Ústavní soud zrušil rozhodnutí, kterými obecné soudy uznaly řidiče automobilu vinným za následky vážné srážky s motorkou. Označil je za extrémně vadné. Opilý motorkář tehdy automobil začal předjíždět ve chvíli, kdy odbočoval vlevo. Po kolizi zůstal doživotně postižený.
.....
Přestože okresní i krajský soud následně usoudily, že 70 procent viny nese motocyklista, řidiče automobilu uznaly vinným z přečinu těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti s tím, že nevěnoval dostatek pozornosti situaci za sebou a měl předjímat, že se za ním někdo pohybuje. V neposlední řadě mu vyčetly, že se měl bezprostředně před zahájením manévru podívat do zrcátka. Kromě podmínky mu uložily povinnost zaplatit rodině motorkáře 800 tisíc korun.
V provozu nastávají situace, za něž nikdo nemůže
Ústavní soud (ÚS) tyto verdikty nyní zrušil. „Soudy došly k závěru, že je řidič vinen, jen na základě toho, že došlo ke střetu. Nebylo prokázáno, zdali měl těsně před manévrem možnost zjistit, že se za ním pohybuje motocykl, jehož řidič porušuje úmyslně hned několik pravidel silničního provozu,“ uvedl soudce zpravodaj Jaromír Jirsa.
Soudy podle něj měly vést dokazování mnohem pečlivěji, aby prokázaly, že řidič měl možnost něco podobného předvídat. „Je třeba se smířit s tím, že v provozu někdy nastávají situace, za které prostě nikdo nemůže. Obecné soudy dospěly k závěru, že řidiči odbočující vlevo musí po celou dobu bedlivě hlídat situaci za sebou a nemá právo důvěřovat, že ostatní řidiči se chovají v souladu s pravidly silničního provozu,“ doplnil.
Advokát řidiče Jiří Kubala uvedl, že mladík měl motorku velmi krátce a před střetem ujel pod vlivem zhruba 40 kilometrů. „Jsme rádi, že soud vyslyšel stížnost. Klient žije na malé vesničce a následky spolu s celou rodinou snáší hlavně v té osobní rovině. Že je mu kladena vina za následky kolize,“ řekl.
Za nejzávažnější po právní stránce považuje to, že v Česku není jasné, jak se správně odbočuje doleva. „To považuji za zcela absurdní,“ dodal s tím, že soudy odmítly také pořízení revizního znaleckého posudku.
ÚS: Úprava je dostatečná
Třeba Nejvyšší správní soud a Nejvyšší soud okamžik zahájení odbočování skutečně chápou odlišně. Podle prvního je to chvíle, kdy řidič začne blikat, podle druhého moment, kdy začne točit volantem a pouštět spojku.
„Myslím si, že úprava je dostačující a doufám, že se nedočkám toho, že mi norma bude po sekundách říkat, teď zapni blinkr, teď začni točit volantem. Není cesta, přijmout na každý manévr další normu, je třeba se řídit selským rozumem, vybavit si situaci na vozovce, uvědomit si, že odbočování vlevo je snad nejtěžší manévr. Řidič musí pozorovat situaci za sebou, před sebou, zprava a nelze po něm požadovat, aby za každé situace předpokládal, že ho v tu chvíli někdo nepovoleně předjíždí,“ dodal Jirsa.
.....