Škoda 14T (Porschetra)
Moderátor: TRAM-FÓRUM
- fricoolinek2
- Uživatel
- Příspěvky: 2601
- Registrován: 23.3.2005 21:38
- Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
- Kontaktovat uživatele:
Presne tak jak se tu psalo by stacilo jen klasicke krajni clanky ala Astra/Anitra se dvema schody, z toho plynouci sezeni 2+1, stredni clanek nechat s podelnym sezenim, zrusit 1,5sedacky nebot stejne tam sedi dva lidi a jeden zadkem v lufte znepruchodnuje ulicku, zmenit zaveseni tyci a tramvaj to bude vyborna...
Tak se těším, až někteří zde diskutující dotýkající se duševní úrovně projektantů dorostou a pokusí se naprojektovat alespoň část tramvaje či něčeho podobné složitosti vozící lidi. To se vyvztekají v houští všech norem a předpisů a já bych je při tom rád pozoroval, jak se jim potí čela i jiné části těl.
Jinak obsaditelnost je dána jasně technickou normou, stejně tak které metry čtvereční se započítat dají nebo nedají. Nápravové tlaky jakbysmet, z toho potom vypadne maximální obsaditelnost. Důležité je vědět, že naše norma z hlediska místa pro kolena cestujících (které se do obsaditelnosti nepočítá!!) je přísnější než vesměs normy EU, takové Kombíno by třeba dopadalo podle naší normy jinak než v reklamní dokumentaci. Stejně tak si nikdo z projektantů nevymyslel maximální obsaditelnost 8 lidí na m čtvereční podlahové plochy na kterou se zase musí vozidlo zkoušet a posuzovat nápravový tlak. Málokdo si uvědomuje, že příspěvek hmotnosti cestujících k nápravovému tlaku je dominantním faktorem. Snaha po extrémním odlehčení skříně vede ke konstrukcím z drahých a náročných materiálů, jejich vliv kvůli hmotnosti cestujících a ostatního vybavení vozidla je sporný a ríziko z jejich použití v mechanicky namáhaných čásetch np vozidel je velké - viz zase kombíno s opravami praskajících skříní.
Taky bych doporučoval se podívat na místo pro kolena cestujících ve 14T na příčných sedačkách, tohle místo zase je v porovnání se zahraničím docela velkorysé.
14T jsem se párkrát svezl a nepřišlo mi, že ve špičce se někdo kdo chtěl nedomohl svezení - tím jsou hovory o prostoru v praxi poněkud zbytečné. Stejně tak madla v článcích nad podvozky - pokud se tam vejde tak málo lidí, jak se tady živě diskutuje, pak stačí ty čtyři (nebo kolik jich tam je) svislé tyče po obou stranách sedaček, na které dosáhne i trpajzlík.
PS: nejsem projektant
Jinak obsaditelnost je dána jasně technickou normou, stejně tak které metry čtvereční se započítat dají nebo nedají. Nápravové tlaky jakbysmet, z toho potom vypadne maximální obsaditelnost. Důležité je vědět, že naše norma z hlediska místa pro kolena cestujících (které se do obsaditelnosti nepočítá!!) je přísnější než vesměs normy EU, takové Kombíno by třeba dopadalo podle naší normy jinak než v reklamní dokumentaci. Stejně tak si nikdo z projektantů nevymyslel maximální obsaditelnost 8 lidí na m čtvereční podlahové plochy na kterou se zase musí vozidlo zkoušet a posuzovat nápravový tlak. Málokdo si uvědomuje, že příspěvek hmotnosti cestujících k nápravovému tlaku je dominantním faktorem. Snaha po extrémním odlehčení skříně vede ke konstrukcím z drahých a náročných materiálů, jejich vliv kvůli hmotnosti cestujících a ostatního vybavení vozidla je sporný a ríziko z jejich použití v mechanicky namáhaných čásetch np vozidel je velké - viz zase kombíno s opravami praskajících skříní.
