Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od fricoolinek2 » 10.5.2016 18:11

P_V píše:
MM-Mikulovsky píše:tam snad šlo o: ...
Ze zprávy vyplynulo, že:
- přepínač AVV není zas tak malá lehká páčka
- k přepnutí došlo hned po výjezdu z Libně
- strojvůdce to prý vědomě nepřepnul, ale připustil, že o to mohl zavadit rukávem, když zapnul stěrače
- v režimu AVV je nutné během jízdy ručně zadávat nějaké údaje, nic ale zadáváno nebylo - strojvůdci to nepřišlo divné, že to jede i když nic nezadával
- až k Masně strojvůdce vlak řídil, ručně zpomalil na 40
- vlak až do nárazu vůbec nebrzdil, i když byla spousta času (prý 16 s a s nouzovou brzdou ještě víc) od zjištění, že to nezpomaluje samo
- strojvůdce k tomu uvedl, že když si všiml, že automat nezpomaluje, tak ho to tak vyděsilo, že už si nepamatuje jestli brzdil (ale během té doby zmáčkl tlačítko bdělosti)

Takže to nebylo jen tím, že by se o něco zavadilo.
Neuvěřitelné toto. #-o #-o #-o

#cotobylozavola

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1542
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Radek » 10.5.2016 10:46

von Špilberk píše: A to je dobře nebo špatně :?: :-k :wink:
Rozchodit myslím jako kvalitně rozchodit. 8-)

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od von Špilberk » 10.5.2016 10:28

Radek píše:Tak ještě jsme nedokázali rozchodit ani EMu, když už jsme u té bezpečnosti...
A to je dobře nebo špatně :?: :-k :wink:

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1542
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Radek » 10.5.2016 10:03

Tak ještě jsme nedokázali rozchodit ani EMu, když už jsme u té bezpečnosti...

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od P_V » 10.5.2016 9:55

MM-Mikulovsky píše:tam snad šlo o: ...
Ze zprávy vyplynulo, že:
- přepínač AVV není zas tak malá lehká páčka
- k přepnutí došlo hned po výjezdu z Libně
- strojvůdce to prý vědomě nepřepnul, ale připustil, že o to mohl zavadit rukávem, když zapnul stěrače
- v režimu AVV je nutné během jízdy ručně zadávat nějaké údaje, nic ale zadáváno nebylo - strojvůdci to nepřišlo divné, že to jede i když nic nezadával
- až k Masně strojvůdce vlak řídil, ručně zpomalil na 40
- vlak až do nárazu vůbec nebrzdil, i když byla spousta času (prý 16 s a s nouzovou brzdou ještě víc) od zjištění, že to nezpomaluje samo
- strojvůdce k tomu uvedl, že když si všiml, že automat nezpomaluje, tak ho to tak vyděsilo, že už si nepamatuje jestli brzdil (ale během té doby zmáčkl tlačítko bdělosti)

Takže to nebylo jen tím, že by se o něco zavadilo.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 10.5.2016 7:37

von Špilberk píše:Ono by úplně stačilo, kdyby prostě náhodné vypnutí nebylo možné: Z:arrow: čudl pod krytkou.
nebo - jako např.ve 14/15T omezovače rychlosti a blokování jízdy kvůli nedovřeným dveřím či plošině
ovšem je to místo, mnou uvedené (v bodě 3b předchozího příspěvku), softwarové zábraně náhodného vypnutí jeho zábrana fyzická.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od von Špilberk » 10.5.2016 7:11

Ono by úplně stačilo, kdyby prostě náhodné vypnutí nebylo možné: Z:arrow: čudl pod krytkou.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 09.5.2016 22:39

fricoolinek2 píše:....... Na tý Masně to muselo bejt neskutečný selhání fíry, kterej nerespektoval základní pučku v tom, že AVV není k tomu, aby ho nahradi, ale aby mu pomohl.
#-o tam snad šlo o:
1.) běžné/neustálé "počítání" fíry s funkčností (snad asi nařízeného používání) automatického dobržďování/zastavování do stanice
2.) nechtěné vypnutí automatického dobržďování/zastavování do stanice fírou (snad zavadil o spínač při manipulaci/balení batohu)
3.) fírovo nezpozorování vypnutí automatického dobržďování/zastavování do stanice, protože neexistovala:
a) minimálně žádná/pořádná výstraha na vypnutí systému
b) nejlépe nutnost potvrzení vypnutí systému - zejména když tato funkce je v complu při odstraňěvání/mazání "pitomého" souboru/složky

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10207
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od 9001 » 09.5.2016 18:14

Ale něco takového už se do aut montuje ne?

Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od fricoolinek2 » 09.5.2016 16:56

Měl jsem na mysli kolize mezi tramvovými vozy navzájem. S tím že by aktivní technologie byla na obou stranách. Tj. že by to nebyla detekce nějaké neaktivní předkážky od tramvaje po upadlý kus mostu, ale detekce nějakého aktivního vysílače instalovaného v druhé tramvaji.

S čím systémy pro automatické řízené aut pochopitelně pracovat nemohou.

Na tý Masně to muselo bejt neskutečný selhání fíry, kterej nerespektoval základní pučku v tom, že AVV není k tomu, aby ho nahradi, ale aby mu pomohl.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od P_V » 09.5.2016 16:42

Už něco takového existuje? Vím, za nějakých 10, 20 let budou první použitelné systémy, až budou robotická auta četnější. Dnes jsou jen systémy pro dopravu drážního charakteru jako metro nebo rychlodráha s oddíly a návěstidly, ale ne pro dopravu, kde se běžně jezdí na rozhled, na kufru a mezi auty. Muselo by se to vyvinout úplně od podlahy. Neříkám že to nejde ani že by to bylo drahé, ale že to jako hotové řešení asi nikdo nenabízí.

No a pak tu ještě nastupuje riziko osobního selhání. Stoprocentně zaručený systém to nebude, ale těch 99% funkčnosti způsobí polevení pozornosti řidiče, že se pak v tom 1% případů vybourá o to častěji. Jako ten fíra co na Masně jel pro šťávu.

Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od fricoolinek2 » 09.5.2016 15:43

Nejsou nějaké úvahy o zavední nějakého antikolizního systému? Např., že by vozy mezi sebou komunikovaly a detekovaly nebezpečné přiblížení s následnou aktivací nouzového brždění? Těch kolizí s (i) dost těžkými následky a vysokými hmotnými škodami zas tak málo není.

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od DavidD » 30.4.2016 21:13

fricoolinek2 píše:.... jsou v klidu kvůli riziku zablokovaní kol, či i koutouče jsou v chodu, bo tramvaj má něco jako "ABS"? =P~
Ano smyková ochrana je u vozidel 14T/15T aktivní jak u dynamické brzdy, tak i u mechnické brzdy, neplatí pro záchranou brzdu..

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MF » 26.4.2016 7:49

14+15T to ma stejně. Akorát pri zadání magnetů je ještě větší síla dynamiky než samotná plna dynamika (vyřazení snesitelneho zpomalení). Kotoučová brzda nastupuje pri záchranné brzde, nebo na vypnutem podvozku pri nouzovem brzdění (dynamika+magnety), nebo pri vypnutí vice než jednoho podvozku pri dynamickem brzdění jako podpora, protože jinak by to nemuselo zastavit :-). Toto neni funkční pri brzdění tlacitky omezovače. Toto vsechno umí 15T, u 14T je platna asi tak prvni polovina textu :-)

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Bobik » 26.4.2016 6:37

Dynamika+magnety. Čili "akorát" plná provozní a magnet, ty jsou tam to jediný navíc. Mimochodem takhle je to u všeho, jedno jestli to má páku či pedál. Čelisti se koušou akorát při záchranný brzdě, tam zas není ta dynamika. Ale nevím jak u novějších vozů (14/15T).

Odpovědět