Stránka 119 z 130

Napsal: 30.7.2007 11:38
od Káem
Absolut píše:Káemíčku, Ty zase tak kecáš...
Já to skoro pamatuju, absolutošotoušku, víš. Těch fám o první republice je hluboce zakořeněno víc, víš, ouško?
PS: Esli budeš zlobinkat, nedostaneš emailíček.

Napsal: 30.7.2007 11:21
od Absolut
Káemíčku, Ty zase tak kecáš...

Metro

Napsal: 30.7.2007 10:27
od 8729
Ona stejně historie ukazuje, že čím později je metro budováno, tím kvalitnější je... Londýn měl podpovrchové metro o 111 let dřiv než Praha - od roku 1863 (parní), poté následoval rozvoj elektrické trakce ve větší hloubce na začátku 20.století. Dnes je s tím mnoho problémů. Například mají dvě velikosti tunelů, malé poloměry zatáček, nízká kapacita, nevýkonná vzduchotechnika, zastaralé zab. zař. - každý den dochází k výpadkům. Zkrátka to, co jim umožnilo největší rozvoj během 20.století se nyní ukazuje, jako neuvěřitelný žrout peněz. Takže jsem rád, že máme to, co máme, protože bychom na tom mohli být o hodně hůř. Zkrátka nejsem přesvědčen o tom, že existuje lepší varianta toho, co máme teď.

Napsal: 30.7.2007 10:21
od Káem
Yvona: První republika na tom byla dobře asi tak 4 roky od roku 1926 do Velké krize na počátku třicátých let. Z té vzpamatovávala přes polovinu třicítek a když byla jakž tak vzpamatována (předkrizové úrovně výroby se dosáhlo tuším v roce 1936, tak přišla válka a okupace, po válce celá padesátá letá byly jiné priority. Čili úředníci za to opravdu, ale opravdu nemohou. Ostatně i objektivní velikosti pro podzemní dráhu dorostla Praha teprve v šedesátých letech. Budapeští bych neargumentoval, protože v rozvíjení toho typu metra, který tam měli jako první ve střední Evropě pak již nepokračovali. Ušetřili jsme si tak jednu slepou uličku lehkého metra či podzemní tramvaje. I když pět minut po dvanácté - následky jsou patrné dodnes na stanici Hlavní nádraží.

Napsal: 30.7.2007 0:07
od XSC
Yvona píše:Přečti si ten příspěvek znovu. Metro mělo mít svůj původ už koncem 19století, ale bohužel tam byl jistý nesouhlas Elektrických podniků.
....Metro mohlo být tedy už před II.světovou, protože stát na tom byl ekonomicky dobře, troufnu si říct, že lépe než-li dnes. Já mám takový dojem, že trend myšlení úředníků a spol se traduje do dnes. Z:idea: Dost se o naší historii zajímám a čerpám přímo z živých zdrojů, i když jich už není tolik.
Na konci 19. století to byl jen nápad, bez velké podpory. Tehdy se plánovala a budovala kanalizace, celá Praha byla rozkopaná, tak padla úvaha o tom, že by se při tom postavilo metro. Nic víc. V té době na to podle mě Praha ani neměla a nebyla dost veliká, vždyť až na začátku 20. stol. vznikly EP, které vykoupily soukromé tram tratě a některé teprve elektrifikovaly.
První koncepční návrh je z roku 1926, kdy byla EP vyhlášena soutěž. V roce 1929 přišla hospodářská krize, která trvala skoro do poloviny 30. let, takže moc času na výstavbu do války nezbývá.
Po celou dobu probíhaly spory o to, zda se má postavit metro nebo jen podzemní TT, která by na krajích plynule přecházela v normální tramvaj. Tenhle spor byl rozhodnut až v roce 1940 ve prospěch metra, jenže než se připravily projekty, přišel v 1942 zákaz veškeré civilní výstavby (to postihlo třeba i v té době rozestavěnou dálnici Praha - Brno).
Po válce se jakoby vše zapomnělo a začalo se odznova, takže v roce 1966 se začala stavět podzemní tramvaj, aby o rok později stejná vláda rozhodla o výstavbě metra.

