Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od kruťák » 25.9.2011 11:25

Martin Šubrt píše:viz nám. Republiky
Mimochodem - existuje nějaká statistika, kolik tam bylo povalení za x let? Já si nepamatuju ani jedno (ale nechám se rád případně vyvést z omylu) a taky tam není jediný semafor, natož trať obehnaná plotem, přímo veprostřed frekventovaného pěšího prostoru. Anděl to samé (i když tam povalení občas bývá, ne?). Přemýšlím, nač chodit za dobrými příklady do jiných měst (a zahraničí), když i v Praze to funguje.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 25.9.2011 10:01

MM: Ano, překlepl jsem se, ale jinak jsem popisoval ostrůvek dc :-).

kruťák: Když on bude tlak na to tam něco barevného svítícího vrazit... Variace na tabulku Tram vorrang! asi bohužel neprojde. Byť má asi největší efekt, protože vychovává chodce k pozornosti, říká mu, že pokud jej tramvaj ohrozí, je to čistě jeho problém. Nedává mu pocit jakékoli legislativní bezpečnosti. Samozřejmě ve vztahu k řidičům tramvají vyžaduje také určitou míru pozornosti a snížení rychlosti (viz nám. Republiky).

Ještě mě napadlo, že těch 34% lidí, co přecházelo na Hradčanské na červenou koleje, je dost zavádějící číslo, protože tam je červená převážně, když tram opravdu jede. Tj. moc šancí jít tam na červenou tam není. Tak zhruba 34% času, když se čeká do času apod. :-). Bohužel jsme nevyhodnotili číslo, kolik procent lidí jde/nejde, když je tam opravdu červená a existuje možnost přejití. Odhadují to, že v ten okamžik na červenou jde až 85% lidí.

MM: Barrandov je takové provizorium, ale dobře ukazuje princip funkce. Také tam nechceme, aby člověk pod kola tramvaje skočil, ale panáčkem mu to nezakazujeme. A každý to chápe. Je upozorněn. Při nasazení ve větším měřítku bych si představoval nějakou legislativně certifikovanou sestavu, nejlépe blikač se symbolem značky Pozor tram, pokud bude po blikači touha. Jinak jen tu značku. Ostatně mě inspiroval Amsterdam, kde takový blikač používají i na výjezdech tramvaj z prostoru mimo komunikaci (tj. auta nemají vyznačeno, dej přednost, jen se tohle rozbliká a oni přednost dají ve stylu Palmovky). Dále tam ten blikač mají i na řadě nepřehledných tram. přejezdů, výjezdů mimo komunikaci a právě na částech těch signalizovaných přechodů pro chodce, či na přechodech nesignalizovaných, ale přes koleje nepřehledných. V celém městě je tak používán jeden blikač upozorňující na tramvaj a má to logiku.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 25.9.2011 9:14

kruťák píše:... Zařízení, které mi říká "v blízkosti je tramvaj, počkáme až odjede"... Stejnou funkci by plnila tabulka s jednoduchým sloganem "Není-li tramvaj v dohledu, přejdi. Je-li tramvaj blízko, vyčkej až odjede"... Účinek stejný a neplýtvala by elektriku :D
Něco mezi je (tady mnohými prosazované) řešení ze zahraničí - "blikač", který v případě nevýskytu TRAM v okolí je potmě ("nežere" elektřinu) a jen v případě jejího vjetí do okruhu se zapne.
A vzhledem ke skutečnosti, že vlastně jeho obdobu (nebliká jen žlutá "pozor" ani červený panáček, ale se žlutým "pozor" ještě červený obrys instalované DZ "pozor tramvaj" - viz. foto 14 - 18 a 43 navíc doprovázené zvukovou výstrahou "pozor tramvaj") máme instalovanou na dvou přechodech zastávky Poliklinika Barrandov a viditelně to tam funguje, tak proč by to nemohlo fungovat jinde? S tím že zvuková -mluvená výstraha a blikající červený obrys DZ by se instaloval, tak jak na oné zastávce je, jen v případě špatných rozhledových podmínek na TT. Naopak žluté světlo "pozor" by mělo být vždy doplněno stínítkem proti odrazu slunečního světla, jenž je vždy na běžných semaforech a v případě sepnutí TRAM by mohl vydávat klasický "přechodový" zvuk "stůj" pro nevidomé.

PS: Navíc takové zařízení chodce "jen" upozorňuje na aktuálnost potřeby opatrnosti, ale nezakazuje jim přejití i těsně před stanicující TRAM bez řidiče v kabině (např. z důvodu nástupu/výstupu vozíčkáře) či po vizuálním kontaktu s ním, že se ještě nechystá rozjet a mohou přejít.

Opět musím děkovat autorům Prtek za skvělou práci - zveřejněnou fotodokumentaci TT.

