Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Brejšín
Uživatel
Příspěvky: 1402
Registrován: 03.5.2005 18:17
Bydliště: Kde dobře vařej

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Brejšín » 15.12.2012 20:33

dík za info k ND.

Nicméně Koh-i-noor od Bohemky nevím proč, ale občas utíná volno těsně před TRAM a to i v takový okamžik, kdy volno padne těsně před průjezdem vzdáleného přihlašováku (tak na to šlápnu neb počítám s tím, že to určitě podrží), takže docela podivně neb k úspěšnému průjezdu by stačilo 5 vteřin navíc. Jindy přihlašovák projedu v okamžik, že si říkám "to už na mě nepočká" a ono to drží a drží, no a 20 metrů před "prásk" (se zkušebkou, systémem plná jízda přibrzdění na nouzovku před výhybkou to vychází na stůj na úrovni čela, čili se projede, jen to jaksi nelze aplikovat s linkou).Pak proběhne nějaká hodně zkrácená kolizní fáze a za 20 vteřin to dá znovu volno.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 15.12.2012 20:21

Brejšín píše:Dnes se nějak divně chová křižovatka Národní Divadlo od Národní, nečeká ani na vlak který už projel přes ROV, a projede jen jedna souprava. Prostě v tomto směru zkracuje volno na absolutní minimum a to z boku nebyla navole jediná tram.
Nemám čerstvé info, ale od cca 3. 12. nefunguje detekce tramvají od mostu. Kvůli pracím na vodovodu je sundaný stožár SSZ, na kterém visely příslušné tramvajové detektory. Kolona aut stojí běžně na celém mostě, zdržení TRAM narůstá. O směru od Národní nevím, ale zjistím.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 15.12.2012 20:18

Výtoň je třeba doladit. Během provozu byla zjištěna 1 chyba a asi 5 nedokonalostí v řízení. Doladění DŘ je snad zpracované a nevím, kde to vázne. Křižovatka se sice výrazně zlepšila oproti předchozí hrůze, ale v tomto případě lze dosáhnout dalších zlepšení lehkými úpravami. To se týká i směru od Podolí, který vyšel při měření opravdu nejhůře, v podstatě kvůli blbostem.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 15.12.2012 20:11

SSZ Koh-i-noor je na tom lépe než Otakarova. Ale mohlo by být lepší. Nicméně nefunguje tu jen vkládání oblouku pro 22 na 2 místa v cyklu. Jednak je tu klasické prodlužování vlastní fáze od vzdálených kontaktů na Vršovické z obou směrů a (nevýznamné) od EOV ze všech tří směrů. Dále je tu předvýběr kolizní fáze od vzdálených kontaktů na Vršovické z obou směrů. Je to zdánlivě nenápadné, ale hlavně dc to výhodně natáčí polohu cyklu, aby pak řízení na tramvaje reagovalo rychleji. Dále je tu předvýběr vlastní fáze od všech EOV. A jako malý bonus také prodlužování kolizní fáze od Moskevské. To se projevuje tak, že vozidlové volno pro Moskevskou dobíhá podle tramvaje, která se přihlásí na výjezdu ze zastávky. A v momentě, kdy se přihlásí na EOV, vybere se volno vlevo / vpravo.
Základní problémy tohoto SSZ bych definoval takto:
1) Koordinované řízení, které dorovnává SSZ neustále do cyklu. Od Bohemky je koordinace pro auta logická. Jenže za situace, kdy se z tohoto směru za silného provozu táhne jedním pruhem kolona vozidel (i přes přechod pro chodce), trochu ztrácí význam. Navíc preferenční nároky MHD na SSZ jsou obecně izolované jevy, které průběh cyklu přitom hodně mění, takže cyklus i v koo řízení vypadá pokaždé jinak. Mohlo by se zkusit, aspoň přes pracovní den, izolované řízení.
2) Vzdálený kontakt na vjezdu do zastávky Koh-i-noor dc nedokáže poznat, zda se přihlašuje tramvaj vpravo (22), nebo přímo. Automaticky počítá logicky s tím, že jede přímo. Takže pro 22 je v podstatě k ničemu a často to znamená, že si 22 vyčerpá konto cyklu pro prodlužování na přímý směr, ve druhé poloze už proto volno vpravo nepadne a čeká se na další výběr. Takže kontakt je třeba nahradit vzdáleným rádiem. V roce 2014 by měla proběhnout RTT Vršovická a zde se tedy otevírá šance na příjemné zlepšení.

