Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od fricoolinek2 » 26.4.2016 2:52

Pokud je ve 14/15T řídící páka přitažena plně k sobě, jaké druhy brzd jsou v chodu? Dynamická + magnetická, přičemž kotouče jsou v klidu kvůli riziku zablokovaní kol, či i koutouče jsou v chodu, bo tramvaj má něco jako "ABS"? =P~

A byla někdy u 14/15T měřena brzdná dráha a porovnávána s ostatními vozy?

gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od gabuliatko » 10.2.2015 18:12

Karosák píše:Vostrý. A další věc, co se myslí pod implementací EMy do starších modernizovaných tramvají? Tam podle mě zvládne tak maximálně hlásit zastávky, ale že by si nechal regulátor Progressu kecat do řízení??...
Proč by digitální Progress nemohl být digitálně řízen místo pedálem EMou?

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Karosák » 10.2.2015 13:51

Vostrý. A další věc, co se myslí pod implementací EMy do starších modernizovaných tramvají? Tam podle mě zvládne tak maximálně hlásit zastávky, ale že by si nechal regulátor Progressu kecat do řízení??...

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4463
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od von Špilberk » 10.2.2015 9:17

http://byznys.lidovky.cz/ridici-tramvaj ... prava_pave
Když jsme ještě u EMy: Nějak jsem nepochopil tu zmínku o topení. Vždyť 15T má na topení v salonu automat už teď, takže nechápu, jak to má být napojeno na EMu, a co se tím zlepší. :-k

A pak se líbilo:
Jeho lidé proto změnili nastavení systému tak, aby zpoždění aspoň částečně eliminovali. Ve všední dny k němu - zřejmě kvůli hustému provozu - nedocházelo.
Zajímavé je, že se raději nezmiňuje možnost úpravy JŘ. 8-[
A ta formulace: Ve všední den nedocházelo ke zpoždění kvůli hustému provozu. To je bomba. :lol: :lol:

]
Systém dokáže reagovat i na nejrůznější vady.
Ví někdo, co se tím myslí :?:

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Karosák » 14.11.2014 23:23

Jinak:
Poctivě podržený start vždy!
U starých T3/M s polohou otevřeno, bo dveřní kontakty spojené s bůhvíčím a tak to v "zavřeno" někdy vřeští, dokud se to nechytne a nezamává dveřmi z baterky. V "otevřeno" to s křídly jen škubne a tolik se to netrápí.
U progresů, čili i KTN s otevřeno, protože choulostivějším hejblátkům ve výzbroji tak dopřeji veškeré dostupné napětí baterie k nerušenému startu, aniž by bylo rušeno proudovými rázy zavírajících se dveří. Souhlasíš? :)

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od willyjeff » 14.11.2014 23:17

Karosák píše:Nějak jsi mě špatně vstřebal, nebo jsem se vyjádřil zmatečně. Start starých T3 a KTN (progresů) nemíchám, naopak upozorňuji na rozdíly. Nikde jsem však nenapsal, že nepoužívám, nebo šidím full start. Naopak často to podržím i chvíli po gongu a kde není gong i poté co si výzbroj odfoukne a u T6 5-10 vteřin, protože těm se někdy taky nechce hned sepnout vše potřebné. Ano, nenajezdil :) Ale kde jsem taky měl...na druhou stranu v žádném bodě nejsme v rozporu, ne? Jen jsem podotkl, že startuji s otevřenými dveřmi právě proto, abych všem těm hejblátkům dopřál klidný a nerušený start s plným napětím baterie, tedy bez toho, aby jí braly šťávu naráz se zavírající dveře. To je snad v pořádku, ne? :wink:
Jo, sorry, to sem tě asi špatně pochopil. Mě rozšoupla hned ta první věta: "Ad startování KT s otevřenými dveřmi: Já teda startuju s polohou otevřeno. Zvlášť u SU/M nevíš,..." Když se na to takhle podíváš, tak prostě mi z toho vychází, že startuješ KT s polohou otevřeno a zvlášť u SU/M se ti to vyplatilo :-) Ale pokud je to jen vinou špatné interpunkce, tak beru zpět. Ano, nejsme ve při, takže vše dobré :)

