T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od PvvS » 16.6.2007 9:45

Ano , to bylo pricinou mnoha selhani brzd. Pruser byl hodne s vlekama. Proto 2osaky nepotrebovaly baterku, nic.

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Proč nevydrží brzdění protiproudem

Příspěvek od XSC » 16.6.2007 9:24

MF píše:Vozy magnety měly (tedy alespoň v pozdějších letech), ale byly napájené z obvodu elektrodynamické brzy (staré vozy brzdily lépe než vozy T). Takže když vůz dostal šmejra, tak magnety nešly, neb je nebylo možné napájet, když kola stála a tramvaj jela. Nezbylo tedy než brzdit protiproudem - i když účinnost nic moc a šofér se modlil, aby tramvaj popojela :o
Opravdu byly magnety spojeny s EDB? Magnety se hodí hlavně při nižších rychlostech, to ovšem EDB moc proudu nedodává.

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Proč nevydrží brzdění protiproudem

Příspěvek od MF » 15.6.2007 23:00

adam_r píše:V pripade, nevyhnutelne srazky se mohlo brzdit protiproudem i na vyssi stupne. Hlavne ve chvilich, kdy cena previnuti/vymeny motoru byla vyrazne nizsi, nez pripadne nasledky srazky.

Vozy totiz nemeli magnety a meli pouze rucni brzdu, ktera brzdila vyrazne hure nez celisti.
Vozy magnety měly (tedy alespoň v pozdějších letech), ale byly napájené z obvodu elektrodynamické brzy (staré vozy brzdily lépe než vozy T). Takže když vůz dostal šmejra, tak magnety nešly, neb je nebylo možné napájet, když kola stála a tramvaj jela. Nezbylo tedy než brzdit protiproudem - i když účinnost nic moc a šofér se modlil, aby tramvaj popojela :o

Uživatelský avatar
adam_r
Uživatel
Příspěvky: 451
Registrován: 17.6.2004 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč nevydrží brzdění protiproudem

Příspěvek od adam_r » 15.6.2007 16:19

Oskar píše:Nicméně dvounápravové tramvaje se za jistých podmínek (viz D2/2) mohou protiproudem brzdit, pouze však dvěma nejnižšími stupni.
V pripade, nevyhnutelne srazky se mohlo brzdit protiproudem i na vyssi stupne. Hlavne ve chvilich, kdy cena previnuti/vymeny motoru byla vyrazne nizsi, nez pripadne nasledky srazky.

Vozy totiz nemeli magnety a meli pouze rucni brzdu, ktera brzdila vyrazne hure nez celisti.

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Příspěvek od XSC » 14.6.2007 21:36

PvvS píše:Uz z duvodu spolehlivosti CB.
Navic nevim , jak by se to dlouhodobeji libilo motorum. SS motor je potvora hakliva, svyho snese dost, ale jak se nuti k necemu, co se mu nelibi, snadno odkraci pryc.
Motoru by tohle nijak nevadilo, byly by to obdobné podmínky jako při rozjezdu. Ale spotřeba by se výrazně zvýšila a přitom by to nemělo praktický význam. Protože ss motorem by ani tak nešlo brzdit do 0, takže by ČB jen nastoupila později.

Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od PvvS » 14.6.2007 21:22

Uz z duvodu spolehlivosti CB.
Navic nevim , jak by se to dlouhodobeji libilo motorum. SS motor je potvora hakliva, svyho snese dost, ale jak se nuti k necemu, co se mu nelibi, snadno odkraci pryc.

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 14.6.2007 20:54

Teď je otázka, co vyjde levněji - jestli opotřebení ČB, nebo elektřina, již by dobržďující vozy odebíraly.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Oskar » 14.6.2007 20:00

P_V píše:Dovolil bych ten nápad se zpátečkou rozvést: Indukované napětí při EDB se zpomalováním vozu klesá, a při velmi malé rychlosti je EDB neúčinná neb brzdný proud už se nedá udržet na požadované hodnotě. Tam nastupuje mechanická brzda. Ale místo toho by trakční měnič mohl přepnout z odporníku či rekuperace na nejnižší stupeň zpátečky a udržet tak brzdný proud konstantní až do zastavení.
Teoreticky by první stupeň zpátečky mohl zařadit i řidič při poklesu pod třeba 5 km/h , ale sám akt přepnutí - kvedlání s ovladači - by asi moc plynulý nebyl. Řadič výzbroje by to ale zvládnout mohl.
Naprostý souhlas. Takhle to taky nejspíš funguje, když se Progress nastaví do režimu brzdění až na nulu (někde jsme tu řešili, že to Progress umí, jen se to nepoužívá).

