Pražské metro
Moderátor: TRAM-FÓRUM
- trainzjohny
- Moderátor
- Příspěvky: 3140
- Registrován: 10.9.2006 15:06
- Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
Jelikož kachna z 55 km/h zabrzdí prázná po 48 metrech, tak bych se přikláněl také k brzdné dráze okolo 150 metrů.
- Martan
- Uživatel
- Příspěvky: 29
- Registrován: 08.9.2009 21:06
- Bydliště: Z okna vidím pole, potok, louku i venkovský kostelík. A to všechno ve městě :-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
No nevím, školy na to nemám , ale spíš to vypadá na ještě trochu víc. Pokud vezmeme jako předpoklad brzdění z 80tky za cca 20 s (viz to video), tak vychází průměrné brzdné zpomalení na asi 1,1 m/s2 (což přibližně odpovídá parametrům souprav 81-71M pro nouzové brzdění) a příslušná ujetá dráha je kolem 220 metrů.krtinek píše:V tom případě bych těch "zábrzdných" 60m z 80km/h prodloužil tak na 100 -150 metrů ne-li víc.
Ovšem dost to záleží, kde se jede - rozdíl mezi jízdou do max. stoupání vs. max. klesání je až +- 40‰ a to znamená (při zanedbání tření) rozdíl skutečného středního zpomalení vlaku obecně o "g*sin(alfa)", tj. vlastně cca o +- 0,4 m/s2.
Jinými slovy pokud je střední zpomalení soupravy (viz technické parametry - předpokládám, že jsou definovány pro rovinu) 1,15 m/s2, znamená to brzdnou dráhu od cca 160 metrů pro jízdu do max. stoupání až po cca 325 metrů při jízdě z maximálního klesání.
Prakticky to bude vždy o něco kratší, ale pod 100 metrů se mi to taky nezdá reálné nikdy...
- Tonda Ježek
- Uživatel
- Příspěvky: 1080
- Registrován: 30.11.2003 22:54
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
Obecně se tvrdí, že pneumatická brzda má vyšší účinek - tj. souprava zastaví dříve. Ale dle tvrzení některých strojvedoucích je účinější EDB.Oskar píše: K TJ bych ještě doplnil, že v případě souprav 81-71(M) si může strojvedoucí vybrat, zda použije EDB, nebo pneumatickou brzdu. Obě by měly mít ekvivalentní brzdný účinek a na rozdíl od tramvají je pneumatická brzda dimenzována na soustavné používání (byť je to doprovázeno nepříjemnými pachovými vjemy).
Uznávám, ze s těmi 60ti metry jsou to trochu podstřelil, bude to, jak píšeš Ty.krtinek píše:V tom případě bych těch "zábrzdných" 60m z 80km/h prodloužil tak na 100 -150 metrů ne-li víc.
Re: Pražské metro
Ano. V případě souprav 81-71(M) dojde zásahem VZ k vypuštění vzduchu z hlavního (brzdového) potrubí, takže všechny brzdiče zabrzdí na maximum. Je to ekvivalent použití záchranné brzdy na velké dráze. U M1 je efekt stejný, ale k jeho vyvolání se nepoužívá vzduchové potrubí, ale elektrický signál.krtinek píše:Počkej, vlakový zabezpečovač při překročení maximální povolené rychlosti použije maximální provozní brzdu?
K TJ bych ještě doplnil, že v případě souprav 81-71(M) si může strojvedoucí vybrat, zda použije EDB, nebo pneumatickou brzdu. Obě by měly mít ekvivalentní brzdný účinek a na rozdíl od tramvají je pneumatická brzda dimenzována na soustavné používání (byť je to doprovázeno nepříjemnými pachovými vjemy). Jen by se nemělo brzdit zároveň EDB i pneumaticky, neboť by to mohlo vést ke ztrátě kontaktu kol s kolejnicí a tedy prodloužení brzdné dráhy + obutí.
- kruťák
- Uživatel
- Příspěvky: 3166
- Registrován: 23.2.2010 0:24
- Bydliště: mobilnitabla.cz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
Počkej, vlakový zabezpečovač při překročení maximální povolené rychlosti použije maximální provozní brzdu?
V tom případě bych těch "zábrzdných" 60m z 80km/h prodloužil tak na 100 -150 metrů ne-li víc.
Např. v tomto videu začne ARS brzdění v čase 0:26 a ještě v čase 0:46 se to za dveřmi celkem hýbe slušně. Brzdění tedy trvá 20 sekund a neřikej mi, že za tak dlouhou dobu ujede brzdící vlak jenom 60 metrů
V tom případě bych těch "zábrzdných" 60m z 80km/h prodloužil tak na 100 -150 metrů ne-li víc.
Např. v tomto videu začne ARS brzdění v čase 0:26 a ještě v čase 0:46 se to za dveřmi celkem hýbe slušně. Brzdění tedy trvá 20 sekund a neřikej mi, že za tak dlouhou dobu ujede brzdící vlak jenom 60 metrů
- Tonda Ježek
- Uživatel
- Příspěvky: 1080
- Registrován: 30.11.2003 22:54
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
Všechny soupravy metra, které byly kdy v Praze v provozu, měly tyto tři druhy brzd:
1. elektrodynamickou - provozní brzda
2. pneumatickou, elektropneumatickou - dobržďovací, nouzová
3. střadačovou (u Ečs ruční) - parkovací při odstavení
Strojvedoucí metra je povinen použít nouzovou brzdu vždy, kdy je to potřeba (překážka na trati, cestující v kolejích). Ten účinek zase není tak velký, aby se cestující v soupravě pomlátili. Zábrzdná vzdálenost při nouzovém brzdění z rychlosti 80 km/h se pohybuje někde okolo 50 - 60 metrů.
