T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od von Špilberk » 21.11.2020 12:40

Karosák píše:
21.11.2020 12:29
Konečně trochu zajímavých informací. Díky chlapci Z:idea:
Zajímavé to je, ale poněkud smutné. Dozvěděli jsme se (vlastně náhodou), jak jsme zaostalí. :(
Je vidět, že šotoušárny mají přednost před technologickým pokrokem, který není na první pohled vidět a nedá se vyfotit. 8-)

A když jsme u technologického pokroku, tak trochu OT: neměl být rok 2020 tím rokem, kdy se BUSy DP vybaví terminály pro bezhotovostní nákup jízdenek :?: Kde se to zase zaseklo :?: #-o

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od Karosák » 21.11.2020 12:29

Konečně trochu zajímavých informací. Díky chlapci Z:idea:

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od trainzjohny » 21.11.2020 12:01

Tedy problémy jsou v podstatě dva - "interní" komunikace v rámci vozu, a komunikace mezi vozy.
Cca polovina vozového parku první problém nemá, protože s ničím nekomunikuje (KT,14T,15T) ovšem všechny jsou aktuálně "zakonzervované" na IBISu a jediná naděje je předělat to v rámci PO (aby byla minimální práce navíc) a používat vyměněné díly jako náhradní na ostatní nepředělané vozy a v horizontu desítky let bude předěláno.
U spřahovaných vozů by šlo výše uvedené aplikovat s tím, že by ale mezi vozová komunikace byla pak problém, protože by se musela R.Péčka rozdělit na dva typy. Je asi na místě se ptát, zda třeba zároveň s tím nevyměnit i mezivozovou zásuvku a kabely a posunout celé R.Péčko od T3 z 60. let dál do 21. století.
Řešit to má asi cenu jen u perspektivních R.Péček, T3M2 i retrovozy "vem čert", přesněji veme je čas.

Otázka je, dělají se první vlaštovky až teď (miškolecké KT, nové wany) a tedy se značně zaspala doba, ale je naděje, že se současný stav konečně přestane konzervovat na další desítky let, nebo se třeba něco aplikovalo už na 15T ?

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od DavidD » 21.11.2020 9:21

Ano umi, napriklad hlašení zastavek je na nem uz dnes..

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1542
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od Radek » 21.11.2020 8:48

Zvědavej dotaz: umí DT-06 jak IBIS tak ethernet? Jestli by třeba nešlo některé periferie nechat na IBISu a něco píchnout na ethernet...

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od DavidD » 21.11.2020 7:49

Ja pevne verim, ze kodovani smen pujde i za soucasneho stavu(stale se ceka na vyrazeni vsech DT01-aktualne zadni vozy a sluzebni vozy). I kdyz se jedna o prenos velkeho mnozstvi dat do vozidla z dispecinku a tam jsme opet omezeny ibis sbernici mezi DTckem a vysilackou..horsi je to s myslenkou treba kompletnich jizdnich radu, zobrazovani informaci na transparentech typu prestup na metro A,B,C ci prestup na vlak apod.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od von Špilberk » 21.11.2020 7:31

trainzjohny píše:
20.11.2020 19:32
To že neumí "službu", takže si musí řidiči musí měnit kódy a hlídat na konečných koleje...
Tak na školeních nám už x-krát říkali, že až skončí DT01, tak to půjde. Teď, z reakcí ne tento příspěvek, to vypadá, že zase nic. #-o
Ještě je otázka, co DT04, který je na velké části vozů 15T.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od demon » 21.11.2020 6:41

trainzjohny píše:
20.11.2020 19:32
Konečně děláš s tím sám, tak víš jak i přes malé pokroky je to stále hloupé zařízení.
Už mě předběhl David, tak jen dovětek - každý takový zařízení je tak chytrý, jak chytrá je jeho obsluha a teď tim výjimečně nemyslim řidiče.
Podívej se jak dlouho trvá banální zapracování dávno dohodnutých změn v přednastavených hlášeních do salonu... #-o
Řešíme od roku 2016 !!!

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od DavidD » 20.11.2020 22:00

trainzjohny píše:
20.11.2020 19:32
Tak možnosti pražského tramvajového palubáku jsou asi nejmizernější v republice, v podstatě i autobus v horní dolní má modernější palubák s více funkcemi. Nebo víš o nějakém systému který by uměl ještě míň než ten z pražských tramvají ?

To že neumí "službu", takže si musí řidiči musí měnit kódy a hlídat na konečných koleje, což třeba autobusy umí nějakých .. 20 let (ano bez volby koleje) ?!
To že údajně nemá dost kapacity na nějaké doplňková hlášení ... tak jak to umí autobusy už od doby co zrušili magnetofon ?
To že to neumí ani naadresovat dost periferií, takže nejdou přidat strojky do vozu, nemluvě o tom, že ani nejdou dočasně vypnout ?
To že se DT06 nepřešlo na nový palubák, ale jen se mírně vylepšil zoufale zastaralý palubák, který byl zastaralý už v době kdy se o DT06 ještě ani nezačalo uvažovat ?
A to nemluvím o tom, jak je údajně šílené postavit pro palubák trasy, hlášení a podobně, to se snad dělá ještě v DOSu, ale o tom nevím, tak se nebudu pouštět do spekulací.

