Pražské metro

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od trainzjohny » 12.7.2010 14:56

Jelikož kachna z 55 km/h zabrzdí prázná po 48 metrech, tak bych se přikláněl také k brzdné dráze okolo 150 metrů.

Uživatelský avatar
Martan
Uživatel
Příspěvky: 29
Registrován: 08.9.2009 21:06
Bydliště: Z okna vidím pole, potok, louku i venkovský kostelík. A to všechno ve městě :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od Martan » 12.7.2010 1:47

krtinek píše:V tom případě bych těch "zábrzdných" 60m z 80km/h prodloužil tak na 100 -150 metrů ne-li víc.
No nevím, školy na to nemám :roll: , ale spíš to vypadá na ještě trochu víc. Pokud vezmeme jako předpoklad brzdění z 80tky za cca 20 s (viz to video), tak vychází průměrné brzdné zpomalení na asi 1,1 m/s2 (což přibližně odpovídá parametrům souprav 81-71M pro nouzové brzdění) a příslušná ujetá dráha je kolem 220 metrů.

Ovšem dost to záleží, kde se jede - rozdíl mezi jízdou do max. stoupání vs. max. klesání je až +- 40‰ a to znamená (při zanedbání tření) rozdíl skutečného středního zpomalení vlaku obecně o "g*sin(alfa)", tj. vlastně cca o +- 0,4 m/s2.

Jinými slovy pokud je střední zpomalení soupravy (viz technické parametry - předpokládám, že jsou definovány pro rovinu) 1,15 m/s2, znamená to brzdnou dráhu od cca 160 metrů pro jízdu do max. stoupání až po cca 325 metrů při jízdě z maximálního klesání.

Prakticky to bude vždy o něco kratší, ale pod 100 metrů se mi to taky nezdá reálné nikdy...

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od Tonda Ježek » 11.7.2010 20:52

Oskar píše: K TJ bych ještě doplnil, že v případě souprav 81-71(M) si může strojvedoucí vybrat, zda použije EDB, nebo pneumatickou brzdu. Obě by měly mít ekvivalentní brzdný účinek a na rozdíl od tramvají je pneumatická brzda dimenzována na soustavné používání (byť je to doprovázeno nepříjemnými pachovými vjemy).
Obecně se tvrdí, že pneumatická brzda má vyšší účinek - tj. souprava zastaví dříve. Ale dle tvrzení některých strojvedoucích je účinější EDB.
krtinek píše:V tom případě bych těch "zábrzdných" 60m z 80km/h prodloužil tak na 100 -150 metrů ne-li víc.
Uznávám, ze s těmi 60ti metry jsou to trochu podstřelil, bude to, jak píšeš Ty.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od Oskar » 11.7.2010 20:11

krtinek píše:Počkej, vlakový zabezpečovač při překročení maximální povolené rychlosti použije maximální provozní brzdu?
Ano. V případě souprav 81-71(M) dojde zásahem VZ k vypuštění vzduchu z hlavního (brzdového) potrubí, takže všechny brzdiče zabrzdí na maximum. Je to ekvivalent použití záchranné brzdy na velké dráze. U M1 je efekt stejný, ale k jeho vyvolání se nepoužívá vzduchové potrubí, ale elektrický signál.

K TJ bych ještě doplnil, že v případě souprav 81-71(M) si může strojvedoucí vybrat, zda použije EDB, nebo pneumatickou brzdu. Obě by měly mít ekvivalentní brzdný účinek a na rozdíl od tramvají je pneumatická brzda dimenzována na soustavné používání (byť je to doprovázeno nepříjemnými pachovými vjemy). Jen by se nemělo brzdit zároveň EDB i pneumaticky, neboť by to mohlo vést ke ztrátě kontaktu kol s kolejnicí a tedy prodloužení brzdné dráhy + obutí.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od kruťák » 11.7.2010 19:40

Počkej, vlakový zabezpečovač při překročení maximální povolené rychlosti použije maximální provozní brzdu?
V tom případě bych těch "zábrzdných" 60m z 80km/h prodloužil tak na 100 -150 metrů ne-li víc.
Např. v tomto videu začne ARS brzdění v čase 0:26 a ještě v čase 0:46 se to za dveřmi celkem hýbe slušně. Brzdění tedy trvá 20 sekund a neřikej mi, že za tak dlouhou dobu ujede brzdící vlak jenom 60 metrů :?:

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od Tonda Ježek » 11.7.2010 18:31

