Orientační a informační systémy
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Re: Orientační a informační systémy
K těm sloupkům Na Plzeňské: zajímalo by mne do jaké teploty jsou schopny správně pracovat terčíkové buse panely v těchto sloupkách. Případně jestli je jejich prostor nějak temperován - stačí na to teplo ze zářivek? Ale co přes den? Já si totiž vybavuji několik situací, kdy jsem měl autobus, který stál mimo halu a v zimě jsem se nemohl zbavit nápisu manipulační jízda, protože terčíky se zimou neotáčely. Až po určité době to začalo povolovat a otáčet se.... To samé kdysi v Lazarské. V noci byla stržena trolej na Fidlovačce a přijel autobus z Kačerova. Na ten jsem se snažil nastavit X55, ale fyzicky se nápis zobrazil jen na LED panelu nad kabinou. No a přijel za kolo a už to bylo v pohodě - už to topilo a panel se otáčel.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 8468
- Registrován: 24.1.2010 10:44
- Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Karosák: Nevím co je na tom pravdy, ale několikrát jsem viděl v televizi a tisku v uplynulých letech postesky, nad chybným projektováním a následným realizováním naprosté většiny naváděcích prvků pro nevidomé - zejména že vedou do zdí, do křovisek atd. Bylo však kritizováno i jejich vedení do sloupků SSZ pro chodce stojících uprostřed ostrůvků a výstupů z chodníků. Navíc byla tam kritizována i skutečnost, že vlastně mnohdy každá část SSZ přes komunikaci rozdělené jedním či více ostrůvky udává jiný příkaz - pro nevidomé znatelný podle zvukového znamení, ale v takových případech nejasný, protože neví jestli volno má za sebou či před sebou!
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3856
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Rád bych reagoval na článek v sekci "na znamení" o rekonstrukci Vltavské a zdejších naváděcích pruhů, který mi velmi vrtal hlavou a připadal mi samotný trošku "šitý horkou jehlou", a napravil třeba několik omylů
Vodící linie je stavebně technický prvek, sloužící k bezpečené navigaci osob se sníženou schopností pohybu a orientace (dále nevidomý). Vodící linie máme přirozené (podezdívky, zdi domů, hranice různých typů povrchů jako asfalt/panel/dlažba/trávník, ale i nedoporučené hrany nástupních ostrůvků, obruby chodníků...) a umělé (vyfrézované drážky, signální nerovná dlažba, ideálně jiné barvy, protože jen malá část nevidomých a slabozrakých vidí opravdovou "tmu" a každá kontrastní věc může být k dobru). Dále stojí za to poznamenat, že málokdy se nevidomý orientuje jen podle naváděcích prvků a linií v místech, kde je poprvé v životě. Podobně jako řidič drážních vozidel je i nevidomý, instruktorem prostorové orientace, seznamován se svou "tratí". Ten mu řekne jakou naváděcí linii v jakém směru má použít a kam ho zavede. V článku dotčený pruh je jakýmsi "mostem" mezi dvěma přirozenými naváděcími liniemi. Tou první je podezdívka zastávkových přístřešků, tou druhou je posprejovaná zeď, následný trávník, dále pak pilíř Negrelliho viaduktu. Celá tato trasa slouží pro přivedení nevidomého ze/ve směru od/k Pražské tržnice ke vstupu do metra C/na zastávku tramvaje. Druhou stranu chodníku nelze použít jako bezpečnou vodící linii, neboť je to hrana bezprostředně u projíždějících tramvají, dále pak automobilů. Jestli je dál pod viaduktem zábradlí nevím, nicméně protější strana je vhodnější i tím, že není ničím narušována. Pokud by nevidomý přicházel od Pražské tržnice a nbyl tu tento naváděcí pruh, můžeme na fotografii sledovat, kolem čeho by musel projít, než by se dostal ke vstupu do metra, s možností ztracení se. Na sluchový vjem ("vždyť tu tramvaj uslyší") není možné spoléhat což vychází z definice nevidomého. Vytknout lze na fotografii jen pruh v pozadí, jež by měl býl zalomen a přimknut k podezdívce. Ostatní uspořádání podlehne místnímu šetření s 2217, ale o tomto pruhu nelze tvrdit, že je k ničemu, nebo nevhodně umístěný.