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Karosák » 14.11.2014 23:12

Nějak jsi mě špatně vstřebal, nebo jsem se vyjádřil zmatečně. Start starých T3 a KTN (progresů) nemíchám, naopak upozorňuji na rozdíly. Nikde jsem však nenapsal, že nepoužívám, nebo šidím full start. Naopak často to podržím i chvíli po gongu a kde není gong i poté co si výzbroj odfoukne a u T6 5-10 vteřin, protože těm se někdy taky nechce hned sepnout vše potřebné. Ano, nenajezdil :) Ale kde jsem taky měl...na druhou stranu v žádném bodě nejsme v rozporu, ne? Jen jsem podotkl, že startuji s otevřenými dveřmi právě proto, abych všem těm hejblátkům dopřál klidný a nerušený start s plným napětím baterie, tedy bez toho, aby jí braly šťávu naráz se zavírající dveře. To je snad v pořádku, ne? :wink:

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od willyjeff » 14.11.2014 21:17

Karosák píše:Ad startování KT s otevřenými dveřmi:
Já teda startuju s polohou otevřeno. Zvlášť u SU/M nevíš, jak jsou dveřní kontakty rozespalé a tak se mi nejednou stalo, že při nahazování to začalo jen houkat a velice pomalu to z baterky začalo zavírat a opět otvírat všechny dveře. To samozřejmě baterii neprospěje a může z ní vyžrat i ten zbytek šťávy, co tam zbyl a už se to nechytne vůbec. U progressů není problém s dveřními kontakty, ale vemte si, že při nahazování KTN, ještě než je řízení kompletně nahozeno, si cucne proudovou šlupku desatero dveří. Dobře, baterie jsou tam 2 a každá si obsluhuje svoje, ale je to ráz a podle mě to může způsobit pokles napětí a větší riziko, že se při tom zapínání něco nesepne, než když podržím tlačítka "otevřeno". Že nejdou dveře zvenku otevřít na druhé straně jsem nevěděl. Tyhle vychytávky si hlídám, ale tohle jsem opravdu nikde nepostřehl :? Vždycky jsem chodil vnitřkem :D V tomhle směru mě štve, že nemám jako švec možnost si nějak více rozšířit znalosti o chování a výbavě vozů. Něco se zapomene, něco ani není šance poznat. Prý se v HL pořádají jakési havarijní hry, ale nevím kdy, kde a jestli tam můžu. V SA nic. Depáci jsou de*ilové bo to neopravujou a řidiči taky, že píšou do knih kraviny...všichni všechno vědí nejlíp a pak se stačí zapovídat a hned je vidět, že nic není černobílé. Tady je velká informační propast. Ale chápu, že je tu i nezájem. Já se bál to lidem při nahazování zavřít, takže jsem se poradil a i tady zapínám s držením "otevřeno" na příšlušné straně. Samozřejmě zvlášť nástupní a výstupní by to také zjednodušila.
Očividně si toho moc na KTN nenajezdil brachu. Sorry, ale právě dokončení celého startovacího procesu i se závěrečným gongem je vcelku spolehlivá věc (neříkám 100%). Nemíchej start T3 a KT8, to sou fakt jabka a hrušky. Mnohokrát se mi full start osvědčil, kdy když nedokončíš ten start, tak ti spadnou bačkory nebo pro jistotu nenaskočí síť a začne se vůz chovat jako by byl bez proudu. Prostě nějak neprojde ten proud mezi pantografem a vozem, někde se něco nespojí. Proto se doporučuje držet startovací tlačítko dlouho, aby vše proběhlo jak má. U T3 taktéž startuji s otevřenými dveřmi.

