Pražské metro

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
adam_r
Uživatel
Příspěvky: 451
Registrován: 17.6.2004 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Metro

Příspěvek od adam_r » 30.7.2007 13:03

P_V píše:To by ovšem metro nesmělo přepravovat lidi ale nějaké roboty. Interval se nedá zkracovat až na jízdu na kufru, protože pokud neobsahuje vatu kvůli nečekaně většímu obratu cestujících, nebo blbečkovi který přidrží dveře, vznikne vlna stání a pomalé jízdy. Čím kratší interval, tím dále se vlna šíří a pomaleji zaniká.
Tohle samozrejme vim. Jen jsem chtel napsat, ze kdyz mam soupravu s podobne rozmistenymi dvermi jako v Praze, ale o vyssi kapacite (=delsi), tak jsem schopen dosahnout vetsi prepravni kapacity (v kombinaci s rozumnym ZZ).

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 30.7.2007 12:46

Budu zlobit, drobečku.

Uživatelský avatar
Káem
Uživatel
Příspěvky: 904
Registrován: 03.11.2006 15:32
Bydliště: 1,8,15,25,26,51,56,AE
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Káem » 30.7.2007 12:40

S_M_Lomoz píše:Že jsem tak smělý: co je to "objektivní velikost pro podzemní dráhu" a jak se měří (o první republice polemizovat nehodlám)?
Nějaký počet obyvatel, nějaká rozloha, nějaký počet přepravených osob. Někde se to asi dá dohledat, určitě sem někdo dá odkaz, ale zhruba město nad půl milionu obyvatel by o ní mělo začít uvažovat a nad 750 tis. jí budovat, zejména, má-li nějaký výrazný silný přepravní proud v nějakém směru.
To je ostatně stejný, jako rozhodování, kdy přestávaj stačit busy a maj se zavést tramvaje. To není tehdy, když se ve městě dostane na radnici dostatečnej počet šotoušů a zjistí že tramky jsou krásný, kdepak.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Metro

Příspěvek od P_V » 30.7.2007 12:32

adam_r píše:...A v Praze "D" nejspis bude mit taky mensi prurez nez A,B,C... S novym ZZ tedy dosahnou prepravni kapacity, ktera na A,B,C neni mozna.
To by ovšem metro nesmělo přepravovat lidi ale nějaké roboty. Interval se nedá zkracovat až na jízdu na kufru, protože pokud neobsahuje vatu kvůli nečekaně většímu obratu cestujících, nebo blbečkovi který přidrží dveře, vznikne vlna stání a pomalé jízdy. Čím kratší interval, tím dále se vlna šíří a pomaleji zaniká.

Uživatelský avatar
Simpanz
problémový jedinec
Příspěvky: 68
Registrován: 08.7.2007 20:46
Bydliště: Praha 6
Kontaktovat uživatele:

Re: Metro

Příspěvek od Simpanz » 30.7.2007 12:21

adam_r píše:Ja bych to tak problematicky nevidel. Ruzne velikosti tunelu nejsou problem. A v Praze "D" nejspis bude mit taky mensi prurez nez A,B,C. Vzduchotechnika je resitelna. Co se tyce ZZ, tak v Praze se na A a C take kompletne menilo pred par lety (=stalo to hromadu penez). Na B stale jeste neni (= nejsou penize). V Londyne ta vymena probiha v teto dobe. Cilem je AVV a moznost zahusteni intervalu. A nizsi kapacita je nahrazena nekolika soubeznymi linkami, ktere ve vysledku pokryji vetsi uzemi, nez jedna s velkou kapacitou. Jako bonus, soupravy na linkach, ktere byly puvodne parni maji __vetsi kapacitu__ nez soupravy v Praze. S novym ZZ tedy dosahnou prepravni kapacity, ktera na A,B,C neni mozna.
Škoda, že jsme přímo soupravy londýnského metra nemohli vidět v pátém dílu Harryho Pottera, i když jím kouzelníci cestovali na ministerstvo. Jsou tam vidět jen turnikety.

Uživatelský avatar
adam_r
Uživatel
Příspěvky: 451
Registrován: 17.6.2004 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Metro

Příspěvek od adam_r » 30.7.2007 12:14

8729 píše:Dnes je s tím mnoho problémů. Například mají dvě velikosti tunelů, malé poloměry zatáček, nízká kapacita, nevýkonná vzduchotechnika, zastaralé zab. zař. - každý den dochází k výpadkům. Zkrátka to, co jim umožnilo největší rozvoj během 20.století se nyní ukazuje, jako neuvěřitelný žrout peněz. Takže jsem rád, že máme to, co máme, protože bychom na tom mohli být o hodně hůř. Zkrátka nejsem přesvědčen o tom, že existuje lepší varianta toho, co máme teď.
Ja bych to tak problematicky nevidel. Ruzne velikosti tunelu nejsou problem. A v Praze "D" nejspis bude mit taky mensi prurez nez A,B,C. Vzduchotechnika je resitelna. Co se tyce ZZ, tak v Praze se na A a C take kompletne menilo pred par lety (=stalo to hromadu penez). Na B stale jeste neni (= nejsou penize). V Londyne ta vymena probiha v teto dobe. Cilem je AVV a moznost zahusteni intervalu. A nizsi kapacita je nahrazena nekolika soubeznymi linkami, ktere ve vysledku pokryji vetsi uzemi, nez jedna s velkou kapacitou. Jako bonus, soupravy na linkach, ktere byly puvodne parni maji __vetsi kapacitu__ nez soupravy v Praze. S novym ZZ tedy dosahnou prepravni kapacity, ktera na A,B,C neni mozna.

S_M_Lomoz
Uživatel
Příspěvky: 229
Registrován: 06.3.2005 22:30
Bydliště: Praha

Příspěvek od S_M_Lomoz » 30.7.2007 11:51

Že jsem tak smělý: co je to "objektivní velikost pro podzemní dráhu" a jak se měří (o první republice polemizovat nehodlám)?

Uživatelský avatar
Káem
Uživatel
Příspěvky: 904
Registrován: 03.11.2006 15:32
Bydliště: 1,8,15,25,26,51,56,AE
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Káem » 30.7.2007 11:38

Absolut píše:Káemíčku, Ty zase tak kecáš...
Já to skoro pamatuju, absolutošotoušku, víš. Těch fám o první republice je hluboce zakořeněno víc, víš, ouško?
PS: Esli budeš zlobinkat, nedostaneš emailíček.

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 30.7.2007 11:21

Káemíčku, Ty zase tak kecáš...

8729
Uživatel
Příspěvky: 26
Registrován: 01.9.2004 19:46

Metro

Příspěvek od 8729 » 30.7.2007 10:27

Ona stejně historie ukazuje, že čím později je metro budováno, tím kvalitnější je... Londýn měl podpovrchové metro o 111 let dřiv než Praha - od roku 1863 (parní), poté následoval rozvoj elektrické trakce ve větší hloubce na začátku 20.století. Dnes je s tím mnoho problémů. Například mají dvě velikosti tunelů, malé poloměry zatáček, nízká kapacita, nevýkonná vzduchotechnika, zastaralé zab. zař. - každý den dochází k výpadkům. Zkrátka to, co jim umožnilo největší rozvoj během 20.století se nyní ukazuje, jako neuvěřitelný žrout peněz. Takže jsem rád, že máme to, co máme, protože bychom na tom mohli být o hodně hůř. Zkrátka nejsem přesvědčen o tom, že existuje lepší varianta toho, co máme teď.

Uživatelský avatar
Káem
Uživatel
Příspěvky: 904
Registrován: 03.11.2006 15:32
Bydliště: 1,8,15,25,26,51,56,AE
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Káem » 30.7.2007 10:21

Yvona: První republika na tom byla dobře asi tak 4 roky od roku 1926 do Velké krize na počátku třicátých let. Z té vzpamatovávala přes polovinu třicítek a když byla jakž tak vzpamatována (předkrizové úrovně výroby se dosáhlo tuším v roce 1936, tak přišla válka a okupace, po válce celá padesátá letá byly jiné priority. Čili úředníci za to opravdu, ale opravdu nemohou. Ostatně i objektivní velikosti pro podzemní dráhu dorostla Praha teprve v šedesátých letech. Budapeští bych neargumentoval, protože v rozvíjení toho typu metra, který tam měli jako první ve střední Evropě pak již nepokračovali. Ušetřili jsme si tak jednu slepou uličku lehkého metra či podzemní tramvaje. I když pět minut po dvanácté - následky jsou patrné dodnes na stanici Hlavní nádraží.

