Historické vozy + ostatní

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Predseda
Uživatel
Příspěvky: 85
Registrován: 17.3.2005 9:51
Bydliště: Žumpa
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy + ostatní

Příspěvek od Predseda » 19.9.2011 12:57

Vážení znalci, chtěl bych se zeptat co je to za tramvaj nedaleko Berouna v Solvayových Lomech. Hledal jsem, jestli se to tu už neřešilo, ale nic jsem nenašel.

Obrázek

A přestože na webu nějaká fotogalerie ze Solvayových lomů je, tramvaj mezi fotkami neni.

Je to pražská tramvaj?

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy

Příspěvek od jara » 13.7.2011 15:28

Umístím to sem neb už nevím, kde se to řešilo. Dneska byla vydána TZ k průvodu ke 120 letum. Osobně jsem si myslel, že to bude větší ale nu což však je to jen 120 let......
TZ: Elektrická dráha v Praze slaví 120 let

V Praze, 13. července 2011 - První elektrická tramvaj v české metropoli zahájila svůj provoz před 120 lety.

Tramvaje Dopravního podniku hl. m. Prahy od té doby urazily v rámci pražské MHD téměř 5,8 miliardy vozových kilometrů a svezly více než 36 miliard cestujících.

Dopravní podnik hl. m. Prahy spolu s Hl. m. Prahou a Národním technickým muzeem oslaví 18. července 2011 významné výročí v městské hromadné dopravě. Tento den uplyne 120 let od zahájení provozu první elektrické tramvaje v metropoli.

"Sobota 18. července 1891 byla jedním z nejvýznamnějších dnů nejen v historii městské hromadné dopravy v Praze, ale také v dějinách železniční dopravy v České republice a v dějinách české techniky vůbec. Jsme velmi rádi, že můžeme tuto významnou událost spolu s našimi cestujícími oslavit. Nikdo z nás si dnes provoz v Praze bez tramvají nedovede představit. Rozvoj kolejových tratí je pro nás prioritní, aktuální je například výstavba tramvajové trati do Podbaby," uvedl generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Dvořák.

DPP u příležitosti oslav výročí uspořádá 18. července 2011 mezi 10 a 11 hodinou speciální průvod historických a současných vozidel ze střešovického Muzea MHD na Letenské náměstí. "V rámci defilé budou moci návštěvníci shlédnout 11 typů kolejových vozidel, od nejstarších historických (ozdobou defilé bude muzejní vůz č. 500, který vyjíždí pouze při mimořádných příležitostech, naposled ho Pražené mohli spatřit v roce 2005) až po současné. Následně bude připraven slavnostní program v letenských sadech," uvedla Ilona Vysoudilová, vedoucí tiskového oddělení DPP.

Doprovodný program na Letné
Dopoledne (od 11:00 do 12:00) v rámci slavnostního programu vystoupí pěvecký sbor DPP a bude odhalen historický pomník věnovaný aktuálnímu výročí. Od 20 hodin je pro zájemce na Letné připraven zábavní program ve kterém vystoupí sbor Dopravního podniku a Malá kapela Vladimíra Kettnera, hrající staropražské písně. Od 21.30 bude Kinobus promítat film Dáma na kolejích.

Národní technické muzeum
V 15 hodin se mohou návštěvníci těšit na otevření dopravní haly Národního technického muzea (vstup zdarma), kde poté od 18 hodin proběhnou speciální přednášky na téma 120. výročí první elektrické dráhy v Česku: První tramvajová trať v Praze (Mgr. Pavel Fojtík), Současnost tramvajové dopravy v Praze (Ing. Miroslav Penc), Vladimír List a projekt podpovrchové tramvaje v Praze (Mgr. Hynek Stříteský), Praha v roce Zemské jubilejní výstavy 1891 (PhDr. Jan Hozák).

Expozice Dopravy v Národním technickém muzeu v samostatných příbězích ukazuje celý historický vývoj automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní dopravy a v kratších exkurzech pak i úseky z dějin železniční dopravy a vývoje hasičské techniky na území České republiky. Za pozornost stojí automobil Tatra 80 z roku 1935, užívaný prezidentem T. G. Masarykem nebo z letecké sbírky stíhací letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945, se kterým se do osvobozené vlasti vrátili českoslovenští letci, bojující za svobodu země ve Velké Británii.