Uživatelský avatar
Brejšín
Uživatel
Příspěvky: 1402
Registrován: 03.5.2005 18:17
Bydliště: Kde dobře vařej

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Brejšín » 14.12.2012 10:48

Dnes se nějak divně chová křižovatka Národní Divadlo od Národní, nečeká ani na vlak který už projel přes ROV, a projede jen jedna souprava. Prostě v tomto směru zkracuje volno na absolutní minimum a to z boku nebyla navole jediná tram.

johndj
Uživatel
Příspěvky: 185
Registrován: 05.4.2009 21:17
Bydliště: Zličín
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od johndj » 12.12.2012 13:18

Nejlepší preferencí na Výtoni byli policajti, kteří křižovatku řídili v létě 2011. To byla na této křižovatce preference tramvají 100%.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3856
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 12.12.2012 12:05

Taky ten malý Eden nemám rád a nejradší jsem když je potmě, nebo na blikačku, což se občas poštěstí :P ale uznávám, že pro IGK a případné kolize tam to SSZ má smysl, ten výjezd z TESCA i Kodaňské nicmoc, auta by postávala na kolejích, protože projet to najednou během dne asi nende a z výjezdu je vidět prd.
Ad Grossák: Když jsi říkal, že by Otakarova neprošla kvůli výše uvedenému, tak co by se řeklo na nový Koh-i-noor? Podle mě taky umí pouze vkládat fáze pro odbočení na 2 místa v cyklu a toť vše. Prodloužení, předvýběr..e.e. Ale to je jen klasifikační dotaz. Zrovna Koh-i-noor býval peeeeklooo humus :evil: , takže jsem taky moc moc rád, že tam je co tam je 8-[
A taky děkuji za vysvětlení všehomožného Z:idea:
A ještě k Výtoni-taky mi přijde, že od Podolí, to není zrovna (O)řechofka :? Bývalo to lepší, ale jestli tohle někomu pro optimalizaci stačí a dál už to nikdo mrvit nebude, tak si jen utřu pot z čela a opět jsem rád za zlepšení, proti třeba loňsku 8-)

Uživatelský avatar
Fořtík
Uživatel
Příspěvky: 2418
Registrován: 13.11.2003 22:51
Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Fořtík » 12.12.2012 0:43

Grossák píše:1. Nemyslím si, že se jedná o vzájemné odhlašování tramvají. Když jede k SSZ současně více vlaků, může se stát, že pro první vlak ještě zbývá konto na prodlužování, ale pro druhý už ne. Takže se volno ukončuje za prvním vlakem. Další už je přihlášen do příštího cyklu... To je bohužel průřezový jev, který se na tramvajemi frekventovaných místech v hlavním směru stává často (zde 1,25 spoje / minutu a oba směry). Pomocí je mít kontakty daleko od křižovatky a hodně předvybírat kolizní fáze od TRAM, aby 1. TRAM projížděla často na začátek volna. Pak zbývá konto na další vlaky.
Možná se nejdená, možná jo. Já, jako laik, to jinak pojmenovat neumím. Nicméně fakt, že tramvaj, která se od Slavie rozjíždí je schopna zrychlit na plnou traťovou rychlost, aby pak dostala stůj pár metrů před čenich je opravdu megazrůdnost, která má jen dvě možná řešení: 1) masokombinát, 2) průjezd na stůj. A ani jedno není dobré! (-X

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 12.12.2012 0:37

1. Podmíněná / absolutní preference je terminus technicus. Je to popsáno v technických podmínkách a vždy je přitom nezbytné, aby došlo ke zřetelnému zvýhodnění TRAM proti ostatním a snížení zdržení. Preferenční prvky: prodlužování vlastní fáze, předvýběr vlastní fáze, vložení vlastní fáze, změna pořadí fází, prodloužení kolizní fáze, předvýběr kolizní fáze. V Praze u tramvají je tato kategorizace férová. Mrkněte na seznam. Za hraniční bych považoval SSZ Bělehradská - Otakarova, která umí zřejmě jen vkládání oblouků na 2 místa v cyklu a dnes by jako s preferencí pravděpodobně neprošla (podobně jako Flora nebo Želva). Ale historicky tam je.

