T3, T3M, T3SU, T3SUCS

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 26.9.2007 21:12

I.am.good: Díky =D>

Člověk by si snad podle tvých podrobných popisů dokázal i sestrojit vlastní tramvaj :)

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 26.9.2007 18:00

Původně měly vozy T3 na ovládání vytáčení zrychlovače omezovací relé(OR). Těch bylo několik typů, popíšu ten, co znám ještě i já. :)
Nejdřív je ale trošku si povědět, jak vůbec regulace zrychlení v tramvaji T3 funguje. Řidič sešlápne pedál a podle hloubky nášlapu vyšle jeden z pěti signálů do omezovacího relé. Signály jsou napěťové - plné napětí první stupeň, žádné napětí pátý stupeň. Omezovací relé se skládá z takového velikého relátka, které má tři cívky a jeden oboustranný uhlíkový kontakt. Jedna cívka je napěťová, prochází v ní právě to napětí, které jde z řadiče. Druhá je proudová, tou prochází proud (tuším) zadního podvozku. Tyto dvě působí proti sobě. Třetí teď nevím na co je, ale bez ní se obejdeme. :D Na kulatém uhlíkovém kontaktu o průměru asi 30mm je připojen pilotmotor (pohon zrychlovače).
Takže já zadám např. druhý stupeň, čili cca 320A. Napětí tomu odpovídající jde do cívky OR a to sepne. Zrychlovač se začne vytáčet nahoru, jeho odpor klesá, proud se zvyšuje. Jakmile proud dosáhne cca 320A tak proud protékající proudovou cívkou OR vyvolá stejné magnetické pole, jako napěťová cívka zadání. Vzhledem k tomu, že jsou na jádru navinuty proti sobě, tak se účinek vyruší a díky pružině kontakt rozepne. Tím se přepóluje pilotmotor a začne točit zrychlovač dolů. Jenže to opět naroste odpor, sníží se proud a tím přemůže napě´tová cívka OR zase tu proudovou a tím pádem opět kontakt sepne a znovu se přepóluje pilotmotor a zrychlovačem točí opět nahoru... Samozřejmě se tohle děje dosti rychle, takže to není až tolik znatelné, navíc se během tohoto tramvaj rozjíždí, tak sám o sobě klesá potřebný proud pro zrychlení....
Snad je to malinko jasné. :lol:

No a ten uhlík na kontaktu je tam právě kvůli těm častým kmitům a případně pomalému rozpojování, kde by se klasické malé kontakty brzy opálily. Proto je tam uhlík, který má velikou kontaktní plochu (ovšem musí být precizně usazen a tuhle práci umí tipuji už jen pár jednotlivců u DP).
Samotné seštelování OR je dosti složité, nejhorší je právě sladění dvou vozů, aby jely spolu a měly stejné hodnoty. jinak souprava při rozjezdu a brzdě "kope".
Proto firma Bahoza vyvinula Elektronický Regulátor PilotMotoru (ERPM, dnes už ve verzi 3, který elektronikou nahrazuje OR.
Ten se nijak nenastavuje, pouze se jumperem dá do dvou poloh nastavit brzdový proud. :wink:

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 26.9.2007 15:21

Prosím, vysvětli to více, nic mi to neříká.

zdepa
Uživatel
Příspěvky: 116
Registrován: 15.2.2007 19:03

Příspěvek od zdepa » 25.9.2007 22:39

vozy z VO které jsou v SA mají v nejbližší době dostat místo OR (uhlík) ERPM-3 (8 kusů), čímž se sníží problém docukávání při brzdě. výměna této "drahé" elektronické součastky od fy.Bahoza, ale znamená jediné - vozy zůstanou v SA

Quetzalcoatl
Uživatel
Příspěvky: 407
Registrován: 23.6.2006 15:23
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Podivný zvuk

Příspěvek od Quetzalcoatl » 18.9.2007 23:50

Dneska mě v 7035 překvapil podivný zvuk při zadání jízdy. K běžnému zvuku zrychlovače se po pár okamžicích přidal i jakýsi bzučivý zvuk, jehož frekvence vzrůstala stejnou měrou jako frekvence ze zrychlovače. Výška bylo o něco větší než u tyristorky a o dost menší než u Progressu. (Hudební hluch.) Zvuk se mi jevil "elektronického" původu. Je to asi nějaká banalita, ale kdo má tušení oč jde, ať se ozve, bude se mi spát lépe. :) Dík

Uživatelský avatar
Pepa
Uživatel
Příspěvky: 2152
Registrován: 30.11.2003 9:45
Bydliště: 6004

Příspěvek od Pepa » 18.9.2007 19:20

Aspoň tak mi to bylo řečeno :?

