T3, T3M, T3SU, T3SUCS
Moderátor: TRAM-FÓRUM
-
- Uživatel
- Příspěvky: 407
- Registrován: 23.6.2006 15:23
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Odporákům to dosti vadí(lo) kvůli zářivkovému osvětlení - dost často praskaly trubice, jelikož, to tu nikdo nezmínil, blbý R.P dá až 940V .) Proto se již nějakej ten pátek montují na všechny T3 s osvětlením na 600V (prostě všechny T3 mimo R.P) diody zářivek. Co ten obvůdek dělá, to nevím, ale je tam odpor, dioda a kondenzátor. Jinak to praskání tyristorů a diod nebylo kvůli přepětí (jsou, myslím, na 1500V), ale kvůli "přetaktování" frekvence kvůli Barrandovu. To se pak vyřešilo a v současném stavu by mělo být vše v pořádku.Jabberwocky píše:Pokud si dobře vzpomínám, někdo tu kdysi psal, že odporákům to nevadí, jen jsou lehce přibuzené, ale TV1 a TV3 to prý už snášely hůř - prorážely se tam polovodičové součástky. Jak to bylo ošetřeno, to nevím.
Jenom technická: Takhle to funguje třeba v Brně, ale v Praze se elektrony tlačí z kolejí a radi by skočili na trolej - elektrony jdou od - k +, tedy proti dohodnutému směru proudu.Jabberwocky píše:...S elektřinou je to malinko podobné - napětí je jako tlak vody (elektrony by rády z troleje, ale nejde to), proud je potom jako voda vytékající z nádrže (tramka se přisosne a udělá tak do troleje "díru"). Zanedbávám pochopitelně takové věci jako odpor, náboj a další elektrické veličiny.
Jen připomínám, že v ČR máme už několik let v zásuvkách 230V, 50Hzarny píše:V troleji je napětí. Máš to opravdu skoro stejný jako s tou zásuvkou. Tam máš 220V - 0A (proud)když nemáš nic zapnutého, pokuď rozsvítíš třeba lampičku máš napětí 220V a proud plácnu 3A. Proud je vázanej a elektrické napětí. U tramky je to 600V a 100A při rozjezde. U ele. vláčku to při rozjezdu máš třeba 3000V a 500A pokuď ale nejedou májí odběr 0A ty volty pořád zůstávájí.
Toho deště se bát nemusíš vodo není zase tak dobrý vodič.
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
-
- Uživatel
- Příspěvky: 407
- Registrován: 23.6.2006 15:23
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
2217: Představ si to (hodně vzdáleně, ale snad to poslouží) jako vodu v nádrži. Ta taky dole u dna tlačí na kohoutek, ale pokud kohoutek neotevřeš, nic neteče. S elektřinou je to malinko podobné - napětí je jako tlak vody (elektrony by rády z troleje, ale nejde to), proud je potom jako voda vytékající z nádrže (tramka se přisosne a udělá tak do troleje "díru"). Zanedbávám pochopitelně takové věci jako odpor, náboj a další elektrické veličiny.
Je to trochu složitější, když vezmem jeden úsek mezi dvěma sekcemi, tak tam je pouze napětí a proud ne.Když tam přijede tramvaj, tak teprve v tu chvílí se uzavře obvod přes měnírnu,trolej,tramvaj,kloje a ty jsou zase napojeny na měnírnu a v tomto obvodu začne procházet proud.Tak mě napadá ještě jeden podobný příklad:jestli si vzpomínáš na ty starý svíčky na stromeček,jak když jedna praskla, tak to přestalo celí svítit.Tak na tom je to dobře také vidět,když ti ty svíčky svítí a ty jednu vymontuješ tak ti celím obvodem přestane procházet proud a nesvítí to, ale napětí tam neustále je a tak když jí tam zase našroubuješ tak se to zase rozsvítí.2217 píše:Díky. tAkže jednou rpo vždy: V troleji za normálních okolností je rpoud i napětí. Jeslti jo, tak mě Sheep na začátku mé existence tady pěkně zmátl. Ale se stane, když měl někdo z rpoudu čtyřky. (já, ne Sheep) Omlouvám se za neustálé otravování. Snad to není příliš heslovité. J8 di jen myslela . zřejmě špatně, že pokud by v troleji byl rpoud, potom by za deště nutně musela pršet nabitá voda a to by bylo špatný...
Vnímám to jen jako nepochopení fyziky - konkrétně ohmova zákona. V troleji je za normálních okolností napětí. Ale proud jí teče jenom tehdy - je li k ní něco připojeno - tedy obvykle tramvaj. Ohmův zákon totiž říká, že proud = napětí / odpor. Pokud není připojeno nic, napětí na troleji je, ale proud téct nemůže, protože nemá kudy (to nic má nekonečný odpor). Pokud připojím tramvaj, ta se chová jako odpor a proud začne protékat z měnírny přes trolej sběračem do motorů (kde koná práci) a okruh se uzavře kolejemi opět do měnírny.2217 píše:Díky. tAkže jednou rpo vždy: V troleji za normálních okolností je rpoud i napětí. Jeslti jo, tak mě Sheep na začátku mé existence tady pěkně zmátl. Ale se stane, když měl někdo z rpoudu čtyřky. (já, ne Sheep) Omlouvám se za neustálé otravování. Snad to není příliš heslovité. J8 di jen myslela . zřejmě špatně, že pokud by v troleji byl rpoud, potom by za deště nutně musela pršet nabitá voda a to by bylo špatný...
Pokud by pršelo tak silně, že mezi trolejí a zemí by byl souvislý pruh vody, tak by skrz ní skutečně procházel proud. Jenže tohle by nebyl už déšť, ale záplava.