Orientační a informační systémy

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Martin Šubrt » 28.7.2010 20:29

demon píše:Jednotná neřádkovaná DOT-LED plocha.
Dnes zobrazuje zase trochu jinak, bez časů odjezdu, ale nefotil jsem.
Prosím tě, čí je to akce? Jaký je výrobce? A směřuje to na ty Řepy? Celkem by stálo za to se tomu pořádně věnovat, protože to není úplně špatná cesta, nicméně některé mouchy by to mohly dost zazdít...

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od demon » 28.7.2010 19:39

Martin Šubrt píše:Ještě mě napadá, že na té fotce z ÚDDP není vidět, zda je to jednotná bodová plocha, nebo je to řádkované.
Jednotná neřádkovaná DOT-LED plocha.
Dnes zobrazuje zase trochu jinak, bez časů odjezdu, ale nefotil jsem.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 28.7.2010 11:29

Přesně nad tím co právě popsal MŠ: "Modulární systém" upevňovaný na jednu nohu přemýšlím - a tu "obrazovku", kterou uvádí jsem já navrhoval zde viewtopic.php?f=14&t=547&st=0&sk=t&sd=d#p130869 "Jsem přesvědčen, že velikostně je dostačující el. panel v Remeši, který díky tomu není "šibenicí". Ovšem zmínka o LCD a OLED panelech mne přivedla na nápad, že by bohatě stačily nedělené (na řádky) LED panely (vždyť se na nich na veřejných prostranstvích sledují např. různé přenosy) A mělo by to výhodu - daly by, se kdykoliv na chvíli, operativní informace (případně reklama) "poslat" na celou plochu a přitom ta technologie je jistě levnější než původně zmiňované!" A velikost alá Remeš (podobná té z ÚD) - http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... System.JPG. Ovšem znovu připomínám, že jím navržené zhuštění informací o linkách na frekventovaných zastávkách je přímo geniální. A samozřejmě naprosto souhlasím se zbytečností informací viditelných i dál než z druhého konce zastávky, protože kdo je potřebuje (ať již z důvodu místa neznalosti, či nápadně dlouhého čekání na spoj) si pro ně ke sloupku dojde a když ne, tak platí "Komu není rady, tomu není pomoci!"

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Martin Šubrt » 28.7.2010 11:15

9001 píše:Já bych to neviděl tak tragicky. Vznikem M linek stejně dost linek zmizí, takže i na Karláku bude -3. (4,16 a 14 Myslíkovou)
Ne ne, linek neubude. =P~ Ještě mě napadá, že na té fotce z ÚDDP není vidět, zda je to jednotná bodová plocha, nebo je to řádkované. Navíc ty čísla se s tímto zahuštěním bodů dají napsat dobře, ale texty už budou čitelné hůře. Tam by to chtělo bodů více. Kolega v práci měl teď zajímavý nápad. Proč se pořád snažit o veletabuli viditelnou z druhé strany Prahy :-). V místě dnešní žluté výlukové A3 by mohla výt obrazovka, která by poskytla všechno potřebné info, nebo něco malinko většího výše, aby se na to nedošáhlo, bylo to vidět, ale pouze od sloupku, ne z širé krajiny :-). Je to taky možnost.

Navíc si myslím, že sloupek může být robustnější, systém se bude především instalovat na významné zastávky, které mají široké prostory okolo. Navíc by vzrostl tlak na rozšiřování dalších zastávek. Vzhledový problém tohoto řešení je, že je to obdélník na obdélníku. Chce to přejít na sloup, jednu nohu, na níž je vždy v logickém směru skříňka s jízdními řády a třeba v jiném ten vršek. Pak to vypadá daleko lépe a je to hodně variabilní.

Odpoví mi někdo na otázku, co bude v Řepích? Barrandov nebo toto?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 28.7.2010 10:58

Pawel počty řádků v el. panelu popsal můj včerejší návrh - nikoliv však dnešní MŠ jehož podoba by měla být:
1.) Řádků v el. panelu by mělo být vždy cca 5 + jeden informační (jak je nasloupku v ÚD download.php?id=8292&mode=view)
2.) Obsah linkového řádku v méně frekventovaných zastávkách ("frekventované" - myšleno z hlediska počtu linek): číslo, směr (šipka, následuje-li větvení, a cíl), čas do odjezdu.
3.) Obsah linkového řádku ve frekventovaných zastávkách: číslo, šipka (následuje-li větvení) a čas do odjezdu/ střídající se (rolující) s cílem - aby v druhé polovině řádku dlouhého jako v méně frekventovaných zastávkách bylo místo na stejně zhuštěná data o další lince.
Výsledkem je že v základní verzi je místa pro informace do 5-ti linek a ve zhuštěné pro až 10, které nejezdí ani na Karlově nám., Lazarské či IPP!
Má to samozřejmě podmínku, že nad el. panelem nebude pevně uvedeno vysvětlení obsahu sloupečků. Buď se cestující obejdou bez něj či jej DP musí integrovat do el. panelu.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10210
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od 9001 » 28.7.2010 10:43

