Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 10.5.2013 6:56

Grossák píše:Vladycká. Pokud to za TRAM padá na stůj, SSZ zřejmě bylo ve stavu, kdy bylo překročeno maximální prodlužování dle aut.
Nehádám se, protože to nevím. Co vím ale jistě, že široko daleko žádná auta nebyla a tak mi to přijde divné.
Grossák píše:V pravidelném provozu to je od Hradu ošetřené, i když jinak. Od dolní Brusnice se to možná dodělá, přesně si nepamatuji. Každopádně k vyladění by zde mělo dojít.
Ano, od Hradu to přes den funguje, v noci víceméně taky. Z opačného směru ale víceméně ne (i když umí i překvapit)
Otázka - nebylo by lepší a levnější, než vymejšlet složitosti, to na noc prostě vypnout?
Grossák píše: Příliš vysoké mezičasy vedly už někdy v 60. letech mimo jiné k nárůstu jízd na červenou.

A od těch dob se, kromě zkrácení těch mezičasů, prakticky nic nezměnilo. Jestli to nebude tím, že to není o mezičasech, ale o dodržování předpisů a jejich účinném vymáhání.
Jak psal Brejšín, normy, počty a technický fígle mě nezajímají, pro mě je podstatný, aby když mi padne na stůj ve vzdálenosti, která je menší než zábrzdná, abych věděl, že to na stůj můžu bezpečně protáhnout, aniž bych se potkal s čímkoli z kolizního směru. A je mi jedno, jestli to u konkrétní křižovatky dělá nula nebo deset sekund, s tím ať si poradí příslušní technici.
Viz ten zmíněnej Pavlák - pokud se prokáže, že kolega nedokázal bezpečně zastavit ještě před SSZ, pak je to projetí dle platných předpisů zcela legální a je naprosto nepodstatné, jak dlouho jaká šipka kde svítila. Ostatně stalo se mi (a nejen mě) to tam taky, jen jsem naštěstí neboural. A problém byl v tom, že to tam "léta" fungovalo nějak a najednou se to ze dne na den bez varování změnilo. Ostatně to je to, po čem se volá už dlouho, nějak to sjednotit, aby to nebylo každej pes jiná ves, třeba konkrétně ty stromečky. Ať blikaj všude a všude stejně, ne někde 2x, jinde 6x a onde vůbec. Ostatně v čem je problém, proč tohle na příklad "nejde"?

Ještě k SSZ v Michli u Baumaxu či co to je (Chodovská). Tam je nějakej noční režim trvalé červené? Proč? Navíc to tam ani "nepadá do jízdy" musí se před SSZ skoro zastavit.
Mám 56 i dneska v noci, tak ještě zkouknu co to tam blblo.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 10.5.2013 6:28

Grossák píše:
Petrpes píše:Když už je na Flóře taková megapreference, tak proč tam není nějaká závora zastávky, aby to nečekalo na 3 a další vlak ZC.
Což je buď zbytečné, když řidič nenajede do X, nebo *******, když pak stojí 3 tramvaj v X. ...
Zajímavý nápad, a podle čeho byste vlaky přičítal a odečítal? ....
Osobně by jsem vlaky neodečítal, ale použil k detekci obsazenosti zastávky za křižovatkou stejnou technologii (kolejové obvody???), jako je použita na Barrandově k "hračičce" s blikajícími světýlky na hranici bezpečnostního pásu nástupní hrany - když tam přijíždí 2. vlak do zastávky, tak blikají světla jen v 2. polovině zastávky = je detekována obsazenost 1. poloviny zastávky a současně 2. vjíždějící vlak!
Grossák píše:.... Signál VOLNO znamená volno, ne JEĎ. Takže pokud není za křižovatkou místo, prostě do ní nevjíždějte. Volno padne ještě jednou. A zkuste si představit, že Vám nepadlo. Lidský mozek je v tomto ohledu nejlepší pomoc, protože dokáže vnímat mnohem více informací než řadič SSZ.
1.) Ano, předpisy zakazují vjezd do křižovatky, nemůže-li vozidlo za ní pokračovat = opustit ji celou svou délkou, ale:
a) proč by TRAM měly dodržovat něco, co jiní účastníci viditelně úmyslně neustále porušují = ten co to samé by neporušil, by nikam nedojel?
b) když jedeš jako druhá TRAM v přímém směru, tak většinou (když není "dobře" vyosena TT) nemáš šanci vědět, jestli ta TRAM před tebou bude stanicovat v zastávce za křižovatkou v pozivci 1. či až druhé. Už jsem díky tomu osobně několikrát ucpal např. ulici Zborovskou při mé jízdě ZC, protože jsem snad nikdy ještě nenarazil na kolegu před sebou, jenž by mi (jako to na jeho místě dělám já) dal znamení, že nemám do křižovatky vjíždět - páč se za ní vleze jen on (krátkým použitím varovných světel či svým přibržděním výrazně dříve než konec mého vlaku vjede do křižovatky).
2.) "Volno padne ještě jednou." :lol: :lol: :lol: :lol: - jako by nebyla jediná křižovatka, kde tomu tak není (a je jedno jestli je SSZ tak nastaveno či je to závada na nějakém zařízení - nejčastěji detekci)!

