Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 23.11.2014 13:30

vencavasek píše:Samé dobré zprávy. Díky. Kéž by se podobné úsilí věnovalo i splítce v Letenské... Ve čtvrtek odpoledne jsem schválně chvilku sledoval SSZ na Malostranském náměstí směr splítka. Ze 4 tramvají dvě dostaly volno téměř ideálně, jedna se zdržela přesně minutu a jedna přesně dvě minuty. Pokud to takhle funguje celý den, tak se těm kolonám, co tam teď vznikají, opravdu nedivím...
Podle mne to vyřešit nelze. Detekovat autobusy kamerami a z toho odvozovat preferenci, která je zde opravdu vysoká a velmi zatěžující provoz, je fatální omyl. Zrušit! To není jako když na běžné zatížené křižovatce fixluje kamera a prodlužuje se kvůli tomu fáze do maxima, což se v silném provozu prodlužuje stejně.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 23.11.2014 13:27

Karosák píše:Stále nefunguje přihlašování do křižovatky s Vanickovou -Malovanka DC. Volno statečně utíká a vypouští se od Strahova. Výzva nesvítí, sipicka na kz svítí, ale bez efektu. Hlášeno na pd minulý čtvrtek :-(
Předávám dál. Díky. Je divné, že výzva ve VN nesvítí, ale v KZ ano. Jde o stejnou návěst. Může samozřejmě blbnout VN, pak by se ale TRAM přihlašovaly a volno by čekalo...

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 23.11.2014 13:22

1. Ke Komunardů. Já naopak souhlasím se zvoleným řešením. O penězích tady psal Martin. Za další si myslím, že vídeňské zastávky nejsou špatně. Pokud jsou dobře udělané (Albertov, Nádraží Vysočany), fungují zcela bez problémů. V těch Vysočanech navíc výrazně zvyšují také bezpečnost přecházejících chodců. Navíc jsou oproti mysům lepší z hlediska plynulosti provozu TRAM, protože umožnují alespoň částečnou souběžnou jízdu TRAM a IAD. Je tu ale určitá mantra, že vídeňské zastávky jsou špatně. Na rozdíl od Martina si nemyslím, že zastávky v Holešovicích jsou rozmístěny špatně. Jsou jen nezvykle. Pracoval jsem tam 5 let. Neměl jsem s tím nejmenší problém. Pouze si myslím, že zastávky Dělnická by bylo dobré přisunout ke křižovatce, ne od ní. V dnešní době není takový problém si zjistit, odkud která TRAM pojede dřív. Případně můžete jít až na "společné" Maniny, což je 250 metrů. Změna polohy zastávek by znamenala, že všechny linky by v Holešovicích měly o 1 zastávku navíc, což by přineslo mimo jiné prodloužení cestování a vyšší provozní náklady. Tedy také logicky omezování provozu. Zastávka Maniny je přitom nyní výhodně v těžišti zástavby s dobrou docházkou z okolí. A najednou by se ocitla na okraji? Občas nás sice zlobí, že na Dělnické - Komunardů projíždí TRAM, která zde nezastaví. Ale autobusy nebo vlaky přímo cíleně nezastavují v některých zastávkách, aby byl provoz rychlejší a levnější. Proč to vadí u tramvají? Optimální mezizastávková vzdálenost v povrchové dopravě s plošnou obsluhou území je cca 500 - 600 metrů a docházka z homogenní zástavby pro běžného člověka ideálně do 5 minut, takže v Holešovicích je přidávání zastávek nesmysl. Kam to vede, je vidět na Průběžné nebo kolem Vinice.
2. Vypich. Ani DP nechtěl, aby BUS přímo jel na čočky vpravo. Jednak proto, že by při jízdě přímo řidiči BUS nepochybně jezdili i na čočky přímo. Jednak proto, že signál vpravo měl šílený vyklizovací čas dle rychlosti TRAM do vekslí 10 km/h. Akorát si nejsem jist tím předstihem BUS. Mám pocit, že běžně by přes TT měla svítit pro chodce trvalá zelená a přechody tak mají být na sobě nezávislé, snad kromě víkendu. Platí prostě zákon...
3. Otakarova. Jen lehce opravím, že půlsekundové kroky už měly i řadiče MTC používané v Praze na pravém břehu + Holešovice (zase o nich) od roku cca 1995. Sekundové kroky měly a mají řadiče Siemens.

vencavasek
Uživatel
Příspěvky: 263
Registrován: 07.1.2007 15:10

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od vencavasek » 22.11.2014 23:05

Samé dobré zprávy. Díky. Kéž by se podobné úsilí věnovalo i splítce v Letenské... Ve čtvrtek odpoledne jsem schválně chvilku sledoval SSZ na Malostranském náměstí směr splítka. Ze 4 tramvají dvě dostaly volno téměř ideálně, jedna se zdržela přesně minutu a jedna přesně dvě minuty. Pokud to takhle funguje celý den, tak se těm kolonám, co tam teď vznikají, opravdu nedivím...

