Stránka 3 z 24

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 21:37
od P_V
Za nějakých 10 let budou dráty už zcela zbytečné, protože baterky to utáhnou na celou směnu. A nové tramvajové trati už budou taky bezdrátové :)

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 21:26
od Bobik
Ústečák: Ne, neděje. Jediné co vzniklo a co dává smysl, je zkušební trať v proseckém kopci. Nejdřív jenom v tom kopci, až časem se to zadrátovalo dál, čímž došlo k tomu, co jsem říkal už dávno, tedy že parciální tykadlák na jednu stranu není špatný nápad, ale aby to dávalo ekonomicky smysl, musí být zadrátováno podle profilu tak 2/3 - 3/4 trati. Protože byť je elektro vlastně starší vynález, než spalovák, pořád, už skoro dvě stě let, co je ten princip znám, to chcípe na jednu věc, se kterou se nedaří nějak efektivně hnout - baterky. Jejich kapacitou počínaje, dobou "tankování" (nabíjení) konče a spoustou dalších mušek mezi tím. Spalovací motor je o nějakých 50 let mladší vynález a jakou cestu za tu dobu ušel. A od toho se odvíjí to hlavní - ekonomičnost. Takže na jednu stranu cpeme šílený prachy do nákladných a provozně drahých řešení a na druhou stranu šetříme každou korunu, aby na ten provoz vůbec bylo a hádáme se o to, co kde zrušit, zkrátit, změnit, kde prodloužit interval a vymýšlíme rovnáky na vohejbák typu poloprázdninový JŘ a podobně.

Čili tykadlák je super nápad do kopcovitého terénu, nebo na místa, kde je dobré řešit lokální bezemisnost a zároveň není potřeba odvézt najednou velké množství lidí. Tam, kde je potřeba odvézt najednou větší množství lidí, na to máme tramvaj (u fakt velkýho množství metro) a na zbytek je ekonomičtější dýzlovej bus.

pawel: Při vší úctě, zkus se nad těmi instantními ekobláboly trošku zamyslet a spočítat si skutečné dopady těch čistších a levnějších alternativ. Které to jsou, v čem jsou levnější, v čem jsou čistší, co do toho počítáš, co už ne a proč? Předpokládám, že to svoje tvrzení můžeš něčím i doložit. Já právě nic takového nevidím a proto by mě zajímalo (jako fakt, vážně, bez urážky), jak jsi k tomu dospěl.

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 21:20
od pawel
Bobik: Skutečně ekonomicky nevýhodný je trvat na fosilních palivech v momentě, kdy máme čístší a postupně i levnější alternativy. Dopad na přírodu i lidské zdraví taky musí někdo zaplatit a těch peněz je a bude sakra hodně.

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 20:35
od Ústečák
P_V: Ano. Ale kolikže výrobců se přihlásilo do následného výběrového řízení?

Bobik: Nic takového se neděje?!

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 19:54
od Bobik
Ale notak pánové, všichni víme, že drátizace 119 vznikla jenom díky tomu, že na to dostaneme dotace, protože v Evropě zavládl nekritický zelený optimismus. Jinak by nikoho nenapadlo nejen tu 119 drátovat.

Ostatně myšlenka obnovy trolejbusů tu už v 90. letech byla, dokonce se začalo s realizací, ovšem pak to šlo k ledu, protože to bylo ekonomicky nevýhodný. Což je dosud, byť technika a technologie od té doby pokročily a přišlo se s pár zajímavými zlepšováky (např. parciální T-busy), zase takový pokrok to nebyl.

Takže nemá cenu obhajovat neobhajitelné. Jo kdyby byly zadrátovány třeba linky ze Smíchova na Strahov a obhajovalo se to lokální bezemisností, prosím, neřeknu ani slovo. Jenže nic takového se neděje, že? Na Strahov dál smrdí dýzly a dráty se natahují nad Evropskou, kde je z ostatní hustý dopravy tolik smradu, že nahrazení dýzlu elektrikou se ani nepozná.

Tohle je realita.

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 19:44
od P_V
Ústečák píše:
21.8.2023 12:51
že se tříčlánkový bus prostě nesehnal
Dyť tam na zkoušku jezdily dva různé typy.

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 19:26
od 9001
Demon: Srovnání se ZOO bylo s dispečerským řízením, které by člověk čekal, že ve 21. století bude samozřejmé, ale ono to kluci a holky s vysílačkama, bez mobilů zvládali lépe než současní, když mají online polohu vozu s přesností na metr nebo spíš nechce vrchnost... :-(

25m vozy nevyřeší přetěžování vybraných spojů....

