslím, že je jasno.

Btw., když je RT6 tak super vůz, jak to, že si DP nenechal někde vyrobit totéž? Nebo aspoň skoro totéž?

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 5966
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 16.1.2007 14:50

Ondrys píše:Ale umí, viz. Vektra, jenže to se nedodrží požadavek DPP o nápravovém zatížení (tuším 110Nm vs. 100Nm), takže ty sedačky 1,5 jsou tam kvůli DPP.
Maximální nápravové tlaky jsou dány normou, nikoliv požadavkem DPP !

P.S. Odkdy se nápravové zatížení udává v newtonmetrech ? :lol:
Smurfx píše:Zatížení kolika tun na nápravu má přesně 14T? Prázdná nebo obsazená.
To záleží na tom kolik skutečně váží, v různých zdrojích se uvádí hodnoty mezi 38 a 42 tunami. Obsazená potom má 58 - 61,5t a z toho vypadne zatížení na nápravu 9,7 - 10,25 tuny. Pro srovnání nejtěžší KT8D5.RN2P má 8 tun na nápravu.

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 16.1.2007 13:40

Shrnu-li to, tak zlatá RT6.

to Ondrys - ano, kritizuji to, protože to dle mě je absolutně nedodělaná tramvaj, ostatně sám výrobce to prezentuje také tak: je to mezityp před 100%np s otáčivými podvozky 15T. Ale proč tohle vůbec někdo teda kupoval? Proč to vyvinuli? Ať si jí nechají a dodají sem až tu 15T. A co mě totálně nejvíc zaráží, tak v tom plánu dodávek je v nějakém tom roce nákup už dost vozů 15T a v souběhu se bude nakupovat ještě stále 14T :!: Proč :?:

Odpovědět