Stránka 1 z 314

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 23.11.2020 19:12
od trainzjohny
Na GSM jsem myslel pouze jako "doplněk" k Tetře,která co jsem slyšel je dost brzda provozu, protože její kapacita není nafukovací, tedy volalo by se stále stejně, ale například data o linkovém vedení, přestupy, názvy zastávek a podobně by se aktualizovalo přes GSM, aby i při jeho výpadku fungoval OIS, ale jen omezeně.

Co vím, tak třeba autobusy "musí" kvůli malé propustnosti posílat GPS souřadnice jen každou třetí zastávku, protože síť by víc nevzala.

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 23.11.2020 17:30
od DavidD
trainzjohny píše:
23.11.2020 16:41
Nebo vybavím vůz moderní sběrnicí a periferiemi (s tím, že je zatím nemohu naplno využít kvůli vysílačce a řekněme "mozku systému") a pak dodám nový modul vysílačky (dneska klidně GSM) a mám v budoucnu po problému. Nebo do vozu nacpu starou sběrnici a starou vysílačku a nikdy se nehnu, protože prostě teď to celý nejde a udělat si nějakou přípravu aby to časem šlo je přece zbytečné, dyť ta tramvaj bude jezdit jenom 30-40 let, tak proč dělat něco dopředu #-o #-o

Přesně tenhle názor nás řadí spíš na východ a ne na ten západ, protože mi si ten špatný stav vědomě a záměrně konzervujeme i když víme, že už je zastaralý v době pořízení, ale takhle se to tu dělalo a dělá teď.
Také bych si to Honzo přál, aby jsem to dostali do lepšího stavu a jsem rád, že to nemám na starost, protože je to o nervy..
Pokud se budou dělat nové tramvaje určitě již budou na základu ethernetu, ale připomínám že v letech 2006-2008 v době vzniku 15T určitě ještě nepatřil ke standartům doby. A byl bych s tou přípravou též opatrný, jelikož technika v tomto oboru jde relativně rychle, například je ve vozidle příprava pro nahrávání kamerového systému. Ta byla naprojektovaná kolem roku 2010 a bohužel když se vloni záznam začal montovat, již se příprava nedala použít, jelikož provedení dnešních systémů je uplně jiné než před desetilety..

Jak jsi přišel na použití GSM, když dopravím poknikům je nařízeno použití Tetry. Nevím jestli je to od ministerstav dopravy, DÚ? Ale i Brno v RIS 2 používá Tetru..

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 23.11.2020 16:41
od trainzjohny
DavidD píše:
23.11.2020 9:55
[No a o tom to je! Bud vyměníš periférii ve vozidle a nebude komunikovat s hlavními komponenty v OIS, nebo vyměníš hlavní komponenty a sběrnici s tím ponecháš staré periférie a je to furt stejný nebo vybavíš celý nový vůz, ale furt budeš mít klasický Doris a pomalou komunikaci přes Tetru. Pokud to celý nevyrubeš a neuděláš znovu, tak se prostě nepohneme s místa.

S rovnání s ostatními DP nejen v Německu je hezké, ale DORIS byl v Evropě opět jeden z prvních a většina Německých DP se na něj do Prahy jezdila dívat. Problém je v tom, že to zavedli pár let po nás a tím mají pro dnešek výhodu. Nemluvě o tom, že pokud mám podnik o 100 vozech, tak si můžu dovolit třeba i mít na dispečinku dva PC a každý z nich komunikuje jen s částí vozidel. Nebo koupíš 50 nových vozů s novým OISem a sám si do zbylých 50 dokoupíš to samé, hned jsou ty čísla o něčem jiném než v počtu pro Prahu..
Nebo vybavím vůz moderní sběrnicí a periferiemi (s tím, že je zatím nemohu naplno využít kvůli vysílačce a řekněme "mozku systému") a pak dodám nový modul vysílačky (dneska klidně GSM) a mám v budoucnu po problému. Nebo do vozu nacpu starou sběrnici a starou vysílačku a nikdy se nehnu, protože prostě teď to celý nejde a udělat si nějakou přípravu aby to časem šlo je přece zbytečné, dyť ta tramvaj bude jezdit jenom 30-40 let, tak proč dělat něco dopředu #-o #-o

Přesně tenhle názor nás řadí spíš na východ a ne na ten západ, protože mi si ten špatný stav vědomě a záměrně konzervujeme i když víme, že už je zastaralý v době pořízení, ale takhle se to tu dělalo a dělá teď.

