T3, T3M, T3SU, T3SUCS
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Původně měly vozy T3 na ovládání vytáčení zrychlovače omezovací relé(OR). Těch bylo několik typů, popíšu ten, co znám ještě i já.
Nejdřív je ale trošku si povědět, jak vůbec regulace zrychlení v tramvaji T3 funguje. Řidič sešlápne pedál a podle hloubky nášlapu vyšle jeden z pěti signálů do omezovacího relé. Signály jsou napěťové - plné napětí první stupeň, žádné napětí pátý stupeň. Omezovací relé se skládá z takového velikého relátka, které má tři cívky a jeden oboustranný uhlíkový kontakt. Jedna cívka je napěťová, prochází v ní právě to napětí, které jde z řadiče. Druhá je proudová, tou prochází proud (tuším) zadního podvozku. Tyto dvě působí proti sobě. Třetí teď nevím na co je, ale bez ní se obejdeme. Na kulatém uhlíkovém kontaktu o průměru asi 30mm je připojen pilotmotor (pohon zrychlovače).
Takže já zadám např. druhý stupeň, čili cca 320A. Napětí tomu odpovídající jde do cívky OR a to sepne. Zrychlovač se začne vytáčet nahoru, jeho odpor klesá, proud se zvyšuje. Jakmile proud dosáhne cca 320A tak proud protékající proudovou cívkou OR vyvolá stejné magnetické pole, jako napěťová cívka zadání. Vzhledem k tomu, že jsou na jádru navinuty proti sobě, tak se účinek vyruší a díky pružině kontakt rozepne. Tím se přepóluje pilotmotor a začne točit zrychlovač dolů. Jenže to opět naroste odpor, sníží se proud a tím přemůže napě´tová cívka OR zase tu proudovou a tím pádem opět kontakt sepne a znovu se přepóluje pilotmotor a zrychlovačem točí opět nahoru... Samozřejmě se tohle děje dosti rychle, takže to není až tolik znatelné, navíc se během tohoto tramvaj rozjíždí, tak sám o sobě klesá potřebný proud pro zrychlení....
Snad je to malinko jasné.
No a ten uhlík na kontaktu je tam právě kvůli těm častým kmitům a případně pomalému rozpojování, kde by se klasické malé kontakty brzy opálily. Proto je tam uhlík, který má velikou kontaktní plochu (ovšem musí být precizně usazen a tuhle práci umí tipuji už jen pár jednotlivců u DP).
Samotné seštelování OR je dosti složité, nejhorší je právě sladění dvou vozů, aby jely spolu a měly stejné hodnoty. jinak souprava při rozjezdu a brzdě "kope".
Proto firma Bahoza vyvinula Elektronický Regulátor PilotMotoru (ERPM, dnes už ve verzi 3, který elektronikou nahrazuje OR.
Ten se nijak nenastavuje, pouze se jumperem dá do dvou poloh nastavit brzdový proud.
Nejdřív je ale trošku si povědět, jak vůbec regulace zrychlení v tramvaji T3 funguje. Řidič sešlápne pedál a podle hloubky nášlapu vyšle jeden z pěti signálů do omezovacího relé. Signály jsou napěťové - plné napětí první stupeň, žádné napětí pátý stupeň. Omezovací relé se skládá z takového velikého relátka, které má tři cívky a jeden oboustranný uhlíkový kontakt. Jedna cívka je napěťová, prochází v ní právě to napětí, které jde z řadiče. Druhá je proudová, tou prochází proud (tuším) zadního podvozku. Tyto dvě působí proti sobě. Třetí teď nevím na co je, ale bez ní se obejdeme. Na kulatém uhlíkovém kontaktu o průměru asi 30mm je připojen pilotmotor (pohon zrychlovače).
Takže já zadám např. druhý stupeň, čili cca 320A. Napětí tomu odpovídající jde do cívky OR a to sepne. Zrychlovač se začne vytáčet nahoru, jeho odpor klesá, proud se zvyšuje. Jakmile proud dosáhne cca 320A tak proud protékající proudovou cívkou OR vyvolá stejné magnetické pole, jako napěťová cívka zadání. Vzhledem k tomu, že jsou na jádru navinuty proti sobě, tak se účinek vyruší a díky pružině kontakt rozepne. Tím se přepóluje pilotmotor a začne točit zrychlovač dolů. Jenže to opět naroste odpor, sníží se proud a tím přemůže napě´tová cívka OR zase tu proudovou a tím pádem opět kontakt sepne a znovu se přepóluje pilotmotor a zrychlovačem točí opět nahoru... Samozřejmě se tohle děje dosti rychle, takže to není až tolik znatelné, navíc se během tohoto tramvaj rozjíždí, tak sám o sobě klesá potřebný proud pro zrychlení....