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 10.5.2013 0:31

Bobik píše:JO a taky nerozumím pro některá (nová) SSZ neumí pustit dva vlaky proti sobě. Viz ta Brejšínova Flora s 10/16, To samé Brusnice na odbočení od/k Hradu a podobně. Prostě jestliže se někdo navolí o chlup později, volno už mu to nedá, přestože z protisměru to právě pouští.
Jak jsem psal, standardně se tam vybírá pro oba protější směry, výjimečně kombinace 5 DC a 10/16 ZC, (UPRAVUJI nebo 11 ZC + 5 DC, nebo 11 DC + 10 ZC). Nevím, co se stalo. Na horní Brusnici je to, pravda, udělané trochu jinak, tam se volno dovybírá jen při nároku do jakési tramvajové superfáze. Což celkem chápu, protože to šetří mezičasy a umožňuje to nekolizní signály volně kombinovat, jako třeba na Stírce. Ale jo, asi by bylo možné prodlužovat tramvajovou superfázi od vzdáleného detektoru tak, aby to při příjezdu na EOV už jel louplo správný směr. V pravidelném provozu to je od Hradu ošetřené, i když jinak. Od dolní Brusnice se to možná dodělá, přesně si nepamatuji. Každopádně k vyladění by zde mělo dojít.
Naposledy upravil(a) Grossák dne 10.5.2013 21:59, celkem upraveno 1 x.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 10.5.2013 0:22

Petrpes píše:Když už je na Flóře taková megapreference, tak proč tam není nějaká závora zastávky, aby to nečekalo na 3 a další vlak ZC.
Což je buď zbytečné, když řidič nenajede do X, nebo *******, když pak stojí 3 tramvaj v X.

No a každopádně bych upřednostnil požadovek DC...
Ať jezdí tram do města včas, atd.
Zajímavý nápad, a podle čeho byste vlaky přičítal a odečítal? A z jakého důvodu je třeba upřednostnit požadavek DC? TRAM z města nemusí jezdit včas? :) To by určitě pak někdo napsal, jak to čekalo na tramvaj, která dlouho odbavovala lidi v zastávce a on tam chudák musel tvrdnout na zablokované výhybce. :)

Signál VOLNO znamená volno, ne JEĎ. Takže pokud není za křižovatkou místo, prostě do ní nevjíždějte. Volno padne ještě jednou. A zkuste si představit, že Vám nepadlo. Lidský mozek je v tomto ohledu nejlepší pomoc, protože dokáže vnímat mnohem více informací než řadič SSZ.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 10.5.2013 0:13

Brejšín: Snad jsem porozuměl. Volno se vybírá standardně v každém oblouku v obou směrech, pokud se nepletu. Pouze pokud je společně přihlášená 5 DC a 10/16 ZC, vybere (ne však vždy...) kombinace dvou vnitřních oblouků. Proč ti nepadlo volno, nevím. Mohlo něco zafixlovat, něco se mohlo falešně přihlásit do roviny po Jičínské, nevím. Nemělo by se to stávat, takže toto asi lze vzít jako poznatek, za který díky a všichni to sledujme. Není to úplně jednoduché SSZ, takže se nedivme. A z centra přijelo moc tramvají...