Já bych to neviděl tak tragicky. Vznikem M linek stejně dost linek zmizí, takže i na Karláku bude -3. (4,16 a 14 Myslíkovou)

Uživatelský avatar
pawel
Uživatel
Příspěvky: 2384
Registrován: 15.7.2004 23:10
Bydliště: M22 / U8

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od pawel » 28.7.2010 10:33

MŠ: problémem tvého řešení (integrace tabule odjezdů a zastávkového sloupku s JŘ) je to, že na to bude při současném počtu linek potřeba doopravdy veliký sloupek, přičemž něco takového se na mnoho míst nevejde, pokud to má stát v místě dnešního sloupku.

východiskem by mohlo být toto:

1) méně frekventované zastávky ("frekventované" - myšleno z hlediska počtu linek):
-umístění tabule "linka/cíl/odjezd za min." na místo současného sloupku, tři až pět řádků pro linky + jeden pro informace, s možností použití menšího fontu v případě provozu více linek, aby se vždy (i při výlukách) zobrazily všechny denní/všechny noční
-noční linky by se začaly na panelu objevovat až v noci (přes den jsou v papírových JŘ), stejně tak denní až z rána.
-JŘ umístěny na sloupku (vejdou se)

2) frekventované zastávky:
-umístění tabule "linka/cíl/odjezd za min." na místo současného sloupku, osm až deset řádků pro linky + jeden pro informace, s možností použití menšího fontu v případě provozu více linek, aby se vždy (i při výlukách) zobrazily všechny denní/všechny noční
-noční linky by se začaly na panelu objevovat až v noci (přes den jsou v papírových JŘ), stejně tak denní až z rána.
-JŘ umístěny mimo sloupek - nejlépe v čekárně JCDecaux, která by nesměla být přes vozovku (malostr. zc); případně na samostatném stojanu s/bez napájení(m).

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 28.7.2010 10:27

MŠ popsal nejlepší variantu informací uváděných u jednotlivých linek - mající výhodu, že ani v centru na nejvyužívanějších zastávkách není třeba dvojnásobná "mega" tabule.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Martin Šubrt » 28.7.2010 10:11

Pochopitelně jde udělat šibenici ala Německo apod., nicméně chápu snahu DP mít kromě šibenice ještě nadstavbu. Šibenice znamená, že čísla linek, šipky a jízdní řády budu pořád vyměňovat jako dnes. Na tom sloupku. Respektive, že to skončí tak, že na sloupku bude pořád trvalý stav i při výlukách a šibenice bude psát i jiné linky. Což znamená, že při větším počtu linek, nebudu vědět, které všechny linky mi na zastávku jedou. Šibenice umístěná dneska na Karláku na Moráni mi napíše, že za pár minut přijede linka 6, 24, 16 a 22, ale na linky 4, 9, 10 si budu muset počkat, až mi vyrolují. 9 třeba navíc pak nenajdu s JŘ ani na sloupku...tak je to v Německu běžné...je tam trvalý stav a maximálně mapové info o změně, ale čísla linek na sloupku a jízdní řády už se tam mnohdy nedávají a vše řeší šíbenice. Což v souhrnu je jen technologický, nikoli informační pokrok.

Pokud integruju info na sloupek i se šipkama, mohu tam posílat vždy čísla linek, co tam jedou. Když je moc linek, budou tam dva sloupce vždy s trojicí informací. Linka, šipka, čas. Když je méně linek, vejde se i cíl. Případně v prostoru pro šipku a čas může konečná střídavě kraulovat. Tím mohu zcela vyloučit chyby s čočkami a směry a soustředit se na jízdní řády. Takže jsem i vzhledem k nákladům na druhé napájení pro integraci do sloupku.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 28.7.2010 9:35

To já se zase přikláním k verzi sloučené - už tak je na ulicích sloupů a jiných překážek zejména pro nevidomé občany hromada!
Navíc dva samostatné sloupy znamenají náklady na desítky metrů (násobeno počtem zastávek = kilometry) dalších napájecích kabelů!

