Orientační a informační systémy

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Martin Šubrt » 03.10.2014 20:19

gabuliatko píše:
thriller2 píše:S druhou částí naprosto souhlasím, v zastávce by vnitřní info panel měl ukazovat název zastávky, protože je to často v daný moment žádanější informace, než kterým směrem to jede. Hlavně u metra.
Nesouhlas. :) V zastávce už máš být dávno venku a zobrazované info je pro nově nastupující. U tramvají si můžeš hodit korunou zda to je zastávka současná nebo následující. Jako ideální v tomto směru považuji LCD panely v SORu, tam je současná zastávka i směr (v tramvajích platí "nikdy se to tak nedělalo" a tak to na teploměru v RP ani na LCD v 15T nejde tam je v okamžiku odhlášení posun na příští zastávku). V metru by LCD panel asi rušil zabezpečovací zařízení. :D
Nesouhlas ;-). Nejčastější situace z hlediska Pražáků i cizinců. Zahlásí se zastávka, ale někdo to třeba neslyší, nebo cizinec nerozumí. Okamžitě zrak padá na běžící lištu a tam - konečná. Přitom toto je nejdůležitější okamžik, při němž cestující uvnitř vozu potřebuje tu lištu s nápisem aktuální zastávky. V metru, právě v ražených stanicích, nejsou názvy stanic z vozu vidět a i já se občas zamyslím a lišta by mi pomohla (klasicky zaměňuju Kolbenovu a Hloubětín a musím se hodně soustředit, kde jsem - běžně brýle nenosím). V tramvajích nejsou vidět názvy zastávek vůbec. Nechápu, proč by měl vnitřní panel být informací pro nastupující lidi, když cílovou zastávku má každý vůz na čele při příjezdu. V metru teď bude ještě na digipanelu na nástupišti a člověku to sdělí i pevný infosystém. Takže tři možnosti pro nastupujícího dozvědět se směr, uvnitř jen přeslechnutelné hlášení aktuální zastávky.

vencavasek
Uživatel
Příspěvky: 263
Registrován: 07.1.2007 15:10

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od vencavasek » 03.10.2014 11:03

gabuliatko píše:...na LCD v 15T nejde tam je v okamžiku odhlášení posun na příští zastávku
Minimálně v novějších 15T dochází na LCD k posunu až později (odhadem tak po 10s). Po odhlášení dojde na LCD pouze ke změně textu "Příští zastávka" na "Tato zastávka"

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od trainzjohny » 03.10.2014 10:47

V tramvaji v zastávce máš zobrazenou cílovou stanici, jméno další stanice se ukáže až později.

gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od gabuliatko » 03.10.2014 10:19

thriller2 píše:S druhou částí naprosto souhlasím, v zastávce by vnitřní info panel měl ukazovat název zastávky, protože je to často v daný moment žádanější informace, než kterým směrem to jede. Hlavně u metra.
Nesouhlas. :) V zastávce už máš být dávno venku a zobrazované info je pro nově nastupující. U tramvají si můžeš hodit korunou zda to je zastávka současná nebo následující. Jako ideální v tomto směru považuji LCD panely v SORu, tam je současná zastávka i směr (v tramvajích platí "nikdy se to tak nedělalo" a tak to na teploměru v RP ani na LCD v 15T nejde tam je v okamžiku odhlášení posun na příští zastávku). V metru by LCD panel asi rušil zabezpečovací zařízení. :D

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1074
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od thriller2 » 03.10.2014 7:56

Pawel: Naopak, společné hlášení co bude teď a ta další před zastavením jsou dobrým vodítkem pro ty, co nevědí, kam to dál jede. Ideální především při výlukových, objízdných a zátahových jízdách, ale i v pravidelném provozu v méně známé části města. To že to tak není u metra nevadí, protože metro až na výjimky nemá výlukové trasy.

S druhou částí naprosto souhlasím, v zastávce by vnitřní info panel měl ukazovat název zastávky, protože je to často v daný moment žádanější informace, než kterým směrem to jede. Hlavně u metra.

Uživatelský avatar
pawel
Uživatel
Příspěvky: 2384
Registrován: 15.7.2004 23:10
Bydliště: M22 / U8

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od pawel » 03.10.2014 0:04

busove hlaseni mam radeji, je takove vic tahle, tajemne a sexy. :)

vzhledem k zmatenosti prazskeho hlaseni v bus/tram (fakticke hlaseni pristi a prespristi zastavky naraz) se nadale primlouvam za zavedeni systemu, obvykleho ve vetsine sveta, vc. prazskeho metra: pristi zastavka se odhlasi po vyjezdu z predchozi zastavky. pak bude cas i na hlaseni skutecnosti, ze je na znameni.
vim, ze mi to prazaci budou vymlouvat, ale podle me je to lepsi. v jednoduchosti je sila!

