T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Diskuze o všem, co v Praze přepravuje, přepravovalo a přepracovat bude cestující veřejnost...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Zdenek1

Příspěvek od Zdenek1 » 13.9.2006 18:22

Aby si jí Praha vyzkoušela, protože je trochu delší než normální T3
je jeste delsi nez T6?

Jenki

Otočená polarita

Příspěvek od Jenki » 13.9.2006 16:02

Několik poznámek k otočené polaritě :

1. Proč vznikla otočená polarita
Protože 2nápravovým tramvajím bylo šumafuk, jaká je polarita troleje (viz dále), vzniklo rozdělení polarity na + a - víceméně náhodně. U polarity - v troleji je menší problém s bludnými proudy kolem tratě (proto - polarita je dodnes v Ostravě, kde je pod kolejema trubek až moc a Eisenwerk Witkowitz AG ve 20. a 30. letech vyprodukoval spousty žalob na Mährisch - Ostrauer Lokalbahn AG na téma "vaše blbě uzemněná elektrická místní dráha nám sežrala spoustu trubek"). Dokonce v historii (1900 - 1920) existovaly napájecí systémy, kde se + a - v troleji střídalo; důvodem bylo, že se v elektrárně postavil 1 dynamo s vývody +600, 0 (ta šla do kolejí) a -600V a jednotlivé úseky + a - se střídaly, takže se zpětný proud nemusel vracet až do elektrárny ale vyrovnával se "někde" na trati.

2. Kde vím o otočené polaritě :
Historické systémy se střídáním + a - : mám podrobné Siemensí schéma z Varšavy a Katowic ("Schlesisches Dampfbahn" 785mm), pravděpodobný výskyt i jinde v Evropě.
Dnešní otočená polarita : Ostrava, Brno (CZ), Košice (SK), Grudziaz (PL), Lodž (nevím jistě) (PL).
Heidelberg (DE) je asi jediný DE provoz, kde toto bylo, ale otočili polaritu na + v troleji v roce 1976 (traduje se že poté, kdy tam po meziměstské trati z Mannheimu nebo Weinheimu poprvé přijel nový vůz OEG se statickým měničem - viz dále).
Na železnici byla otočená polarita (- v troleji) do loňska na Lipence (1500V).

3. Jak na otočenou polaritu reagují vozy dle výzbrojí :
a) vozy s kontrolérem (ať už dvounápravové dřeváky nebo starší vozy z SRN od Düwagu nebo z NDR Gotha) mají polaritu libovolnou, protože všem komponentům je to jedno. Maximálně se musí otočit polarita magnetické zhášecí komory na stykačích, pokud tam nějaké jsou.
b) vozy s poloautomatickým řízením (koncepce PCC, různé Düwag šílenosti typu "Kiepe Schalterautomatik", SIMATIC / GEAMATIC řízení kontroléru v Darmstadtu s proudovými čidly apod.) vyžadují úpravu řídících obvodů (např. u PCC otočení polarity řídící cívky omezovacího relé - viz ostravská T1 v Mostě), většinou ale jde jen o přehození pár drátů.
c) vozy s jakoukoliv polovodičovou technikou na VN, ať už to je statický měnič nebo pohon = průser (viz dále).

4. Jak reagují jednotlivé komponenty na otočenou polaritu :
a) stejnosměrný sériový motor (který je úplně ve všem kromě asynchronů) je na polaritě nezávislý. Směr otáček se změní, pokud přepólujete JENOM cívky nebo JENOM kotvu; pokud otočíte oboje nic se nestane. Mnozí lidé si myslí, že se bude točit naopak, jako když otočíte napájení do PIKO vláčku, jenomže v PIKO vláčku je motorek s permanentním magnetem, takže otáčíte JENOM kotvu. Kdybyste z motorku vyrvali i magnety a dali tam opačné tak to pojede tam kde předtím.
Tento motor taktéž pohání i motorgenerátor u PCC nebo nabíječ u Düwagu nebo Gothy (btw. divili byste se, co všechno Gotha u Düwagů obkreslila), takže se taky nic nemění, vše se točí furt stejně.

