Škoda 14T (Porschetra)

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 22.2.2007 10:25

Ad Smurfx: Ten zde prezentovaný výsledek je samozřejmě průměr různých měření, včetně křižovatek. Trať na mostě mezi ND a Újezdem je pěkná? Opravdu? No na pohled možná ano, na 5 let stará BKV je taky dobrá, ale když si vzpomenu co se tam našlo pod BKV v roce 2001... :oops:

Uživatelský avatar
Smurfx
Uživatel
Příspěvky: 352
Registrován: 27.10.2004 17:39
Bydliště: Praha - Řepy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smurfx » 22.2.2007 10:00

Kerberos píše:Co som pozeral meracie protokoly zo srovnavacich merani co si organizoval na takmer vsetkych typoch elektriciek prazsky dopravny podnik je 14T prokazatelne tichsia
Je otázka kde a jak se to měří. Nejde o trvalý hluk odvalujících se kol. Na úseku národní divadlo - újezd, kde je výborná trať jede 14T opravdu krásně a je rozhodně tišší než T3. Jedná se však právě o hluk, který vydává navíc při nekvalitní trati, zatáčkách, výhybkách apod - čehož je v Praze většina.

Je sice pěkné, že na rovné kvalitní trati je tichá, ale když o pár metrů dál se při překonání spoje podvozky rozvibrují a zarezonují, je to o něčem jiném. T3 vydávají konstantí hluk, který slyším v noci z mého obydlí minimálně, kdežto 14T k němu ještě přidává řahtání a rezonanci, která se stále mění jak svou intenzitou, tak charakterem. Tvrzení, že je 14T tišší je opravdu podezřelé a měření mohlo být prováděno na zrovna kvalitním úseku například v neseném článku.

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 22.2.2007 9:10

No to je právě ono. Přepočet na ekvivalentní hladinu hluku je sice krásná věc, ale docela klame, pokud je někde snaha ho používat k porovnání zdrojů s různými frekvencemi a amplitudami. Čili bych tím argumentoval jen velmi opatrně.

Kerberos
Uživatel
Příspěvky: 45
Registrován: 13.11.2006 17:26
Bydliště: Praha

Příspěvek od Kerberos » 22.2.2007 1:15

admirak píše:To ví jenom Bůh, asi se ho zajedu zejtrazeptat. :D :lol:
T3 nieje tichsia ak 14T. Ma len jiné spektrum hluka na ktore nieje nikto zvyknuty (aj me sa to nepaci ked sa sveziem). Co som pozeral meracie protokoly zo srovnavacich merani co si organizoval na takmer vsetkych typoch elektriciek prazsky dopravny podnik je 14T prokazatelne tichsia (2-3dB) oproti T3 a vsetkemu inemu co v Prahe jazdi. (Nepozeral som merania z WANy a neviem ci sa robila.

Kerberos
Uživatel
Příspěvky: 45
Registrován: 13.11.2006 17:26
Bydliště: Praha

Příspěvek od Kerberos » 22.2.2007 1:09

izzy píše:Trosku si zase rypnu...od vozu 9115 byl instalovan sberac Lekov EPDE 3100 ale od vozu 9118 se na strechu vratil stary znamy Lekov EPDE 2600...co se deje? Nespokojenost? Nebo si tam Skodofffka dava co ji napadne?
Nedava, Lekov si dodava co ho napadne a potom se presvihne, ze ten novy aj Lekov nemá schvaleny.

admirak

Příspěvek od admirak » 21.2.2007 23:43

Smurfx píše:Bydlím v Řepích a pojízdné železářství poznám už zdaleka, nezaměnitelný zvuk. Zajímalo by mě, co vlastně ten randál dělá? Proč je T3 o tolik tišší, když je o 40 let starší? Připadá mi, že v 14T celý podvozek rezonuje a přitom by stačilo více zapřemýšlet a nějakým způsobem to utlumit. Už i malé děti při jízdě říkají "na to že je nová je teda pěkně hlučná, žejo mami" (několikrát osobní zkušenost)

Západní tramvaje s pevnými podvozky jsou mnohem tišší. Samozřejmě to závisí i na kvalitě svršku, ale i při pouhém přejezdu kolejové spojky vydá 14T zvuk, jako by spadla v garáži police s nářadím. U Bombardierů, Combin apod. jsem toto opravdu nepozoroval a to jsou navíc 100% nízkopodlažní, tedy méně prostoru pro technická řešení.