take bych zmenil system zobrazovani na vnitrnich (cervenych) buse panelech (bus, metro, tram). mimo zastavku/stanici by se mela ukazovat zastavka pristi, stridave s konecnou a cislem linky; behem stanicovani (otevrene dvere) pak aktualni zastavka/stanice s sipkou ve smeru vystupu. soucasny system vede k tomu, ze vystupujici nevedi, kde se vuz zrovna nachazi (plati i o metru - zejmena razene stanice na I.A).

martin8211
Uživatel
Příspěvky: 125
Registrován: 28.8.2013 10:29

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od martin8211 » 02.10.2014 23:03

Ono je to trochu složitější, autobusy zase mají jiný systém (Mypol nebo MPC). Mypol měly do nějakého roku 2005??? i tramvaje, a s tím souviselo jiné hlášení "příští zastávka" jako to říkají dodnes v busech.

gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od gabuliatko » 02.10.2014 19:01

MM-Mikulovsky píše:tak ještě jednou po písmenku - informace že určitá zastávka je na znamení zní dvakrát:
Jsem si pouze všiml, že ař jeden DP, ač stejný systém (APEX) tak v každé trakci různé provedení. Jsem poučen že tak jao to maj v autobusech to fungovat nemůže a jsem spokojen.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Bobik » 02.10.2014 16:43

Jo, je to tak, jak píše Martin8211.

martin8211
Uživatel
Příspěvky: 125
Registrován: 28.8.2013 10:29

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od martin8211 » 02.10.2014 12:56

Myslel jsem tím, že ukazuje stále nápis příští zastávky, který se po odhlášení zastávky změní na chvíli na cílovou zastávku.
Podle jaké polohy vozu? Snad podle toho co zrovna řidič naťuká do Apexu, poloha je vnitřnímu panelu uplně u.rdele. Jak je to u vozů s novým Apexem s automatickým hlášením nevím, ja se tu bavím o erpéčkách a T6.

Prostě lidi zaujme běžící nápis v tramvaji, který je jinak u pražských tramvají dost nevyužitý. O tom že je nevyužitý se snad hádat nebudeš, pokud ano, podívej se třeba do Ústí, nebo do Ostravy na nápisy na vnitřních panelech.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od trainzjohny » 02.10.2014 10:57

martin8211 píše:Navíc to běží zprava doleva na panelech, které o to víc zaujmou, protože jak známo, pražské panely v tramvajích jinak jen nehnutě zobrazují název příští zastávky.
To mi známo není, já tedy měl za to že ukazují cílovou zastávku nebo název příští zastávky, a to dle pozice vozu, ale asi víš víc než já...

martin8211
Uživatel
Příspěvky: 125
Registrován: 28.8.2013 10:29

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od martin8211 » 01.10.2014 22:09

Navíc to běží zprava doleva na panelech, které o to víc zaujmou, protože jak známo, pražské panely v tramvajích jinak jen nehnutě zobrazují název příští zastávky.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 01.10.2014 22:06

kruťák píše:Myslím, že panu G. nešlo o odhlášení té zastávky, ale o hlášení "příští je na znamení" na předchozí zastávce. V autobusech se tato informace hraje většinou po rozjezdu z předchozí zastávky, v tramvajích se to hraje najednou - "gong Chodovská, příští zastávka Plynárna Michle, cink, příští zastávka je na znamení". Většinou se tak tato informace odehraje ještě dřív než se vůbec otevřou dveře, takže např. nastupující na Chodovské ji neslyší.
tak ještě jednou po písmenku - informace že určitá zastávka je na znamení zní dvakrát:
1.)"Lihovar/Smíchovské nádraží, příští zastávka ČSAD Smíchov, příští zastávka na znamení"
2.) "ČSAD Smíchov, zastávka na znamení" =ODHLÁSÍM TUTO ZAVČASU před zastávkou, ať mají cestující čas reagovat a když tak zavčas neučiní, tak mají smůlu a projedou se se mnou o zastávku dál a budou se muset vracet (a´t již protijedoucí TRAM či pěšmo).

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od willyjeff » 01.10.2014 20:33

Bobik píše:Pípne to jednou. A jen někde (aspoň jsem si taky nevšiml že všude a vždy) Některá R.P učitě, čísla ale nevím. Zkusím se na to zaměřit. :D
Jo takhle to je, já to poplet. Jak píšeš Bobiku, u RP z polohy předvoleno...

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Karosák » 01.10.2014 20:32

willyjeff píše:
martin8211 píše:U tramvají by údajně taky mohl APEX spolupracovat s dveřmi, ale není to propojené.
Ale no ták a proč když zavřu dveře (u tyrystorů jsem si toho všim), tak APEX pípne? :)
A u T6 pípne, když zmáčkneš uvolnění Z:idea:

Odpovědět