Napsal: 29.7.2007 23:50
od Yvona
P_V píše:Tím hlavním důvodem byla II.válka a následná politická změna. Koncem 30. let se koncepce stabilizovala, projekt se rozjel, probíhaly přípravné práce v terénu, a v druhé půli 40. let tu metro mohlo být. Lehké metro, na které bychom dnes všichni nadávali, že se pomalu klikatí pod ulicemi a nezvládá nápor obecenstva :-)
Zmíněné příklady jiných měst nejsou srovnatelné. Budapešť byl výstřelek jedné místní vlivné osoby a ostatní města jsou a byla daleko větší než Praha.
Přečti si ten příspěvek znovu. Metro mělo mít svůj původ už koncem 19století, ale bohužel tam byl jistý nesouhlas Elektrických podniků.
Mimochodem vím ze slov pamětníků, že za první republiky jsme se jako republika měli ekonomicky dost dobře (zrujnovali nás až komanči, co po II.světové se chytli zoufalství občanů věřících v něco lepšího, laicky řečeno, říct po II.světové někomu, že na Marsu by bylo lépe, všichni by tam chtěli, asi tak, jako všichni chtěli tenkrát na základě slibů komančů do strany, protože ty mrchy komunističtí věděli, že lidi jsou po válce dost psychicky zoufalí a snadno se budou lapat do rudých sítí).Tudíž Metro mohlo být tedy už před II.světovou, protože stát na tom byl ekonomicky dobře, troufnu si říct, že lépe než-li dnes. Já mám takový dojem, že trend myšlení úředníků a spol se traduje do dnes. Z:idea: Dost se o naší historii zajímám a čerpám přímo z živých zdrojů, i když jich už není tolik.

Napsal: 29.7.2007 22:36
od P_V
adam_r píše:Predpokladam, ze me melo jednat o metro typu "Pariz". 6 linek takoveho metra by mozna udelali i lepsi sluzbu nez existujici varianta "Moskva".
Plánovaly se klasické tři trasy jako dnes, přiohnuté aby se vlezly pod ulice a proluky. Něco jako sídliště tehdy neexistovalo, síť pokryla toliko to čemu dnes říkáme širší centrum.
http://www.metroweb.cz/metro/historie/mapy/05.jpg

Napsal: 29.7.2007 21:10
od XSC
adam_r píše:Predpokladam, ze me melo jednat o metro typu "Pariz". 6 linek takoveho metra by mozna udelali i lepsi sluzbu nez existujici varianta "Moskva".
V podstatě už od 30. let se rozhodovalo mezi klasickým metrem a podzemní tramvají (ta se také ještě v 66 začala na HN stavět). Projekt připravený k realizaci na začátku války byl klasické metro, samozřejmě ne v takové hloubce jako nyní. 6 linek by nebylo, systém A, B,C s trojúhelníkem ve středu města byl už tehdy prakticky ve všech návrzích.

Napsal: 29.7.2007 20:08
od adam_r
P_V píše:Lehké metro, na které bychom dnes všichni nadávali, že se pomalu klikatí pod ulicemi a nezvládá nápor obecenstva :-)
Predpokladam, ze me melo jednat o metro typu "Pariz". 6 linek takoveho metra by mozna udelali i lepsi sluzbu nez existujici varianta "Moskva".

Napsal: 29.7.2007 17:23
od XSC
P_V píše:Zmíněné příklady jiných měst nejsou srovnatelné. Budapešť byl výstřelek jedné místní vlivné osoby a ostatní města jsou a byla daleko větší než Praha.
Vídeň až do 70. let neměla klasické metro, ale spíš městskou dráhu postavenou ještě za časů páry. Středu města se vyhýbala.