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 23.11.2020 11:34
od DavidD
trainzjohny píše:
23.11.2020 7:33
Takže se dala moderní periferie na starou a pomalou sběrnici, což vede k tomu, že to stejně neumí zobrazit nic navíc proti starému transparentu. A původní sliby jak to bude ukazovat mapu, odjezdy a podobně byly jen kecy, protože se to nedá do toho transparentu dostat, což i vysvětluje, proč to tak brzy po prvních vozech utichlo.
Ještě jsem zapomněl na mapu na LCD, několikrát se to zkoušelo a snaha byla docela velká. Tentokrát byl problém s určením polohy na mapě, současná GPS na vozech je typově z roku 2003 a její přesnost je poplatná době. Osobně jsem viděl zobrazení místo Prašného mostu, že byla v Kralupech nad Vltavou. Sice to politici slibovali, protože jim manažeři řekli že vůz má GPS a tak přeci není problém, když pak se dostalo teprve na slova techniků a zjistili co všechno by museli vyměnit a udělat jinak, tak už je zase ticho po pěšině..

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 23.11.2020 9:55
od DavidD
trainzjohny píše:
23.11.2020 7:33
Takže se dala moderní periferie na starou a pomalou sběrnici, což vede k tomu, že to stejně neumí zobrazit nic navíc proti starému transparentu. A původní sliby jak to bude ukazovat mapu, odjezdy a podobně byly jen kecy, protože se to nedá do toho transparentu dostat, což i vysvětluje, proč to tak brzy po prvních vozech utichlo.

Ono i o té supermodernosti mám dost pochyby, v Německu mnohde mají interiérové LCD i ve vozech z podobné doby, které navíc umí i ukazovat více informací, ale o tom se nebudu přít, nejsem si jist pořízením.
No a o tom to je! Bud vyměníš periférii ve vozidle a nebude komunikovat s hlavními komponenty v OIS, nebo vyměníš hlavní komponenty a sběrnici s tím ponecháš staré periférie a je to furt stejný nebo vybavíš celý nový vůz, ale furt budeš mít klasický Doris a pomalou komunikaci přes Tetru. Pokud to celý nevyrubeš a neuděláš znovu, tak se prostě nepohneme s místa.

S rovnání s ostatními DP nejen v Německu je hezké, ale DORIS byl v Evropě opět jeden z prvních a většina Německých DP se na něj do Prahy jezdila dívat. Problém je v tom, že to zavedli pár let po nás a tím mají pro dnešek výhodu. Nemluvě o tom, že pokud mám podnik o 100 vozech, tak si můžu dovolit třeba i mít na dispečinku dva PC a každý z nich komunikuje jen s částí vozidel. Nebo koupíš 50 nových vozů s novým OISem a sám si do zbylých 50 dokoupíš to samé, hned jsou ty čísla o něčem jiném než v počtu pro Prahu..

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 23.11.2020 7:33
od trainzjohny
Takže se dala moderní periferie na starou a pomalou sběrnici, což vede k tomu, že to stejně neumí zobrazit nic navíc proti starému transparentu. A původní sliby jak to bude ukazovat mapu, odjezdy a podobně byly jen kecy, protože se to nedá do toho transparentu dostat, což i vysvětluje, proč to tak brzy po prvních vozech utichlo.

Ono i o té supermodernosti mám dost pochyby, v Německu mnohde mají interiérové LCD i ve vozech z podobné doby, které navíc umí i ukazovat více informací, ale o tom se nebudu přít, nejsem si jist pořízením.

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 21:08
od demon
MOp píše:
22.11.2020 21:01
Ale kdepak.. Už v roce 2011 jsem to viděl v depu při DOD.
Což se nevylučuje, že jo. V tom samym roce jsi to mohl vidět i na tý 9250 a jedna z prvních neni totéž co první...