Čím je tedy to železářství vyrobené v naší české kotlince způsobeno?
To ví jenom Bůh, asi se ho zajedu zejtrazeptat. :D :lol:

Uživatelský avatar
Smurfx
Uživatel
Příspěvky: 352
Registrován: 27.10.2004 17:39
Bydliště: Praha - Řepy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smurfx » 21.2.2007 23:40

admirak píše:No to jo, když jede přes výhybky a srdíčka tak to dělá rachot jak prase. Kdybych bydlel u tramvají a projížděla tam ráno pravidelné poršetra tak kolem 7:00...mohl bych to mít jako budíček. :D
Bydlím v Řepích a pojízdné železářství poznám už zdaleka, nezaměnitelný zvuk. Zajímalo by mě, co vlastně ten randál dělá? Proč je T3 o tolik tišší, když je o 40 let starší? Připadá mi, že v 14T celý podvozek rezonuje a přitom by stačilo více zapřemýšlet a nějakým způsobem to utlumit. Už i malé děti při jízdě říkají "na to že je nová je teda pěkně hlučná, žejo mami" (několikrát osobní zkušenost)

Západní tramvaje s pevnými podvozky jsou mnohem tišší. Samozřejmě to závisí i na kvalitě svršku, ale i při pouhém přejezdu kolejové spojky vydá 14T zvuk, jako by spadla v garáži police s nářadím. U Bombardierů, Combin apod. jsem toto opravdu nepozoroval a to jsou navíc 100% nízkopodlažní, tedy méně prostoru pro technická řešení.

Čím je tedy to železářství vyrobené v naší české kotlince způsobeno?

Quetzalcoatl
Uživatel
Příspěvky: 407
Registrován: 23.6.2006 15:23
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Větrání & škodovka

Příspěvek od Quetzalcoatl » 21.2.2007 23:39

Dnes se mi dostalo té cti jet od Jindříšské směr Spojovací v devítce, kde bylo hodně narváno a opravdu hodně to tam páchlo - ještě nikdy jsem snad v tramvaji takový puch nezažil. Pak jsem také jel 9113. Smrad tam nebyl, ale to bylo dáno tím, že byla prázdná. Jaké máte zkušenosti s větráním u 14T? Díky nucenému větrání by se snad podobné excesy jako na té předchozí voňavé stávat neměly.

admirak

Příspěvek od admirak » 21.2.2007 23:33

Smurfx píše:Ale v hlučnosti a nepraktičnosti 14T má pravdu, to tady asi nepopře nikdo :)
No to jo, když jede přes výhybky a srdíčka tak to dělá rachot jak prase. Kdybych bydlel u tramvají a projížděla tam ráno pravidelné poršetra tak kolem 7:00...mohl bych to mít jako budíček. :D

Uživatelský avatar
Smurfx
Uživatel
Příspěvky: 352
Registrován: 27.10.2004 17:39
Bydliště: Praha - Řepy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smurfx » 21.2.2007 23:30

admirak píše:Aspirina berte s rezervou, je upřímný, ale občas si z toho dělá srandu a vypadá to jakoby to zveličoval, ale není to tak. 8-)
Ale v hlučnosti a nepraktičnosti 14T má pravdu, to tady asi nepopře nikdo :)