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 22.11.2014 21:53

Ještě k Otakarově. Poslední zrada byla v tom, že se nový řadič umí rozhodovat nejen po vteřinách, ale také po půlvteřinách, což jaksi dosud nebylo zvykem, a tak tam nějaké procesy šly v té půlvteřině přes sebe. Aspoň tak mi to bylo tlumočeno. Mělo by být odstraněno a snad už záseky nehrozí. Poslední byl snad někdy v úterý. Současně kolegové rovnou začali dělat na aktualizaci programu dle prvních připomínek. Volno z Nuslí se o fous prodlouží, aby tam nebyla kolona ovlivňující příjezd tramvají ke křižovatce už z údolí. A bude zapracováno čekání na 56 ve směru dc, tj. že jí to odhlásí podle dohody až po 4 minutách, což by mělo stačit. Jak psal Grossák, odstínění rádia na Synkáči též už funguje, takže drtivá většina tramvají všech typů je správně brána až při odjezdu ze zastávky.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 22.11.2014 21:09

Stále nefunguje přihlašování do křižovatky s Vanickovou -Malovanka DC. Volno statečně utíká a vypouští se od Strahova. Výzva nesvítí, sipicka na kz svítí, ale bez efektu. Hlášeno na pd minulý čtvrtek :-(

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 22.11.2014 20:31

MMM:
1) Rozšíření osovky se řešilo, ale 0,5 m navíc betonové desky není zrovna levný špás, navíc rozšíření by už zasahovalo tuším do ochranného pásma nějakého vodovodu, tj. znamenalo by i přeložku sítí a vyšší náklady. Jelikož MČ nebyla schopna říci, zda na přesunu zastávek trvá a jaký bude výhledový režim dopravy, byť nějaké studie k tomu existovaly, DP musel přistoupit k rekonstrukci v režimu obnovy kolejí v současné podobě. MČ totiž stále také naznačovala, že oblast nebude průjezdná pro auta, že se zasmyčkuje, tj. že to mysy umožní někde i bez rozšíření osové vzdálenosti.

Mě to celkem mrzí protože u Tusarovy a Průhonu ještě počet lidí naroste a ty zastávky v oblasti nejsou rozmístěny dobře. Když chci na Palmovku, tak u Dělnické mám dvě zastávky, na Vltavskou jen jednu a kolem mě projíždějí tramvaje obloukem od Manin a nezastavují. Proto byla vize posunout Tusarovu jižněji pod ulici směrem k Alze a udělat jí obousměrnou, potom udělat 3 Dělnické všechny za křižovatkou a příslušně upravit provoz aut většinou mimo tuto hlavní křižovatku. Pak šoupnout Maniny o blok domů blíž k Libeňáku až ke křižovatce s Jankovcovou a udělat obousměrnou zastávku nad ulicí U Průhonu. Někdo je rád, že zastávky v oblasti nepřibudou, mě to ale mrzí, bo tam by to funkční bylo. Samozřejmě teď to s těmi bezbariérovými úpravami na 15-20 let padá...

2) Tato procenta se uvádí zejména za účelem výkazu míry segregace tratí od IAD, která se při porovnávání provozu často užívá. Tam i zvýšené BKV patří.

K Vypichu. Původní návrh počítal s tím, že bus bude sjíždět s kolejí na signál tramvaje vjíždějící do smyčky (čímž si stopne i auta). A dá případně přednost protijedoucí tramvaji ze smyčky. Policii se ale toto nelíbilo, protože jak při řízeném provozu, tak při výpadku SSZ prý řidič busu nebude umět protijedoucí tramvaji přednost dát a není jak jí vyznačit. Proto autobusy pojedou směrem z centra na přímý signál volno pro tramvaje a až asi 50 m za výjezdem ze smyčky se řadí mezi auta. To podle mě zejména pro 191 znamená problém s tím, jak se dostat k protějšímu chodníku. Pokud bus bude vyjíždět na začátku volna, tak mu semafor přidrží souběžná auta tuším asi o 7 sekund, bude tam dobíhat ještě volno na přechodu ze zastávky. Ale jelikož v tomhle směru bude volno preferenční a asi mimo koordinaci s Vypichem, tak samozřejmě před busem může být klidně kolona, takže mu to přidržení aut semaforem moc nepomůže.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 22.11.2014 20:03

Jo, jeste jsem si vzpomenul byly tam i fotky spolecnych zastavek tram+bus, ktere zrychluji prestup mezi temito druhy dopravy (pripadne přiblizuji zastavku bus zastavbe o jeden smer iad -napr. Zahradak dc).

Nektere zachycovaly soucasnou zastavku vypych zc, za niz sjizdy bus z tt mezi iad - tam je zrovna i vjezd/vyjezd tram z obratiste = bude tam nove instalovane ssz jistit i vjezd bus mezi iad a na jaky signal potom z te zastavky pojede?

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 22.11.2014 15:06

von Špilberk píše:http://www.ropid.cz/data/Galleries/56/d ... 014-21.pdf
Přednášky v Království železnic v sobotu 22. 11. 2014
V sobotu 22. listopadu 2014 budou v Království železnic na pražském Andělu probíhat přednášky dopravních odborníků na téma preference a bezbariérovosti pražské MHD. Přijďte si,kromě prohlídky největšího modelového kolejiště v ČR, poslechnout také zajímavé informace z oblasti městské hromadné dopravy.
Program přednášek:
• 10:30 Tomáš Prousek (ROPID) – Pokroky v preferenci MHD
Novinky v preferenci tramvají a autobusů v Praze, nové BUS pruhy, zlepšení výjezdů ze
zastávek, společné zastávky TRAM+BUS, praktické příklady ze zahraničí.
...
Někdo tam skákněte popsat skutečnost, nejlépe s praktickými příklady z Prahy. :evil: Já nemůžu, já mám šichtu.
tak já tam zaskočil - u modelu Prahy je plno panelů o PID, přednáška o preferenci trvala cca 3/4 hodiny a mimo jiné obsahovala obrazové ukázky před a po zavedení různých druhů preferenčních opatření.

Zaujalo mne, že:
1.) "vídeň" v dělnické opravdu nebude jedinou tohoto typu v oblasti - příčinou běžná osová vzdálenost TT v ulici, když MČ nebyla schopna před její REKO sdělit požadavky na polohu zastávek = není možné udělat zastávkové mysy.
= Musím se tázat opravdu k šířce ulice nešlo v celé její délce mezi křižovatkou Dělnická a obloukem na Orteňák zvětšit osovou vzdálenost, aby se dodatečne kdekoliv v useku mohly dodelat zastávkové mysy?
2.) ve statistice je uvedenou procento samostatných TT přes 54% = jsou v ní řazeny nejen OKS ve středu ulice (např. Plzeňská, Podolské nábř.), ale i TT (např. z BKV) na vyvýšeném pásu proti okolní vozovce (např. TT na Petřiny)!
Tak buď jsou samostatné a neřídí se TRAM DZ či nejsou samostatné!

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 22.11.2014 13:21

Asi je to pravda. Ta fáze se společnou jízdou TRAM od Výtoně vpravo a od Svatoplukovy přímo tam asi není. Ale Albertov funguje celkově dobře a prioritní bych určitě viděl úpravu podobných nelogik třeba na Palačáku.

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2235
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Petrpes » 21.11.2014 8:44

Nechtělo by to upravit logiku křižovatky Albertov?
Sice funguje velice rychle, ač směru od Jamrtálu by pomohl vzdálený přihlašovák po rozjezdu ze zastávky. Ale jedna věc mě vyloženě vadí a zdržuje:
Když je v zastávce od Výtoně tramvaj, vytrvale to na ní čeká a nepustí to nekolizní 6, 18, 24 DC.
No a proč to čeká? Protože když tramvaj od Výtoně náhodou (0,1% pravděpodobnost) jede vlevo k Botanice, tak jí to upřednostní před směrem od Jamrtálu. Tamvaje z Nuslí do centra to zvláště v době zátahů na PA (SA) často zbytečně zdržuje.
Díky

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 20.11.2014 19:11

Děkuji :wink:

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 20.11.2014 12:07

Požádal jsem Vrchní vedení. Počítám, že dnes to udělají.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 19.11.2014 22:26

Ten vzdálený kontakt Sparty od Spajcharu má stále ulomenou pacicku, ale to asi nebude patologické. No ať sebou AZD mrsknou, protože z posledních 10 průjezdu jsem musel zastavit 8x, což je fakt trágoš. Přesunutí 294 potvrzuji.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10210
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 19.11.2014 21:27

P_V píše:
9001 píše:Bobík: To je základní problém naší společnosti... Mozek nepoužívá čím dál víc lidí... Stojím si zatím, že večer a nebo brzo ráno je to bezohlednost vůči MHD i IAD...
Je však možný jiný náhled na věc: kdyby chodec přešel předpisově, auta by musela čekat. Takže se pro auta nic nezměnilo, nepohoršila si. Jen se řidiči místo na chodce dívají na vzduch.
Netvrdím že je to morálně správný výklad :)
Právě, že to je výklad úplně špatný... Kdyby tam SSZ byla vypnutá (např. brzo ráno a nebo večer), tak se na komunikaci ani nepotkají, protože i babka o berlích stihne přejít a auto pak klidně projede...

Odpovědět