Orientační a informační systémy

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
mirek
Uživatel
Příspěvky: 76
Registrován: 19.8.2009 13:27

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od mirek » 28.7.2010 0:44

Ten odkazovaný sloupek v ÚDDP je opravdu obluda, kdyby to byl prototyp z počátku 90. let, tak se dají přivřít oči, ale dnes? Horší už je snad k nalezení jen v Záhřebu - http://jdem.cz/gt6m6 (i když systém oznamování změn typu "papír+lepenka" nejspíš okoukali od DPP...).

Co takhle pro jednou nevymýšlet úděsnosti a prostě se trochu porozhlédnout po světě? Německo, Nizozemí, severské země... Patrik K. tomu dodá nějaký superdesign a je to :) Pár odkazů, většinou už starší typy, ale pořád lepší a modernější než ten náš bastl...

Utrecht - http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _Doorn.JPG, http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ysteem.jpg
Reims - http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... System.JPG
Lodž (!) - http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ablica.JPG
Berlín - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DAISY_Strab.JPG
... i s výsledky fotbalu :D http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... chland.jpg

Uživatelský avatar
pawel
Uživatel
Příspěvky: 2384
Registrován: 15.7.2004 23:10
Bydliště: M22 / U8

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od pawel » 27.7.2010 23:48

souhlas s OMH i KhubiKkem. vesměs mi připadají informace o odjezdech podle německého standardu (linka, cíl, odjezd za .. min. + infořádek; spoj stojí v zastávce = údaj bliká) dostačující a vhodné. šipky jsou fajn, ale nezapomeňme, že to předpokládá umístění displeje kolmo ke kolejišti. integrace do sloupku mi nepřipadá nutná, pokud se to tam ale vejde, proč ne. integrace do čekárny se mi zdá ok v mnichovském provedení, nikoli už v pražském, protože ze zastávky není vidět do čekárny (MA zc).

KhubiKk
Uživatel
Příspěvky: 5
Registrován: 02.6.2010 12:13

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od KhubiKk » 27.7.2010 22:43

Podle mě by nejlepší variantou byla varianta panelu používaná v Mnichově nebo v Olomouci jen bych před číslo linky doplnil šipku, která by ukazovala směr jízdy dané linky (pokud za tou konkrétní zastávkou nenachází křižovatka kde by linky měnily směr jízdy, vypustil bych tyto šipky). Pro informovanost cestujících je rozhodně lepší uvádět čas zbývající do pravidelného odjezdu, který by byl korigován dle aktuálního zpoždění.
Zastávkový sloupek z Českých Budějovic mi vzhledově přijde odporný a hlavně nedomyšlený z jednoho hlediska, když na vyleštěný plech (soudím dle fotografie na kterou odkazoval Karosák) zasvítí slunce tak se od něj bude odrážet a "házet prasátka" a sloupek bude značně špatně čitelný.
Informační panely bych rozhodně "zaintegroval" do zastávkovýc sloupků, nikoli do přístřešků (jako je na zastávce Malostranská).

Hlavně jde ovšem o to aby informace na těchto panelech byly opravdu aktuální. Vzpomínám si na nedávnou výluku na TT na Barrandov, kde na zastávkách směrem DC čekali cestující po odjezdu posledních zatahujících vlaků pod mrtvými panely, když už kolem dávno jezdily BUSy náhradní dopravy. Až po mnoha minutách konečně na panelech naskočil rolující text s informací o výluce a čekající pochopili že jim odtud nic nepojede ...

Uživatelský avatar
OMH
Moderátor
Příspěvky: 1789
Registrován: 23.3.2009 21:11
Bydliště: Praha 1
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od OMH » 27.7.2010 20:18

Nevymýšlel bych nic nového. Líbí se mi zachování symbolu zastávky a ta šipka na displeji.
Ale jinak bych se inspiroval fungujícími panely ze zahraničí, kam jde vkládat informace dle potřeby. Hlavně nic typu Vysočany, kde se vlastně nic měnit nemůže.
München, zast. bus na periférii: http://www.omh86.cz/mesta/mnichov/056.jpg
Berlin, metro: http://www.omh86.cz/mesta/berlin_2009/target61.html
Stuttgart, městská dráha: http://www.omh86.cz/mesta/stuttgart_2010/target95.html
Köln, městská dráha: http://www.omh86.cz/mesta/koln_2009/target44.html
Frankfurt, tram: http://www.omh86.cz/mesta/frankfurt_2009/target58.html
Paris, tram: http://www.omh86.cz/dusni/paris_2008/006.jpg

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od demon » 27.7.2010 19:52

Martin Šubrt píše:No, ty papírové tam aktuální asi zas nebudou :-) ...
Právě že jsou, s platností od 24.7. a 26.7. :wink:

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Karosák » 27.7.2010 19:08

demon píše:
MOp píše:smarja to je hnus pane demone.
No je to fakt, ale třeba tam zas budou aspoň aktuální jízdní řády... :lol:
V Olomouci to mají na označník taky takhle "naražený". Skvost to asi není, ale lepší než ty Vysočany.
Jinak dle mého názoru a na první pohled celkem zdařilý označník je instalován v Českých Budějovicích Z:arrow: http://mm.denik.cz/5/74/mhd_zastavka_de ... k_solo.jpg (lepší foto jsem nevygooglil).