Uživatelský avatar
Proxy
Moderátor
Příspěvky: 2412
Registrován: 27.11.2003 14:29
Bydliště: 7, 21, 904
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Proxy » 21.2.2007 23:29

izzy píše:Trosku si zase rypnu...od vozu 9115 byl instalovan sberac Lekov EPDE 3100 ale od vozu 9118 se na strechu vratil stary znamy Lekov EPDE 2600...co se deje? Nespokojenost? Nebo si tam Skodofffka dava co ji napadne?
Vzhledem k tomu, že ty vozy příliš v pravidelném provozu nejezdili a nebyla příležitost oba druhy pantografů příliš vyzkoušet bych řekl, že ta nespokojenosti to být nemůže ;-)
Naposledy upravil(a) Proxy dne 21.2.2007 23:30, celkem upraveno 1 x.

admirak

Příspěvek od admirak » 21.2.2007 23:28

Smurfx píše:Buď si jistý, že většina řidičů si to uvědomuje, nejedou s ní totiž poprvé, víš? Ani u řidičů, co jezdí ostřeji a dynamicky jsem si opravdu nevšiml, že by nějak extrémně na té sedačce lítali.
Aspirina berte s rezervou, je upřímný, ale občas si z toho dělá srandu a vypadá to jakoby to zveličoval, ale není to tak. 8-)

Uživatelský avatar
Smurfx
Uživatel
Příspěvky: 352
Registrován: 27.10.2004 17:39
Bydliště: Praha - Řepy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smurfx » 21.2.2007 23:25

aspirine píše:a co jsem jel tak spousta řidičů si to neuvědomuje lítaj tam na tý sedačce jak myš v kolečku
Buď si jistý, že většina řidičů si to uvědomuje, nejedou s ní totiž poprvé :) Ani u řidičů, co jezdí ostřeji a dynamicky jsem si opravdu nevšiml, že by nějak extrémně na té sedačce lítali.

admirak

Příspěvek od admirak » 21.2.2007 23:22

aspirine píše:řekl bych že poršata jsou hlučnější než normální tram,a jet jako řidič?to je o zlomení vazu pomalu,nebo vás to schodí ze sedačky,má to pevný podvozky takže se otáčí celej čumák,a co jsem jel tak spousta řidičů si to neuvědomuje lítaj tam na tý sedačce jak myš v kolečku
Nějakej chytrej ne?? :twisted:

Uživatelský avatar
Smurfx
Uživatel
Příspěvky: 352
Registrován: 27.10.2004 17:39
Bydliště: Praha - Řepy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smurfx » 21.2.2007 23:22

aspirine píše:řekl bych že poršata jsou hlučnější než normální tram,a jet jako řidič?to je o zlomení vazu pomalu,nebo vás to schodí ze sedačky,má to pevný podvozky takže se otáčí celej čumák,a co jsem jel tak spousta řidičů si to neuvědomuje lítaj tam na tý sedačce jak myš v kolečku
Ano, uhodil si hřebíček na hlavičku :)

Celkově jsme se vrátili o necelých sto let zpátky. - Křižíkovy tramvaje byly hlučné a s pevnými podvozky, T3 a spol tišší a s natáčecími podvozky, 14T je opět železářství s pevnými podvozky.

btw. dnes byl asi špatný tlak a odrazilo se to na názorech lidí na 14T. Za půl hodiny mojí pravidelné jízdy jsem vyslechl několik rozhovorů různých lidí o nepraktičnosti a hlučnosti tramvaje. Jako vždy jsem pouze mlčky souhlasil a ptal jsem se, proč je v ní tolik věcí jak je.

Když jsme u té hlučnosti, nějak se nám celá 9113 v kloubech rozvrzala a začíná to být opravdu otravné, za chvíli to bude jako u nízkopodlažních kačen před úpravu v ÚD. Nechcete si někdo z motolských vzít olejničku a trochu to napravit? :D
Naposledy upravil(a) Smurfx dne 21.2.2007 23:23, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět