Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 17.5.2014 22:00

P_V píše:Jak se to používá, když se má udělat odklon nebo služební jízda, tedy nikoli pravidelná linka zanesená v seznamu kódů?
může asi záležet na nastavení provozovatele sítě tratí - v HK mi to popisoval na soustavě trolejových výhybek v Terminálu HD (hromadné dopravy), kde jsem to pochopil, že celé to tam je s tímto typem ovládání a že od vjetí do kontaktů první po vyjetí z kontaktů poslední výhybky před nástupní zastávkou vysílá stejný kód = nějak nastaví v ovládání systému "kam chce" (kód "cíle"/nástupní zastávky) a na trolejové trati se mu postaví jediná možná cesta.

Pro "bez kódové" (nepravidelné - odklonové či manipulační) jízdy by asi šlo nastavit ovládání výhybek následovně:
1.) "ruční režim" = kódy patřícími k nastavenému směru "VLEVO/ROVNĚ/VPRAVO"
2.) "síťový režim" = pomocí kódů přiřazených ke zvoleným nejbližším/příštím zastávkám za křížením

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od P_V » 17.5.2014 20:35

Jak se to používá, když se má udělat odklon nebo služební jízda, tedy nikoli pravidelná linka zanesená v seznamu kódů?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 17.5.2014 15:35

Hned si dovoluji reagovat na právě mnou zveřejněnou informaci:
U datového systému přenosu požadovaného směru od TRAM k výhybce (jejímu přijímači) se viditelně (na rozdíl od radiového - při silném vysílání / moc citlivém přijímání signálu) nemůže stát, že by TRAM přehodila výhybku v protisměru, protože vysílaná informace se liší i pro oba směry jedné a té samé linky!

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 17.5.2014 15:18

Tak jsem se právě vrátil z mého absolvování cca 3 hodin na oslavách 65-ti let trolejbusů v, mém rodném, Hradci Králové - konečně jsem (mimo jiné) pochopil principy stavění trolejových výhybek pro tato vozidla a díky tamnímu nejmodernějšímu typu jsem narazil na netu, že je vyvinutý i pro TRAMvaje:
http://plzensketramvaje.cz/?page=vyhybky.htm píše: ....
VETRA
Další nový systém na přehazování výhybek je do vozů montován v roce 2009. Jedná se o systém Vetra firmy Elektroline. Výhybky se přehazují na základě informací obdržených od přijíždějícího vozidla formou datového přenosu. V praxi to funguje tak, že každý směr určité linky má přidělený svůj kód. Zpočátku po zavedení systému řidič na konečné zadával do nově osazeného ovladače číselný kód skládajícího se z dvojčíslí linky a dvojčíslí směru. Nyní již systém přebírá informace z palubního počítače. Jedoucí tramvaj zadaný kód cíle vysílá a všechny nové výhybky vybavené tímto systémem na trase kódy přijímají a staví se sami. Výhoda oproti předchozímu systému je jasná. Řidič již nebude muset hlídat během trasy polohu přepínače výhybky (až budou po městě jen nově ovládané výhybky), Nový monitor s bílými Ledkami - křižovatka Slovanská - Sladkovského 5. 12. 2009 ovšem i nadále je jeho povinností sledovat, zda je výhybka přestavěna správně, neboť za postavení vlakové cesty u tramvají zodpovídá řidič. U nového systému Vetra je kromě blokování obsazení výhybky kolejovými obvody ještě druhé blokování. Tramvaj se před výhybkou do systému výhybky přihlásí (vysílač v přední části vozu) a když jí opouští, tak se zase odhlašuje (druhý vysílač v zadní části vozu). V případě soupravy dvou vozů se přihlašuje první vůz a odhlašuje až zadní vůz soupravy. Dalším rozdílem je jinak fungující monitor polohy výhybky. Ten je v základním stavu zhasnutý (kromě kontrolního bílého bodu) a teprve po příjezdu tramvaje se bíle rozbliká šipka po přehození do požadovaného směru.

V současné době jsou v Plzni nové výhybky ovládané novým systémem Vetra tyto:
- Karlovarská - Lidická
- Slovanská - Sladkovského
- Palackého náměstí - Palackého ulice (manipulační odbočka)
- Nám. M. Horákové - Slovanská alej (zde pouze dovybavena původní výhybka)
- sady Pětatřicátníků - Prešovská ulice (odobočení od severního předměstí)
- Světovar (malý, velký oblouk na konečné)
- sady Pětatřicátníků od Skvrňan
- obě výhybky ze Solní ulice

Systém Vetra se používá také u trolejbusových výhybek např. v křižovatce u mrakodrapu.
....
S dovolením si dovoluji "přihřát polívčičku" a připomenout, že v nedávné době jsem zde volal po zavedení právě takovéhoto způsobu stavění výhybek (např. místo právě zaváděného značně nespolehlivého automatického hlášení zastávek, které je založené na GPS).

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MF » 11.5.2014 18:16

trainzjohny píše:...s bůrem běží do budky nebo se zeptaj v nejbližším krámě zda si můžou zavolat :-)
No to dřív bylo nejen na starých vozech. Vysílačky byly na několika málo vozech T3 vždy na 1. pořadí a na dlouhých linkách ještě třeba na pořadí uprostřed. Co vím, tak nikdy nikdo neměl problém nechat řidiče zavolat třeba z hospody, nebo krámu a to zadarmo. Na vozy s vysílačkou se dávali přednostně Starší řidiči a pokud šli jezdit tak kontoloři DK. Kdo z Vás má doma starou D1/2, tak tam najde označení vlaku - žlutý, nebo červený trojuhelník píchnutý za horní gumu za čelního skla. Tak poznal protijedoucí z dáli, že jede vůz nejspíš s vysílačkou obsazený blbcem (žlutý trojuhelník - starší řidič - zasloužilý soudruh, červený trojuhelník- DK a také snad i škola ED).

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2234
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Petrpes » 11.5.2014 11:20

Díky za odpovědi, ale dovolím si raději věřit MF :)

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od trainzjohny » 11.5.2014 10:42

Petrpes píše:A když něco potřebujou, volaj mobilem?
To by bylo historicky nepřesné, s bůrem běží do budky nebo se zeptaj v nejbližším krámě zda si můžou zavolat :-)

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MF » 11.5.2014 7:10

Petrpes píše:A když něco potřebujou, volaj mobilem?
Jojo.

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2234
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Petrpes » 11.5.2014 1:54

A když něco potřebujou, volaj mobilem?

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MF » 10.5.2014 16:03

U dvounápravových tramvají je jen část OIS - konkrétně inframajáky (pro oba směry) nad jednou plošinou v takový krabičce. Funkční jsou vždy oba ať tramvaj jede na kteroukoliv stranu při zapnutých trakčních vypínačích na plošinách. Převod na 24V je pomocí malého měniče. Vozy mají pevně nastavené "volaci" znaky pro přihlášení do systému DORIS a to jako linka 72 pořadí 61 - 69. Radiové stavění výhybek se děje pomocí pakeťáku se šesti polohami: Přímo, vlevo vpravo. Pod směrem vlevo a vpravo je blok a dolů poloha vypnuto. Poloha blok (křížek) se moc neužívá. Většinou každý dává směr do kterého jede. Do vypnuta se dává na zadním stanovišti. Navíc se přepínač krytuje plechem na šroubek. Žádná velká technika.

EDIT: ještě jsem našel obrázek.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

martin8211
Uživatel
Příspěvky: 125
Registrován: 28.8.2013 10:29

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od martin8211 » 10.5.2014 14:45

On v nich není APEX ? Já myslel že je někde schovaný. Takže s dispečinkem mluví přes klasickou vysílačku?

Uživatelský avatar
Syrda
Uživatel
Příspěvky: 306
Registrován: 25.6.2005 16:04
Bydliště: Hradec Králové - Praha

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Syrda » 10.5.2014 14:29

Vozy jsou vybavené vysílací částí ROV. Pouze se to neovládá přes APEX (neb ten na vozech samozřejmě není) ale ručním přepínačem.

Uživatelský avatar
Smasska
Uživatel
Příspěvky: 50
Registrován: 06.10.2010 19:27
Bydliště: Holomóc, metropole Moravy

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Smasska » 10.5.2014 14:21

Jak se to vlastně dělá s ROV v případě provozu dvounápravových tramvají? Ručně?

Uživatelský avatar
Pepa
Uživatel
Příspěvky: 2152
Registrován: 30.11.2003 9:45
Bydliště: 6004

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Pepa » 01.5.2014 6:28

Národní třída zmizela pro všechny linky a je vtipný když s 22 máš Štěpánskou a pak až K.letohrádek. :)

A hlášení o KB, nevadí, že to zmizelo, víc se mi íbí, že čas KB zobrazuje apex.

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od willyjeff » 01.5.2014 0:30

Filip píše:Pro linku 6 a 18 zmizel KB Národní třída =D>
a když ještě jezdila 9, tak i pro ní. Změna se udála k dni, kdy se zmenšila zastávka pouze na 1 soupravu.

Odpovědět