* * *

Historie elektrické dráhy v Praze

Zahájení provozu
Pražané se mohli poprvé v historii svézt elektrickou tramvají v sobotu 18. července 1891, tedy před 120 lety. Výročí má velký význam nejen v historii pražské MHD, ale také v dějinách české železniční dopravy i české techniky.

Zprovozněná trať byla první elektrickou dráhou v českých zemích. Postavena a vyprojektována byla významným českým elektrotechnikem Františkem Křižíkem, který patřil mezi velké propagátory využití elektřiny v dopravě.

Elektrotechnika tehdy byla ještě mladým vědním oborem, takže elektrická tramvaj byla vskutku něčím mimořádným. V Praze městskou dopravu tehdy zajišťovala od roku 1875 jen soukromá koněspřežná tramvaj.

První trasa na Letné
Za vhodnou příležitost k propagaci elektrické tramvaje Křižík považoval Zemskou jubilejní výstavu, která se tehdy uskutečnila na pražském Výstavišti. Trať začínala u dnešní restaurace Letenský zámeček, kde byla vozovna sloužící současně jako krytá čekárna. V jejím sousedství stála malá elektrárna, která vyráběla pro pohon tramvaje elektrický proud o napětí 150 V.

Trať vedla Oveneckou ulicí až na její severní konec u vchodu do Královské obory. Měřila 766 metrů a byla jednokolejná s vidlicovými výhybkami v konečných stanicích. Vzhledem k úspěchu propagační jízdy byla následně trať provozována i v následujících letech a byla prodloužena na 1,4 km. Zájem o trať ovšem postupně upadl a její provoz byl v celkovém výsledku ztrátový.

Zpočátku měla dráha k dispozici dva jednoduché otevřené vozy, které svým vzhledem připomínaly tehdy oblíbené letní vozy koněspřežné tramvaje. V roce 1894 se vozový park rozrostl o první dva zavřené vozy, ale slabému běžnému provozu bohatě stačily jen dva vozy. Zajímavostí letenské elektrické dráhy byl (řečeno dnešními slovy) první pražský integrovaný dopravní systém. Vydávaly se zde totiž společné jízdenky pro elektrickou tramvaj a nedalekou letenskou lanovou dráhu, ačkoliv šlo o dva rozdílné dopravní podniky. Provoz na první trati elektrické tramvaje v Praze skončil 15. srpna 1900. Během 10 sezón první česká elektrická dráha přepravila 593 027 cestujících.

Další rozvoj v metropoli
Všechny čtyři vozy Křižík přestěhoval do Libně, kde od roku 1896 provozoval svůj další soukromý tramvajový dopravní podnik - Elektrickou dráhu Praha - Libeň - Vysočany. Libeňská dráha byla, na rozdíl od letenské tramvaje, mimořádně úspěšná. Než ale elektrické tramvaje začaly dominovat v pražské městské hromadné dopravě, uplynulo ještě několik let.

Tratě elektrických drah zpočátku vznikaly odděleně v pražských předměstích. Kromě již zmíněné Libně, kde trať zajišťovala i spojení Karlína a později i Vysočan, vznikly další samostatné elektrické dráhy v Košířích, na Vinohradech a teprve jako poslední začala provozovat elektrické dráhy v září 1897 i Praha. Teprve po odkoupení sítě koněspřežné tramvaje od belgického podnikatele Eduarda Otleta Elektrickými podniky královského hlavního města Prahy a její následné elektrifikaci bylo možné přikročit k budování jednotné tramvajové sítě v pražské aglomeraci.

Elektrická dráha ve světě
První malá propagační elektrická dráha na světě vyjela v roce 1879 na průmyslové výstavě v Berlíně a první skutečnou elektrickou pouliční dráhu uvedli do provozu rovněž v Berlíně 16. května 1881 na trati Bahnhof Lichterfelde-Ost - Kadettenanstalt.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy

Příspěvek od demon » 29.5.2011 10:03

Nedělá se na ní vůbec nic, proč by mělo ? Je v depozitáři muzea jako exponát, tak pochybuju, že bude nějak extra jezdit ven. Na to je ještě moc mladá... :wink:

Uživatelský avatar
peterkostelecky
ovocnář
Příspěvky: 211
Registrován: 26.4.2010 12:47
Bydliště: 4, 7, 12, 14, 20, 54, 104, 120, 121, 123, 130, 137, 167, 191, 217, 231, 501, 770, S65, =B=

Re: Historické vozy

Příspěvek od peterkostelecky » 29.5.2011 9:50

Jak to vypadá s T3M ev.č. 8084? Co se na ní dělá? Už se opravuje? Kdy bude moct vyjet na KJ?

Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
Příspěvky: 1019
Registrován: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 72 90)
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy

Příspěvek od ZXS91 » 28.5.2011 9:14

fricoolinek2 píše:
No, právě, ale vypravení je uvedeno "MV" a ne "MV + VV", ale možná jde jen o drobnou nepřesnost nebo zjednodušení...
Spíš bych řekl, že MV = Motorový a Vlečný vůz

Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy

Příspěvek od fricoolinek2 » 28.5.2011 2:32

ZXS91 píše:
fricoolinek2 píše:91 jezdí jen v sólech, bez vlečňáku? :shock:
Vždy jsem tam viděl soupravu, sólo jedině T1
No, právě, ale vypravení je uvedeno "MV" a ne "MV + VV", ale možná jde jen o drobnou nepřesnost nebo zjednodušení...

Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
Příspěvky: 1019
Registrován: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 72 90)
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy

Příspěvek od ZXS91 » 27.5.2011 22:58

fricoolinek2 píše:91 jezdí jen v sólech, bez vlečňáku? :shock:
Vždy jsem tam viděl soupravu, sólo jedině T1

Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy

Příspěvek od fricoolinek2 » 27.5.2011 22:57

91 jezdí jen v sólech, bez vlečňáku? :shock:

Uživatelský avatar
vláčky87
Uživatel
Příspěvky: 171
Registrován: 12.3.2004 9:55
Bydliště: Praha

Re: Historické vozy

Příspěvek od vláčky87 » 11.5.2011 16:03

Přišel jsem do Tatry šest let po dodávce 2 vozů do Polska, ale přímý aktér /zam. obchodního úseku/ mi pak vyprávěl, že v Tatře měli od začátku podezření, že poláci vozy koupili za účelem okopírování a tak se podařilo zorganizovat fintu v podobě ne zcela povedené výzbroje montované do 1.-3. serie vozů. Ta měla poruchové čepové stykače a 2 tyto výzbroje byly namontovány do polských T1, místo do posledních vozů 3.serie, kam byly montovány již nové s břitovými stykači.
vozy 1.-3. serie byly v ČSR následně opraveny, ale do Polska se výměna už neprovedla. Okopírované vozy z Konstalu pak stejně byly vybaveny polskou výzbrojí starého typu.

Uživatelský avatar
Brejšín
Uživatel
Příspěvky: 1402
Registrován: 03.5.2005 18:17
Bydliště: Kde dobře vařej

Re: Historické vozy

Příspěvek od Brejšín » 10.5.2011 18:03

Pak ještě zvládla Žižkov, odkud odcestovala do OL

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy

Příspěvek od kruťák » 10.5.2011 17:55

Filmový týdeník 1956: Tramvaj T1 v Polsku

http://www.youtube.com/watch?v=GRsh87qUZg0

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Re: Historické vozy

Příspěvek od Absolut » 04.4.2011 13:44

Od roku 1960 don poloviny roku 1962 je podnikem vykazována v depu Motol, pak do konce roku 1963 v depu Strašnice, pak už ve stavu není.

Uživatelský avatar
Petr
Provozovatel
Příspěvky: 2040
Registrován: 14.11.2003 8:36
Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat znač
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické vozy

Příspěvek od Petr » 04.4.2011 12:34

JANEK L. píše:Neví někdo pod kterými vozovnami jezdila T2 6001? dÍKY
Mám pocit, že pouze Motol...

JANEK L.
Uživatel
Příspěvky: 274
Registrován: 12.11.2007 17:18
Bydliště: dříve Praha, potom Neratovice a nyní opět Praha

Re: Historické vozy

Příspěvek od JANEK L. » 04.4.2011 12:31

Neví někdo pod kterými vozovnami jezdila T2 6001? dÍKY

Uživatelský avatar
Marek B.
Uživatel
Příspěvky: 455
Registrován: 17.6.2004 14:40
Bydliště: Praga Caput Regni Bohemiae

Re: Historické vozy

Příspěvek od Marek B. » 04.4.2011 2:41

A já si říkal kdovíjakou fotku té tram na Zeleném Pruhu sem někdy dám a vono je to všeobecně známo, ach jo. :)

Odpovědět