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Příspěvek od P_V » 14.6.2007 19:29

Dovolil bych ten nápad se zpátečkou rozvést: Indukované napětí při EDB se zpomalováním vozu klesá, a při velmi malé rychlosti je EDB neúčinná neb brzdný proud už se nedá udržet na požadované hodnotě. Tam nastupuje mechanická brzda. Ale místo toho by trakční měnič mohl přepnout z odporníku či rekuperace na nejnižší stupeň zpátečky a udržet tak brzdný proud konstantní až do zastavení.
Teoreticky by první stupeň zpátečky mohl zařadit i řidič při poklesu pod třeba 5 km/h , ale sám akt přepnutí - kvedlání s ovladači - by asi moc plynulý nebyl. Řadič výzbroje by to ale zvládnout mohl.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6707
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 14.6.2007 18:06

I.am.good píše:Jeden nenechavec z legrace ...následovala obrovská rána, vystřelil maxík a tramvaj dále nejela, neboť přišla o všechny čtyři motory.
Bývala to oblíbená hra i strojvedoucích metra a přestože staré dobré ruské "dvigátěle" dost vydržely, tak tohle jich hezká řádka nerozdýchala... :cry:

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Proč nevydrží brzdění protiproudem

Příspěvek od Oskar » 14.6.2007 17:22

Já bych se pokusil to vysvětlit. Sériový motor můžeme nahradit sériovou kombinací odporu vinutí Rv a zdroje napětí Ui=k*I*n (k..konstanta motoru, I proud, n počet otáček), takzvané reakce kotvy. Je vidět, že při nulových otáčkách se reakce kotvy neuplatní a proto při rozjezdu dáváme s motorem do série odpor, aby byl proud byl omezen na menší hodnotu, než je 600V/Rv > 1000A

Jak se dále rozjíždíme, nepětí Ui se nám zvyšuje a odečítá od 600V v troleji, takže proud klesá. Aby neklesal, je potřeba sériový odpor zmenšovat, a když se rozjedeme na 30, můžeme odpor vyřadit úplně.

Když brzdíme elektrodnamicky, zatěžujeme zdroj Ui nejprve velkým odporem. Jak to začne zpomalovat, opět odpor zmenšujeme, aby se nám brzdný proud držel konstantní. Až při zastavení můžeme svorky motoru úplně zkratovat.

Na tomto místě je potřeba poznamenat, že ztrátový výkon zmařený v odporu vinutí Rv se projeví oteplením vinutí motoru.

No a co kdybychom přepli směr? V takovém případě by se napětí Ui od trolejového neodečítalo, ale přičítalo, takže by dosáhlo klidně kolem 1000V. Kdybychom tedy takový obvod zapojili, ještě přes částečně vytočený zrychlovač, neboť by se tak dělo za jízdy, proud by narostl do astronomických rozměrů a výkonová ztráta na Rv by nejspíš zapůsobila přepálení vinutí motorů.

Nicméně dvounápravové tramvaje se za jistých podmínek (viz D2/2) mohou protiproudem brzdit, pouze však dvěma nejnižšími stupni.

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 14.6.2007 16:30

MF píše:A proč by to meměli vydržet? Vždyť je to pro ně úplně stejná zátěž jako kdyby jeli dopředu či brzdily EDB. Nechť se k tomu vyjádří někdo z dílen či depa.
Vysvětlení proč to nejde je na dost dlouho a zrovna teď moc času nemám. :wink: Nicméně brzdit normálně elektrodynamickou brzdou a protiproudem je rozhodně veliký rozdíl. Z praxe (podle vyprávění starších "kusů"): Jela takhle jednou TI z kopce, rychlost asi 50. Jeden nenechavec z legrace chtěl řidiči zařadit reverz do nuly, leč se mu to nepovedlo a reverzní páka přeskočila do polohy vzad (pro neznalé - na TI se reverz ovládá pákou na podlaze vedle řidiče, kabiny TI neměla, takže toto bylo volně přístupné.). Vůz lehce zpomalil a protože do zastávky bylo ještě daleko, tak si řidič přišlápl jízdu. Následovala obrovská rána, vystřelil maxík a tramvaj dále nejela, neboť přišla o všechny čtyři motory.

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Příspěvek od MF » 14.6.2007 14:59

KGX 63 píše:Doufám, že se nenajde jedinec, který to bude chtít vyzkoušet! Obávám se, že pokud by někdo chtěl brzdit zpátečkou elektromotory by to nemusely vydržet. :!:


A proč by to meměli vydržet? Vždyť je to pro ně úplně stejná zátěž jako kdyby jeli dopředu či brzdily EDB. Nechť se k tomu vyjádří někdo z dílen či depa.

Mám však pocit, že pokud se u RP za jízdy hodí reverz do nuly, tak nastoupí ČB a to snad i u T6, ale pouze u těch které mají zapuštěný reverz (2. a 3. serie).

Uživatelský avatar
KGX 63
Uživatel
Příspěvky: 470
Registrován: 30.1.2007 13:16
Bydliště: jižní konečná metra C

Příspěvek od KGX 63 » 14.6.2007 14:47

DavidD píše: Ale i tak jsem přesvědčen, že brzdit zpátečkou nejde.
Doufám, že se nenajde jedinec, který to bude chtít vyzkoušet! Obávám se, že pokud by někdo chtěl brzdit zpátečkou elektromotory by to nemusely vydržet. :!:

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Příspěvek od DavidD » 14.6.2007 12:32

P_V píše:Může se dobržďovat zpátečkou? To by nemuselo cukat vůbec...
No nevím jestli je to tech. možné, ale pokud ano tak by to cukalo asi ještě víc. To je už jednoduší odkopnou jeden brzdič. Ale i tak jsem přesvědčen, že brzdit zpátečkou nejde.

Odpovědět