Chlape, mám tě rád, ale jak počítáš mezičasy, se prostě počítat nedají. Vždy je třeba brát v úvahu dispozici křižovatky. Nulový mezičas musí být stejně bezpečný jako čtyřsekundový, nebo desetisekundový v jiné dispozici. A znovu se ptám, kolik se stane nehod kvůli "špatným" mezičasům? Někdy na podzim sešrotovala tramvaj auto na horním Pavláku. Tam je mezičas 2 sekundy. Ale tramvaj jela hluboko (někdo tu tehdy psal kolik sekund) v zelené pro auta vlevo. Vezmi v úvahu, že je zcela nezbytné dodržovat předpisy. Že vozidlo se ze stopčáry rozjíždí z nulové rychlosti a řízení nestočí v první sekundě do kolejí. A když tramvaj strčí čumák do křižovatky, kdo do ní nabourá, dobře mu tak. Příliš vysoké mezičasy vedly už někdy v 60. letech mimo jiné k nárůstu jízd na červenou. Tehdy se i proto upravily technické podmínky pro návrhy SSZ na realitu. Dnes tramvaje brzdí lépe než dříve, ale zase je každý chytřejší...

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 09.5.2013 23:55

Vladycká. Pokud to za TRAM padá na stůj, SSZ zřejmě bylo ve stavu, kdy bylo překročeno maximální prodlužování dle aut. Už se prodlužovalo jen dle TRAM, která je zpravidla vyšší, kvůli preferenci. Myslím, že je to v pořádku. Nebo má někdo jiný názor? :)

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 09.5.2013 23:07

Prý má vzniknout nový přechod přes Jugoslávskou u magistrály. Tak nevím, jaký vliv to bude mít na rychlý start z místa.
http://www.metro.cz/na-i-p-pavlova-vzni ... e-deje_rab

jannnn
Uživatel
Příspěvky: 75
Registrován: 01.3.2010 22:33

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od jannnn » 09.5.2013 20:54

Dnes večer opět SSZ u OC Hostivař na blikačku =D> ... a co víc, na blikačku i SSZ u vjezdu do komplexu Nové zahradní město, jakožto semafory ještě 100x zbytečnější :)

petr91
Uživatel
Příspěvky: 324
Registrován: 31.10.2008 8:25
Bydliště: 7 a 22

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od petr91 » 09.5.2013 19:58

Pokud zde nebylo zmíněno, tak vzniká nové SSZ na křižovatce Černokostelecká x Dřevčická.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 09.5.2013 16:14

JO a taky nerozumím pro některá (nová) SSZ neumí pustit dva vlaky proti sobě. Viz ta Brejšínova Flora s 10/16, To samé Brusnice na odbočení od/k Hradu a podobně. Prostě jestliže se někdo navolí o chlup později, volno už mu to nedá, přestože z protisměru to právě pouští.

Uživatelský avatar
Petrpes
Uživatel
Příspěvky: 2235
Registrován: 28.8.2008 22:03
Bydliště: psí bouda
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Petrpes » 09.5.2013 15:23

Když už je na Flóře taková megapreference, tak proč tam není nějaká závora zastávky, aby to nečekalo na 3 a další vlak ZC.
Což je buď zbytečné, když řidič nenajede do X, nebo *******, když pak stojí 3 tramvaj v X.

No a každopádně bych upřednostnil požadovek DC...
Ať jezdí tram do města včas, atd.

Uživatelský avatar
Brejšín
Uživatel
Příspěvky: 1402
Registrován: 03.5.2005 18:17
Bydliště: Kde dobře vařej

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Brejšín » 09.5.2013 14:46

Flora:
Měl jsem tu 16, dojel jsem na stop čáru a v ten okamžik to pustilo tu 10, mě ne (stanicoval jsem asi 8 vteřin, snažil jsem se být rychlejší bo jsem tam viděl tu 10 a doufal, že nás to pustí proti, nicméně zbytečně). Někdy v tento moment dorazila 5 a na půl cesty od Radhoštské byla ta 11, čekal jsem, že to za ní utne a pustí buď mě (jakož to nejdéle přihlášený vlak), nebo tu kuli. A vono to prodloužilo cca dalších 20 vteřin pro tu druhou jedenáctku (obě dlouhé). Pak to pustilo tu kuli - zelená Jičínská - Jíčínská, a já. Nevím co tam vyráběl s tou 10, nebo jestli s tou první 11 zastavil jako druhý, nevím nicméně s tou pětkou stál přes celou křižovatku. Takže to bylo 4 vlaky ZC proti žádnému řádně přihlášenému DC během +-50 vteřin.

