T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Quetzalcoatl
Uživatel
Příspěvky: 407
Registrován: 23.6.2006 15:23
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quetzalcoatl » 10.1.2007 15:17

A jak se projevuje podpětí? (Mimo pomalé jízdy samozřejmě.) Předpokládám, že příliš často nenastává, ale může nějakým způsobem poškodit elektrovýzbroj?

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 10.1.2007 14:30

Jabberwocky píše:Pokud si dobře vzpomínám, někdo tu kdysi psal, že odporákům to nevadí, jen jsou lehce přibuzené, ale TV1 a TV3 to prý už snášely hůř - prorážely se tam polovodičové součástky. Jak to bylo ošetřeno, to nevím.
Odporákům to dosti vadí(lo) kvůli zářivkovému osvětlení - dost často praskaly trubice, jelikož, to tu nikdo nezmínil, blbý R.P dá až 940V .) Proto se již nějakej ten pátek montují na všechny T3 s osvětlením na 600V (prostě všechny T3 mimo R.P) diody zářivek. Co ten obvůdek dělá, to nevím, ale je tam odpor, dioda a kondenzátor. Jinak to praskání tyristorů a diod nebylo kvůli přepětí (jsou, myslím, na 1500V), ale kvůli "přetaktování" frekvence kvůli Barrandovu. To se pak vyřešilo a v současném stavu by mělo být vše v pořádku.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 10.1.2007 13:33

Jabberwocky píše:...S elektřinou je to malinko podobné - napětí je jako tlak vody (elektrony by rády z troleje, ale nejde to), proud je potom jako voda vytékající z nádrže (tramka se přisosne a udělá tak do troleje "díru"). Zanedbávám pochopitelně takové věci jako odpor, náboj a další elektrické veličiny.
Jenom technická: Takhle to funguje třeba v Brně, ale v Praze se elektrony tlačí z kolejí a radi by skočili na trolej - elektrony jdou od - k +, tedy proti dohodnutému směru proudu.

Argil
Uživatel
Příspěvky: 16
Registrován: 20.9.2006 19:21
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Argil » 10.1.2007 12:04

arny píše:V troleji je napětí. Máš to opravdu skoro stejný jako s tou zásuvkou. Tam máš 220V - 0A (proud)když nemáš nic zapnutého, pokuď rozsvítíš třeba lampičku máš napětí 220V a proud plácnu 3A. Proud je vázanej a elektrické napětí. U tramky je to 600V a 100A při rozjezde. U ele. vláčku to při rozjezdu máš třeba 3000V a 500A pokuď ale nejedou májí odběr 0A ty volty pořád zůstávájí.

Toho deště se bát nemusíš vodo není zase tak dobrý vodič.
Jen připomínám, že v ČR máme už několik let v zásuvkách 230V, 50Hz :wink:

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 10.1.2007 9:19

Pokud si dobře vzpomínám, někdo tu kdysi psal, že odporákům to nevadí, jen jsou lehce přibuzené, ale TV1 a TV3 to prý už snášely hůř - prorážely se tam polovodičové součástky. Jak to bylo ošetřeno, to nevím.

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Příspěvek od DavidD » 09.1.2007 23:36

Quetzalcoatl píše:A nevadí to elektrovýzbroji? Jakou voltáž snese?
Ne, ta je na to dimenzovaná. Slyšel jsem, že by měla být schopna provozu v rozmezí 450-900V.

Quetzalcoatl
Uživatel
Příspěvky: 407
Registrován: 23.6.2006 15:23
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quetzalcoatl » 09.1.2007 23:13

radek31 píše:to mám nejradší, protože mi pak jede tramvaj mnohem líp :-)
nejvíc to je znát na T6 do kopce - je taková přetaktovaná
A nevadí to elektrovýzbroji? Jakou voltáž snese?

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 09.1.2007 22:44

2217: Představ si to (hodně vzdáleně, ale snad to poslouží) jako vodu v nádrži. Ta taky dole u dna tlačí na kohoutek, ale pokud kohoutek neotevřeš, nic neteče. S elektřinou je to malinko podobné - napětí je jako tlak vody (elektrony by rády z troleje, ale nejde to), proud je potom jako voda vytékající z nádrže (tramka se přisosne a udělá tak do troleje "díru"). Zanedbávám pochopitelně takové věci jako odpor, náboj a další elektrické veličiny.