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 21:06
od DavidD
MOp píše:
22.11.2020 21:01
DavidD píše:
22.11.2020 20:35
A u vozidel 15T nové LCD panely(obzvláště jedno široké instalované od vozu 9250, to snad byla jedna z prvních tramvaj v evropě s touto technologií)
Ale kdepak.. Už v roce 2011 jsem to viděl v depu při DOD. Foto z roku 2013.warszawa-800-pesa-3168-placzawiszy-l24,interier-teplomer-bocni.jpg
Ano stále platí, že byla jedna z prvních..

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 21:01
od MOp
DavidD píše:
22.11.2020 20:35
A u vozidel 15T nové LCD panely(obzvláště jedno široké instalované od vozu 9250, to snad byla jedna z prvních tramvaj v evropě s touto technologií)
Ale kdepak.. Už v roce 2011 jsem to viděl v depu při DOD. Foto z roku 2013.
warszawa-800-pesa-3168-placzawiszy-l24,interier-teplomer-bocni.jpg

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 20:36
od demon
MKzB píše:
22.11.2020 8:26
Chyba. Politikovi jsou peníze úplně u :zadnice. Peníze nejsou problém, však ti blbci dole to zaplatí.*
Tak to tady asi máme nějakou jinou sortu politiků, protože už několik volebních období posloucháme pořád dokola tu samou pohádku o černý díře, která poliká prachy a jak je potřeba se uskromnit, přestože podle tvý teorie by za to vlastně měli být rádi... :D :D :D

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 20:35
od DavidD
trainzjohny píše:
22.11.2020 11:23
Proč by proboha musel ten systém být jednotný ? Jediné k čemu by to bylo dobré by bylo brutální prodražení a zesložitění celého systému. Každá trakce má jiné normy, předpisy i požadavky (a i jiný rozpočet) a není absolutně nutné mít věci vzájemně nahraditelné. I když pochopitelně navrhované funkce by byly fajn, ale jsme zase u toho, že u 15T už tohle všechno mělo být z výroby.
Protože je to podmínka ROPIDu pro sdružení dat, protože pak nebudou vznikat věci typu na busu zobrazíme piktogram přestup na metro A, v tramvají jen obecný přestup na metro. Pokud koupíme nový OIS teď jen do tramvají, tak super, třeba budeme umět s uzavřením stanice metra online ve vozidle zrušit informaci o přestupu na metro a nahradit jí informací o uzavření stanice, jen čekám kdo za 5 let přiběhne s tím proč to jde v tramvaji a proč to nejde v autobusu?...
Určitě souhlasím, že každá trakce to musí mít ušité na své potřeby, ale základ by měl být stejný, to je ale už na jinou debatu.
trainzjohny píše:
22.11.2020 11:23
Mě přijde, že u tramvají se těžce zaspala doba a nevyužila se řada vhodných příležitostí na změnu (začátek R.Péček, dodávka 15T) a teď se neustále látá systém, který je už značně přežitý.
Podle mě kupovat náhradní díly na sběrnici kterou už mimo muzeí používá jen DPP bude ve výsledku dražší, než koupit věci nové na ethernet. Stejně na to jednou dojde, už proto, že se přestanou věci na IBIS vyrábět. Neznám do podrobna jak přesně náročná změna je u změna komunikace u jednotlivých periferií, ale podle mě by to šlo udělat bez nutnosti výměny celého kusu, vyměnila by se základovka, nebo jen konektor a postupně by se celý systém dal povyšovat výš.
Ano určitě je informák poplatný době vzniku, ale myslím si, že se určitě nezaspal u RP ani snad ani u 15T. Trochu historie, OIS v Praze je zaveden od roku 1996, první RPčko bylo hotovo v roce 2000. Dostalo nové transparenty, DT01 a nový hlásič se schopností skládat vety podle slov se schopností automaticky hlásit výluky-fakt to zaspalo dobu, co to mělo umět víc?
A u vozidel 15T nové LCD panely(obzvláště jedno široké instalované od vozu 9250, to snad byla jedna z prvních tramvaj v evropě s touto technologií), systém transparentů LED bez terčíků, dotykový DT04, vanové uspořádaní komponentů OIS atd. Opět se ptám co tam mělo být jinak nebo lépe? Připomínám, že vůz 15T je projekčně rok 2006-2008, tedy doby kdy už konečně z aut zmizely audiopásky a nahradili je CDčka a v nejdražších výbavách se již ukázali USB porty.

