Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
modroko
Uživatel
Příspěvky: 259
Registrován: 02.4.2011 12:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od modroko » 22.5.2015 23:00

Jen takový dotaz, proč světla které pouští tram z(do) Vltavský umějí podržet volno pro tramvaj směrem do centra ale když jedu z centra(tedy směr tržnice)tak to pustí jednu soupravu a okamžitě to padá na stůj? To prostě ta křižovatka nemůže počkat těch 20 vteřin na průjezd druhé soupravy? Dyť když to umí z opačného směru mělo by to jít i z druhého ne?

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 22.5.2015 22:42

Prosím o info, kdy (den, čas) byly sledovány chyby preference Na Groši a na Korytech. Pomůže i popis situace. Díky.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 22.5.2015 22:42

Plnohodnotný odpočet je neslučitelný s dynamickým řízením. Pokud je pravda, že chodci nevadí, když čísla budou poskakovat, můžeme to nacpat všude. Trochu se opět zvětší a prodraží dopravní řešení a asi se bude muset vymyslet nějaké rozhraní pro komunikaci mezi řadičem a odpočítadly.

Pokud chodci nebudou vadit ani dvě různá čísla, můžeme to taky nacpat všude. Ještě o něco více se zvětší a prodraží dopravní řešení. A nakoupí se dvojnásobné množství ampulí. Vlastně super. :roll:

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 21.5.2015 16:02

Kdo pořád tvrdí, že odpočet je neslučitelný s dynamickým řízením? Číslo prostě občas poskočí. V každém okamžiku je k mání něco jako odhad. Chodec by mohl rozumět i dvěma číslům jako rozmezí max a min odhadu :)

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od mart337 » 21.5.2015 14:51

Tady máte odkaz na novinku v Praze.

http://www.novinky.cz/domaci/370098-svi ... vatce.html

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 21.5.2015 14:14

Encore: Pokud máme 75% SSZ s dynamickým řízením, tak vzor Pavlák rozšiřovat nelze. Tam to funguje jen proto, že tam je záměrně kvůli zatížení všech vjezdů a plošnému řízení pevný cyklus a tak jde odpočítávat i délka červené do zelené - celá. To jinde nejde, semafory si mění délky fází třeba podle preference tramvají, prodlužují a zkracují, tj. nemůže to počítat, za jak dlouho dostanete zelenou. Rozsvítí se jen poslední 4 sekundy červené, kdy už i řadič ví, že ta zelená fakt bude. A to je k ničemu. Možno vizuálně posoudit na obou stranách Čechova mostu a u Kladské a Sázavské na Korunní ulici.

Uživatelský avatar
Marek B.
Uživatel
Příspěvky: 455
Registrován: 17.6.2004 14:40
Bydliště: Praga Caput Regni Bohemiae

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Marek B. » 21.5.2015 13:54

Martin Šubrt píše:To bych bral ;-). Ale není to odpočet a v Praze zase kdosi (a fakt nevím kdo) touží pořád něco nějak číselně nebo graficky odečítat ;-)
Mě je to tedy jasné, kdo. Ten, jehož jméno nesmíme vyslovit:-)

Encore
Uživatel
Příspěvky: 132
Registrován: 16.2.2007 10:52

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Encore » 21.5.2015 12:01

Osobně bych radši viděl rozšíření odpočítávání ve stylu Legerova, Sokolská. Zvlášť u přechodů, kde je delší čas červené. Lidí pak ví, kdy přijde na ně řada a nepřemýšlejí tolik nad tím, jestli tu budou tvrdnout ještě dvě minuty a jestli to radši nepřeběhnu hned. Zároveň vím, jak moc mam pospíchat při přecházení. Ikdyž chápu, že jsou lidi, kteří prostě při tom přecházení to uspíšit nemohou, ikdyby chtěli.

