Orientační a informační systémy
Moderátor: TRAM-FÓRUM
-
- Uživatel
- Příspěvky: 8468
- Registrován: 24.1.2010 10:44
- Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Tak jsem si dnes uvědomil něco související s informacemi pro cestující - zjistí z následujících fotek někdo, o co jde?
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 1779
- Registrován: 13.5.2004 10:56
- Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Postřeh z jiného soudku. Všimli jste si, že v přístřešcích na tramvajových zastávkách DP přestal vyvěšovat informace o výlukách? Včera jsem jel asi kolem 20 zastávek a vedle plakátu s trvalým stavem byl všude volný sloupec bez jediné A3. Cedule velikosti A3 o výluce Vodičkovy jsou většinou nad jízdními řády na zastávkových sloupcích, ale na řadě míst už různě promočené, někde ukradené, někde nahrazené jinou informací. Přišel jsem na to v Myslíkově, kde jsem 14 využil k přiblížení z Anděla na Karlák. Asi pět dvojic turistů se z přístřešku vhrnulo do tramvaje a na Karláku opět zmateně vystupovali, domnívaje se, že nastoupili do 14 v opačném směru. Opět se jali jít k přístřešku a studovat lépe...
Máme zavřenou nejdůležitější trať v centru města a já si pamatuju, že bývaly doby, kdy se v přístřešcích překrývala mapa, co tam byla, aktuálním schématem. Nebo se později k aktuálnímu jezevčíkovi vedle přidala orientační mapa s aktuálním stavem a pod ní byl klasický A3 popis výluky. Člověku je fakt smutno, že v tramvajích visí všude jezevčík s trvalým stavem pro denní i noční provoz, v zastávkových přístřešcích je jezevčík s trvalým stavem a pro jistotu už tam není ani informace o žádné výluce... Dopravní plány/Traffic map pro turisty ukazují v centru stav linkového vedení ze září 2012, tedy dokonce ještě podstatně jiný než je trvalý stav. A turistům se rozdává už na letišti plánek s trvalým stavem. A na webu DP je také pouze plánek s trvalým stavem...
Máme zavřenou nejdůležitější trať v centru města a já si pamatuju, že bývaly doby, kdy se v přístřešcích překrývala mapa, co tam byla, aktuálním schématem. Nebo se později k aktuálnímu jezevčíkovi vedle přidala orientační mapa s aktuálním stavem a pod ní byl klasický A3 popis výluky. Člověku je fakt smutno, že v tramvajích visí všude jezevčík s trvalým stavem pro denní i noční provoz, v zastávkových přístřešcích je jezevčík s trvalým stavem a pro jistotu už tam není ani informace o žádné výluce... Dopravní plány/Traffic map pro turisty ukazují v centru stav linkového vedení ze září 2012, tedy dokonce ještě podstatně jiný než je trvalý stav. A turistům se rozdává už na letišti plánek s trvalým stavem. A na webu DP je také pouze plánek s trvalým stavem...
Re: Orientační a informační systémy
Opět tu mám jeden perfektcionistický postřeh. Trochu jsem procházel nový zastávkový jízdní řád linek S5 a R5. Snaha nacpat všechny vlaky v jednom směru do jednoho zastávkového jízdního řádu je chvályhodná, ale má to nějaké mouchy, viz níže:
1) Vlaky R5 na Rakovník, které nezastavují v některých stanicích. Odhadoval bych, že jim patří pravý sloupeček s jízdní dobou. Ale podle IDOS to tak úplně není, jízdní doba třeba vlaku v 7:02 do Rakovníka je přesně 90 minut a i po cestě je to plus mínus pár minut.
2) Co ale vlaky s poznámkou B? Až do Kladna jedou stejně, tzn. projíždějí vybrané stanice. Je tedy jízdní doba stejná jako u @? Za kolik minut pak budou na Kladně-městě a v Ostrovci? Podle logiky, když budou na Kladně za 37 minut podle pravého sloupce, tak by pak ve městě a v Ostrovci měly být za 41 a 43 minut (časový rozdíl z levého sloupce). Z jízdního řádu se tyhle čtyři minuty k dobru nikde nedozvíme. Nebo jedou i při projíždění stanic pomalu podle levého sloupce, ale jak to poznat?
3) Pokud podle JŘ R5 jede spoj @ do Kladna 37 minut, proč je najednou u souhrnného S5 a R5 41 a 44 minut?
Nevím, jestli pak má smysl ten čas ve víc sloupcích vůbec uvádět, nešlo by třeba udělat zvlášť sloupec pro každou variantu poznámky a rovnou v něm proškrtat kde vlak zastavuje a kde ne? Nebo u takovýchto souhrnných JŘ časy vůbec neuvádět, případně nějak graficky jenom "naznačit" bez přesnosti na minuty?
1) Vlaky R5 na Rakovník, které nezastavují v některých stanicích. Odhadoval bych, že jim patří pravý sloupeček s jízdní dobou. Ale podle IDOS to tak úplně není, jízdní doba třeba vlaku v 7:02 do Rakovníka je přesně 90 minut a i po cestě je to plus mínus pár minut.