b) stykače, kontroléry a jiné spínací přístroje se dají pro účel vztahu k polaritě rozdělit na 3 skupiny :
ba) bez zhášením (vypínač typu "pakeťák") - to je jedno
bb) se zhášením cívkou ("velké" stykače, kontroléry) - oblouk je vytlačován z komory pomocí magnetického pole zhášecí cívky. Když otočíte směr proudu ve zhášecí komoře otočí se i směr proudu ve zhášecí cívce, takže síla na oblouk jde stejným směrem a funkčnost je stejná.
bc) se zhášením pomocí permanentního magnetu v komoře - tam je třeba magnet otočit, jinak bude oblouk místo ven ze stykače tlačen dovnitř a dopadne to blbě. Typické pro tramvaje Tatra pro stykače kaloriferu nebo topení, na tyto stykače se vyráběly normální (bez označení) a otočené (s červenou tečkou) komory.

c) bleskojistky
Prakticky všechny bleskojistky, ať už histrická "růžková" nebo ty nejmodernější jsou vůči polaritě imunní. Pouze u nás nejrozšířenější bleskojistka ČKD ze 60. - 80. let je na polaritu citlivá, ty "otočené" mají na základně (spojené s kostrou vozu) vyražené znaménko + a ty ostatní jsou bez označení.

d) silová elektronika : opět lze rozdělit na 2 skupiny
da) "neizolovaná" (typicky starší staťáky, pohony TV1, TV3, TV8) je prakticky neotočitelná nebo jen za cenu velkých zásahů; např. do TV3 existují "otočené" tyristory pro OV, BM, KE (ve stejném pouzdře otočená součástka). Jde prakticky o to, že - nebo + pól musí být shodný s kostrou přístroje, jinak je spousta srandy a vypotřebovaných hasičáků.
db) "izolovaná" (typicky moderní staťáky) - má na vstupu svorky + a - které se zapojí podle polarity v daném provozu a tím to hasne.
dc) "skoro izolovaná" (typicky moderní asynchronní výzbroje) - rozdíl mezi ukostřeným + nebo - je výzbroji principiálně ukradený, ale bolelo by to různá čidla, ochrany, filtry, odrušovací bazmegy a jiné drobnosti, bez kterých to prostě nepojede a ty se musí překopat. Sice to s největší pravděpodobností nevyhoří, ale vyhlásí to spoustu errorů a Störungů a nepojede.

e) elektronická bižuterie (různé indikátory trolejového napětí, měřiče spotřeby, hlídače izolačního stavu a podobné kraviny) - většinou mají na vstupu ochranné diody, takže akorát nepůjdou, ale nic jim to neudělá.

I.am.good

Příspěvek od I.am.good » 13.9.2006 15:31

Anonymous píše:...ale vůz bude skutečně týden až dva jezdit v pražských ulicích jako vložené pořadí.. nechte se překvapit kde..
Mno, já dnes od vrchnosti při skládání na koleje slyšel, že v pondělí jede zase domů....tak se nechme skutečně překvapit :wink:

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Příspěvek od P_V » 13.9.2006 13:24

PvvS píše:pro dopravni odporniky:
Nektery Dp maji opacnou polaritu troleje (- pol v troleji) , ((Brno, Ostrava , Kosice) . Nektery maji i jiny profil a sirku obuti (Brno kosice). proto tyto vozy bez prepolovani a prezuti nelze provozovat na jinych sitich. Brno ma tusim 100m a Ostrava 110mm. Praha by mela mit 90mm a uzsi okolky.
A jaktože při jednom DOD v Mostě mohla jezdit ostravská tramvaj?

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč?