Tedy mne Vaše neznalost, pane MOpe, jež jste jistě absolvoval předmět ZDIR a jeho přednášku na toto téma, poněkud překvapila
Vodící linie je stavebně technický prvek, sloužící k bezpečené navigaci osob se sníženou schopností pohybu a orientace (dále nevidomý). Vodící linie máme přirozené (podezdívky, zdi domů, hranice různých typů povrchů jako asfalt/panel/dlažba/trávník, ale i nedoporučené hrany nástupních ostrůvků, obruby chodníků...) a umělé (vyfrézované drážky, signální nerovná dlažba, ideálně jiné barvy, protože jen malá část nevidomých a slabozrakých vidí opravdovou "tmu" a každá kontrastní věc může být k dobru). Dále stojí za to poznamenat, že málokdy se nevidomý orientuje jen podle naváděcích prvků a linií v místech, kde je poprvé v životě. Podobně jako řidič drážních vozidel je i nevidomý, instruktorem prostorové orientace, seznamován se svou "tratí". Ten mu řekne jakou naváděcí linii v jakém směru má použít a kam ho zavede. V článku dotčený pruh je jakýmsi "mostem" mezi dvěma přirozenými naváděcími liniemi. Tou první je podezdívka zastávkových přístřešků, tou druhou je posprejovaná zeď, následný trávník, dále pak pilíř Negrelliho viaduktu. Celá tato trasa slouží pro přivedení nevidomého ze/ve směru od/k Pražské tržnice ke vstupu do metra C/na zastávku tramvaje. Druhou stranu chodníku nelze použít jako bezpečnou vodící linii, neboť je to hrana bezprostředně u projíždějících tramvají, dále pak automobilů. Jestli je dál pod viaduktem zábradlí nevím, nicméně protější strana je vhodnější i tím, že není ničím narušována. Pokud by nevidomý přicházel od Pražské tržnice a nbyl tu tento naváděcí pruh, můžeme na fotografii sledovat, kolem čeho by musel projít, než by se dostal ke vstupu do metra, s možností ztracení se. Na sluchový vjem ("vždyť tu tramvaj uslyší") není možné spoléhat což vychází z definice nevidomého. Vytknout lze na fotografii jen pruh v pozadí, jež by měl býl zalomen a přimknut k podezdívce. Ostatní uspořádání podlehne místnímu šetření s 2217, ale o tomto pruhu nelze tvrdit, že je k ničemu, nebo nevhodně umístěný.
Tedy mne Vaše neznalost, pane MOpe, jež jste jistě absolvoval předmět ZDIR a jeho přednášku na toto téma, poněkud překvapila
Re: Orientační a informační systémy
krtinek a Proxy: Díky:)
Kolejové schéma jsem taky našel, ale chybělo mi, kudy ty linky jedou centrem.
Kolejové schéma jsem taky našel, ale chybělo mi, kudy ty linky jedou centrem.
- Proxy
- Moderátor
- Příspěvky: 2459
- Registrován: 27.11.2003 14:29
- Bydliště: 4,5,12,20,94
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Stačil by seznam linek a schéma sítě?OMH píše:Není to tak dlouho, co tu byly stížnosti na informační systém v Praze pro turisty. Teď ovšem mám problém já jako turista:) Dokázal by někdo najít plánek MHD s tramvajemi ve městě Den Haag, který by byl v pdf, jpg, atd.? Zkrátka ne flash animace. Ostatní města jsem našel, ale tedy nějak ne:( Děkuju:)
http://en.wikipedia.org/wiki/HTM_Personenvervoer
http://planetolog.com/maps/map-metro/bi ... am-map.gif
EDIT: Haleluja - nakonec se mi podařilo snad najít aktuální verzi
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 0-2010.png
Re: Orientační a informační systémy
Není to tak dlouho, co tu byly stížnosti na informační systém v Praze pro turisty. Teď ovšem mám problém já jako turista:) Dokázal by někdo najít plánek MHD s tramvajemi ve městě Den Haag, který by byl v pdf, jpg, atd.? Zkrátka ne flash animace. Ostatní města jsem našel, ale tedy nějak ne:( Děkuju:)
-
- Uživatel
- Příspěvky: 1779
- Registrován: 13.5.2004 10:56
- Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Takže trojbarevný a dokonce trojrozměrný Vot těéchnika
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Nóóó, trvám na dvoubarevnosti toho panelu, i když asi nedokáže zobrazit červenou a žlutou kdekoliv, ale dokáže zobrazit kdekoliv červenou a černou / žlutou a černou...Martin Šubrt píše:Dvoubarevné znamená, že na celé ploše mohu kdekoli zobrazit obě barvy. Není toto spíše v režimu, že na části plochy je jedna barva a tam v tom sloupci na konci ta červená....?
Nakonec teda není jen dvoubarevný, nýbrž tříbarevný - žlutá, červená, černá...