Napsal: 29.7.2007 15:52
od P_V
Yvona píše:Trochu jsem zabrousila do historie a našla jsem tento článeček. Avšak na mysl mi leze otázka " proč tak dlouho jsme museli čekat na metro, když už tady mohlo dávno být, jako v jiných velkých evropských metropolích?" (Budapešť-1896, Vídeň-1898, Paříž-1900, Praha-1974 :roll: ).
Tím hlavním důvodem byla II.válka a následná politická změna. Koncem 30. let se koncepce stabilizovala, projekt se rozjel, probíhaly přípravné práce v terénu, a v druhé půli 40. let tu metro mohlo být. Lehké metro, na které bychom dnes všichni nadávali, že se pomalu klikatí pod ulicemi a nezvládá nápor obecenstva :-)
Zmíněné příklady jiných měst nejsou srovnatelné. Budapešť byl výstřelek jedné místní vlivné osoby a ostatní města jsou a byla daleko větší než Praha.

Napsal: 29.7.2007 14:27
od Yvona
Trochu jsem zabrousila do historie a našla jsem tento článeček. Avšak na mysl mi leze otázka " proč tak dlouho jsme museli čekat na metro, když už tady mohlo dávno být, jako v jiných velkých evropských metropolích?" (Budapešť-1896, Vídeň-1898, Paříž-1900, Praha-1974 :roll: ).

Metro:
První snahy o vybudování metra v Praze se objevily v roce 1898 a jejich zastáncem byl Ladislav Rott ze známé železářské rodiny. Stanovisko Elektrických podniků však bylo jednoznačně odmítavé. Druhý pokus byl učiněn ing. B. Ondráčkem v roce 1912. V době 1. Republiky se významný návrh na stavbu metra objevil v roce 1926 od ing. Bohumila Belady a ing. Vladimíra Lista. V dalších letech se objevilo několik dalších studií. Už tehdy se střetávaly 2 základní koncepce: metro a podpovrchová tramvaj. Projekční činnost se nezastavila ani v době 2. světové války. Přerušena byla až v roce 1941. Po válce nebylo možno z ekonomických důvodů připravené projekty použít. Vrátilo se k nim až v 60. letech minulého století, navázalo se na ně a dne 7. ledna 1966 byly v Opletalově ulici slavnostně zahájeny přípravné stavební práce a vlastní výstavba první stanice – Hlavní nádraží – byla započata 15. března následujícího roku. V té době se ještě hovořilo o podzemní dráze ale téhož roku (1967) rozhodla vláda, že se bude stavět metro. Slavnostní zahájení provozu na prvním úseku (6,6 km a 9 stanic) trasy C bylo 9. května 1974.

Napsal: 28.7.2007 10:19
od demon
I.am.good píše:Já bych to zasypal, tram koleje vytrhal a nechal všechny jezdit IAD nebo pěšky. A konečně bychom se měli jako v Americe (o čemž spousta lidí stále ještě sní).
To bys k tomu ještě musel přidat vybourání a přestavbu minimálně celýho centra města (od Pankráce do Holešovic a od Malešic až po Motol), protože jinak by tady ten model pro nedostatek prostoru nemoh fungovat...
On koneckonců nefunguje ani v tý Américe a začínaj přebírat, nebo už přebrali náš (Washington, Portland, Seattle, Tacoma, San Diego).

Napsal: 28.7.2007 8:39
od I.am.good
Já bych to zasypal, tram koleje vytrhal a nechal všechny jezdit IAD nebo pěšky. A konečně bychom se měli jako v Americe (o čemž spousta lidí stále ještě sní).

Napsal: 28.7.2007 0:41
od Proxy
Martin Šubrt píše:Já bych poslal lidi na exkurzi do Berlína, či Vídně, kde jsou části metra jen mělké, nebo povrchové a kde opraqvdu nefouká.
Máš pravdu - pražské metro by se mělo zasypat a postavit celé znovu - tak jako ve Vídni, kde jsem byl před měsícem a musím říci, že se mi velice líbilo 8-)