Pražské trolejbusy

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Ústečák
Uživatel
Příspěvky: 187
Registrován: 04.8.2019 9:55

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od Ústečák » 05.2.2024 18:35

Nějaké úpravy by si to zasloužilo, ale obecně to lavíruje mezi bublinou a úplnými kravinami.

Ono to v březnu normálně a bez větších problémů vyjede, kdybych si měl tipnout.

ElWapp
Uživatel
Příspěvky: 537
Registrován: 14.5.2009 19:29

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od ElWapp » 05.2.2024 18:28

Jak je to vlastne s temi trolejbusy pro linku na letiste? Internet je plny tragickych bulvarnich clanku o tom, jak se koupil trolejbus, co naboura sam do sebe a co nedokaze odbocit na Veleslavine do terminalu ani z terminalu. Z oficialnich mist se zatim lime hrobove ticho. Je to pruser, nebo medialni bublina?

OKN81
Uživatel
Příspěvky: 142
Registrován: 28.10.2010 20:25
Bydliště: Praha - Čakovice

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od OKN81 » 31.1.2024 11:20


P_V
Uživatel
Příspěvky: 4073
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od P_V » 30.1.2024 21:52

Otázka je, kolik % z toho bude tvořit NAD :D

Pankrac1977
Uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: 04.11.2021 14:46

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od Pankrac1977 » 30.1.2024 13:53

Od 1.2.2024 plnohodnotná linka 58 :D

OKN81
Uživatel
Příspěvky: 142
Registrován: 28.10.2010 20:25
Bydliště: Praha - Čakovice

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od OKN81 » 31.8.2023 5:46


Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od Bobik » 25.8.2023 22:18

Karosák píše:
25.8.2023 13:44
A pak asi nebude Tr provoz takový nesmysl, když několik provozů je zvládlo po revoluci obnovit a spousta z nich, i rovinatých, je doteď drží, no ne?
No já nevím, takový Mariánky to jeden čas měly dost nahnutý, protože malý město a drahý provoz.
A potom, trh je dost pokřivený, cena spalováků uměle zvednutá a skrz dotace se určuje, co se smí koupit za vozidla. Takže ten provoz se nějak zaplatit prostě musí a někde se na něj vzít musí.
Otázka je, za jakou cenu. A tady právě mám obavy, že za cenu mnoha kompromisů a škrtů na úkor ostatního provozu. Nikdo totiž neudělá, že by peníze, nutné na současný rozsah provozu navýšil o částku, o kterou je zaváděná novinka dražší. Spíš se jde cestou hledání úspor všude možně, jen aby se ty prachy nemusely navyšovat buď vůbec, nebo jen o nutné minimum, provádějí se různé kejkle s čísly, aby se náhodou nepřišlo na to, že ta vychvalovaná novinka je sice fajn, super a zlepšení, ale taky náležitě drahá a do popředí se vystrkují jen samá pozitiva a sociální jistoty. Zkrátka je snaha dělat z lidí blbce, místo aby se na rovinu řeklo něco ve smyslu nechcete jezdit vysokejma tétrojkama, chcete klimatozovaný nízkopodlažní 15T? Fajn, ovšem každá sranda něco stojí, nemůžete čekat, že budete jezdit mercedesem za cenu provozu stopětky. Ovšem tohle nikdo neřekne a neudělá, spíš je snaha věšet lidem na nos bulíky, že za tu cenu stopětky je přece normální tím mercedesem jezdit.

Zkrátka, někteří jedinci prostě mají víru ve svého zeleného boha, jsou přesvědčeni, že ta jejich cesta je jediná správná a jakákoli jiná, byť by vedla ke stejnému bohu, je hereze, se kterou je potřeba zatočit. A nevěřící je potřeba buď pokřtít, nebo zlikvidovat. A mají oprávněnou obavu, že kdyby lidem řekli skutečnost, tak se proti jejich víře vzbouří a pošlou je někam. Viz Německo, kde už lidi, když na ně začínají dopadat skutečné náklady toho zeleného náboženství, pomalu začínají zvedat hlavy a protestovat.

A co se tykadláků obecně týče, ono se taky nesmí zapomínat na velikost obce. Vždycky se říkalo, že tramvaj začíná dávat smysl až nad 100 000 obyvatel a ono to i sedí, když se podíváme, kolik a kde máme tram provozů. Ostatně Ústečák to popisuje dobře, proč se tykadláky udržely, nebo začaly obnovovat zrovna tam a tam - na tramvaj malý město, na busy zase moc velký, lokálně bezemisní tykadlák je ideální.

Uživatelský avatar
Ústečák
Uživatel
Příspěvky: 187
Registrován: 04.8.2019 9:55

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od Ústečák » 25.8.2023 14:08

Poslední vlna rušení trolejbusů nastala na přelomu 60. a 70. let, korelovalo to s tramvajemi. Takže zatímco Ústí přišlo o tramvaje (1970), trolejbusy dojezdily v Českých Budějovicích (1971), Praze (1972) a Děčíně (1973). Rušit se chtělo i jinde, ale pak jaksi přišla první ropná krize (1973) a najednou už náhrada autobusy nevypadala jako tak skvělý nápad.

Vlnu rušení vystřídala vlna zavádění v druhé polovině 80. let, kdy už bylo nad slunce jasné, bylo-li přes smog vidět, že to byla chyba, navíc se ve zbědovaném životním prostředí začínala pomalinku a nenápadně řešit i ekologie. Zavedeny byly trolejbusy v Ústí nad Labem (1988), Českých Budějovicích (1991) a Chomutově (1995), v rámci Československa můžeme připočítat ještě Banskou Bystrici (1989), Košice (1993) a Žilinu (1994). Pár dalších projektů se pak nedotáhlo, za všechny Třebíč, kde dodnes stojí nikdy nepoužité trolejbusové sloupy.

A krom zmiňovaných Košic ve stavu klinické smrti se všechny ostatní provozy více či méně rozvíjí.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od Karosák » 25.8.2023 13:47

Pardon, zrušil se Děčín, ale nevím kdy a proč.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od Karosák » 25.8.2023 13:44

K těm dotacím. Jentak selsky, dělám spíš do včel :D Jedna věc jsou dotace na vozidla, druhá dotace na provoz. To první se teď využívá nejen v Praze, proto se leckde nakupují nová vozidla (s alternativními pohony apod. Btw není to tak dávno, co díky tomu přežil Chomutov - Jirkov, bo jaksi nedostali příspěvek na plyňáky, když mají město zadrátované, čili buď parcialy, nebo si to nakupte za vlastní). Toť budiž v rámci různých dotačních titulů na vozidla. Ovšem dotační tituly na provoz? To někdy někdo viděl? Protože mám pocit, že tu prokazatelnou ztrátu si každý objednatel hradí sám, není li'ž pravda? 8-[
A pak asi nebude Tr provoz takový nesmysl, když několik provozů je zvládlo po revoluci obnovit a spousta z nich, i rovinatých, je doteď drží, no ne? Jasně motivací pro jejich udržení může být i dotace na jejich pořízení, ale i tak to musí dávat smysl. Na H² vozidla taky budou dotace štědré, ale provoz je v tak astronomických číslech, že se do toho nikdo moc nehrne, někteří i couvají.
Kolik ČS trolejbusových provozů se zrušilo v divokých, ne zrovna solventních 90', kdy se razily spíše tunely? Mám pocit, že ani jeden, 2 se obnovily (Bystrica, Budějovice), je tak? I na tom ještě divočejším Slovensku jich většina prosperuje i dnes. Dech ztratily jen Košice, ale ty by peníze na mračno SORů nedostaly, kdyby ta žádost nebyla ve jménu zajištění NAD při obnově tram. tratí.
Když se tedy podívám na životaschopnost toho hejna ČS trolejbusových provozů za posledních 30 let, mám opravdu problém věřit tomu, že drátoplazy jsou ekonomický nesmysl. Ano, v Praze se na to umírá, ale když tak cestuji naší kotlinou, tak sednout do naprosto tichého vychlazeného Solárka má prostě jistý wow efekt. A ten bych nepodceňoval.

Uživatelský avatar
Ústečák
Uživatel
Příspěvky: 187
Registrován: 04.8.2019 9:55

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od Ústečák » 23.8.2023 10:18

Bobik píše:
21.8.2023 21:26
Ústečák: Ne, neděje. Jediné co vzniklo a co dává smysl, je zkušební trať v proseckém kopci. Nejdřív jenom v tom kopci, až časem se to zadrátovalo dál, čímž došlo k tomu, co jsem říkal už dávno, tedy že parciální tykadlák na jednu stranu není špatný nápad, ale aby to dávalo ekonomicky smysl, musí být zadrátováno podle profilu tak 2/3 - 3/4 trati. Protože byť je elektro vlastně starší vynález, než spalovák, pořád, už skoro dvě stě let, co je ten princip znám, to chcípe na jednu věc, se kterou se nedaří nějak efektivně hnout - baterky. Jejich kapacitou počínaje, dobou "tankování" (nabíjení) konče a spoustou dalších mušek mezi tím. Spalovací motor je o nějakých 50 let mladší vynález a jakou cestu za tu dobu ušel. A od toho se odvíjí to hlavní - ekonomičnost. Takže na jednu stranu cpeme šílený prachy do nákladných a provozně drahých řešení a na druhou stranu šetříme každou korunu, aby na ten provoz vůbec bylo a hádáme se o to, co kde zrušit, zkrátit, změnit, kde prodloužit interval a vymýšlíme rovnáky na vohejbák typu poloprázdninový JŘ a podobně.

