Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
chemik
Uživatel
Příspěvky: 1776
Registrován: 29.5.2009 10:02
Bydliště: Tam, kde jezdí třistačtrnda

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od chemik » 04.3.2014 0:51

Tož:
Měl jsem ve všední den jednou a o víkendu taky jednou noční 52 a pokaždé v noci mi při cestě DC Podolská vodárna urobila toto - při míjení Vodárenské ulice jsem registroval, že stromeček nesvítí. Pár metrů před SSZ padá na stůj, sice žádnej komfort, ale ubrzdit se to dá. A TEĎ TO PŘIJDE - z Podolské ulice je vybíráno nikým nenárokované volno přes koleje - nikde široko daleko žádné auto, ale zelená tam svítí. Pak se rozbliká stromeček a padá volno mě DC.
Může někdo potvrdit? Stalo se mi to jenom s noční, čas +/- mezi 1:30 - 5:00, přes den v pohodě, dokonce i včerejší předposlední zátah z Modřan na Pankrác, bajvoko v půl jedný taky v pohodě

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3536
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 02.3.2014 12:12

No výborně :-P Dlabačov stále napevno a Interspar od Groše stále s nefunkční vzdálenou registrací. Jediná indicie padnutí/nepadnutí je panáček přes Práčskou a třicítka to jistí.

Uživatelský avatar
Fořtík
Uživatel
Příspěvky: 2418
Registrován: 13.11.2003 22:51
Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Fořtík » 01.3.2014 23:17

Nikdo to sem zatím nepsal, ale Bělehradská x Rumunská od Bruselské zdá se být v pořádku. Ve čtvrtek jsem tam byl 2x s 56, tedy v období, kdy je tam člověk sám. Dnes zatím jednou s 11 a potom ještě 2x s 56, tak uvidím. ;-) Šlapalo to tak, jako kdysi. 8-)

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4405
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 28.2.2014 8:57

Dlabačov považuju za naprosto zbytečné SSZ a zapnutí v jakémkoli cyklu krom blikající oranžové za zcela zbytečné zdržování dopravy.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3536
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 28.2.2014 7:51

Dlabacov stale v pevnem cyklu :-S Pomaha to alespon v noci pro 26/57?

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 598
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 26.2.2014 16:23

Pro zajímavost:
- termín preference je definován v technických podmínkách pro navrhování SSZ; dělí se na absolutní a podmíněnou, také mají své definice - jiné než naznačuješ :)
- pokud nefunguje přihlašovací (či odhlašovací) kontakt, nefunguje preference vůbec (ani absolutní, ani podmíněná)
- absolutní preference není závislá na tom, zda se tramvajové volno vybírá cyklicky, či na výzvu, ale znamená, že první tramvaj jedoucí s odstupem po průjezdu předchozí tramvaje (obvykle cca 30 s a více) projede prakticky bez zastavení, ideálně bez zdržení. Takže třeba Orteňák, ale taky přechody na Hradčanské.
- překážky při jízdě k SSZ by měly být vždy pečlivě váženy a nějakým způsobem uváženy a zohledněny v délce prodlužování pro TRAM a návrhu polohy tramvajových detektorů; obykle je to tak, že statisticky jsou tyto vlivy zanedbatelné, ale najdou se i výjimky (jako třeba Flora od malé Jičínské)

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 3878
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 23.2.2014 9:25

MM-Mikulovsky píše:
willyjeff píše:.... tzv. "Vyčkávaci preference" ..... "hele měl's šanci kámo, ale nebudu tu čekat do příštích vánoc".
.......
Celkem by mě zajímalo, jak je to doopravdy pojmenované :D
A mně se tvé dělení zamlouvá, protože je přesně výstižné (a nejvýstižnější je odcitovaný úryvek) = mělo by tu platit co uvedl Grossák "Občas některé zprvu neodborné termíny obohatí slovník odborníků.".
Já hádám, že se to jmenuje preference prodlužováním (stávající) fáze. Je pravda, že to není ideální ve chvíli, kdy je mezi tramvají a semaforem nějaká překážka, ale taky je pravda, že to opravdu nemůže čekat na průjezd tramvaje až do Vánoc. 8-[

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8467
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 22.2.2014 17:27

willyjeff píše:.... tzv. "Vyčkávaci preference" ..... "hele měl's šanci kámo, ale nebudu tu čekat do příštích vánoc".
.......
Celkem by mě zajímalo, jak je to doopravdy pojmenované :D
A mně se tvé dělení zamlouvá, protože je přesně výstižné (a nejvýstižnější je odcitovaný úryvek) = mělo by tu platit co uvedl Grossák "Občas některé zprvu neodborné termíny obohatí slovník odborníků.".