Příspěvek od Tonda Ježek » 13.9.2006 11:52

Honzík píše:A proč musí v Praze jezdit jedna liberecká tramvaj? K čemu to je? Počkejme si na svoje wany. Ale tohle je fakt trapná situace. Zbytečně se bude tramvaj přesouvat z města do města. :roll:
Aby si jí Praha vyzkoušela, protože je trochu delší než normální T3. Proto si ji chce DP vyzkoušet kde a jak projede. A pak také máme volby za dveřmi a představitelé města možná chtějí asi občanům ukázat, co jim pořídí za hezkou tramvaj a jak se o nás vlastně strašně moc starají :wink:

Honzík
problémový jedinec
Příspěvky: 284
Registrován: 07.10.2004 11:11
Bydliště: Praha 4 Lhotka
Kontaktovat uživatele:

Proč?

Příspěvek od Honzík » 13.9.2006 11:19

A proč musí v Praze jezdit jedna liberecká tramvaj? K čemu to je? Počkejme si na svoje wany. Ale tohle je fakt trapná situace. Zbytečně se bude tramvaj přesouvat z města do města. :roll:

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník » 13.9.2006 7:32

demon píše:No jasně že ty podvozky jsou původní Liberecký, takový ani v Praze nemáme... 8-) Jasně, už do toho nerejpejme a buďme rádi za to co máme. Sakra, doufam že to nečte nikdo z Liberce, jinak už nám nepůjčej ani uhlík do motoru... :?
Tak to tě hned na úvod zklamu - lidé nejenom z Libereckého DP to zde čtou pravidelně a někdy se při tom i znamenitě baví..

Vzhledem k tomu, že to bude nejspíše náplní příštího úvodníčku, nemohu sdělit podrobnosti, ale vůz bude skutečně týden až dva jezdit v pražských ulicích jako vložené pořadí.. nechte se překvapit kde..

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 12.9.2006 23:54

Pepa píše:Můžu rejpnout? Ten vůz už s podvozkama přišel a jelikož sem ji viděl stále na tom traileru tak pochybuju, že přijela bez podvozků, složili ji, dali ji nějaké naše podvozky a zase ji posadili na trailer... Nebo což je taky možné, podvozky poslali do Liberce a tam je přendali aby byla připravená pro provoz v Praze...docela morbidní čachry že? :lol: Můžem bejt rádi, že nepřišla na 1000mm podvozkách... :lol:
No jasně že ty podvozky jsou původní Liberecký, takový ani v Praze nemáme... 8-) Jasně, už do toho nerejpejme a buďme rádi za to co máme. Sakra, doufam že to nečte nikdo z Liberce, jinak už nám nepůjčej ani gumičku do stěrače... :?
Naposledy upravil(a) demon dne 16.9.2006 18:04, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pepa
Uživatel
Příspěvky: 2152
Registrován: 30.11.2003 9:45
Bydliště: 6004

Příspěvek od Pepa » 12.9.2006 23:47

Můžu rejpnout? Ten vůz už s podvozkama přišel a jelikož sem ji viděl stále na tom traileru tak pochybuju, že přijela bez podvozků, složili ji, dali ji nějaké naše podvozky a zase ji posadili na trailer... Nebo což je taky možné, podvozky poslali do Liberce a tam je přendali aby byla připravená pro provoz v Praze...docela morbidní čachry že? :lol: Můžem bejt rádi, že nepřišla na 1000mm podvozkách... :lol:

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 12.9.2006 23:05

tramvajak píše:Co máš na mysli tím "prvním podvozkem, co jim přišel pod ruku"? Jde jen o estetiku, nebo něco jiného (obutí, vypružení, kardany...) nebo co? Nebo poslali podvozky 1000 mm? O:)
Dlouho jsem dumal, jestli mam vůbec odpovědět.... Ne, je samozřejmě v našem rozchodu, ale ta staletá "pětková" kolejovka, zpuchřelý měchy, vyvařovanej blatník, orezlej brzdič a celková povrchová úprava mi k tomu celkem hezkýmu kabátu neladěj... Ale to je jen MŮJ SOUKROMÝ NÁZOR, musíme být rádi, že nám jí půjčili, že.