Taky bych doporučoval se podívat na místo pro kolena cestujících ve 14T na příčných sedačkách, tohle místo zase je v porovnání se zahraničím docela velkorysé.
14T jsem se párkrát svezl a nepřišlo mi, že ve špičce se někdo kdo chtěl nedomohl svezení - tím jsou hovory o prostoru v praxi poněkud zbytečné. Stejně tak madla v článcích nad podvozky - pokud se tam vejde tak málo lidí, jak se tady živě diskutuje, pak stačí ty čtyři (nebo kolik jich tam je) svislé tyče po obou stranách sedaček, na které dosáhne i trpajzlík.
PS: nejsem projektant
- PvvS
- Uživatel
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 15.11.2003 20:20
- Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
- Kontaktovat uživatele:
kapacity sme resili svyho casu na forum.svetmhd.net
co se tyce vic podvozku u 14T, tak pod klouby sem jeste nevidel rozumny NP podvozky , navic hnany , a delat clanky s delkou nejaky 4 metry , jenom proto aby bylo vic podvozku je dost nesmysl .Co by se rozlozilo na dalsi podvozek, pribylo by na vahu zase ve vice kloubech , vyztuhach.
Jedine pouzit lehci materialy , ktery jsou podstatne drazsi.
Osobne sem spis pro reseni typu RT6S , podlaha je stejne vysoko jako u porsetry , ovsem pod krajnimi clanky jsou skoro klasicky podvozky, pod strednim pevny. zadne nesene clanky, neni potreba nucene nataceni. Koncepce je v zahranici dost vyzkousena.
Verim tomu ze by SKV dokazal bez vetsich problemu postavit provozuschopny vozidlo podobne koncepce. Vyzbroj je od nej, podvozky duewag taky. jenom to svarit a to na zlicine umej. POuzit hlinikovy soucasti karoserie neni problem , uspory na vaze znacny. A kdyz se vyzkouselo ze rt6s vyjede v pripade nouze i trojskou na jeden podvozek , nevidim problem ani v 2/3 adhezi.
brano z oficielnich udaju z prospektu/webu KOS KRNOV, PARSKT8D5.RN2 delka 30 300mm kapacita 315 cestujicich
2*T3LF delka 32 400 mm kapacita 243 cestujicich
T3+VV60LF delka 25 250 mm kapacita 200 cestujicich
2*T3 220 cestujicich
K2 delka 21 504 mm kapacita 157 cestujicich
K3R-N delka 29 354 mm kapacita 200 cestujicich
KT3 delka 29 754 mm kapacita 207 cestujicich (sedadla 2+1)
KT2 delka 21 850 mm kapacita 156 cestujicich
co se tyce vic podvozku u 14T, tak pod klouby sem jeste nevidel rozumny NP podvozky , navic hnany , a delat clanky s delkou nejaky 4 metry , jenom proto aby bylo vic podvozku je dost nesmysl .Co by se rozlozilo na dalsi podvozek, pribylo by na vahu zase ve vice kloubech , vyztuhach.
Jedine pouzit lehci materialy , ktery jsou podstatne drazsi.
Osobne sem spis pro reseni typu RT6S , podlaha je stejne vysoko jako u porsetry , ovsem pod krajnimi clanky jsou skoro klasicky podvozky, pod strednim pevny. zadne nesene clanky, neni potreba nucene nataceni. Koncepce je v zahranici dost vyzkousena.
Verim tomu ze by SKV dokazal bez vetsich problemu postavit provozuschopny vozidlo podobne koncepce. Vyzbroj je od nej, podvozky duewag taky. jenom to svarit a to na zlicine umej. POuzit hlinikovy soucasti karoserie neni problem , uspory na vaze znacny. A kdyz se vyzkouselo ze rt6s vyjede v pripade nouze i trojskou na jeden podvozek , nevidim problem ani v 2/3 adhezi.