4. Tramvaje se ke druhé křižovatce přihlašují vždy odhlašovákem té první. Nevím, že by se tam kdy upravovaly časy. Může se stát, že hapruje detekce a tramvaje se přihlašují až blízkými detektory. Příležitostně se podívám. Ale když jsem tam jel minulý týden, vše bylo OK.

Myslím, že to snad není o politicích. Ale nevím, o čem to je. Nesmyslům nerozumím.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 11.12.2012 19:00

1. Já vím, já vím, jsem rád alespoň za něco. Nicméně podmíněná preference - to co to je? Jsem myslel že máme dynamicky řízený křižovatky, tudíž se nejedná o preferenci ale o ono dynamické řízení, pokud tram je v nejbližší možné době puštěna. A za preferenci považuju pokud jí to padne "do jízdy". Není ta "podmíněná preference" nakonec spíš nějaká politická berlička aby to hezky vypadalo ve statistikách?

3. Ne, to OR jsem samozřejmě myslel jen v nutných a odůvodněných případech. Taková OR na Hradčanské bez SSZ mi nevadí, ovšem jako systémové řešení špatně fungujícího nesmyslného SSZ mi vadí velmi.

4. Napsal jsem to nejspíš blbě - tedy, vyjedu z Vltavský, projedu oblouk (cca 30-35 na konci) a zrychluju až k sekci (40-45) odkud to nechám kutálet, což spadne na těch ideálních 35-30 do esíčka k Tržnici. Dřív to plynule padalo do jízdy s max lehkým přibržděním, dnes tento styl nejde, pokud se pojede takto, musí se přibrzdit docela dost. To samé podobné na druhou stranu. Přijde mi, že kdysi se navolovalo podstatně dřív. Nicméně to všechno jsou detaily, které jsem použil pouze jako příklad, proč a jak si představuju či nepředstavuju ideální preferenci. Nakonec jsem rád, že to běhá jak to běhá a nerad vzpomínám na dobu před pěti lety.

No a tohle celý povídání patří mezi věci, který bych třeba rád viděl na školení. Protože myslím, že by lidem dost pomohlo, kdyby se dozvěděli proč to a to nejde nebo jde tak jak jde. Ale chápu, vysvětlovat, že menšina věcí nefunguje kvůli technickým omezením a většina kvůli blbosti politiků by nespíš znamenalo, že by dotyčný byl druhý den nezaměstnaný.

Každopádně díky za osvětlení.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 11.12.2012 17:21

SSZ Vršovická - Kodaňská není ideální, ale možná by bylo dobré pro kritiky zkusit, jak by asi fungovalo, kdyby tam preference opravdu nebyla. Ostatně když v minulosti občas nechodila detekce, bylo to vidět.

1. Nemyslím si, že se jedná o vzájemné odhlašování tramvají. Když jede k SSZ současně více vlaků, může se stát, že pro první vlak ještě zbývá konto na prodlužování, ale pro druhý už ne. Takže se volno ukončuje za prvním vlakem. Další už je přihlášen do příštího cyklu... To je bohužel průřezový jev, který se na tramvajemi frekventovaných místech v hlavním směru stává často (zde 1,25 spoje / minutu a oba směry). Pomocí je mít kontakty daleko od křižovatky a hodně předvybírat kolizní fáze od TRAM, aby 1. TRAM projížděla často na začátek volna. Pak zbývá konto na další vlaky.

2. Semafory (velký a malý Eden) nejsou moc zkoordinovány. Jeden v dynamice, druhý napevno... Je škoda, že Eden, který byl v 80. letech minulého prvním preferenčním pokusem v Praze, funguje v roce 2012 v pevném řízení. Ideální by bylo, aby semafory fungovaly v dynamické koordinaci s volnou délkou cyklu.