Vendelínek

Příspěvek od Vendelínek » 17.9.2007 23:21

Strašnice dostaly z Kobylis 6903+6909, rano to bylo na 26 místo 14T, ale po kole to zdechlo. Dokonce tam byly jeste kobyliské stříšky...

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 17.9.2007 21:23

Pepa píše:...foťte 7008 má cca tisícovku km do PU a pokud se nepodaří prodloužit, tak pápá GO :cry:
To snad ne ? Měla by absolvovat první PÚ po PO, takže rekonstrukce by byla hóóódně předčasná !!!
MOp ve FŽ píše:...North face na lince 11 klesá k zastávce Italská. Vzadu 7047. Kam se poděl 6876?
Vůz 6876 se poděl do dílen, máš to v příslušnym tématu... :wink:

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4740
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MOp » 17.9.2007 19:51

Dnes objeven vuz 8013 za vozem 8058 na lince 9.

Uživatelský avatar
Pepa
Uživatel
Příspěvky: 2152
Registrován: 30.11.2003 9:45
Bydliště: 6004

Příspěvek od Pepa » 17.9.2007 19:16

MOp: než celý prázdniny tak spíš celý srpen je 7031+38 rozpojená

7038 vyhořelá kabeláž od ZR něco jako nedávno 7094
6815 čeká na PU
6859 v pátek byla odvezena do ÚD (7019 na nočních)
foťte 7008 má cca tisícovku km do PU a pokud se nepodaří prodloužit, tak pápá GO :cry:

trvalé soupravy: 7006+7053 která takle delší dobu jezdila, teď byli nějaké změny (7006+7003)

7045
Uživatel
Příspěvky: 134
Registrován: 02.2.2007 12:12

Příspěvek od 7045 » 16.9.2007 9:38

Nemá někdo zprávu co je s vozem 6859 s reklamou na PRE, koukal jsem, že 7019 je rozpojená, dík za info

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 15.9.2007 22:57

6432 píše:...3 Terezky...8043(opustil jí 8070),8078(už ne s 8013)a 8105(8100 odešel :lol: )..copak s nimi je??
8070 je ještě na PÚ, 8078 bude nejspíš taky odstavená před PÚ a 8105 dojíždí poslední porci kilometrů před rekonstrukcí (nebude-li z ní muzejní exponát, jak sem někde slyšel...).
O ostatních nic nevim, v dílnách nejsou.

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4740
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MOp » 14.9.2007 12:04

Snad stále ještě jezdí, ale v minulém týdnu jezdila dvojice 8006+8105 na 24.
Dvojice 7031+7038 už spolu není skoro celé prázdniny. Nejdříve 7038 solo na 5, ted myslím dílny, 7031 tahá 7030 včera na 11.

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 14.9.2007 11:31

Slimman: Nojo, stane se. Jak doba, po kterou eviduju vozy roste, tak zapomínám... Dřív jsem u každého vozu věděl kus historie z hlavy, teď už ne...

Uživatelský avatar
6432
Uživatel
Příspěvky: 207
Registrován: 08.4.2004 11:33
Bydliště: Opatovské okolí, k nejbližší tram 9 nebo 10 min jízdy busem

Příspěvek od 6432 » 14.9.2007 11:14

Tak zas po měsíci zaotravuju se "ztracenýma" tramvajkama.. :lol: tentokrát mi zmizly 3 Terezky...8043(opustil jí 8070),8078(už ne s 8013)a 8105(8100 odešel :lol: )..copak s nimi je??
Neodpustím si jednu připomínku..asi týden máme rozpojenou DLOUHOLETKU 7031+7038..tipuji tak po nejméně 5 letech..Zaráží mě, že ač v takové vozovně,jako jsou Strašnice, kde pomalu každý den mění spojení souprav, se dokáže udržet tak dlouho NEpostupková souprava. :o Je to opravdu náhoda že nemívala poruchy,nehody apod. a nebo prostě je to něčim jíným? (7016+7015 také dkouho jezdí spolu,ale to je postupka tak mi to tak do očí nebije :lol: :lol: :D )

Odpovědět