Všechny soupravy metra, které byly kdy v Praze v provozu, měly tyto tři druhy brzd:
1. elektrodynamickou - provozní brzda
2. pneumatickou, elektropneumatickou - dobržďovací, nouzová
3. střadačovou (u Ečs ruční) - parkovací při odstavení

Strojvedoucí metra je povinen použít nouzovou brzdu vždy, kdy je to potřeba (překážka na trati, cestující v kolejích). Ten účinek zase není tak velký, aby se cestující v soupravě pomlátili. Zábrzdná vzdálenost při nouzovém brzdění z rychlosti 80 km/h se pohybuje někde okolo 50 - 60 metrů.
Často se stává, že soupravu nouzově zastaví vlakový zabezpečovač (VZ), ať už z důvodu poruchy, překročení maximální povolené rychlosti nebo při dřívějším uvolněním tlačítka "odjezd" při odjezdu ze stanice, jede-li souprava v režimu automatického vedení vlaku (trasy A a C). Scénář při takovémto zásahu VZ je vždy stejný - syčení (tj. vypuštění vzduchu z brzdového potrubí), zastavení a smrad od brzd.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od kruťák » 11.7.2010 18:07

Kolejnicovou brzdou jsou vybaveny řady 471 (City Elefant), 680 (Pendolino) a 799 (přestavby 700-703).
Jinak děkuju za objasnění, ale abych se vrátil k mému dotazu, tak řidič metra "maximální provozní brzdy" má použít jenom v extra krizových případech, jakým je hrozící srážka např. s jinou soupravou - nikoliv s člověkem, pokud vlak na takovou vzdálenost stejně nezastaví?

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od Karosák » 11.7.2010 14:43

Ja natürlich 8-) Přimluvil bych se i za jednotku řady 680 Z:idea:

Uživatelský avatar
Jakub
Uživatel
Příspěvky: 480
Registrován: 22.12.2007 23:43
Bydliště: Jedno z posledních nádraží, kde jsou komplet mechanická návěstidla.

Re: Pražské metro

Příspěvek od Jakub » 11.7.2010 14:07

To souhlasí, minimálně vozy Ampz a Bmz ji mají.

Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od PvvS » 11.7.2010 13:50

Tusim by ji mely mit i vagony pro rychlosti 160+ .

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od Oskar » 11.7.2010 13:46

Metro má, stejně jako velká dráha, nouzovou brzdu na úrovni maximální provozní brzdy. Vzhledem k tomu, že jízdní režim těchto vlaků je více-méně pravidelný (nepotkávají se s auty a nepadají jim čočky před nosem), dochází k použití maximální provozní brzdy jen mimořádně.

Kolejnicovou brzdu má z českých vlaků co vím právě jen CityElefant, ale jestli CE tvoří 15% všech vozidel, to si nedovoluju odhadnout.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od kruťák » 11.7.2010 13:42

jaluh píše:V nouzových brzdách se nevyznám, ale podívej se na 99 % vozového parku ČD..., ty též kolejnicovky nemají.
No těch 99% bych omezil tak na 85%. Napříkad jednotky City Elefant mají myslím 3 nezávislé brzdové systémy, včetně "vysoce účinné kolejnicové brzdy".

jaluh
Uživatel
Příspěvky: 354
Registrován: 29.4.2006 20:34
Bydliště: na vesnici, vedle HK a nyní i Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od jaluh » 11.7.2010 13:12

krtinek píše:Ahá, tak omlouvám svou neznalost, ale přece nějaké nozové brzdy mít musí, ne??
V nouzových brzdách se nevyznám, ale podívej se na 99 % vozového parku ČD..., ty též kolejnicovky nemají.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské metro

Příspěvek od kruťák » 11.7.2010 12:59

Ahá, tak omlouvám svou neznalost, ale přece nějaké nozové brzdy mít musí, ne??

JANEK L.
Uživatel
Příspěvky: 274
Registrován: 12.11.2007 17:18
Bydliště: dříve Praha, potom Neratovice a nyní opět Praha

Re: Pražské metro

Příspěvek od JANEK L. » 11.7.2010 12:49

krtinek píše:a je pravda, že když někdo skočí pod metro, tak strojvedoucí má užít kolejnicovek jenom v extra krizových případech? (s čímž naprosto souhlasím, protože kvuli jednomu blbcovi zranit stovky dalších #-o )
A vod kdy má metro kolejnicovky?

Odpovědět