S matusem plně souhlasím. Možná by nebylo od věci (někdo to tu už snad i navrhl) zvýšit v krajních článcích podlahu na 2 schody a udělat zde sedadla 2+1. Koncovou plošinu bych nechal ve stávající výšce. Při nastupování zadními dveřmi by to vypadalo následovně: nástup na malou NP část přede dveřmi, 1 schod na zadní plošinu, zahnu doprava, 1 schod nad podvozky... Střední článek bych ponechal tak, jak je - zde se rozkládá váha obou NP článků (narozdíl od krajních).
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
To jsou dost smutné počty :-( Já pořád doufám, že se v Praze objeví opravdová np vozidla, byl bych kvůli tomu ochoten leccos překousnout (citybus také není tak prostorný jako stará B 731, ale kvůli np konstrukci mu odpouštím) - koneckonců, np řešení prostě vyžaduje, aby se někde něco ubralo. Ale na druhou stranu mě mrzí, že se možná ubralo zbytečně moc, že to šlo vyřešit třeba i lépe a že se nic nedělá s hloupostmi, které by řešit šly snadno a hned :-(
Taky se mi zda, ze mnohe veci by sly resit bez zasadnich problemu.Jabberwocky píše:A přitom mi přijde, že Škodovka by snad byla schopna vyrobit i takový vůz, který by podobnými neduhy netrpěl. Vždyť nejméně polovina těch nedostatků pramení přímo z objednávky DP (nápravové tlaky, 1,5 sedadla). Nebo ne? A proč se nezmění tak jednoduchá věc jako špatně navržené tyče? Opravdu by to byl neřešitelý zásah do interiéru? Nechápu...
Horsi je to s temi napravovymi tlaky. Ty si opravdu DPP jenom tak nemuze vymyslet. Vychazeji z konstrukci trati a tak s tim asi nikdo nepohne.
Mozna, kdyby projektant nebyl jelito, tak by pochopil, ze se neda na jedne strane tvrdit o kapacitnim vozidle a na druhe strane mit jen 3 podvozky... To je proste narust o 1/3 oproti tlaku na 1 podvozek u KT8D5 kdyz predpokladame, ze samotna tramvaj s vyzbroji ma priblizne rovnakou hmotnost. Z toho vyplyva o 1/3 nizsi obsaditelnost a od toho je jen krucek udelat tramvaj nepohodlnou a nepruchodnou pod rouskou dodrzeni zadani ohledne napravovych tlaku. 3x huraaa...
Paradoxne az zabavne pak vyzni porovnani oficialni kapacity vozidla:
14T: 279 = 210 + 69 pri delce cca 30m a lepsim prujezdnim profilu
KT8D5: 232 = 177 + 54 pri delce cca 30m a horsim prujezdnim profilu
Z toho mi vychazi, ze KT se ohledne obsaditelnosti realite priblizuje mnohem vice protoze mene cestujicich rozlozi na vetsi plochu. Skoda 14T se snazi na mensi plochu vtesnat vice cestujicich a ty nese mene podvozku => celkova obsaditelnost je jenom blabol, aby se to dobre prodalo, ale nema nic docineni s realitou a pohodlim cestujicich...
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
A přitom mi přijde, že Škodovka by snad byla schopna vyrobit i takový vůz, který by podobnými neduhy netrpěl. Vždyť nejméně polovina těch nedostatků pramení přímo z objednávky DP (nápravové tlaky, 1,5 sedadla). Nebo ne? A proč se nezmění tak jednoduchá věc jako špatně navržené tyče? Opravdu by to byl neřešitelý zásah do interiéru? Nechápu...
I kdyz je to po technicke strance vyborna tramvaj zasadni je ucel. Ucelem tramvaje je vozit cestujici. A tento ucel moc neplni. Jednoduse ackoliv se lecos uvadi v kdejakych tecnickych popisech o obsaditelnosti realita je jina. Uz nejsme dobytek jako v 60-80 letech minuleho stoleti, kdy vlada a strana zahlasila a kastanstvo bylo rado, ze se dostavi do prace budovati svetle zitrky.Té šestka píše:To by mne zajímalo,co se vám na Poršáku nelíbí,to jste všichni posedlí zrychlovačem s bakelitovými sedadly?