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Příspěvek od DavidD » 09.1.2007 22:39

2217 píše:Díky. tAkže jednou rpo vždy: V troleji za normálních okolností je rpoud i napětí. Jeslti jo, tak mě Sheep na začátku mé existence tady pěkně zmátl. Ale se stane, když měl někdo z rpoudu čtyřky. (já, ne Sheep) Omlouvám se za neustálé otravování. Snad to není příliš heslovité. J8 di jen myslela . zřejmě špatně, že pokud by v troleji byl rpoud, potom by za deště nutně musela pršet nabitá voda a to by bylo špatný...
Je to trochu složitější, když vezmem jeden úsek mezi dvěma sekcemi, tak tam je pouze napětí a proud ne.Když tam přijede tramvaj, tak teprve v tu chvílí se uzavře obvod přes měnírnu,trolej,tramvaj,kloje a ty jsou zase napojeny na měnírnu a v tomto obvodu začne procházet proud.Tak mě napadá ještě jeden podobný příklad:jestli si vzpomínáš na ty starý svíčky na stromeček,jak když jedna praskla, tak to přestalo celí svítit.Tak na tom je to dobře také vidět,když ti ty svíčky svítí a ty jednu vymontuješ tak ti celím obvodem přestane procházet proud a nesvítí to, ale napětí tam neustále je a tak když jí tam zase našroubuješ tak se to zase rozsvítí.

radek31
Moderátor
Příspěvky: 1713
Registrován: 02.7.2004 16:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Příspěvek od radek31 » 09.1.2007 22:38

Petr píše:A pokud brzdí a rekuperuje 14T tak až 850V
to mám nejradší, protože mi pak jede tramvaj mnohem líp :-)
nejvíc to je znát na T6 do kopce - je taková přetaktovaná

Uživatelský avatar
Petr
Provozovatel
Příspěvky: 2040
Registrován: 14.11.2003 8:36
Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat znač
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Petr » 09.1.2007 22:36

radek31 píše:oficiálně je napětí 600V, reálně kolem 650V
pokud se rozjíždí naplno, tak třeba u soupravy T6A5 jde papírově o 1040A (2*520A)
A pokud brzdí a rekuperuje 14T tak až 850V

radek31
Moderátor
Příspěvky: 1713
Registrován: 02.7.2004 16:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Příspěvek od radek31 » 09.1.2007 22:35

9001 píše:Myslím že už R.P zvládnou nouzově na beterku rozsvítit půlku zářívek.
to zvládne i KT8, T6 a vše novější

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Příspěvek od XSC » 09.1.2007 22:34

2217 píše:Díky. tAkže jednou rpo vždy: V troleji za normálních okolností je rpoud i napětí. Jeslti jo, tak mě Sheep na začátku mé existence tady pěkně zmátl. Ale se stane, když měl někdo z rpoudu čtyřky. (já, ne Sheep) Omlouvám se za neustálé otravování. Snad to není příliš heslovité. J8 di jen myslela . zřejmě špatně, že pokud by v troleji byl rpoud, potom by za deště nutně musela pršet nabitá voda a to by bylo špatný...
Vnímám to jen jako nepochopení fyziky - konkrétně ohmova zákona. V troleji je za normálních okolností napětí. Ale proud jí teče jenom tehdy - je li k ní něco připojeno - tedy obvykle tramvaj. Ohmův zákon totiž říká, že proud = napětí / odpor. Pokud není připojeno nic, napětí na troleji je, ale proud téct nemůže, protože nemá kudy (to nic má nekonečný odpor). Pokud připojím tramvaj, ta se chová jako odpor a proud začne protékat z měnírny přes trolej sběračem do motorů (kde koná práci) a okruh se uzavře kolejemi opět do měnírny.
Pokud by pršelo tak silně, že mezi trolejí a zemí by byl souvislý pruh vody, tak by skrz ní skutečně procházel proud. Jenže tohle by nebyl už déšť, ale záplava.

radek31
Moderátor
Příspěvky: 1713
Registrován: 02.7.2004 16:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Příspěvek od radek31 » 09.1.2007 22:34

oficiálně je napětí 600V, reálně kolem 650V
pokud se rozjíždí naplno, tak třeba u soupravy T6A5 jde papírově o 1040A (2*520A)

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10209
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 9001 » 09.1.2007 22:33

arny píše:Dokonce ani osvětlení salónu na ně nesvítí...
Myslím že už R.P zvládnou nouzově na beterku rozsvítit půlku zářívek.

Odpovědět