Preference / antipreference MHD
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Re: Preference / antipreference MHD
Obávám se, že žádný předpis nezakazuje autům jezdit.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4625
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Preference / antipreference MHD
..zajistit, tedy vymáhat, dodržování předpisů. Když se na nějaký vymáhání zvysoka se.e, tak to dopadne přesně takhle - vypínáním preference, protože jinak se auta rozlejou naprosto všude a zablokujou úplně všechno...
Na vymáhání dodržování předpisů se dlabe, na dokončení potřebných dopravních staveb se taky dlabe, jen se o tom roky mluví a pak to dopadá takhle. Ale všechny politický strany si stejně na letáky tisknou kecy o preferenci MHD...

Re: Preference / antipreference MHD
Naprosto Tě chápu. Klíčem pro trvalou preferenci je trvale snížit počet aut, nebo odstranit řízený přechod, který je cca 100 m za naší křižovatkou. Opatření autům pomáhá. Je to rozdíl. Bohužel i pro tramvaje. I tak, co jsem včera viděl, za půl hodiny odhadem 40 % tramvají projelo SSZ plynulle. Kolona od tanku nebyla. Jen jedna tramvaj za cca 30 minut byla zablokována kolonou za zastávkou a nestihla prodlužované volno.
Kdyby neexistovalo vypínání preference, včera večer by nastal kolaps v oblasti v řádu desítek minut. Doprava by se začala rozlévat do okolních ulic, byl by větší tlak do Holečkovy, která by nepobírala a část aut by se vracela do Štefánikovy. Nebo snad i do Karmelitské?
Samozřejmě je otázka, jak by se doprava chovala po týdnu, po měsíci, až by si změna sedla. To samozřejmě nikdo neví a muselo by se to vyzkoušet.
Připomínám, že v Holečkově je nyní omezení a SSZ pro kyvadlové řízení provozu, kousek od tanku. I to má zřejmě za následek více aut přes Kartouzskou.
Kdyby neexistovalo vypínání preference, včera večer by nastal kolaps v oblasti v řádu desítek minut. Doprava by se začala rozlévat do okolních ulic, byl by větší tlak do Holečkovy, která by nepobírala a část aut by se vracela do Štefánikovy. Nebo snad i do Karmelitské?
Samozřejmě je otázka, jak by se doprava chovala po týdnu, po měsíci, až by si změna sedla. To samozřejmě nikdo neví a muselo by se to vyzkoušet.
Připomínám, že v Holečkově je nyní omezení a SSZ pro kyvadlové řízení provozu, kousek od tanku. I to má zřejmě za následek více aut přes Kartouzskou.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6379
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Preference / antipreference MHD
Takže se vylévá vanička i dítětem. Aby nám náhodou nedošlo ke koloně aut V botanice, vytvoříme úmyslně kolonu vozidel (včetně nezanedbatelného počtu tramvají) ve Štefánikově. Reálně to IAD stejně nepomůže, protože úzká hrdla jsou u Tančícího domu a pak Kartouzská x Plzeňská.
To je ta mnohokrát proklamovaná preference MHD v praxi...
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Re: Preference / antipreference MHD
SSZ Štefánikova - Kartouzská: dynamické řízení, i v inkriminované době. Při udržení delší kolony v ulici v Botanice a současně volnému odjezdu Kartouzskou dochází automaticky k vypnutí preference. Nyní před Vánoci je to častější a dělo se tak i dnes odpoledne a večer. Pokud by se preference nevypnula, problémy by se přenášely do širokého okolí. Při velkém zatížení křižovatky se projevuje velmi nízká vzdálenost k dalším SSZ po směru jízdy. Vlivem dočasného rozbití koordinace dochází k poklesu reálné kapacity.
Vypnutí preference spočívá v zákazu narušování koordinace pro auta nároky MHD. Ale není to pevný program, ani původní způsob řízení. I v tomto režimu dochází k mírnému prodlužování kolizní fáze, k prodlužování vlastní fáze, k odložení volna pro souběžná auta, k reakci na vzdutí od tanku delšími zelenými.
Více bych uměli, pokud by zde jezdilo méně aut. Po zprovoznění Blanky došlo k poklesu, nejsem si však jist, zda tento pokles ještě platí.
Vypnutí preference spočívá v zákazu narušování koordinace pro auta nároky MHD. Ale není to pevný program, ani původní způsob řízení. I v tomto režimu dochází k mírnému prodlužování kolizní fáze, k prodlužování vlastní fáze, k odložení volna pro souběžná auta, k reakci na vzdutí od tanku delšími zelenými.
Více bych uměli, pokud by zde jezdilo méně aut. Po zprovoznění Blanky došlo k poklesu, nejsem si však jist, zda tento pokles ještě platí.
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3658
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: Preference / antipreference MHD
Mezi zastávkou Sparta ZC a bývalým McDonaldem vzniká nová křižovatka, pro vjezd / výjezd z nově vznikajícího areálu (bývalé hřiště vedle velké Sparty). Zatím je to jen HW připraveno a z celého SSZ funguje jen světelná závora pro proud IAD ZC (od Letenského nám.), která je zastaví, pokud videodetekce zaznamená na kolejích gumokol, který bude chtít odbočit od Hradčanské vlevo přes koleje do staveniště.
- ZXS91
- Uživatel
- Příspěvky: 939
- Registrován: 23.3.2010 19:11
- Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 72 90)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Preference / antipreference MHD
Od jedné hodiny zprovozněn přejezd přes TT na Letné, SSZ pouze pro IAD. Tak schválně, kdy tam bude první nehoda? 