2) Co ale vlaky s poznámkou B? Až do Kladna jedou stejně, tzn. projíždějí vybrané stanice. Je tedy jízdní doba stejná jako u @? Za kolik minut pak budou na Kladně-městě a v Ostrovci? Podle logiky, když budou na Kladně za 37 minut podle pravého sloupce, tak by pak ve městě a v Ostrovci měly být za 41 a 43 minut (časový rozdíl z levého sloupce). Z jízdního řádu se tyhle čtyři minuty k dobru nikde nedozvíme. Nebo jedou i při projíždění stanic pomalu podle levého sloupce, ale jak to poznat?
3) Pokud podle JŘ R5 jede spoj @ do Kladna 37 minut, proč je najednou u souhrnného S5 a R5 41 a 44 minut?
Nevím, jestli pak má smysl ten čas ve víc sloupcích vůbec uvádět, nešlo by třeba udělat zvlášť sloupec pro každou variantu poznámky a rovnou v něm proškrtat kde vlak zastavuje a kde ne? Nebo u takovýchto souhrnných JŘ časy vůbec neuvádět, případně nějak graficky jenom "naznačit" bez přesnosti na minuty?
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3856
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Pan Fiji je těžký oříšek Myslím, že krabičky a KO by nebyly zanedbatelné na náklady a musí se někde něco kopat a montovat a udržovat v terénu. To jsem jen uvedl, že kdyby už sloupky byly uprostřed zastávek... GPS verze je asi nejlacinější řešení, protože přijímač nebude stát tolik a pomalu se stává běžnou výstrojí vozidel, navíc ladění systému může probíhat jen a jen na vozech a ve vlastním zázemí. Dobře, bude-li vyladěno a umět to vyhlašovat zastávky tak přesně, jako autonavigace určí jízdní pruh, budiž. Já když jsem s tím jezdil, tak jsem měl prst na čudlu a když se to nemělo k vyhlášení, odklepl jsem si. Tlačítko asi zůstane beztak na věky, jako nouzovka. Větší pruda je podle mě to předčasné vyhlášení před křižovatkami. Já jsem s to se s tím smířit, ale...
...co si myslíte o tom, zařízení razit ve jménu zvýšení bezpečnosti? To pořád nějak nemohu sežvýkat. Když sjedu podle GPSky do pole s tím, že mě to tam navedlo, na výrobci nevysoudím nic, protože mám používat mozek. Ano rozumím a s tímto vědomím se to i vyskytuje na trhu, ale jak mi někdo může dát do ruky hračku, o které sám pochybuje, je-li dostatečně zábavná, s tvrzením, že mě to rozveselí? Tady to máš, opovaž se to vypnout, ale pak mi nechoď brečet, když to nebude fungovat. Kde je ten přínos? V čem mi to jako řidiči pomůže?
Cítím, že tahle debata, stejně jako systém se žádným rozumným směrem neubírá, ale nevzdávám to
A ještě se vkrádá myšlenka, že někomu nejde jen o automatické vyhlašování, ale "odladěný" systém by se mohl zvrhnout v takovej matroš, jako třeba hlídání OR
...co si myslíte o tom, zařízení razit ve jménu zvýšení bezpečnosti? To pořád nějak nemohu sežvýkat. Když sjedu podle GPSky do pole s tím, že mě to tam navedlo, na výrobci nevysoudím nic, protože mám používat mozek. Ano rozumím a s tímto vědomím se to i vyskytuje na trhu, ale jak mi někdo může dát do ruky hračku, o které sám pochybuje, je-li dostatečně zábavná, s tvrzením, že mě to rozveselí? Tady to máš, opovaž se to vypnout, ale pak mi nechoď brečet, když to nebude fungovat. Kde je ten přínos? V čem mi to jako řidiči pomůže?
Cítím, že tahle debata, stejně jako systém se žádným rozumným směrem neubírá, ale nevzdávám to
A ještě se vkrádá myšlenka, že někomu nejde jen o automatické vyhlašování, ale "odladěný" systém by se mohl zvrhnout v takovej matroš, jako třeba hlídání OR
Re: Orientační a informační systémy
Technologicky to ale už teď není žádný problém. Takže pokud nějaká konkrétní implementace nefunguje, je potřeba kritizovat konkrétní problémy té konkrétní implementace. Protože když budete jenom obecně říkat "GPS ne", budete jen za kverulanty, kteří jsou proti čemukoli novému. Protože jinde to přece bez problémů funguje.Karosák píše:Ne, proste ted a takhle tudy ne pratele.
Tohle nebo krabičky v kolejišti má tu nevýhodu, že je to extra řešení jen pro tramvaje. A pro autobusy musíte mít jiné řešení - nejspíš GPS. Přitom to samé řešení se dá použít i u tramvají.Karosák píše:kdyby po zapadnim vzoru byly sloupky uprostřed zastavek a tak by se mohlo vodpipnout cidlem pri dojezdu
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10210
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
A co udělat před každou zastávkou krabičku, která hlášení spustí. Vlastně na principu kolejového obvodu. Přesnost 100%, náklady minimální.