Ukazatel vyklizovací doby mi nepřijde tolik přínosný, většinou je to seřízeno, že každý průměrný člověk stihne přejít. A řidiči, kteří na přechodu potkají ploužícího se člověka, už stejně ukazatel svítit neuvidí.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 21.5.2015 9:55

P_V píše:MMM: Předpisy jsou jedna věc, praxe druhá. V předchozím příspěvku jsem to smazal, ale tak to tedy napíšu znova: občas vídám poněkud agresivní přístup řidičů, kteří při odbočení na přechod, pokud tam svítí červený panáček, troubí, zprudka brzdí, pokřikují co tam lezeš na červenou. Vyklízecí signál by dotyčné omezence zklidnil. Toho panáčka by mohli vidět dokonce ještě o nějakou sekundu dřív, než chodce skoro za rohem.
K tomu existuje názor, že bude problém po skončení toho vyklízecího signálu, kdy na přechodu pořád ještě nějaký pomalejší chodec může být. Argumentuje se tím, že pak dostanou řidiči samozřejmě jen psychologické "právo" ho přejet s dovětkem, že už tam nemá co dělat. Jinak samozřejmě musí dát přednost i v tomto případě.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 21.5.2015 9:52

P_V píše:A co třeba žlutého blikajícího panáčka pro chodce, blikajícího na vyklizení současně s rozsvícením červeného, umístěný ve společné sestavě? Tento signál má dokonce i oporu v zákoně, takto by mu přibyl ještě význam mnemotechnický pro chodce. Tohle by pak bylo jednoznačné i pro ty odbočující řidiče.
To bych bral ;-). Ale není to odpočet a v Praze zase kdosi (a fakt nevím kdo) touží pořád něco nějak číselně nebo graficky odečítat ;-)

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 21.5.2015 9:01

P_V: S 1. částí skutečnosti souhlasím, ale opakuji, že je-li instalován "žlutý blikací panáček", tak musí blikat po celou dobu "naplánovaného kolizního výskytu chodců na přechodu s odbočujícími vozidly" = souběhu volna vozidel a VOLNA + vyklizovacího času CHODCŮ.

Chápu, že vzpomínáš opačnou situaci = vyklizovací čas IAD na přechodě před křižovatkou / čas pro potenciální (mnou již vzpomenutý/navržený) signál "POZOR - PŘIPRAV SE NA PŘECHÁZENÍ", ale:
1.) i kdyby ten signál existoval a byl na konkrétním místě nainstalován, tak by nepovoloval vstup na přechod!
2.) opravdu nikde jsem neviděl jediný důkaz, že ten vzpomenutý pardubický PČR v civilu, ALE VE SLUŽBĚ započal napomenutí chodců (za porušení obdoby předchozího bodu) hulvátskými výkřiky = naprosto "živě" si dokáži představit, že to je účelová lež dotyčných chodců, která má omluvit jejich následující "kašlání" na toho PČR!

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 21.5.2015 1:51

MMM: Předpisy jsou jedna věc, praxe druhá. V předchozím příspěvku jsem to smazal, ale tak to tedy napíšu znova: občas vídám poněkud agresivní přístup řidičů, kteří při odbočení na přechod, pokud tam svítí červený panáček, troubí, zprudka brzdí, pokřikují co tam lezeš na červenou. Vyklízecí signál by dotyčné omezence zklidnil. Toho panáčka by mohli vidět dokonce ještě o nějakou sekundu dřív, než chodce skoro za rohem.
p.s. ta příhoda s policajtem, který ve vyklízecím čase řval a poté uplatnil hmaty chvaty na chodci, je docela nedávná... i když šlo o jiný vyklízecí čas než o kterém se bavíme, prostě to názorně ukazuje, že takoví jedinci existují.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 20.5.2015 23:50

Došel jsem k návrhu:
Když se dají na přechody s dynamicky řízenými SSZ tyto grafické odpočty (raději v, již navržené, žluté barvě než dnes instalované bílé), tak by s jejich pomocí - rozblikáním celého symbolu (všech pruhů) šlo udělat signál "POZOR - PŘIPRAV SE NA PŘECHÁZENÍ", protože i MŠ uvádí, že i v té dynamice řadič SSZ minimálně poslední 4sekundy ví, že to volno přidělí!