Často se stává, že soupravu nouzově zastaví vlakový zabezpečovač (VZ), ať už z důvodu poruchy, překročení maximální povolené rychlosti nebo při dřívějším uvolněním tlačítka "odjezd" při odjezdu ze stanice, jede-li souprava v režimu automatického vedení vlaku (trasy A a C). Scénář při takovémto zásahu VZ je vždy stejný - syčení (tj. vypuštění vzduchu z brzdového potrubí), zastavení a smrad od brzd.
1. elektrodynamickou - provozní brzda
2. pneumatickou, elektropneumatickou - dobržďovací, nouzová
3. střadačovou (u Ečs ruční) - parkovací při odstavení
Strojvedoucí metra je povinen použít nouzovou brzdu vždy, kdy je to potřeba (překážka na trati, cestující v kolejích). Ten účinek zase není tak velký, aby se cestující v soupravě pomlátili. Zábrzdná vzdálenost při nouzovém brzdění z rychlosti 80 km/h se pohybuje někde okolo 50 - 60 metrů.
Často se stává, že soupravu nouzově zastaví vlakový zabezpečovač (VZ), ať už z důvodu poruchy, překročení maximální povolené rychlosti nebo při dřívějším uvolněním tlačítka "odjezd" při odjezdu ze stanice, jede-li souprava v režimu automatického vedení vlaku (trasy A a C). Scénář při takovémto zásahu VZ je vždy stejný - syčení (tj. vypuštění vzduchu z brzdového potrubí), zastavení a smrad od brzd.
- kruťák
- Uživatel
- Příspěvky: 3166
- Registrován: 23.2.2010 0:24
- Bydliště: mobilnitabla.cz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
Kolejnicovou brzdou jsou vybaveny řady 471 (City Elefant), 680 (Pendolino) a 799 (přestavby 700-703).
Jinak děkuju za objasnění, ale abych se vrátil k mému dotazu, tak řidič metra "maximální provozní brzdy" má použít jenom v extra krizových případech, jakým je hrozící srážka např. s jinou soupravou - nikoliv s člověkem, pokud vlak na takovou vzdálenost stejně nezastaví?
Jinak děkuju za objasnění, ale abych se vrátil k mému dotazu, tak řidič metra "maximální provozní brzdy" má použít jenom v extra krizových případech, jakým je hrozící srážka např. s jinou soupravou - nikoliv s člověkem, pokud vlak na takovou vzdálenost stejně nezastaví?
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3856
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
Ja natürlich Přimluvil bych se i za jednotku řady 680
- Jakub
- Uživatel
- Příspěvky: 480
- Registrován: 22.12.2007 23:43
- Bydliště: Jedno z posledních nádraží, kde jsou komplet mechanická návěstidla.
Re: Pražské metro
To souhlasí, minimálně vozy Ampz a Bmz ji mají.
- PvvS
- Uživatel
- Příspěvky: 1403
- Registrován: 15.11.2003 20:20
- Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
Tusim by ji mely mit i vagony pro rychlosti 160+ .
Re: Pražské metro
Metro má, stejně jako velká dráha, nouzovou brzdu na úrovni maximální provozní brzdy. Vzhledem k tomu, že jízdní režim těchto vlaků je více-méně pravidelný (nepotkávají se s auty a nepadají jim čočky před nosem), dochází k použití maximální provozní brzdy jen mimořádně.
Kolejnicovou brzdu má z českých vlaků co vím právě jen CityElefant, ale jestli CE tvoří 15% všech vozidel, to si nedovoluju odhadnout.
Kolejnicovou brzdu má z českých vlaků co vím právě jen CityElefant, ale jestli CE tvoří 15% všech vozidel, to si nedovoluju odhadnout.
- kruťák
- Uživatel
- Příspěvky: 3166
- Registrován: 23.2.2010 0:24
- Bydliště: mobilnitabla.cz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
No těch 99% bych omezil tak na 85%. Napříkad jednotky City Elefant mají myslím 3 nezávislé brzdové systémy, včetně "vysoce účinné kolejnicové brzdy".jaluh píše:V nouzových brzdách se nevyznám, ale podívej se na 99 % vozového parku ČD..., ty též kolejnicovky nemají.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 354
- Registrován: 29.4.2006 20:34
- Bydliště: na vesnici, vedle HK a nyní i Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
V nouzových brzdách se nevyznám, ale podívej se na 99 % vozového parku ČD..., ty též kolejnicovky nemají.krtinek píše:Ahá, tak omlouvám svou neznalost, ale přece nějaké nozové brzdy mít musí, ne??
- kruťák
- Uživatel
- Příspěvky: 3166
- Registrován: 23.2.2010 0:24
- Bydliště: mobilnitabla.cz
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pražské metro
Ahá, tak omlouvám svou neznalost, ale přece nějaké nozové brzdy mít musí, ne??
-
- Uživatel
- Příspěvky: 274
- Registrován: 12.11.2007 17:18
- Bydliště: dříve Praha, potom Neratovice a nyní opět Praha
Re: Pražské metro
A vod kdy má metro kolejnicovky?krtinek píše:a je pravda, že když někdo skočí pod metro, tak strojvedoucí má užít kolejnicovek jenom v extra krizových případech? (s čímž naprosto souhlasím, protože kvuli jednomu blbcovi zranit stovky dalších )