Re: Orientační a informační systémy
Ale ono už nějaký ten pátek je, ale ne na ešusech. Ty mají MIBy, tak proč do toho tahat GPS. GPS AVV je na např. na rekonstruovaných brejlovcích a velkých motorácích a mapové podklady pokrývají snad všechny vozební ramena těchto strojů. Prvně se zkoušelo na Praha-ČB přes Písek.Karosák píše:Proč třeba není AVV a RCB na ešusech podle GPS, když je to taková petarda, ha?
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3856
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Zatim je to ale stale same kdyby a az. Galileo uz funguje? Ne, proste ted a takhle tudy ne pratele. Treba vetsi bzunda by to mohla byt, kdyby po zapadnim vzoru byly sloupky uprostřed zastavek a tak by se mohlo vodpipnout cidlem pri dojezdu-GPS by rekla jaka je to zastavka a sloupek by to potvrdil a odhlasil. Uz dneska system ROV svadi na vyhybky dlabat a pokud by se nahodou podarilo diky automatickemu vyhlasovani presnost systemu zvysit, bude se na to kaslat jeste vic, prirozene mysl vyradi neco co nepoužívá a pak je riziko prehlednuti jeste vyssi. Jasne stejne se musim divat do jazyku, ale opet totez-pro pana Fijiho a dalsi cestujici necht se to vyladi, ale prijde mi fakt totalne mimo rikat, ze je to kvuli zvyseni bezpecnosti.
- willyjeff
- Uživatel
- Příspěvky: 1761
- Registrován: 30.11.2004 16:11
- Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
jo lol, to sem trochu překombinovalFiJi píše:Horizontální přesnost GPS je zhruba 10 metrů. Zmíněných 30 metrů je vertikální přesnost. Neplést si tramvaj s výtahem.willyjeff píše:Počkej počkej, chceš říct, že ten automat vyhlašování má toleranci +-30 metrů
Re: Orientační a informační systémy
Když je někde více pruhů, tak obvykle úzkost ulice a zaclánění satelitů už není problém Ale vzpomínám když jezdila ta reklamní tramvaj s GPS modulem a online sledováním v mapě, tak ty souřadnice v blokové zástavbě náhodně lítaly o sto metrů do okolí.FiJi píše:I v ulici mezi domy je těch družic vidět dost. Automobilové navigace běžně zvládají rozlišit i to, v jakém pruhu auto jede. A tramvaje mají pořád tu výhodu, že když je potřeba řešit hlášení zastávek, je možné se spolehnout na to, že tramvaj je na kolejích.
Takže je to na bedrech programátorů DP, jak si s tím poradili, jak dobře umí ty nepřesnosti korigovat podle mapy kolejí a popř. i podle ujeté vzdálenosti a inframajáků.
- Radek
- Uživatel
- Příspěvky: 1542
- Registrován: 19.7.2004 10:00
- Bydliště: Tento vlak tam končí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Dovolil bych si upozornit, že tu o tématu máme článek.
Re: Orientační a informační systémy
I v ulici mezi domy je těch družic vidět dost. Automobilové navigace běžně zvládají rozlišit i to, v jakém pruhu auto jede. A tramvaje mají pořád tu výhodu, že když je potřeba řešit hlášení zastávek, je možné se spolehnout na to, že tramvaj je na kolejích.P_V píše:Tady ale snad nejde o přesnost systému, ale že v ulici mezi domy je většina družic mimo výhled. Takže přijímač se zabývá spíše věštbou než měřením.
Horizontální přesnost GPS je zhruba 10 metrů. Zmíněných 30 metrů je vertikální přesnost. Neplést si tramvaj s výtahem.willyjeff píše:Počkej počkej, chceš říct, že ten automat vyhlašování má toleranci +-30 metrů
Re: Orientační a informační systémy
Tady ale snad nejde o přesnost systému, ale že v ulici mezi domy je většina družic mimo výhled. Takže přijímač se zabývá spíše věštbou než měřením. Kombinuje se to nějak s ujetou vzdáleností?
- willyjeff
- Uživatel
- Příspěvky: 1761
- Registrován: 30.11.2004 16:11
- Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Počkej počkej, chceš říct, že ten automat vyhlašování má toleranci +-30 metrů, pak k tomu přidáme nějaký drobný, na zpracování požadavku a vlastně hle, vyhlášení zastávky až za kontaktem ROV je vlastně správně...nu to sem neslyšel rád toto můžou ladit až do vyhlazení.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 1779
- Registrován: 13.5.2004 10:56
- Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Orientační a informační systémy
Karosák: To už je příprava na Galileo . Centrálu tu už máme, tak budeme určitě nejlépe pokrytí. V plné obsazenosti satelitů (30) deklaruje Galileo horizontální přesnost pod 4 metry a vertikální pod 8 metrů, zatímco GPS má nejlepší veřejně dosažitelné hodnoty 5-10 m horizontálně a cca 30 metrů vertikálně - při 24 satelitech.