Mě je jedno jestli je nějaká tabulková doba vyklizovací a rozjezdová a je to jedno i fyzikálním zákonům. Prostě 50 km/h je 14 m/s, tzn 45 metrů před stopčárou jsou 3 vteřiny k SSZ a pokud po tuto dobu dojde ke změně jakéhokoli kolizního signálu, beru to jako ohrožení.
Mě jako řidiče tramvaje zodpovědného za bezpečnost přepravovaného substrátu zajímá, aby minimálně 4 vteřiny po ukončení volna pro tramvaje bylo všude stůj, abych měl jistotu, že to bezpečně projedu (jsem blíže SSZ než je zábrzdná vzdálenost). A pokud vím, že tomu tak není, tak to prostě budu hámovat na nouzovou brzdu, protože prostě stačí, aby tam byl borec na skutrů, na oranžovou stočil řidítka a rozjel se......................................... Je mi to prostě šumák, jestli někoho pomlátím v tramvaji, ale nebudu mít zaviněnou nehodu s jízdou na stůj.
Naposledy upravil(a) Brejšín dne 09.5.2013 15:49, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 09.5.2013 1:20

Grossák píše: Jinak, v noci či spíš pozdě večer jezdím dost a s tímto se nějak nesetkávám. Ale také nejezdím všude...
Konkrétně na té Vladycké se po projetí stačí ohlédnout, jak to za tram padá na stůj. Taky už jsem tam takhle "zazdil" pár chudáku v IAD.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 09.5.2013 0:50

OK, Vladyckou takto předám. Jen doufám, že to není chyba programu, protože režim trvalé zelené potřebuje pro slabý provoz trochu jiný přístup než v běžném provozu. Jinak, v noci či spíš pozdě večer jezdím dost a s tímto se nějak nesetkávám. Ale také nejezdím všude...

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 09.5.2013 0:47

Na Vaníčkově určitě není vyklizovací čas 1 sekunda. Mezičas mezi TRAM zc a vozidly vlevo je, tuším 3 sekundy. Mezičas se vypočítá jako vyklizovací doba minus najížděcí doba. Takže vyklizovací doba TRAM může být cca 4 - 5 sekund. Jinak bych byl velmi rezervovaný k nafukování mezičasů. Nebo jsou mezičasy příčinou nehod tramvají? Jak už jsem zde jednou psal, nadmíru natahované mezičasy vedou obecně k tomu, že účastníci signalizaci více ignorují. A samozřejmě zpomalují řízení, snižují kapacitu. Pak to končí takovými nesmysly jako mezičas 9 sekund na přechodech na Želvě nebo Vinohradských hřbitovech, kde tramvaj sjede z přechodu a chodcům padne zelená až za 8 - 9 sekund. K čemu? Navíc na dalším volno si TRAM počká, takže to ve výsledku odnese veřejná doprava.

Ale pokud cítíš, že je dobré informovat drážní inspekci, prosím. Jen bych rád upozornil na množství nesignalizovaných přejezdů (i zbytečných) na tramvajové síti, na kterých při odbočování vlevo dochází k většině nehod tramvají. Možná by řešení těch nejhorších pomohlo bezpečnosti a spolehlivosti provozu tramvají více.

Potvrzuji, že Vaníčkova podle mne není v pořádku, padá to opravdu před čumák na stůj. Navíc, pro 25 zc se vůbec nerozsvítí výzva, takže zde ani nelze čekat vhodnou reakci SSZ. Už jsem něco udělal, další bude eventuálně následovat. Věřím, že toto je řešitelné.

Jinak díky za nahlášení Dlabačova i přes dispečink.

Odpovědět