Konečně děláš s tím sám, tak víš jak i přes malé pokroky je to stále hloupé zařízení.
Palubák je ok, dostatečně dimenzovaný a s tím co popisuješ by asi většinu zvládnul, je to klasický Linux..
Problém je dnes spíš s výbavou vozidla neboli s perifériemi. Vše je připojeno přes sběrnici IBIS, která je va dnešní poměry pomalá a značně i hloupá..
Palubní PC udělá vše velice rychle a pak čeká, než se stihne vše přesypat přes IBIS a to trvá někdy i řádově několik desítek sekund!
Pokud bychom chtěli předělat komunikační sběrnici na ethernet, znamená to výměnu všech komponentů ve vozidle(transparenty, označovače, vysílačka atd) a hlavně celé kabeláže - to je asi finančně někde jinde.Jisté pokusy se dělají na nových KT8 a wanách(od 8286), bohužel nemůžeš změnit struktůru programu dokud nebudou předělaný všechny vozy v Praze. Není možné provozovat 20 vozů, kde kóduješ směny a 500 vozidel, kde nastavuješ po linkách..

Již víc než půl roku se v dílnách DP řeší problematika spojení nové wany s OISem na ethernetu s RPčkem s komunikační sběrnicí IBIS..Bohužel pro zajištění funkčnosti se bude muset udělat převodník, který downgraduje v soupravě funkce nové wany s ethernetem na ibisovou, jelikož by v opačném případě nebyla spojitelná s vozy vybavené IBISem. Bohužel není to v tak velkém provozu jako Praha jednoduché, ale třeba v Liberci by se vytvořila jedna ucelená souprava a ta by uměla mnohem více funkcí než ostatní, ale dané vozy by se nikdy nespojily s ničím jiným (např. odkoupené Olomouce). Hezká myšlenka, ale to není v Praze možné..

Pro Prahu je aktuálně jediné možné řešení vyhodit celý informační systém (jak na vozidlech, tak stacionární na dispečinku) a koupit nový. To v počtu vozidel, dimenzace komunikačních linek, napojení na jednotný centrální systém, sjednocení se soukromými dopravci je tak ohromná suma, že asi i před koronou nereálná...

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od trainzjohny » 20.11.2020 19:32

Tak možnosti pražského tramvajového palubáku jsou asi nejmizernější v republice, v podstatě i autobus v horní dolní má modernější palubák s více funkcemi. Nebo víš o nějakém systému který by uměl ještě míň než ten z pražských tramvají ?

To že neumí "službu", takže si musí řidiči musí měnit kódy a hlídat na konečných koleje, což třeba autobusy umí nějakých .. 20 let (ano bez volby koleje) ?!
To že údajně nemá dost kapacity na nějaké doplňková hlášení ... tak jak to umí autobusy už od doby co zrušili magnetofon ?
To že to neumí ani naadresovat dost periferií, takže nejdou přidat strojky do vozu, nemluvě o tom, že ani nejdou dočasně vypnout ?
To že se DT06 nepřešlo na nový palubák, ale jen se mírně vylepšil zoufale zastaralý palubák, který byl zastaralý už v době kdy se o DT06 ještě ani nezačalo uvažovat ?
A to nemluvím o tom, jak je údajně šílené postavit pro palubák trasy, hlášení a podobně, to se snad dělá ještě v DOSu, ale o tom nevím, tak se nebudu pouštět do spekulací.

Konečně děláš s tím sám, tak víš jak i přes malé pokroky je to stále hloupé zařízení.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od demon » 20.11.2020 18:31

trainzjohny píše:
20.11.2020 15:12
Tak ono co si budeme nalhávat, ani výměna displeje APEX moc do 21. století neposunula, takže nahradit při tom i palubák, by bylo jen ku prospěchu věci...
Co konkrétně ti vadí na DT06 ? Na novej palubák si dobrejch 10 let zase počkáme. To neni záležitost na každoroční výměnu...

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od trainzjohny » 20.11.2020 15:12

Tak ono co si budeme nalhávat, ani výměna displeje APEX moc do 21. století neposunula, takže nahradit při tom i palubák, by bylo jen ku prospěchu věci...

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od Karosák » 20.11.2020 5:37

Apex - většina si myslí, že je to ta malá krabička na panelu, ale to je jen ovládací prvek. Mozek APEXu, tedy ICU je obrovský kufr, který máte v tom stolku pod levou rukou. To samozřejmě zástavbu "ruky" také nezjednodušuje Z:idea: Fakt to není "jenom" =P~ Ale nevím, jak velký a co všechno obnáší například ten plzeňský Herman...

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10207
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od 9001 » 19.11.2020 21:53

Demon: Záleží co bereš jako "nový" panel...

Třeba Plzen má původní rozměry. Jediný rozdíl, že Apex nacpali do hlavní desky. Což by nebyl taková zasah, když vezmu, že stejně se jde při reko na kost...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Příspěvek od mart337 » 19.11.2020 21:44

Podle mne to do starého panelu opravdu nepůjde. Je tam málo místa, řadící páka by byla moc vzadu. A nebo by se musela odstranit - upravit levá část panelu, kde je OIS s tlačítky restartu, atd.- udělat tam kapsu, aby se páka dala řádně vyklopit dopředu.
Co se týče místa pro nohy, ve starých T3 jsem neměl dost místa ani když jsem dal sedačku max dozadu a přitom vysklil zadní plexiokénko. Holt my trochu více narostlí nic moc - a to i v KT8. V RP se báječně odpočívá napříč kabinou. To je tak akorát. :D

Odpovědět