P_V: fakt asi neznáte předpisy
Jak MŠ v diskuzi pod článkem na i- dnes (mimo jiné) píše:
No oni obecně musí chodci dát přednost vždy, i kdyby šel úplně na červenou. Tj. i potom, co tam něco svítí nebo nesvítí. (20.5.2015 22:08)
Z:arrow:
361/2000Sb., § 5 - Povinnosti řidiče, odst. 2 - Řidič nesmí,odrážka g) píše:ohrozit chodce přecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí ohrozit chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 20.5.2015 23:28

MMM: Řidič žlutého panáčka vnímá jako upozornění, že při odbočení má očekávat výskyt přecházejících chodců. Tak ho i pochopí, když ho uvidí. To zbylé je definice, kdy se žlutý panáček osadit musí, ale ne že by se jindy pro totéž upozornění také použít nemohl.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 20.5.2015 22:55

MŠ: S tou barevností musím souhlasit = bílá je opravdu dost nevhodná a žlutá přesně vystihuje zamýšlené "POZOR - dokonči přecházení!"

Ovšem přemýšlím, jestli pak právě to grafické znázornění psychologicky není lepší než zobrazený určitý/přesný čas - jsem přesvědčen, že při znalosti určitého/přesného zbývajícího času spíše si člověk troufne tipnout, že ten přechod stihne přeběhnout celý (byť už na něj má zakázáno vstupovat) než je-li tam jen neurčitý grafický symbol, u kterého se těžko tipuje jeho skutečné trvání!

P_V: Ty nevíš, co dle předpisů znamená žlutý blikající panáček a hlavně kdy se používá? Z:arrow:
361/2000 Sb, §70, odst. 2 ,odrážka f) píše: signály „Signál žlutého světla ve tvaru chodce“, „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty“ nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty“, jimiž je doplněn signál se zelenou šipkou směřující vpravo nebo vlevo, upozorňují řidiče, že při jízdě směrem, kterým tato šipka ukazuje, křižuje směr chůze přecházejících chodců, směr jízdy přejíždějících cyklistů nebo směr chůze přecházejících chodců a směr jízdy přejíždějících cyklistů,
= 1.) NEPOUŽÍVÁ SE S PLNÝM ZELENÝM SVĚTLEM PRO IAD JEDOUCÍ DO KŘIŽOVATKY PO KOMUNIKACI SOUBĚŽNÉ S PŘECHODEM
2.) JE-LI PRO IAD JEDOUCÍ DO KŘIŽOVATKY PO KOMUNIKACI SOUBĚŽNÉ S PŘECHODEM SMĚROVÉ VOLNO, KTERÉ JE KOLIZNÍ S PŘECHODEM SE SIGNÁLEM "Signál pro chodce se znamením Volno", TAK VĚTŠINOU TYTO SIGNÁLY ZAČÍNAJÍ SOUČASNĚ ČI SE MINIMÁLNĚ PŘEKRÝVAJÍ = většinou ten žlutý blikající panáček musí být použit ještě při "zelené na přechodě"!

EDIT:
MŠ na diskuzi pod článkem i-dnes (mimo jiné) píše: V Torontu prokázali, že číselné odpočítávání vedlo k růstu nehodovosti. Řidiči koukali na odpočty souběžných přechodů a zkoušeli stíhat projet před koncem zeleného signálu, tj. přidávali a nebo už nerespektovali hlavní signály, které měly určitý posun. I v Praze už se stalo, že řidič vyrazil podle odpočtu chodeckého signálu vedle na přechodu, jenže tento odpočet není propojen do řadiče a jeli hasiči, takže odpočet se v tu chvíli zhasnul a řidič neměl nakonec volno, které čekal. Tj. z těchto důvodů se v celém světě přemýšlí o grafických zobrazovačích, kde to dá nějakou doplňkovou informaci, ale ne konkrétní časovou. (20.5.2015 21:06)

Odpovědět