Snad je to malinko jasné.
No a ten uhlík na kontaktu je tam právě kvůli těm častým kmitům a případně pomalému rozpojování, kde by se klasické malé kontakty brzy opálily. Proto je tam uhlík, který má velikou kontaktní plochu (ovšem musí být precizně usazen a tuhle práci umí tipuji už jen pár jednotlivců u DP).
Samotné seštelování OR je dosti složité, nejhorší je právě sladění dvou vozů, aby jely spolu a měly stejné hodnoty. jinak souprava při rozjezdu a brzdě "kope".
Proto firma Bahoza vyvinula Elektronický Regulátor PilotMotoru (ERPM, dnes už ve verzi 3, který elektronikou nahrazuje OR.
Ten se nijak nenastavuje, pouze se jumperem dá do dvou poloh nastavit brzdový proud.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 407
- Registrován: 23.6.2006 15:23
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Podivný zvuk
Dneska mě v 7035 překvapil podivný zvuk při zadání jízdy. K běžnému zvuku zrychlovače se po pár okamžicích přidal i jakýsi bzučivý zvuk, jehož frekvence vzrůstala stejnou měrou jako frekvence ze zrychlovače. Výška bylo o něco větší než u tyristorky a o dost menší než u Progressu. (Hudební hluch.) Zvuk se mi jevil "elektronického" původu. Je to asi nějaká banalita, ale kdo má tušení oč jde, ať se ozve, bude se mi spát lépe. Dík
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
To snad ne ? Měla by absolvovat první PÚ po PO, takže rekonstrukce by byla hóóódně předčasná !!!Pepa píše:...foťte 7008 má cca tisícovku km do PU a pokud se nepodaří prodloužit, tak pápá GO
Vůz 6876 se poděl do dílen, máš to v příslušnym tématu...MOp ve FŽ píše:...North face na lince 11 klesá k zastávce Italská. Vzadu 7047. Kam se poděl 6876?
MOp: než celý prázdniny tak spíš celý srpen je 7031+38 rozpojená
7038 vyhořelá kabeláž od ZR něco jako nedávno 7094
6815 čeká na PU
6859 v pátek byla odvezena do ÚD (7019 na nočních)
foťte 7008 má cca tisícovku km do PU a pokud se nepodaří prodloužit, tak pápá GO
trvalé soupravy: 7006+7053 která takle delší dobu jezdila, teď byli nějaké změny (7006+7003)
7038 vyhořelá kabeláž od ZR něco jako nedávno 7094
6815 čeká na PU
6859 v pátek byla odvezena do ÚD (7019 na nočních)
foťte 7008 má cca tisícovku km do PU a pokud se nepodaří prodloužit, tak pápá GO
trvalé soupravy: 7006+7053 která takle delší dobu jezdila, teď byli nějaké změny (7006+7003)
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
8070 je ještě na PÚ, 8078 bude nejspíš taky odstavená před PÚ a 8105 dojíždí poslední porci kilometrů před rekonstrukcí (nebude-li z ní muzejní exponát, jak sem někde slyšel...).6432 píše:...3 Terezky...8043(opustil jí 8070),8078(už ne s 8013)a 8105(8100 odešel )..copak s nimi je??
O ostatních nic nevim, v dílnách nejsou.
- 6432
- Uživatel
- Příspěvky: 207
- Registrován: 08.4.2004 11:33
- Bydliště: Opatovské okolí, k nejbližší tram 9 nebo 10 min jízdy busem
Tak zas po měsíci zaotravuju se "ztracenýma" tramvajkama.. tentokrát mi zmizly 3 Terezky...8043(opustil jí 8070),8078(už ne s 8013)a 8105(8100 odešel )..copak s nimi je??
Neodpustím si jednu připomínku..asi týden máme rozpojenou DLOUHOLETKU 7031+7038..tipuji tak po nejméně 5 letech..Zaráží mě, že ač v takové vozovně,jako jsou Strašnice, kde pomalu každý den mění spojení souprav, se dokáže udržet tak dlouho NEpostupková souprava. Je to opravdu náhoda že nemívala poruchy,nehody apod. a nebo prostě je to něčim jíným? (7016+7015 také dkouho jezdí spolu,ale to je postupka tak mi to tak do očí nebije )
Neodpustím si jednu připomínku..asi týden máme rozpojenou DLOUHOLETKU 7031+7038..tipuji tak po nejméně 5 letech..Zaráží mě, že ač v takové vozovně,jako jsou Strašnice, kde pomalu každý den mění spojení souprav, se dokáže udržet tak dlouho NEpostupková souprava. Je to opravdu náhoda že nemívala poruchy,nehody apod. a nebo prostě je to něčim jíným? (7016+7015 také dkouho jezdí spolu,ale to je postupka tak mi to tak do očí nebije )