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Příspěvek od XSC » 30.7.2007 0:07

Yvona píše:Přečti si ten příspěvek znovu. Metro mělo mít svůj původ už koncem 19století, ale bohužel tam byl jistý nesouhlas Elektrických podniků.
....Metro mohlo být tedy už před II.světovou, protože stát na tom byl ekonomicky dobře, troufnu si říct, že lépe než-li dnes. Já mám takový dojem, že trend myšlení úředníků a spol se traduje do dnes. Z:idea: Dost se o naší historii zajímám a čerpám přímo z živých zdrojů, i když jich už není tolik.
Na konci 19. století to byl jen nápad, bez velké podpory. Tehdy se plánovala a budovala kanalizace, celá Praha byla rozkopaná, tak padla úvaha o tom, že by se při tom postavilo metro. Nic víc. V té době na to podle mě Praha ani neměla a nebyla dost veliká, vždyť až na začátku 20. stol. vznikly EP, které vykoupily soukromé tram tratě a některé teprve elektrifikovaly.
První koncepční návrh je z roku 1926, kdy byla EP vyhlášena soutěž. V roce 1929 přišla hospodářská krize, která trvala skoro do poloviny 30. let, takže moc času na výstavbu do války nezbývá.
Po celou dobu probíhaly spory o to, zda se má postavit metro nebo jen podzemní TT, která by na krajích plynule přecházela v normální tramvaj. Tenhle spor byl rozhodnut až v roce 1940 ve prospěch metra, jenže než se připravily projekty, přišel v 1942 zákaz veškeré civilní výstavby (to postihlo třeba i v té době rozestavěnou dálnici Praha - Brno).
Po válce se jakoby vše zapomnělo a začalo se odznova, takže v roce 1966 se začala stavět podzemní tramvaj, aby o rok později stejná vláda rozhodla o výstavbě metra.

Uživatelský avatar
Yvona
Uživatel
Příspěvky: 15
Registrován: 18.7.2007 10:46
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Yvona » 29.7.2007 23:50

P_V píše:Tím hlavním důvodem byla II.válka a následná politická změna. Koncem 30. let se koncepce stabilizovala, projekt se rozjel, probíhaly přípravné práce v terénu, a v druhé půli 40. let tu metro mohlo být. Lehké metro, na které bychom dnes všichni nadávali, že se pomalu klikatí pod ulicemi a nezvládá nápor obecenstva :-)
Zmíněné příklady jiných měst nejsou srovnatelné. Budapešť byl výstřelek jedné místní vlivné osoby a ostatní města jsou a byla daleko větší než Praha.
Přečti si ten příspěvek znovu. Metro mělo mít svůj původ už koncem 19století, ale bohužel tam byl jistý nesouhlas Elektrických podniků.
Mimochodem vím ze slov pamětníků, že za první republiky jsme se jako republika měli ekonomicky dost dobře (zrujnovali nás až komanči, co po II.světové se chytli zoufalství občanů věřících v něco lepšího, laicky řečeno, říct po II.světové někomu, že na Marsu by bylo lépe, všichni by tam chtěli, asi tak, jako všichni chtěli tenkrát na základě slibů komančů do strany, protože ty mrchy komunističtí věděli, že lidi jsou po válce dost psychicky zoufalí a snadno se budou lapat do rudých sítí).Tudíž Metro mohlo být tedy už před II.světovou, protože stát na tom byl ekonomicky dobře, troufnu si říct, že lépe než-li dnes. Já mám takový dojem, že trend myšlení úředníků a spol se traduje do dnes. Z:idea: Dost se o naší historii zajímám a čerpám přímo z živých zdrojů, i když jich už není tolik.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Příspěvek od P_V » 29.7.2007 22:36

adam_r píše:Predpokladam, ze me melo jednat o metro typu "Pariz". 6 linek takoveho metra by mozna udelali i lepsi sluzbu nez existujici varianta "Moskva".
Plánovaly se klasické tři trasy jako dnes, přiohnuté aby se vlezly pod ulice a proluky. Něco jako sídliště tehdy neexistovalo, síť pokryla toliko to čemu dnes říkáme širší centrum.
http://www.metroweb.cz/metro/historie/mapy/05.jpg

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Příspěvek od XSC » 29.7.2007 21:10

adam_r píše:Predpokladam, ze me melo jednat o metro typu "Pariz". 6 linek takoveho metra by mozna udelali i lepsi sluzbu nez existujici varianta "Moskva".
V podstatě už od 30. let se rozhodovalo mezi klasickým metrem a podzemní tramvají (ta se také ještě v 66 začala na HN stavět). Projekt připravený k realizaci na začátku války byl klasické metro, samozřejmě ne v takové hloubce jako nyní. 6 linek by nebylo, systém A, B,C s trojúhelníkem ve středu města byl už tehdy prakticky ve všech návrzích.

Odpovědět