3. Přihlášení dc je moc blízko, na stopčáře velkého Edenu. To většinou nestačí. Aby se přihlášení mohlo dát na výjezd ze zastávky Slavia dc, je třeba zavést preferenci na velkém Edenu, viz bod 2.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 11.12.2012 17:09

1. Preference neznamená ani to, že tramvaj před SSZ nezastaví, nezpomalí. To platí pouze preferenci absolutní, a to vždy jen pro první tramvaj. (Navíc se to v minulosti kategorizovalo trochu s odřenýma ušima.) Zřetelná reakce řízení na TRAM s efektem zkrácení zdržení je také preference, a to podmíněná. Je to definováno i v TP pro návrh SSZ. Samozřejmě ideální stav je, když i při podmíněné preference tramvaj většinou není nijak omezena. A takových semaforů není málo.

2. Omezím se na samostatné přechody z volné trati. Do jízdy padá na nejvyšší dovolenou rychlost: Hradčanská dc, Hradčanská zc, Obora Hvězda zc, Poštovka dc, Kolbenova zc. Nepadá do jízdy na nejvyšší dovolenou rychlost: Vinohradské hřbitovy zc, Želivského dc. Možná mě někdo doplní, nevím všechno.

3. Ano, v podstatě všechny přechody jmenované v bodě 2 jsou nesmyslnou přítěží pro chodce i pro TRAM, s neprokázaným efektem na bezpečnost provozu a zřetelně zhoršující plynulost provozu. Ale samozřejmě je nesmysl opatřovat přechody OR, ostatně předpokládám, že tak jste to ani nemyslel.

4. Na Bubenském nábřeží je téměř maximální možná preference, dopravně i technicky. Nevím, co je to plížit, ale průměrná rychlost od detektoru ke stopčáře je cca 30 - 35 km/h. Je to zde samé esíčko, oblouk a technický stav tratě není zrovna valný. Přiznám se, že když dojíždím prodlužované volno a nemám času nazbyt, jedu lehce rychleji než normálně, ale dost řidičů tu naopak jezdí ještě pomaleji, než jak padá volno. Přitom je třeba, aby v tomto zatíženém místě nesvítilo volno pro TRAM zbytečně. Až bude TT po reko třeba s lepšími návrhovými parametry a převýšením koleje, tak bude možná prostor na úpravu. Teď buďme rádi. Vzpomeňte si, jak to zde fungovalo před 5 lety.

Pro 2. TRAM od Vltavské to podle mne určitě prodlužuje (prodlužuje i pro 2. ptg). Problém je v tom, že je třeba přihlásit se (na výjezdu ze zastávky) dřív, než se poslední pantograf jakékoli jiné TRAM odhlásí, což se často nepovede. Fázový přechod do aut přitom začíná o něco dříve než padne stůj TRAM od Vltavské, takže to pak vypadá, že to uteklo prakticky před nosem. Bohužel, přihlašování na vjezd do zastávky dát nelze.

S čekáním na volno po navolení od Vltavské zc také nelze víc dělat. Ihned po přihlášení nastává fázový přechod do TRAM. Nejprve se však musí rozblikat předsignál pro vozidla, pak je možné vozidla a chodce ukončit a pak teprve jede TRAM. Škoda, že se většina řidičů TRAM dosud nenaučila, jak zde nezabrzdit, i když na druhou stranu zlepšení oproti počátku je.

Pokud vjíždíte na přejezd u Tržnice 45 nebo 50, tak jsem rád, že jste ještě nevypadl z kolejí. Kdy to tam padalo na 50 (45)? Jinak myslím, že k tomu platí to samé co o protisměru k Vltavské.

5. Řešení typu Kavalírka je ideální. I když proti Hradčanské má vyjednávací výhodu, že čela zastávek jsou u přechodu.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10211
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 11.12.2012 9:03

Fořtík: To jsme na tom stejně. Já tuhle zkušenost mám sice s autem, ale totožnou. Mám červenou u výjezdu z Tesca a koukám na zelenou na "velké" křižovatce u Edenu. Jak mile se mi to překlopí pro mě, tak tam padá červená...

