DavidD píše: ↑21.11.2020 21:00
No así nejlepší řešení je to všechno vyhodit a koupit nové a to jak výbavu do vozidel i na dispečinku stejně jako to udělali vloni v Brně s RIS 2kou..
Ono to totiž není jen o tom, abychom uměli kódovat služby, zobrazovali potřebné informace na transparentech, ale je třeba to navrhnout zase pro funkčnost na dalších 20 let. To spočívá v modernizaci DORISu hlavně v komunikačních kanálech umožňující jak fónickou i datovou komunikaci na vozidlo nejen přes TETRU, ale i pomocí mobilních dat, umožnění posílání dat vně podnik, komunikaci s vozidlem na diagnostické bázi (stahování online závad na dispečink a dep, kontrola verzí SW vozu a případnou vzdálenou správu, dálkové jednotné zapínání topení či klimatizace), jednotnou komunikaci pro platbu kartou, jednotný systém určení polohy pro všechny komponenty ve vozidle, záznam kamer, online komunikace se zařízením na trati(semafory, vyhybky, zastávky atd.)
No když to shrneme, tak je to obdobné co mají v Brně jenomže u nich je to cca za 150 mil. V Praze to musí být jednotné pro tram, bus a metro, pro DPP, ROPID a soukromé dopravce a hned je to cca za 2 miliardy
Proč by proboha musel ten systém být jednotný ? Jediné k čemu by to bylo dobré by bylo brutální prodražení a zesložitění celého systému. Každá trakce má jiné normy, předpisy i požadavky (a i jiný rozpočet) a není absolutně nutné mít věci vzájemně nahraditelné. I když pochopitelně navrhované funkce by byly fajn, ale jsme zase u toho, že u 15T už tohle všechno mělo být z výroby.
Mě přijde, že u tramvají se těžce zaspala doba a nevyužila se řada vhodných příležitostí na změnu (začátek R.Péček, dodávka 15T) a teď se neustále látá systém, který je už značně přežitý.
Podle mě kupovat náhradní díly na sběrnici kterou už mimo muzeí používá jen DPP bude ve výsledku dražší, než koupit věci nové na ethernet. Stejně na to jednou dojde, už proto, že se přestanou věci na IBIS vyrábět. Neznám do podrobna jak přesně náročná změna je u změna komunikace u jednotlivých periferií, ale podle mě by to šlo udělat bez nutnosti výměny celého kusu, vyměnila by se základovka, nebo jen konektor a postupně by se celý systém dal povyšovat výš.
Tohle není o politicích, tohle je daleko pod jejich rozlišovací schopnost, pokud by se to mělo dělat jako v Brně najednou, tak ano, ale když by se to dělalo jako klima při PO, tak je to jen jiná položka v nákladech na ND a to nikdo řešit nebude. Stejně tak je blbost, že by to vadilo v provozu, nevadila dálniční známka, nevadí nové a staré palubáky, nevadilo by ani toto, vozů by neubylo, jen by se muselo dávat pozor, který je který. Navíc u R.Péček není problém všechny s novou sběrnicí rvát do jedné vozovny, aby se problém snížil. Doufejme že už konečně se zodpovědní chytili za nos a "nové" vozy jsou náznakem, že se tenhle stoletý systém jednou něčím nahradí.