Sběrnice IBIS zase takový dinosaurus není, spousty kosmonautů dostala do vesmíru, oproti Ethernetu je jednoduchá, blbovzdorná, stačí ti jen pár drátků, seriový port, čip který naprogramuje každý hekr středoškolák, tedy cenově je to naopak lacinější. Předělání periferií je právě ten největší problém, nikdo ti z výrobců nebude dělat změnu základní desky do 20let starého transparentu, pro výrobce je lepší ti rovnou prodat celý nový transparent. Aktuálně existují pro staré transparenty převodníky ETH-IBIS, ale to ti nepomůže, protože periferie je stále připojená na IBIS a nic nové očekávat nemůžeš.Vlastně tímto systémem je vybaveno 15T.
trainzjohny píše:
22.11.2020 11:23
Tohle není o politicích, tohle je daleko pod jejich rozlišovací schopnost, pokud by se to mělo dělat jako v Brně najednou, tak ano, ale když by se to dělalo jako klima při PO, tak je to jen jiná položka v nákladech na ND a to nikdo řešit nebude. Stejně tak je blbost, že by to vadilo v provozu, nevadila dálniční známka, nevadí nové a staré palubáky, nevadilo by ani toto, vozů by neubylo, jen by se muselo dávat pozor, který je který. Navíc u R.Péček není problém všechny s novou sběrnicí rvát do jedné vozovny, aby se problém snížil. Doufejme že už konečně se zodpovědní chytili za nos a "nové" vozy jsou náznakem, že se tenhle stoletý systém jednou něčím nahradí.
Právě to je ono, při PO se díly z vozu vyndají, očistí, vymění se baterie a kondenzátory, případně vadné součástky a jede sa dál. Oproti nákupu nového dílu je to za 1/3 ceny. Uvidíme jaká to bude mít úspěch na nových wanách a KTčká..
Na vozovnách to je docela problém, jelikož za normálního stavu se noční vozy spojují, tak jak za sebou přijedou a hned jedou ven aniž by sjeli z objízdně koleje, nevím jak by jsi řešil když by přijela kombinace nový OIS, starý OIS, nový OIS.. /šibovat ve 4 ráno v plné vozovně se vážně nedá/

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 13:48
od trainzjohny
Karosák píše:
22.11.2020 13:00
trainzjohny píše:
22.11.2020 11:23
Stejně tak je blbost, že by to vadilo v provozu, nevadila dálniční známka, nevadí nové a staré palubáky, nevadilo by ani toto, vozů by neubylo, jen #-o by se muselo dávat pozor, který je který.
Jak jsi přišel na to, že to nevadilo? :D Já mám pocit, že vadilo a docela dost. Známky problém při spojování vozů, vypravení s omezenou přechodností, problém při odklonech... no docela peklo. Dále tu David výše zmínil, že i staré DT jsou jednou z brzd rozvoje funkcí. Takže seznam jsi napsal věcný, ale všeho problematického, zvláště v podmínkách DPP :devilsmokin
Myslím ve vztahu k spřahování dvojic, jinak dálniční známky byly samozřejmě mnohem větší problém, než by kdy mohlo udělat tohle. Ale starých DT je už málo a výměna sběrnic není otázka týdne, měsíce, dokonce ani roku, to už tady dávno staré DT nemusí být. Tohle je totiž přesně ten typ přístupu, který do poloviny nového vozového parku dá zastaralý systém - tam navíc ani ta kompatibilita dílů nesedí, protože 15T mají většinu jinou (jiný palubák, jiné transparenty...)