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 12:51
od Ústečák
Demon: Děkuju ti, náčelníku, že ses mě zastal! (To bych na střední kolena neřekl, že budu někdy titulován nadšeným optimistou... :) )

Jinak je dobré, aby zaznělo, že přestože trolejbusy své největší výhody předvedou v kopcovitém terénu, neznamená to, že na rovině výhody nemají. I na rovině totiž mají velmi dobrou dynamiku jízdy, lepší setrvačnost, jsou v místě bezemisní (a i se šlauchem k elektrárnám výrazně ekologičtější) a tišší. Stran tratě na letiště se taky hodí připomenout, že se tříčlánkový bus prostě nesehnal (na rozdíl od trolejbusu). Navíc kdyby se náhodou Správě železnic někdy podařilo dostavět trať na letiště a 38Tr ještě byly ve formě, dobře poslouží i na jiných trasách.

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 12:15
od P_V
Chtělo by to upřesnit, že troljebus je vhodný pro kopcovité oblasti zejména s velkými stoupáními a v zástavbě, což 119 není ani jedno z toho.

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 21.8.2023 11:27
od demon
Bobik píše:
20.8.2023 20:09
Tak uznávám, že nadšení optimisti jako ty mají tu výhodu, že když narazí do zdi reality, tak tu ránu berou s nadhledem. :D
Ovšem proč do té zdi vůbec narážet, když nemusíme, že?
8-)
Realisté jako my, do té zdi vůbec nemusí narážet, právě protože jsou realisty a s riziky tak počítají.
Narážení do zdí je doménou optimistů, zvlášť těch nekritických, což ale není Ústečákův případ.
Od pesimistů bych ale čekal aspoň omluvu, když se jejich katastrofické vize nenaplní, ale to bych vlastně nesměl být tím realistou... :lol:
Každopádně za 7 let na letiště vlakem opravdu nedojedeme a za sebe, po letošních zkušenostech z letiště obsluhovaného rychlodráhou, musím říci naštěstí.
Trasa 119 Nádraží Veleslavín - LVH Ruzyně má na trase převýšení 80 metrů, takže trasa není v rovině a porovnání se ZOO pak kulhá na obě nohy. :wink:

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 20.8.2023 20:09
od Bobik
Ústečák píše:
20.8.2023 8:14
Á, pánové "všechno špatně" mají zase sraz. :)
Tak uznávám, že nadšení optimisti jako ty mají tu výhodu, že když narazí do zdi reality, tak tu ránu berou s nadhledem. :D
Ovšem proč do té zdi vůbec narážet, když nemusíme, že?
8-)

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 20.8.2023 17:34
od 9001
Ústečák: Protože troljebus je vhodný pro kopcovité oblasti. Proto stavíme e119, která je narovině :D Navíc pořád je to vlastně autobus se všemi minusy pro zajištění dopravy na letiště....

Bohužel ultramoderní radnice plná dat neumí dispečerské řízení co se umělo při Spartakiádách 'a nebo i dokonce po revoluci např. u ZOO.... Ted v době všeho online, když prší honíme k ZOO busy po 5 minutách s dvěma lidma :D

Letiště bude to samé....

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 20.8.2023 17:34
od 9001
Ústečák: Protože troljebus je vhodný pro kopcovité oblasti. Proto stavíme e119, která je narovině :D Navíc pořád je to vlastně autobus se všemi minusy pro zajištění dopravy na letiště....

Bohužel ultramoderní radnice plná dat neumí dispečerské řízení co se umělo při Spartakiádách 'a nebo i dokonce po revoluci např. u ZOO.... Ted v době všeho online, když prší honíme k ZOO busy po 5 minutách s dvěma lidma :D

Letiště bude to samé....

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 20.8.2023 8:14
od Ústečák
Á, pánové "všechno špatně" mají zase sraz. :)

Za sedm let se "rychlodráhou", rozumějte zcela standardní dvoukolejnou elektrifikovanou tratí, pravděpodobně opravdu jezdit nebude (a zcela s jistotou ne v plné trase z Masaryčky, ale to je jiný příběh, který se trasování trolejbusů nedotýká). Každopádně proč by se Solárka kamkoliv prodávala? Několikrát se jasně inzerovalo, že po spuštění železnice najdou uplatnění zrovna třeba právě na 58, kam se v rámci zkušebního provozu nepochybně podívají.

Mmch kastle pražské 38Tr dorazila do Plzně opravdu chvíli po Bratislavě, takže se dá očekávat, že opravdu již brzy. Jsem hodně zvědavý, kdo trolejbus do Prahy jako první dostane ke zkušebním jízdám s cestujícími, jak se zdá, je to teď velmi vyrovnané.

Re: Pražské trolejbusy

Napsal: 20.8.2023 6:06
od Bobik
Neboj, vymyslí se jiná blbost, kam se ty krávy upíchnou. Vždyť je to přece děsně eko a to je to, co se počítá, tak nepruď s nějakou trapnou realitou. :lol: