Víte, tyhle otázky energetické úspornosti nebo neúspornosti jsou zajisté velmi relevantní u všech dopravních prostředků a nelze je opomíjet, už proto, že racionální diskuse je vždycky dobrou obranou proti jednostranným a v mnoha ohledech i nepravdivým informacím - v odkazu výmluvný příklad:
http://www.youtube.com/watch?v=s9Wb7VOI ... re=related
Co se však týká trolejbusů, jsou tu témata, která nejsou v zásadě vůbec sporná a přesto leží poněkud vně zájmu. Dobře se to ukazuje, když rozmlouvám s pamětníky o původním pražském trolejbusovém provozu. V těchhle případech je důležité abstrahovat od jisté nostalgie, která se na tyto vzpomínky za léta nabalí, ale když to člověk udělá, pak zjistí, že ti lidé se opravdu vzácně shodují (srovnej s touto diskusí), totiž všichni společně hovoří o čistém, tichém a příjemném dopravním prostředku, což jsou vlastnosti, které současné pražské trakce dost nápadným způsobem postrádají - autobusy minimálně zapáchají a jízda (nejen) tramvaje 14T, to je - abych použil větu Jana Wericha - "jak když se sype železářství". Tohle není výpad proti tramvajím, jde mi o to, že trolejbusy vykazují vlastnosti, které nejsou něčím, co je tak nějak "navíc", nýbrž jsou to vlastnosti, které města potřebují, a je vcelku logické, že takové výhody mají i svou cenu. Různé hybridy, elektrobusy a experimentální technologie, to všechno zní moc optimisticky a "trendy", ale tyto technologie v podobě použitelné ve velkém měřítku vlastně ještě vůbec neexistují a je s otazníkem zda a kdy budou - a kolik to bude stát. Varovným příkladem budiž zejména Francie a její danajské pokusy o zavádění pokusných trakcí v mhd (pakliže je zde argumentováno vysokými náklady na zavádění "nové" trakce, potom v pražských podmínkách nabývá z uvedeného hlediska tento argument razantním způsobem na významu). Ve srovnání s tím jsou trolejbusy po absolvování stoletého vývoje systémem nikoli zastaralým, nýbrž vyspělým a osvědčeným, zbaveným všech dětských nemocí a dovedeným k technické dokonalosti - opět, to je věc, která má svou cenu. Veřejná doprava není pouze o tom, jak se co nejrychleji a nejefektivněji dostat z bodu A do bodu B, do hry vstupuje celá řada dalších faktorů, na které jsem tu již odkazoval a které jsou zmiňovány v různých podobách v některých dalších příspěvcích. Souhrnně tomu říkáme kultura cestování, která úzce souvisí s atraktivitou veřejné dopravy pro současné i potenciální nové cestující do budoucna - je nabíledni, že trolejbusy tento potenciál mají a jejich zavádění a rozvoj by měly být podporovány i tam, kde nepanuje shoda o jejich ekonomické úspornosti.