Čili tykadlák je super nápad do kopcovitého terénu, nebo na místa, kde je dobré řešit lokální bezemisnost a zároveň není potřeba odvézt najednou velké množství lidí. Tam, kde je potřeba odvézt najednou větší množství lidí, na to máme tramvaj (u fakt velkýho množství metro) a na zbytek je ekonomičtější dýzlovej bus.
Bobiku, prosimtě, že není špatný nápad zadrátovat víc než kopec v Prosecké, přece nebyla nějaká jasnozřivost. :) S tím, že by se provozovala plnohodnotná linka pouze s využitím cancouru v Prosecké, se nikdy nepočítalo (a ani nemohlo - kupř. stran kapacity napájení). Od začátku to bylo prezentováno jako zkušební úsek pro ověření technologií s tím, že pro případnou plnohodnotnou linku, která se nakonec realizovala, bude část technologií využita.

Za další, on ten trolejbus ve výsledku není nějaký finanční nesmysl. Do nesmyslu sice tak trochu vystřelily ceny trolejbusů na poněkud pokřiveném trhu, stále se ale jedná o ekonomicky nejrozumnější variantu ekologické dopravy, která při smysluplném využití ekonomicky dává smysl. A to kupodivu i na rovině, v Praze se fakt nevymýšlí fúze, ale zavádí druh dopravy, který za sebou má sto let spolehlivého provozování, máme prověřené know-how - jedno z nejsilnějších na světě, hlavně ale taky máme Ústí nad Labem, České Budějovice, Plzeň, Mariánské Lázně, Jihlavu, Ostravu, Opavu, Zlín s Otrokovicemi, Brno a zcela rovninaté Pardubice a Hradec Králové, které nám ukazují, že moderní trolejbus má stále spousty výhod, které diesely nedohánějí a nedoženou. A ano, výhody trolejbusů se nejvíce projeví v kopcích, neznamená to ale, že by na rovině neexistovaly. Nemluvě o tom, že všechny zbývající připravované tratě, z nichž některé jsou opravdu v pokročilém stadiu přípravy, kopcovité stejně budou.

Mimochodem - dle mého názoru Praha opravdu jednu chybu v přípravě dělá, a to sice v tom, že se nesnaží o větší poměr trolejí na trase, aby se minimalizovalo bidlování a šetřily se baterie, v ideálním případě by část tratí mohla být 100% pod trolejí s tím, že baterie by měly sloužit prioritně na objíždění mimořádností, výluky, manipulace, problémové podjezdy a úseky typu Čakovice - Miškovice, kam jezdí jen část spojů a troleje by tam fakt už nedávaly smysl, ale to je zase na jinou debatu.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 3140
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od trainzjohny » 22.8.2023 17:28

pawel píše:
21.8.2023 21:20
Bobik: Skutečně ekonomicky nevýhodný je trvat na fosilních palivech v momentě, kdy máme čístší a postupně i levnější alternativy. Dopad na přírodu i lidské zdraví taky musí někdo zaplatit a těch peněz je a bude sakra hodně.
Kdyby alespoň jedno z toho platilo tak pecka, ale ono je to o tom, že se špiní někde jinde (to jako nevidíme) a tváříme se že je to super. Levnější to také není a ještě dlouho nebude.

Výroba baterií je zatím pro přírodu a dopady na zdraví mnohem horší než výroba a provoz moderního spalováku, tak to je, ale je to někde v Africe, Číně nebo prostě daleko od "zelené Evropy" a tak to vlastně není problém. To že ten "zelený" vůz jezdí ze 40% na spalování uhlí (a jiných fosilních paliv) nás vrací o mnoho let nazpět do parní éry, ale to taky nevidíme, elektřina je přece úplně čistý zdroj...

Jediné s čím lze souhlasit je, že ve městě je lepší ty zplodiny nevypouštět, ale na druhou stranu, před 30 lety tu hulil kdejaký trabant a warťák tak, že dneska to neprohulí půlka flotily DPP a kupodivu lidi žili a fungovali (a rakovin a podobných nemocí bylo méně než dnes), takže o tom strašném znečištění u moderních vozů nemůže být taky řeč.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10206
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od 9001 » 22.8.2023 9:14

Bobik =D> =D> =D>

Za mě si to vystihl všechno... Bohužel se to nenosí vidět....

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4462
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od von Špilberk » 22.8.2023 8:38

A já myslel, že za 10 let (počítáno od včera v 13:25 SEČ) budou ty tramvaje bez řidiče. :lol:

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Pražské trolejbusy

Příspěvek od Bobik » 21.8.2023 21:55

Za 10 let od kdy přesně? :lol:

Odpovědět