Quetzalcoatl
Uživatel
Příspěvky: 407
Registrován: 23.6.2006 15:23
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quetzalcoatl » 12.9.2006 22:43

Hodně naivní otázka: Pojede? A vlastní silou? S gaštany?

Uživatelský avatar
tramvajak
Uživatel
Příspěvky: 339
Registrován: 02.11.2004 14:03
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od tramvajak » 12.9.2006 22:40

demon píše:Co mě na ní překvapilo pozitivně je to, že neni vůbec podrápaná, pomalovaná, ani jinak zvandalizovaná a negativně to, že pod ní zavázali první podvozek, kterej jim přišel pod ruku a že má zrovna takový fuky pod a nad dveřma jako naše T3R.PV. Všude se mi v pohodě vejde ruka, tedy ne že by mě to osobně nějak vadilo, ale spousta lidí to zrovna na erpéčkách kritizuje. Délka pobytu mi známa není, ale poptám se.
Děkuji, budu rád :wink: .
No ony ty liberecký tramvaje mi příjdou celkově daleko méně poničené, jestli to ale nebude náhodou rozdílem ve velikosti Prahy a Liberce a počtu obyvatel... navíc do Prahy se, jaksi, nejrůznější živly sjíždějí, což se o Liberci říct nedá - ale to už je jiná kapitola.
k té ruce - tak docela bych se divil, kdyby byl tento "nedostatek" (osobně je mi to jedno) odstraněn, de facto VarCB3LF-liberec z VarCB3 vychází se všemi jejími nedostatky...
Co máš na mysli tím "prvním podvozkem, co jim přišel pod ruku"? Jde jen o estetiku, nebo něco jiného (obutí, vypružení, kardany...) nebo co? Nebo poslali podvozky 1000 mm? O:)

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 12.9.2006 22:18

Co mě na ní překvapilo pozitivně je to, že neni vůbec podrápaná, pomalovaná, ani jinak zvandalizovaná a negativně to, že pod ní zavázali první podvozek, kterej jim přišel pod ruku a že má zrovna takový fuky pod a nad dveřma jako naše T3R.PV. Všude se mi v pohodě vejde ruka, tedy ne že by mě to osobně nějak vadilo, ale spousta lidí to zrovna na erpéčkách kritizuje. Délka pobytu mi známa není, ale poptám se.

Uživatelský avatar
tramvajak
Uživatel
Příspěvky: 339
Registrován: 02.11.2004 14:03
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od tramvajak » 12.9.2006 22:04

:smt107 tak ona je to vážně pravda s tou wanou? Do teď jsem si myslel, že je to nějaká bejkárna...
demon - chválím za špionážní fotografie.
Jak dlouho se v Praze zdrží - stačí se alespoň ohřát, nebo hned po DODu jede zpátky? Mluví se o ní v souvislosti s Mezinárodním týdnem mobility, že by? Abych věděl, jak si mám naplánovat weekend a následující pracovní dny.
Konečně kvalitní NP tramvaj v Praze, to je neopakovatelná situace! :smt054 :smt035 :smt038
Naposledy upravil(a) tramvajak dne 12.9.2006 22:42, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 12.9.2006 20:55

PvvS píše:pro dopravni odporniky:
Nektery Dp maji opacnou polaritu troleje (- pol v troleji) , ((Brno, Ostrava , Kosice) . Nektery maji i jiny profil a sirku obuti (Brno kosice). proto tyto vozy bez prepolovani a prezuti nelze provozovat na jinych sitich. Brno ma tusim 100m a Ostrava 110mm. Praha by mela mit 90mm a uzsi okolky.
No ještě že jsi nejmenoval Liberec a Prahu, asi proto jsme si nepůjčovali wanu z Ostravy, víš...
Ale wana je skutečně tu, tady je pár fotek:

Odpovědět