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 11.12.2012 8:59

Grossák píše:K režimu na přechodech přes TT: Preference neznamená trvalé volno pro TRAM, ale volno pro TRAM, když ho potřebuje.
O.K. s tím souhlasím. Nicméně tím pádem není preference skoro nikde, neboť mě to v mnoha případech nutí minimálně brzdit. Tedy tram. nepadá volno, když ho potřebuje. Chápu určitá "technická" omezení (např. potřebu dostatečné vzdálenosti ohledně včasného přihlášení), ovšem nikoli v místech, kde k nim zjevně není důvod.
Grossák píše:Když volno padá do jízdy a s předstihem, aby vše proběhlo v klidu, v čem je problém?
V ničem, pak to funguje skvěle ke spokojenosti všech. Ovšem na kolika /z kolika/ křižovatkách to takto skutečně funguje?
Grossák píše:Proč obtěžovat chodce mačkáním tlačítka a pak čekáním na volno (stejně nepočkají), když nikde není žádná tramvaj? Navíc preference je pak kvalitnější.
Pro obtěžovat chodce vůbec nějakým SSZ přes TT když stejně nečekají? Navíc i OR přes ten přechod je rychlejší než jakákoli byť sebelepší preference. A levnější.
Grossák píše:Nebo mezi Pražskou tržnicí a Vltavskou není preference?
Dle citované první věty - ne, není. Od Tržnice: 1. přejezd funguje naprosto super, i umí krásně prodlužovat pro druhého, ovšem k Vltavské je to už horší, tam se musí skoro až plížit aby to vyšlo do jízdy. Od Vltavské: tragédie, prodloužit neumí ani jako 2., ani pokud jede něco v protisměru. Navíc se po navolení čeká déle. K Tržnici se též musí dost brzdit, aby to vyšlo taknějak do té jízdy. Opět upozorňuju že jako noční řidič se tam rozhodně nepohybuju v ranní špičce. A co víc - v těchto večerních hodinách tam pamatuju že to perfektně skákalo do jízdy když ne v 50, tak v 45 určitě. Takže vím že to umí a že to jde.
Grossák píše:A hlavně pokud je přechod řízen na 3 samostatné části, může se další volno pro TRAM vybírat po velmi krátké době. Třeba na Hradčanské po 17 s, na Poštovce to bude asi ještě méně. Při klasickém řešení "zelená pro chodce najednou" může vzniknout klidně půlminutová "kláda".
A při řešení typu "Klamovka" se dokonce nemusí čekat na žádné volno. Ani chodci, ani tram. Ostatně funguje to zhruba stejně dlouho, je tam zhruba stejná frekvence lidí a kolik bylo mrtvejch na Klamovce a kolik na Hradčanský?

Uživatelský avatar
Fořtík
Uživatel
Příspěvky: 2418
Registrován: 13.11.2003 22:51
Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Fořtík » 11.12.2012 2:37

Chtěl bych si postěžovat na SSZ Vršovická x Kodaňská - to je křižovatka, která umí naprosto všechno, jen ne preferovat tramvaje. Mezi její nejobludnější kousky patří vzájemné odhlašování tramvají a to jak jednosměrně, tak obousměrně. Rozjíždím se od Slavie na volno na Vršovická x Bělocerkevská (U Slavie), proti mě se blíží něco od Koh-i-nooru. Než se dostanu ke křižovatce, tramvaj v protisměru křižovatku projíždí a následuje tvrdé stůj přímo před nos. Ten samý případ nastává, jede-li přede mnou jednopantografová tramvaj (za dvojicí T3klonů se mi to nestalo). Oba se rozjížíme na stejné volno na Slavii, ona projede v pohodě, druhá tramvaj dostane stůj pár metrů před čenich. To opravdu není dobré! (-X

Dále tu někdo psal, že Výtoň je až moc dobrá a že je jí třeba optimalizovat - povedlo se. Druhé volno do Podolí od Palackého náměstí se po levém odbočení z nábřeží už nevybírá (ověřeno v sobotu a v neděli několika průjezdy s linkou 17). Předpokládám, že zde proběhla ona zmiňovaná optimalizace - jestli ani, povedlo se to "dokonale". :roll:

Odpovědět