Zvysene casti tramvaje jsou vlastne separe kupe pro par cestujicich, kteri kdyz sedi naproti sobe nemaji si pomalu kam poskladat nohy, o stojicich nemuze byt ani reci takze obsaditelnost je pramala ackoliv jsou tam jakesi ctverecni metry.
NP casti tramvaje jsou sice super a konecne zpristupnuji tramvaj pro nepohyblive osoby, maminky s kocarky a jine, kteri kdyz uz se do tramvaje mohli dostat, tak nastupovali silene pomaly, ale... Pruser i kdyz drobny je umisteni madel pro drzeni, ktera jsou nahoru zasunuta nad sedici takze, kdyz uz mam dostatecne dlouhe ruce, tak se sice mohu chytit a stat, ale zaroven cpu svuj penis do pusy pode mnou sedici damy (muze byt urcite za jistych okolnosti prijemne, ale otazka je kdy a pro koho). 1,5 sedacky jsou take uzasne super jenom pro projektanta, jemuz pomohly vyresit problem napravoveho tlaku. Uznavam, ze i zde se najde cast lidi pro ktere jsou ty sedaky zajimave (lyzari, baby s nusema, XXL spoluobcane a podobne), nicmene prostor v ulicce mezi sedadly je natolik uzky, ze kdyz se tam nekdo postavi uz se temer neda nikam projit. I v te otevrene NP casti se neni kam postavit, aniz by se clovek nestal tercem kohokoliv nastupujicicho nebo vystupujicicho.
Z meho pohledu bych to shrnul tak, ze je to super tramvaj, ale vhodna jen pro sedici cestujici. Pokud jezdi jedna nebo dve jsou atrakci, pokud by jich melo byt mnohem vice, myslim, ze spise odradi cestujici, nez by je pritahly. Proste kultura a pohodli cestovani je dnes jinde a clovek po zkusenosti, ze sic dovezenej do mista urceni, ale polamanej a votravenej od vecneho uhybani a uvolnovani mista jinym si to priste s nadesnim novou tramvaji rozmysli. Rovnez pokud se mu postesti sednout a u hlavy mu pristane cizi smrdici pupek nebo rozkrok. A ta zvysena cast? To je separe kupe pro bezdomovce, nebo particky vyrostku nebo milenecke pary. Dnes jsou proste lide hodne neradi, kdyz je silne narusovan intimni prostor kolem jejich osoby.
Pokud se sedadla ve zvysene casti neposunou po obou stranach cca 10cm dozadu (vymluvy na technicke blbosti co jsou pod nima jsou jen neschopnosti navrhnout k nim pristup poradne ), pokud nebudou zmenena madla, aby se jich mohli chytit i nizsi lide a aby nemuseli byt nakolneni nad sedicimi a pokud nebudou zruseny 1,5 sedaky pro zvyseni propustnosti ulicky mezi sedadly (vymluva na napravove tlaky je zase jenom projektantska neschopnost) tak ta tramvaj proste moc atraktivni nebude. A s napravovymi tlaky taky nebude mit problem, pac ni budou cestovat jenom sedici lide. Toliko muj skormny uzivatelsky pohled na vec. Co se tyce jizdnich vlastnosti a podobne, na to jsem na druhou stranu slysel chvalu. Mozna by se ve Skodovce mohli zamyslet a priste si krome zastupcu odboru prizvat k doladovani tramvaje i zastupce cestujicich a mozna se jim zadari vytvorit dilko vohdne nejen pro ridice ale opravdu i pro cestujici pro ktere je vuz urcen predevsim (aspon doufam, jinak je zbytecne se o tom zazraku vubec bavit).