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 27.7.2010 18:06

Cíl tam jistě být má za tou šipkou (na co jiného by tam bylo tolik místa)! Jen to ještě asi není v těch ÚD naprogramované, jako minuty do odjezdu. Důležitý informační (rotační) řádek má snad být ten dolní s jinak uvedenými momentálně neprovozovanými linkami - např. nočními. Naprosto souhlasím - respektive již dlouho tvrdím, že Praze by stačilo 16 (max. 17) tramvajových linek - z nichž by 9 bylo s nonstop provozem (samozřejmě v noci soupravy nahrazeny sóly - jako teď), ale i přesto kolik dnes jede naráz přes jednu zastávku Lazarská linek? 7 a jistě to tak, při zachování 9-ti v noci provozovaných linek, může dál být + některé TRAM zastávky využívají v centru (Nám. rep, Masar. nádr., Bílá Labuť, Nám. Míru ZC, Jana Masar., Palackého nám - od Karláku, Právnická fakulta, Dlouhá třída) využívají i BUS a je dobré si nechat krapek rezervy kvůli odklonům! Tedy mnou již uvedený počet řádků pro linky 4 okraje TT/ 6 blíže centru/ 10 v úplném centru je jistě zcela přiměřený.

Uživatelský avatar
pawel
Uživatel
Příspěvky: 2384
Registrován: 15.7.2004 23:10
Bydliště: M22 / U8

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od pawel » 27.7.2010 16:50

šipka je možná fajn bonus navíc, ale cílová stanice by tam měla být určitě. zvláště když se nám rozmáhá pásmování linek. k tomu patří i vlaky jedoucí do vozoven.

co se počtu linek týče, ten se bude doufejme snižovat, haha :)) .. ale teď vážně: v místech, kde lze předpokládat vysoký počet projíždějících linek, bych panel strčil do čekárny (viz malostranská) nebo kamkoli jinam mimo označník na samostatný sloupek (viz barrandov), aby se tam vešlo více řádků. v případě, že linek bude nadstandardně mnoho, se prostě zobrazí jen ty, co pojedou nejdřív.

jinak by na žádném panelu určitě neměl chybět řádek určený přednostně pro uvádění aktualit z provozu. zejména při mimořádných situacích jde o velikou pomoc pro informovanost cestujících.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 27.7.2010 16:22

Návrh el. info panelu pro zastávkové sloupky v Praze má (dle mne) mnoho výhod proti uvedenému v Olomouci:
1.) nemá zbytečně dlouhé řádky (cca do Olomoucké šířky panelu by se vlezly, mnou preferované, dva sloupečky po pěti řádcích - pro zastávkové sloupky v centru Prahy, kde přes den jezdí až 7 linek a ani v noci, při devíti linkách křižujících se na Lazarské, to tam není "lepší")
2.) (jestli dobře vidím z fotek) má řádek vysoký 6 bodů proti 7 bodům v Olomouci a přesto je dostatečně (ne-li dokonce lépe - díky jiné technologii a barvě) vidět obsah – další úspora plochy/potažmo energie na provoz
3.) obsahuje šipky, které ukazují jakým směrem spoje pojedou (případnou) následující křižovatkou - nemusí být duplicitně "pevně" uvedená čísla
4.) při výlukách by neměli (proti současnosti) nastávat zmatky díky uvádění špatného směru linek tramvají za zastávkou
5.) (domnívám se - díky umístění pod označením zastávky, že) je níže nad zemí - čili je na něj lepší výhled i pro nižší osoby stojící blízko u něj

Uživatelský avatar
matti
ovocnář
Příspěvky: 187
Registrován: 07.9.2009 18:55
Bydliště: 140

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od matti » 27.7.2010 14:33

Proč to dělat jednodušše, když to jde složitě... Osobně si myslím, že kdyby se udělalo tak, jako to mají v Olomouci, tak by se tím vůbec nic nezkazilo. Jednoduché a výstižné. Akorát by to chtělo více řádků...
Jo a proč vlastně zmizela ta tabule, co byla na Malostranské?
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

BJ1
Uživatel
Příspěvky: 22
Registrován: 01.7.2010 9:01
Bydliště: Praha, Česká republika
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od BJ1 » 27.7.2010 12:16