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od willyjeff » 22.2.2014 15:44

Grossák píše:V pohodě, ptám se. Občas některé zprvu neodborné termíny obohatí slovník odborníků.
No já osobně jsem si rozdělil ssz na 4 druhy:
1) tzv. "Pevný cyklus": jede si podle sebe ať prší nebo sněží, nic ho nerozhází. Jsou mu ukradený auta, busy, chodci i tramvaje.
2) tzv. "Podmíněná preference": tramvaj se musí do křižovatky přihlásit, jinak na ní semafor z vysoka sejří. Když nefunguje přihlašovací kontakt, musí se tramvaják hezky pomodlit s kličkou. Po chvilce vyčkávání se rozhodne padnout na volno do požadovaného směru (samozřejmě až po tom, co vyzkouší všechny ostatní směry), ovšem jen na pár vteřin a řidič má maximálně 2 pokusy (občas jen jeden jediný).
3) tzv. "Vyčkávaci preference": tadyten cyklus si běží po svém, ale jakmile se přihlásí tramvaj, tak na ní čeká a čeká a čeká. Nejlépe, když tramvaj stojí za nějakou překážkou či v stanicuje zastávce, to moje srdce vždy těší. Jakmile je konečně průjezd uvolněn, semafor jako by říkal: "hele měl's šanci kámo, ale nebudu tu čekat do příštích vánoc".
4) tzv. "Absolutní preference": jakmile se přiblíží tramvaj, začne se histericky překlápět na volno pro tramvaj. Skvělá věcička, když si na ní zvykneme, jenže pak chvilku nezafunguje a to pak leštíme koleje magnetama jak diví...

Celkem by mě zajímalo, jak je to doopravdy pojmenované :D

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 598
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 22.2.2014 14:37

willyjeff píše:
Grossák píše:Co je vyčkávací preference? :)
Že stojim v zastávce a ono to na mě čeká? Neznám odborné termíny, takhle tomu říkám. Ještě lépe, když to je Vy3hcaná vyčkávací preference, která jen čeká i přes 20 sekund, aby jsem se rozjel a šup - stůj. Tohle taky moc ráda dělá :)
V pohodě, ptám se. Občas některé zprvu neodborné termíny obohatí slovník odborníků.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 598
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 20.2.2014 14:50

Řešit, že ušetřím 3 sekundy času díky tomu, že vlezu na červenej odpočet na přechod, je trochu mimo. Dynamickým řízením a preferencí se šetří času násobně více. Jen to každý neví.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 2904
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od trainzjohny » 20.2.2014 14:23

Ty moje 3s jsou hlavně o tom, že v tu dobu už tramvaje i chodci přes magistrálu mají volno a když jedou auta tak už dávno stojí. Nevím proč je tam tak strašně dlouhý čas na projetí křižovatkou, když po magistrále se většinou krokem nejezdí .... takže já vlastně chodím na volno.. jen na sousedním přechodě :-)

K tomu koukání šejdrem to nepochybně nabádá, proto jsem pro ukrajinskou verzi kde jsou odpočty i pro auta.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 20.2.2014 11:00

Ovšem pokud jdeš 3 sekundy před volnem, znamená to, že tě to učí lézt do vozovky v době mezičasů, což znamená, že musíme o 3 sekundy na takové křižovatce mezičasy prodloužit a o tyto sekundy ubrat z produktivní doby cyklu, tj. ubrat část volna autům nebo chodcům...

Druhé riziko je skutečně v tom, že odpočítávání používají i tramvajáci. Tím, že je jen napíchnuto na žárovky signálů a není v řadiči, tak při změně programu nebo při výjezdu hasičů i na tom Pavláku odpočítává, ale po odpočtu nemusí následovat ten signál, který všichni čekají. Tj. travaják rozjíždějící se ze zastávky plynule do volna může být velmi překvapen. Třeba v Torontu po instalaci těchto odpočtů vzrostly nehody vozidel na křižovatkách o 50%, protože řidiči jedoucí souběžně s přechody začali koukat na ta čísla a kolikrát už ignorovali i své signály, které končily jindy.

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 2904
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od trainzjohny » 20.2.2014 9:26

Osobně přes ten pavlák chodím minimálně 2x denně a musím říct že je využívám a je to OK. Zaprvé už vím že cca 3s před zelenou už žádné auto nepojede, protože už se rozjíždí tramvaj a auta, takže klidně jdu i na červenou. zadruhé je super že když člověk jde od metra a vidí že to začíná 1 (což je vidět i na dálku) tak že má přidat.
Myslím že obecně velký efekt to má pouze psychologický, stejně se spousta věcí dá odpozorovat na ostatních směrech ale obecně jsem pro takovéhle řešení, ve spoustě zemí světa už panáčky klasické skoro nemají a myjí jen čísla (třeba na Ukrajině mají odpočty i pro auta a to v žlutém světle, což je naprosto libové).

vencavasek
Uživatel
Příspěvky: 251
Registrován: 07.1.2007 15:10

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od vencavasek » 20.2.2014 8:43

A to já zase chápu, je příjemný vědět, co mě čeká, co přijde (to je prostě psychologický fakt). Ale má to smysl jen u těch pevnejch plánů a dopravní inženýrství už je prostě dál, z čehož plyne moje zděšení nad jejich případným rozšiřováním.
P_V píše:Znovu bych naťukl - proč by nešlo, aby počítadlo občas přeskočilo.
Trochu to je to, co jsem psal v předchozím příspěvku. Jenomže: Představ si, že třeba u Bulhara se chodcům odpočítávají poslední vteřiny čekání na zelenou, teď se přiblíží tramvaj, křižovatka na ni počká a chodcům tam přiskočí dalších 10 sekund čekání. A podle mě se najdou tací, co tam stejně vlezou, klidně přímo před tramvaj, prostě protože už počítali s tím, že jim to padne...a klidně třeba jenom z roztržitosti. (Ostatně, myslím, že něco podobnýho se řešilo i po instalaci odpočtů na IPP.) To je ten zásadní rozdíl od odpočítávání v metru.

Odpovědět