Ano, tlačítko za nárazníkem z opačné strany, než bylo nahozené řízení nefunguje. Setkal by ses s tím třeba v tom případě, když v HL zatáhneš předvrata a po opuštění vozu chceš, aby všechny dveře byly zavřené. Tak ano, otevřeš si první dveře tlačítkem na panelu řízení, ale pak už je z venku nezavřeš. To pak ráno přijdeš ke KT, které má skoro všechny dveře roztrhaný a musíš je ručně dotlačit, protože uklízeči se s timhle nezaobíraj.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Karosák » 14.11.2014 21:00

Ad startování KT s otevřenými dveřmi:
Já teda startuju s polohou otevřeno. Zvlášť u SU/M nevíš, jak jsou dveřní kontakty rozespalé a tak se mi nejednou stalo, že při nahazování to začalo jen houkat a velice pomalu to z baterky začalo zavírat a opět otvírat všechny dveře. To samozřejmě baterii neprospěje a může z ní vyžrat i ten zbytek šťávy, co tam zbyl a už se to nechytne vůbec. U progressů není problém s dveřními kontakty, ale vemte si, že při nahazování KTN, ještě než je řízení kompletně nahozeno, si cucne proudovou šlupku desatero dveří. Dobře, baterie jsou tam 2 a každá si obsluhuje svoje, ale je to ráz a podle mě to může způsobit pokles napětí a větší riziko, že se při tom zapínání něco nesepne, než když podržím tlačítka "otevřeno". Že nejdou dveře zvenku otevřít na druhé straně jsem nevěděl. Tyhle vychytávky si hlídám, ale tohle jsem opravdu nikde nepostřehl :? Vždycky jsem chodil vnitřkem :D V tomhle směru mě štve, že nemám jako švec možnost si nějak více rozšířit znalosti o chování a výbavě vozů. Něco se zapomene, něco ani není šance poznat. Prý se v HL pořádají jakési havarijní hry, ale nevím kdy, kde a jestli tam můžu. V SA nic. Depáci jsou de*ilové bo to neopravujou a řidiči taky, že píšou do knih kraviny...všichni všechno vědí nejlíp a pak se stačí zapovídat a hned je vidět, že nic není černobílé. Tady je velká informační propast. Ale chápu, že je tu i nezájem. Já se bál to lidem při nahazování zavřít, takže jsem se poradil a i tady zapínám s držením "otevřeno" na příšlušné straně. Samozřejmě zvlášť nástupní a výstupní by to také zjednodušila.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 07.11.2014 22:57

ještě 2 fotky z ranní část šejdra:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 07.11.2014 22:38

Tak koukám, že shodou okolností tu nikdo do vlákna nic za posledních 6 měsíců nenapsal = mohu plynule pokračovat mými dnešními souvisejícími příhodami:

DNES SE MI (při šejdru) NA DVOU RŮZNÝCH TRAM TYPU 15T OPAKOVANĚ (neojediněle - cca v 1/4 až 1/3 případů) stalo to co jsem již jednou viděl od kolegy (přesněji řečeno od jednoho výpravčího) vyfocené (v rozpětí pár sekund - navíc toto je běžná vzájemná odchylka mezi časy na Apexu a řídícím displeji 15T) na mobilu - zobrazený příznak pro stavění ROV na Apexu je křížek (byť tam po daném odhlášení zastávky má být nějaká šipka) a na řídícím panelu ("před"/nad čelem půdorysu TRAM) šipka + ROV se správně přestavuje = JE MOŽNÝ ROZDÍL MEZI ZOBRAZENÝM PŘÍZNAKEM NA APEXU A VYSÍLANÝM SIGNÁLEM PRO PŘESTAVENÍ VÝHYBKY!

