Příspěvek
od MM-Mikulovsky » 30.8.2010 14:24
5211: Že by rozdíl byl cca 40 milionů - dvojnásobek ceny nejlevnějšího řešení? Jest-li si dobře pamatuji několikráte v minulosti "slyšené" ceny (ale měl tisk a agentura JPP pravdu ?), tak reko T3RP cca 10 mil. (wana 12 mil.) x 2 ks do cca 30 metrů dlouhé soupravy = cca 20 mil, respektive 22 mil za T3RPV + T3RP (všechny ostatní srovnávané tramvaje jsou alespoň z části nízkopodlažní). Cenu reko KT8 na KT8D5R.N2P jsem snad nikdy neslyšel, ale předpokládám srovnatelnou s cenou soupravy RP, protože výzbrojí to má být to samé a jsou to vlastně (alespoň v pražském provedení) dvě samostatné (Při většině poruch není třeba spojovat a sunout s jinou tramvají, protože nejede-li na přední kabinu pojede na zadní. Samozřejmě v nejkrajnějším případě - většinou stačí to zprovoznit z té zadní včetně PTG a z přední se defakto zpětně pohybovat.) tramvaje spojené prdelemi k sobě. Cena nových 14 a 15T se udává cca 60 až 65mil.
Rozdíl by však měl být nejen v ceně, ale i v životnosti - při reko se udává její prodloužení cca o 15 let a nové TRAM by ji měli mít snad 25, čili se započtením této skutečnosti cenová výhodnost rekonstrukcí klesá cca na polovinu. Ta druhá polovina navýšení ceny za novou TRAM je vlastně příplatek za větší procento nízkopodlažnosti a snad užití většího množství moderních technologií. Oba důvody jsou dle mne vlastně příplatkem za (nikoliv 100%) eliminaci (často bezmezné) blbosti uživatelů - jako např. dobrá polovina lidí o holích leze do zadních vozů souprav, kde následně se rapidně zvyšuje riziko jejich pádů a přiskřípnutí dveřmi, zejména když je řidič před nastupováním v davu na zastávce nevidí a ještě více při jejich vystupování, které jim trvá i dvojnásob déle než nastoupení a vystoupení ostatních cestujících a to mnohdy včetně kočárku. Mají však všechny TRAM skutečně udávanou životnost? Už tu na TF někdo narážel, že 14T asi ne.