Re: Orientační a informační systémy
Dneska jsem pro srovnání vyfotil krabici výhybky U02, což je nejspíš v podstatě jenom napájecí zdroj, připojený přes kontakty zámku výměny na indikační lampu. Něco takového se bez problému vejde na jakýkoli sloup trakčního vedení. Jediný problém, který tady může být, je cena.MF píše:Ten měnič a tráfko by se jistě někam vešlo. Nevím jaké jsou požadavky na konstrukci skříní, ve kterých je toto napětí. ...výhybky jsou také napájené z troleje, byla ale doba, kdy tomu tak nebylo a muselo se problematicky zřizovat odběrné místo PRE v blízkém domě atp.
Je-li to tak, pak zase padá univerzalita zobrazovače.demon píše:Tohle právě dvoubarevné je. Na tom prvním mobilním obrázku je to sice špatně vidět, ale terčíky pro čas odjezdu na pravém okraji jsou červené.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 1779
- Registrován: 13.5.2004 10:56
- Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Dvoubarevné znamená, že na celé ploše mohu kdekoli zobrazit obě barvy. Není toto spíše v režimu, že na části plochy je jedna barva a tam v tom sloupci na konci ta červená....? Mimochodem ta červená je v této technologii vidět na černém podkladu dost špatně. To je Cimrmanův krok stranou .demon píše:Tohle právě dvoubarevné je.
Na tom prvním mobilním obrázku je to sice špatně vidět, ale terčíky pro čas odjezdu na pravém okraji jsou červené.
Re: Orientační a informační systémy
Ono by to šlo vyřešit i jako vícebarevná LED. A pak by se to mohlo blížit klasickým LCD (princip je stejný). Jen bych chtěl vidět cenu toho řadiče.
Dvoubarevná LED má konstrukčně dvě možnosti - s dvěma nožičkama (pak směr proudu určuje barvu, takže max. 1) nebo třema (a pak je společný výstup, ale je možná míchat barvy). Trojbarevná (RGB) má nožičky 4 a zvládne 7 barev. Barvu určuje příměs u přechodu. U LED navíc nelze použít nějakou regulaci jasu (maximálně pulzním ovládáním ji simulovat), neb ji přehnaným napštím či proudem dříve upečete (prorazíte).
Dvoubarevná LED má konstrukčně dvě možnosti - s dvěma nožičkama (pak směr proudu určuje barvu, takže max. 1) nebo třema (a pak je společný výstup, ale je možná míchat barvy). Trojbarevná (RGB) má nožičky 4 a zvládne 7 barev. Barvu určuje příměs u přechodu. U LED navíc nelze použít nějakou regulaci jasu (maximálně pulzním ovládáním ji simulovat), neb ji přehnaným napštím či proudem dříve upečete (prorazíte).
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Tohle právě dvoubarevné je.Oskar píše:Obávám se, že je to dáno použití technologie DOT-LED. Nevybavuji si, že bych někde viděl trojbarevné terčíky, aby bylo možné ukázat čas do odjezdu jinou barvou. Nedokážu si představit, jak by to vůbec mohlo fungovat. Samozřejmě, dala by se jistá část terčíků obarvit jinou barvou, ale to by zase výrazně omezovalo univerzálnost zobrazovací matice.
Na tom prvním mobilním obrázku je to sice špatně vidět, ale terčíky pro čas odjezdu na pravém okraji jsou červené.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 1779
- Registrován: 13.5.2004 10:56
- Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Tak vedle lavičky je to to samý... Proto píšu o klandrech a maximálně vnějšku přístřešků. Osttaně samostatných košů Praha koupila teď dost a na každé zastávce (kromě úzkých ostrůvků), kde to asi ve sloupku zůstane, se místo najít dá.
Re: Orientační a informační systémy
Rozhodně lepší smrad u jízdních řádů, než ho čuchat z koše vedle lavičky..Martin Šubrt píše:Koše opravdu mají ze zastávkových sloupků postupně mizet. Ono to není zrovna příjemné mžourat do jízdních řádů nad tím oderém. Kde jinde si budete chodit tak často čuchat nad koš? (...)
A co použít sluneční panel jako třeba u parkovacích hodin..Oskar píše:(...) Zajímá ale vůbec někoho spotřeba? Podle mě je to napájené z VO a VO platí město, ne?
Re: Orientační a informační systémy
Jistě, všechno, co se dá vyrobit, se dá opět rozbít.
Jinak předpokládám, že ten displej tam nebude jen tak od PC, leč něco odolnějšího průmyslového, případně něčím umělohmotným zakrytý. Viz bankomaty, různé automaty s dotykovými displeji apod. Míra rozmlácenosti, kterou u těchto věcí pozoruju, nějak nevybočuje z normálu.
Jinak předpokládám, že ten displej tam nebude jen tak od PC, leč něco odolnějšího průmyslového, případně něčím umělohmotným zakrytý. Viz bankomaty, různé automaty s dotykovými displeji apod. Míra rozmlácenosti, kterou u těchto věcí pozoruju, nějak nevybočuje z normálu.