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10210
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od 9001 » 28.7.2010 9:32

Jenže v zahraničí taky mají jiné možnosti. Celkem si nedokážu moc představit jak třeba na KN nebo Národní třídě bude ještě jeden info panel.

Ano třeba na Anděl by to šlo, ale jinde nevím nevím.

Uživatelský avatar
OMH
Moderátor
Příspěvky: 1789
Registrován: 23.3.2009 21:11
Bydliště: Praha 1
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od OMH » 28.7.2010 9:26

Ono taky jde o to, jestli to chtějí za každou cenu vrazit do jednoho sloupku za začátku zast., nebo postavit další, nejlépe v půlce či 1/3 zastávky, který bude digitální s odjezdy. Já se přikláním k verzi druhého digitálního stojanu a zanechat klasický sloupek na začátku nástupiště, podobně, jako mají v zahraničí.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 28.7.2010 9:06

Protože naprostá většina, ze zde uvedených příkladů je vlastně "šibenice", tak jsem přesvědčen, že i Záhřebský sloupek je ve svém základu designově mnohonásobně lepší než ta obluda v ÚD - samozřejmě mají jej nedotažený a pod el. info panelem neumístili JŘ a další věci na něž je tam dostatek místa (narozdíl od toho Hamburgu, který má ten el. panel zvlášť cca ve středu zastávky a sloupek jí označující s "pevnými" informacemi o kus dál).
Jsem přesvědčen, že velikostně je dostačující el. panel v Remeši, který díky tomu není "šinenicí". Ovšem zmínka o LCD a OLED panelech mne přivedla na nápad, že by bohatě stačily nedělené (na řádky) LED panely (vždyť se na nich na veřejných prostranstvích sledujíc např. různé přenosy) A mělo by to výhodu - daly by, se kdykoliv na chvíli, operativní informace (případně reklama) "poslat" na celou plochu a přitom ta technologie je jistě levnější než původně zmiňované!
Jo chtěl jsem se ještě zeptat - omezuje na Barrandově v zimě "zamrznutí" zasklení a následnou nečitelnost JŘ jejich podsvětlení?

KhubiKk
Uživatel
Příspěvky: 5
Registrován: 02.6.2010 12:13

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od KhubiKk » 28.7.2010 2:29

pawel píše:... šipky jsou fajn, ale nezapomeňme, že to předpokládá umístění displeje kolmo ke kolejišti.
Ano určitě, ale jiné umístění by bylo dost nevhodné, třeba proto se (podle mě) vyskytují "zlomené" zastávkové sloupky (takové kde linkové vedení je kolmo k trati ale jízdní řády rovnoběžně).
krtinek píše:... Ještě Hamburg: http://www.streetsblog.org/2006/07/12/b ... g-germany/
Tenhle sloupek je opravdu pěkný =D> , jenom na něj umístit nahoru zančku s piktogramem tramvaje a dolu rovnoběžně či kolmo podle okolností umístit jízdní řády! Dal by se umístit jak v "čele" zastávkového ostrůvku, tak i na okraj i na chodník a do Prahy by se hodil ... tak asi máme vítěze, tedy alespoň pro mě :)
Ovšem obávám se že nakonec vše "obšťastní" svým designem Patrik K. jak trefně poznamenal mirek.
(Atypické sloupky už mj. jsou třeba na Malé Straně nebo na Barrandově)

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od kruťák » 28.7.2010 1:10

Záhřebská šibenice? No fuj :smt078 Ten papír vylepený hnědou lepenkou tomu dává korunu. :D
Nejvíc se mi líbí (designově) sloupek v Remeši (je to tak správně počeštěně, dábelský pedagogu? :D ), i když čitelností je to "na štýru". Naopak nejlepší čitelnost (kontrast), srozumitelnost a možná i variabilitu má Berlín.
Mimochodem jaká je cena takovéhoto panelu?
Jestli by vůbec nejlepším řešením nebylo, dát tam obyčejný LCD nebo OLED displej, kde by se dalo zobrazovat opravdu cokoliv tam pošlete (například malá pohyblivá reklama v rohu)...

Ještě Hamburg: http://www.streetsblog.org/2006/07/12/b ... g-germany/
a Los Angeles: http://www.signindustry.com/electronic/ ... S-Bus1.jpg

Odpovědět