= RADIOVÝ (FREKVENČNÍ) PŘENOS POVELŮ PRO PŘESTAVENÍ VÝHYBEK JE VIDITELNĚ NESPOLEHLIVÝ - RESPEKTIVE ŘIDIČŮM TRAM DPP NAŘÍZENÁ KONTROLA ZOBRAZENÉHO PŘÍZNAKU JE VLASTNĚ ZBYTEČNÁ, PROTOŽE TOTO NENÍ SPOLEHLIVÉ PŘEDEJITÍ NESPRÁVNÉHO PŘESTAVENÍ VÝHYBKY.
MĚLO BY SE CO NEJRYCHLEJI PŘEJÍT NA (V KVĚTNU ZDE) DISKUTOVANÝ DATOVÝ PŘENOS POVELŮ PRO VÝHYBKY, KDY JSOU TZV. CHYTRÉ TYTO A NIKOLIV TRAM, KTERÁ PO DOBU NAKÓDOVÁNÍ URČITÉ TRASY VYSÍLÁ NEUSTÁLE TOTOŽNÝ SIGNÁL, JEHOŽ ZÁVADA SE DETEKUJE OPAKOVANÝM NEPŘESTAVENÍM NĚKOLIKA VÝHYBEK (- jenž jiným vlakům fungují)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) MM-Mikulovsky dne 07.11.2014 22:59, celkem upraveno 1 x.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 18.5.2014 10:16

Musím dodat, že DOV (datově ovládané výhybky) sice velmi pravděpodobně značně sníží (proti současné praxi s ROV) jízdu nesprávným směrem postavené výhybky, ale (dle mne) však zcela nemohou tomuto zabránit, a to z níže uvedených důvodů:
1.) vozidlo na pravidelné trase sice bude - respektive mělo by stále vysílat stejný kód, který budou znát všechny výhybky na příslušné trase (jejím směru) = při fungování techniky (vysílače/přijímače) toto nemůže ovlivnit chybný zásah řidiče (což je i opomenutí zásahu - např. odhlášení zastávky), ale pokud technika selže, tak vozidlo může pokračovat špatným směrem - díky souběžným chybám řidiče:
a) řidič ví, kam má správně jet, ale nestihne zastavit před špatně postavenou výhybkou (např. díky předcházející vysoké rychlosti či i jen sklouznutí vozidla)
b) řidič poplete směry, kterými chce křižovatkou jet a shodou okolností shodně s jeho chybně myšleným směrem se postaví/zablokuje výhybka , pro chybu přenosu(vysílání/přijímání dat)
2.) zejména pro jízdu vozidla mimo pravidelnou trasu - kromě totožných chyb jako v předchozím případě hrozí následující další chyba:
c) řidič (nejspíše nepostřehnutým překlepnutím či i klidně úmyslným omylem = díky chybnému porozumění obdrženého slyšeného příkazu, je přesvědčen, že má jet někudy, ale je to špatně) zadá ve vozidle (palubním počítači/ovládání DOV) špatný směr (či následující zastávku za křížením) a výhybka se následně postaví do jím chybně požadovaného směru a vozidlo do ní vjede z jednoho z důvodů uvedených a podtržených předchozích pod body a) či b).

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 18.5.2014 8:05

Dovoluji si připomenout, že u DPP byl v nedávné minulosti pokus zavést místo tzv. čoček tzv. Barevná návěstidla, která měla:
1.) sloučit funkce vlastní SSZ a dosavadního samostatného výzvového návěstidla
2.) výhledově integrovat i funkci návěstidla výhybkového, protože svou podobou a funkcí byla velmi podobná výhybkovým návěstidlům Hanning & Kahl (Tato návěstidla si někteří mohou pamatovat z křižovatky Želivského, kde byla umístěna v roce 1992 - viz. zde dole)

Dovoluji si uvést, že Barevná návěstidla mi osobně v době pokusu o jejich zavedení i teď připadají proti současnému stavu = kombinace SSZ (tzv. čoček) a výhybkového návěstidla dost složitá. Jsem přesvědčen, že to je už jen z důvodu znatelně většího počtu jejich možných signálů než dokáže kombinace dosavadních tzv. čoček a přídavného návěstidla.

Varianta SSZ s integrací návěstí výhybek mi připadala přímo překombinovaná + měla pro mne následující problémy:
1.) sloučením SSZ a výhybkových návěstidel, by se vlastně zavedla SSZ i k výhybkám, kde dosud SSZ nebyla/není
2.) SSZ pro TRAM mají povinnost (byť v praxi nedodržovanou) znát i řidiči IAD =
a) i jen pro zrušení této povinnosti by bylo nutno změnit silniční zákon a jeho prováděcí vyhlášku
b) realizace naučení se tzv. Barevné signalizace řidiči IAD by byla velmi nereálná - zejména v případě integrace se signály výhybek (jejich zablokování, neuzamčení apod.)
3.) velmi podobné problémy jako řidiči IAD by s Barevnou signalizací TRAM měli řidiči BUS jedoucích vyhrazeným pruhem na TT + takový BUS by v případě integrace SSZ s návěstmi výhybek (na rozdíl od současného stavu ROV) výhybky úmyslně zablokoval, ale byl by problém s jejich možným odblokováním, protože by minul odblokovací kontakty.

UVEDENÉ JSEM PŘIPOMENUL, ŽE (DLE MÝCH INFORMACÍ) INTEGRACE TRAMVAJOVÉ SSZ A VÝHYBKOVÝCH NÁVĚSTÍ MĚLA SNAD VYUŽÍVAT PRÁVĚ DATOVĚ OVLÁDANÉ VÝHYBKY.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 18.5.2014 7:20

Syrda: - Takže základ jsem v HK viditelně pochopil správně (zvolená "odstavná řada" na Terminálu HD totiž určuje jen 1 možnou následující řadu nástupních zastávek, protože trolejové trasy/stopy v tomto místě již nejsou propojeny/překříženy).
- Jestli je možné mít kódy 100% pro všechny "běžné" mimořádné trasy, určitě záleží na rozlehlosti a variabilitě sítě (určující potřebu množství) a kapacitě zařízení vysílacího na voze + přijímacího/ovládacího obvodu výhybky (která by mohla omezit počet naprogramovaných kódů).

Jinak mnou popsané způsoby datového ovládání nepravidelně jedoucími vozidly mají následující vlastnosti:
1.) "ruční"= směrové by -
a) teoreticky mohlo mít reálně stejnou závadu jako dosavadní radiové ovládání, kterou je (při chybné síle přijímačů výhybek a vysílačů vozidel) přehození výhybky v protisměrné stopě vedle sebe
b) mělo problémy správně stavět větší počet za sebou následujících výhybek v jednom mezi zastávkovém úseku, což by nutilo řidiče přenastavovat vysílaný signál(data) během jízdy = neplnilo by to 100% účel, aby řidič koukal na dění na trase (= venku okolo vozidla) a nikoliv na své ruce ovládající vozidlo! (Dodávám, že koukání na ruce ovládající vozidlo je v přímém rozporu s tím co se učí i "neprofesionální" řidiči v "běžných" autoškolách - např. řadit se má tzv. po paměti.)
2.) "síťové" = dle kódu příští zastávky následující za větvením tras - a) nemůže mít závadu ovlivnění výhybky v protisměru
b) dokáže postupně postavit do požadovaného směru jízdy i klidně nekonečnou soustavu výhybek mezi dvěma zastávkami, aniž by řidič od vjetí do úseku se musel o ovládání výhybek jakkoliv starat = tento může 100% věnovat svou pozornost na dění na trase, do čehož ovšem patří kromě sledování pohybu (chování) ostatních účastníků provozu i kontrola stavu tratě, což je zejména správné chování (tedy fungování její signalizace/návěstidla) i fyzické postavení (zejména kontrola nepoškození/nezlomení jazyků) výhybky.

Uživatelský avatar
Syrda
Uživatel
Příspěvky: 306
Registrován: 25.6.2005 16:04
Bydliště: Hradec Králové - Praha

Re: Otázky a odpovědi k technologii v tramvaji

Příspěvek od Syrda » 17.5.2014 23:06

Není problém mít další kódy pro běžné mimořádky (např. stržená trolej v podjezdech), služební trasy (přejezdy mezi vozovnami), nájezdy/zátahy, popř. pro další používané trasy. Pro zbytek pak ruční režim (vlevo - rovně - vpravo). Na konečné se nastaví kód následující trasy (buď automaticky z palubáku nebo ručně) až na další konečnou.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Odpovědět