Nemohu si pomoci a nenapsat. Prosím vás, kdo bere peníze za to označování zastávek? Dotyční tedy na práci kašlou ukázkově! Neděle odpoledne, 12 , 20 značena po své vlastí trase, přitom má objizdnou, JŘ platné od pondělí, zast. X-9, 123 a dalších na Andělu mění svou pozici každou chvíli, na BUSe panelu v autobusech nemohou napsat Kavalírku jako "na znamení" (taky slušný nesmysl) a potom to, co je v rubrice "Na znamení", už je to celkem síla. Jak pak asi vypadá 5. nejlepší MHD v Evropě?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 27.7.2010 10:08

Já psal o sloupku a na tom si trvám, že vizuálně (tvarově, materiálově potažmo barevně) to je šílenost – nejošklivější z celé ČR a Praha je přeci jenom hlavní město, měla by se tedy prezentovat „na úrovni“!
Nehodnotil jsem elektronickou "hlavičku", tam naprosto souhlasím s MŠ, že je jistě vhodné více velikostí:

a) pro centrum, kde běžně staví až 7 linek u jedné hrany (Karlovo náměstí - od Spálené a Albertova/Pal. nám., Moráň)
b) pro okrajové větve TT, kam zajíždí v průměru 2 linky (někdy 1 - Podbaba, ÚD DP, Spořilov, PA; maximálně 3 až 4 - Řepy respektive Barrandov)
Osobně si nejsem jist, že dvě velikosti, navrhované MŠ, budou dostačovat - spíše bych to viděl na 3 (3 řádky pro linky - kraje TT, vyjma Barrandova; 10 ř./možno 2 sloupečky po 5 řádcích, protože stejně to je nad hlavami lidí, čímž "info-řádek jednou tak dlouhý a tedy více četelnější bez "rolování" - centrum ohraničené zastávkami ND, Palac. n., Karl. n., Nám. Míru, Masarykovo nádr. + zastávka Hradčanská; 6ř. - pro střední "mezi oblast" TT jako např. Kotlářka, Smíchovské nádr., Koh-i-noor, Strašnická, Palmovka, Nádr. Holešovice, Strosmayerovo nám., Vítězné nám., Voz. Střešovice, Malovanka + TT Barrandov a zastávky Ke Stírce a Kobylisy).
Jako 9001 - Počítám že místo nočních linek by rolovali (v případě potřeby) výluky, provozní změny a ještě možná i info o nejbližším blížícím se zatahujícím/vyjíždějícím spoji mimo běžnou trasu. Je-li tomu tak, jsem s obsahem (včetně čitelnosti) el. části nadmíru spokojen.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10210
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od 9001 » 27.7.2010 9:09

Mě se ten sloupek docela líbí. Jenom škoda, že se upustilo od žluté hlavy, pak by to vypadalo ještě lépe.

Ale účel to plní, zachovává původní povedený sloupek.
Počítám že místo nočních linek by mohli jezdit výluky a provozní změny.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od Martin Šubrt » 27.7.2010 8:18

MM-Mikulovsky píše:Mě se ani nelíbí ani ta podobnost s většinou stávajících (např. na TT Barrandov jsou zcela jiné), protože ty jsou snad nejošklivější - vizuálně i technicky nejzastaralejší v celé republice! Proto považuji ten "přerostlý" na Nádraží Vysočany alespoň za nějaký přijatelný pokrok. Jinak zejtra odjíždím do HK - jejich nové sloupky se mi roky líbí (asi dodám pár fotek).
Přerostlý sloupek ve Vysočanech má několik vad. Jednak čísla linek s etam nezobrazují, ale vkládají, stejně jako směry jízdy na papíře. To by šlo dodělat, ale vzhledem k rozměrům tam pak není dost místa na textové info při změnách. A jeden kraulující řádek někdy nestačí. Takže v tomhle novém návrhu vidím záblesky chápání, co je potřeba. Nicméně tu plochu s čísly linek a minutami je třeba lépe rozdělit. Třeba na Karláku a obecně v centru by byly potřeba linky i minuty ve čtyřech sloupcích, které by zároveň mohly sloužit řádkově jako textová tabule při výlukách. takže koncept se mi líbí, jen doladit design, sloupce, popisky a navrhnout nejméně dvě velikosti sloupků. pro centrum a okraje. Mimochodem. Předpokládám, že toto z ÚDDP bude v Řepích, ne???

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Orientační a informační systémy

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 27.7.2010 7:57

Mě se ani nelíbí ani ta podobnost s většinou stávajících (např. na TT Barrandov jsou zcela jiné), protože ty jsou snad nejošklivější - vizuálně i technicky nejzastaralejší v celé republice! Proto považuji ten "přerostlý" na Nádraží Vysočany alespoň za nějaký přijatelný pokrok. Jinak zejtra odjíždím do HK - jejich nové sloupky se mi roky líbí (asi dodám pár fotek).

Odpovědět