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 13:00
od Karosák
trainzjohny píše:
22.11.2020 11:23
Stejně tak je blbost, že by to vadilo v provozu, nevadila dálniční známka, nevadí nové a staré palubáky, nevadilo by ani toto, vozů by neubylo, jen #-o by se muselo dávat pozor, který je který.
Jak jsi přišel na to, že to nevadilo? :D Já mám pocit, že vadilo a docela dost. Známky problém při spojování vozů, vypravení s omezenou přechodností, problém při odklonech... no docela peklo. Dále tu David výše zmínil, že i staré DT jsou jednou z brzd rozvoje funkcí. Takže seznam jsi napsal věcný, ale všeho problematického, zvláště v podmínkách DPP :devilsmokin
Ikdyž například nápad soustřeďování novinek pod jednu střechu je cesta, ale je-li nedostatek vozů, už to znemožňuje operativní rošády apod. No z tohohle je fakt asi cesta jen přes velkou investici 8-[ A také je zde skvělé propracovaný systém drolení odpovědnosti, takže vlastně každý článek se z toho může nějak vykecat :roll:

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 11:23
od trainzjohny
DavidD píše:
21.11.2020 21:00
No así nejlepší řešení je to všechno vyhodit a koupit nové a to jak výbavu do vozidel i na dispečinku stejně jako to udělali vloni v Brně s RIS 2kou..
Ono to totiž není jen o tom, abychom uměli kódovat služby, zobrazovali potřebné informace na transparentech, ale je třeba to navrhnout zase pro funkčnost na dalších 20 let. To spočívá v modernizaci DORISu hlavně v komunikačních kanálech umožňující jak fónickou i datovou komunikaci na vozidlo nejen přes TETRU, ale i pomocí mobilních dat, umožnění posílání dat vně podnik, komunikaci s vozidlem na diagnostické bázi (stahování online závad na dispečink a dep, kontrola verzí SW vozu a případnou vzdálenou správu, dálkové jednotné zapínání topení či klimatizace), jednotnou komunikaci pro platbu kartou, jednotný systém určení polohy pro všechny komponenty ve vozidle, záznam kamer, online komunikace se zařízením na trati(semafory, vyhybky, zastávky atd.)
No když to shrneme, tak je to obdobné co mají v Brně jenomže u nich je to cca za 150 mil. V Praze to musí být jednotné pro tram, bus a metro, pro DPP, ROPID a soukromé dopravce a hned je to cca za 2 miliardy :(
Proč by proboha musel ten systém být jednotný ? Jediné k čemu by to bylo dobré by bylo brutální prodražení a zesložitění celého systému. Každá trakce má jiné normy, předpisy i požadavky (a i jiný rozpočet) a není absolutně nutné mít věci vzájemně nahraditelné. I když pochopitelně navrhované funkce by byly fajn, ale jsme zase u toho, že u 15T už tohle všechno mělo být z výroby.

Mě přijde, že u tramvají se těžce zaspala doba a nevyužila se řada vhodných příležitostí na změnu (začátek R.Péček, dodávka 15T) a teď se neustále látá systém, který je už značně přežitý.
Podle mě kupovat náhradní díly na sběrnici kterou už mimo muzeí používá jen DPP bude ve výsledku dražší, než koupit věci nové na ethernet. Stejně na to jednou dojde, už proto, že se přestanou věci na IBIS vyrábět. Neznám do podrobna jak přesně náročná změna je u změna komunikace u jednotlivých periferií, ale podle mě by to šlo udělat bez nutnosti výměny celého kusu, vyměnila by se základovka, nebo jen konektor a postupně by se celý systém dal povyšovat výš.
Tohle není o politicích, tohle je daleko pod jejich rozlišovací schopnost, pokud by se to mělo dělat jako v Brně najednou, tak ano, ale když by se to dělalo jako klima při PO, tak je to jen jiná položka v nákladech na ND a to nikdo řešit nebude. Stejně tak je blbost, že by to vadilo v provozu, nevadila dálniční známka, nevadí nové a staré palubáky, nevadilo by ani toto, vozů by neubylo, jen by se muselo dávat pozor, který je který. Navíc u R.Péček není problém všechny s novou sběrnicí rvát do jedné vozovny, aby se problém snížil. Doufejme že už konečně se zodpovědní chytili za nos a "nové" vozy jsou náznakem, že se tenhle stoletý systém jednou něčím nahradí.

Re: T3R.P, T3R.PV (krnovy), T3R.PLF (wany)

Napsal: 22.11.2020 10:49
od mart337
No pánové, myslím, že v situaci, kdy město - DPP splácí a ještě nějaký rok splácet bude stávající nejnovější 15T, tak asi horko těžko bude ihned objednávat za miliardy nějaké další nové tramvajové vozy, a nebo do těch starých pořizovat nové "vnitřnosti" také za miliardy.