Uživatelský avatar
kruťák
Uživatel
Příspěvky: 3166
Registrován: 23.2.2010 0:24
Bydliště: mobilnitabla.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od kruťák » 24.9.2011 23:26

Když už jsme u těch přechodů, tak mě potěšilo, že ta zvrhlost na Kublově už je aspoň seřízená a detekuje tramvaje, takže když odjedou, skáče přes trať zelená chodcům. No otázka je, jestli potom takové zařízení jaksi nepostrádá smysl. Zařízení, které mi říká "v blízkosti je tramvaj, počkáme až odjede"... Stejnou funkci by plnila tabulka s jednoduchým sloganem "Není-li tramvaj v dohledu, přejdi. Je-li tramvaj blízko, vyčkej až odjede"... Účinek stejný a neplýtvala by elektriku :D

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 24.9.2011 23:05

Martin Šubrt píše:...Mimochodem. Na Dvorcích přibyl další panáček na ostrůvek ve směru zc, kde ještě nedávno nebyl. Přechod byl dělený pouze na dvakrát. Tj. člověk ze zastávky zc koukal na panáčka za vozovkou, který platil i přes trať. Teď je tam ještě jeden panáček, který nemusí svítit volno, když ho svítí ten původní na chodníku. Navíc ten nový nějaký šikula pověsil víc než 2,5 metru vysko, tj. mimo zorné pole chodce, daleko výše než ostatní. Už jsme posílali varování, že se tam něco stane...snad bude panáček dán zpět níže...
V první citované větě máš chybu - panáček byl přidán na ostrůvek DC! Popis původního správného chování chodců máš však správně.
Vyšší umístění nově přidaného SSZ jsem si doteď neuvědomil, ale máš pravdu a chtělo by jej skutečně "srovnan" s tím původním.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 24.9.2011 22:00

Karosák: Shromáždil jsem fota z částí řízených přechdů přes koleje v cizině, aby bylo vidět, že se v 90% případů umisťuje max. blikač, nikoli panáčci. Prezentování se blíží .-). Chodci se skutečně chovají tak, jak bylo popsáno, tj. jdou když tramvaj nejede. Je k tomu jednoduchý důvod. Chodec vnímá proud tramvají jako výrazně nespojitý. Podvědomě nechápe, proč by jej při přecházení kolejí měl chránit semafor, když může přejít bezpečně téměř kdykoliv. jen když jede tramvaj, tak počká. Sám mám na těchto místech stejný problém. Vystoupím a přemýšlím, jak přejdu vozovku na druhé straně, jen zkouknu tramvaje okolo a jdu podle jejich rozmístění, stání, blížení se. Třeba na Dvorcích. Panáček řeším často s velkým překvapením.

Mimochodem. Na Dvorcích přibyl další panáček na ostrůvek ve směru zc, kde ještě nedávno nebyl. Přechod byl dělený pouze na dvakrát. Tj. člověk ze zastávky zc koukal na panáčka za vozovkou, který platil i přes trať. Teď je tam ještě jeden panáček, který nemusí svítit volno, když ho svítí ten původní na chodníku. Navíc ten nový nějaký šikula pověsil víc než 2,5 metru vysko, tj. mimo zorné pole chodce, daleko výše než ostatní. Už jsme posílali varování, že se tam něco stane...snad bude panáček dán zpět níže...

Strašnickou jsem řešil loni na jaře. Zbytečné pevné volno pro busy, co tam už skoro nejsou, a při nichý na sebe čumí tramvaják i řidič auta a nechápou, co asi tak může mít volno. A tuším, že to busové mělo snad i přes 20 sekund. Osobně jsem navrhoval SSZ zbavit semaforu úplně a dát přednost tramvaji a autům zvednout vozovku a dát jen do jednoho pruhu. Ale už dva roky slibují obnovu SSZ, ale pořád se to vleče. Naopak asi přibude přechod přes hlavní...

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 24.9.2011 19:31

Obávám se, že brečíš hezky, leč marně pane kolego. 8-) :lol: Aneb jak už tu kdysi psal kolega MŠ, na magistrátu hačají již dlouho takoví chytří pánové (ano to jsou ti klauní), jež razí myšlenku že chodec porušuje předpisy, SSZ je v pořádku a čím víc SSZ tím víc bezpečí. Navíc to hezky vypadá ve statistice, když se napíše že za téhle radnice vzniklo xybž SSZ a jak se tedy hezky stará o bezpečí občánků. Že je realita jinde je jim šumák.
Takže asi oholím fousy, vezmu montérky a jdu ti pomoct (s tím ručním nářadím). :lol:

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 24.9.2011 14:20

A teď si ještě trošku poskuhrám k té Černokostelecké. Je tam pevný cyklus, ale nebývala tam kdysi předvolba na kontakt :?: Teď je to tam s vyjetím na čas skoro stejně pitomý jak na Kubáni. Říkám skoro jen proto, že cyklus je o kousek kratší, než ta Kubáň. No a když to vyjde tak se odzevluje tak půlminutka, či víc, na čočky, pak další zevl, protože na kolejích stojí kolona a tím pádem pak rovnou uteče volno na Limuzské, takže na Solidaritě S<110 sec jak fík a Vinohradská na obzoru :? Ale dobře, za to může spíš IAD, než SSZ, ale ta Strašnická mi pije krev každý den. Já vim, že už jsem se tu o ní rozšiřoval, ale co to je za klauni :?: Mám odpoledne vyjet se spojem M22. Přede mě se stihne dostat 19, 7, či 26, což není zas tak neobvyklé, někdy i dvě pořadí různých linek. Takže Strašnická je až na 3. cyklus a v Olšinách to není lepší, protože je-li přede mnou něco co odbočuje doleva, čekám ještě na něj a do metrolinkového intervalu se zařazuji zpožděn právě o metrolinkový interval. Takže jako country-pohoda :D A to si vzpomínám na jeden 26ko-svačinový den, kdy ono SSZ nefungovalo a jak to krásně odsejpalo. A to ani auta nemusela pouštět, děr na projetí je tam podle mě dost. A ten přechod pro chodce, to je taky jen aby tam byl :smt031 viz. můj příspěvek k SSZ přes TT. Takže tomuhle ať se někdo podívá na zoubek v zájmu zvýšení bezpečnosti provozu MHD, protože jinak se tam vydám s nalepeným falešným knírem a ručním náradím :lol: :smt093

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 24.9.2011 13:54

Nevím jestli by to pomohlo jako důkaz pro NE SSZ na přechodech přes TT, ani nevím jak to pro dotyčný orgán zformulovat, ale všiml jsem si, a jistě nebudu sám, že chodci je jedno jestli je na přechodu přes TT klasické SSZ, nebo ne. Typicky Z:arrow: Chodec vystoupí, rozhlédne se a jde. Většinou nekoukají na panáčka, ale na mě, jestli pojedu nebo ne. Já si jich všímám jen periferně a upřeně hledím na čočky. Chodec chvíli zírá a když vidí, že stojím, vydá se přes trať. V tu chvíli mi to padne, cinknu a...jasný, nepřejedu ho, počkám. Ale většinou se dočkám ještě blbých xichtů, proč na něj zvoním a proč se chci rozjet zrovna když tam vlezl. Zbytečně to vytváří konfliktní situace, protože prostě chodce na přechodu přes TT SSZ NEZAJÍMÁ :!: :smt013 V tomhle pak mnohem lépe fungují zbylé přechody před zastávkou, kdy mám s chodci oční kontakt a mohu jim ukázat, ať jdou, nebo cinknu na znamení, že se budu rozjíždět+se na ně podívám, jestli všichni pochopili. Ideálně Kavalírka Z:idea:

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 22.9.2011 22:14

Nevadí, děkuji. Budeš-li chtít s čímkoli pomoci a bude-li to v mých silách, stačí říct.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 22.9.2011 22:07

Bobik píše:Měl bych dotaz na kolegu MŠ ohledně Hradčanské, aneb jak jde boj s větrnými mlýny? Je ještě brzo se ptát? Žádná šance na zrušení? Nebo je "potřeba" tam ještě pár lidí přejet aby se ledy hnuly?
Je to bída. Bylo mi povoleno tam něco natočit jako důkazní materiál. Ovšem aktuálně se řešily a řeší 133 v Řásnovce, SJM, nějací zpoždění partyzáni nebo co :-) apod., což znamená, že na věci, které si člověk vymyslel sám, není čas v pracovní době ani mimo ni, protože předchozí úkoly se v pohodě postarají i o plné víkendy. Takže zatím se omlouvám.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 22.9.2011 21:57

Měl bych dotaz na kolegu MŠ ohledně Hradčanské, aneb jak jde boj s větrnými mlýny? Je ještě brzo se ptát? Žádná šance na zrušení? Nebo je "potřeba" tam ještě pár lidí přejet aby se ledy hnuly?

kasme
Uživatel
Příspěvky: 1183
Registrován: 28.8.2007 9:37
Bydliště: hostivar-hlavni.rajce.net
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od kasme » 19.9.2011 9:24

dneska jsem prvně viděl, že SSZ Olšanská x Jičínská (Olš. náměstí) umí fázi pro odbočení i vložit. Doposud umělo jen měnit délku...

Uživatelský avatar
chemik
Uživatel
Příspěvky: 1776
Registrován: 29.5.2009 10:02
Bydliště: Tam, kde jezdí třistačtrnda

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od chemik » 18.9.2011 14:27

když si to umíš spočítat, tak tě jedno desetivteřinový zastavení nemůže zdržet...

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10206
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 18.9.2011 13:51

Bobik píše:Aha, to auto tam NEMÁ CO DĚLAT, ale vynadáno dostane Milan. Bezva. #-o
Nikdo nepolemizuje nad tím, že auto udělalo přestupek nebo jsem to snad někde napsal?

Jenom se pozastavuji, jak při náročném výkonu řidiče tram má tolik času kontrolovat ostatní a naprosto zbytečně zastavovat na trati...

Odpovědět