-
- Uživatel
- Příspěvky: 4115
- Registrován: 23.2.2012 8:27
- Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác
Re: Preference / antipreference MHD
Mně se to stalo ve čtvrtek asi v půl 11 večer, ale zapomněl jsem to napsat hned druhý den. Ale obávám se, že moc hlášení této závady nebude, protože to asi kolegové na lidu a autoprázdné křižovatce řeší "vlastním" způsobem.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4625
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Preference / antipreference MHD
Díky, chápu. Nicméně - nešlo by u podobných závad vydat nějakej podnikovej oběžník (nebo jinak informovat), aby řidič věděl?
Re: Preference / antipreference MHD
Vždyť to říkám. 
SSZ horní Motol: zřejmě závada odhlašováku DC, předáno.
SSZ Štefánikova - Kartouzská: prověřím.
SSZ Újezd: umí se tam vložit fáze dle TRAM. Pokud byla skutečně vložena fáze pro TRAM od mostu vpravo bez TRAM, není to normální. Ale také se mohlo stát, že vložená fáze byla ta první od tanku přímo. Pak už by bylo další pořadí OK. Prověřím.
SSZ Průběžná - V Korytech je větší technický problém s HW a prý to vypadá na větší opravu. Neumím říct, proč nesvítí VN, ale odhaduji, že nefungují právě kvůli závadě. Ano, je to blbé.
SSZ Nuselská - Vladimírova: kdy se to stalo naposledy? Může někdo potvrdit?
Díky za info.

SSZ horní Motol: zřejmě závada odhlašováku DC, předáno.
SSZ Štefánikova - Kartouzská: prověřím.
SSZ Újezd: umí se tam vložit fáze dle TRAM. Pokud byla skutečně vložena fáze pro TRAM od mostu vpravo bez TRAM, není to normální. Ale také se mohlo stát, že vložená fáze byla ta první od tanku přímo. Pak už by bylo další pořadí OK. Prověřím.
SSZ Průběžná - V Korytech je větší technický problém s HW a prý to vypadá na větší opravu. Neumím říct, proč nesvítí VN, ale odhaduji, že nefungují právě kvůli závadě. Ano, je to blbé.
SSZ Nuselská - Vladimírova: kdy se to stalo naposledy? Může někdo potvrdit?
Díky za info.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 4115
- Registrován: 23.2.2012 8:27
- Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác
Re: Preference / antipreference MHD
Tak já sice nechci práskat, ale musím hlásit, že SSZ Nuselská x Vladimírova opět nebere odbočení vlevo od Horek. Výhybka se přehodí, ale stromeček se nerozsvítí (resp. rozsvítí se jen rovně) a musím s kličkou do krabičky.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4625
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Preference / antipreference MHD
Taky se přidám - SSZ Radošovická (Průběžná x V Korytech), v noci pevný cyklus. O.K., stane se, problém je ale v tom, že nesvítil stromeček - a to, že svítí celý stromeček trvale bývá obvykle jediná informace, navíc ne moc spolehlivá, že asi jde o pevný cyklus. Potřeboval jsem do smyčky, takže jsem chvíli stál a když se "nic nedělo", tak jsem holt vylezl s kličkou. Samozřejmě ve chvíli, kdy jsem byl venku, padly čočky na odbočení.
Čili co chci říct - řidič nemá spolehlivou informaci o stavu SSZ a neví, jak se má v danou chvíli zařídit. To je jedna část problému. Druhá část problému je ta, že řidiči obecně velmi neradi hrají kličkovanou.
Chodci se už naučili chodit na červenou prakticky všichni. Řidiči aut se jezdit na červenou učí už docela slušně. Evidentně někomu vadí, že řidiči tramvají zatím poměrně odolávají a jezdit na stůj se jim moc nechce. No, je na velmi dobré cestě je to naučit taky. Hlavně v noci, na zapadlejších křižovatkách a zbytečnějších světlech.

Čili co chci říct - řidič nemá spolehlivou informaci o stavu SSZ a neví, jak se má v danou chvíli zařídit. To je jedna část problému. Druhá část problému je ta, že řidiči obecně velmi neradi hrají kličkovanou.
Chodci se už naučili chodit na červenou prakticky všichni. Řidiči aut se jezdit na červenou učí už docela slušně. Evidentně někomu vadí, že řidiči tramvají zatím poměrně odolávají a jezdit na stůj se jim moc nechce. No, je na velmi dobré cestě je to naučit taky. Hlavně v noci, na zapadlejších křižovatkách a zbytečnějších světlech.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6379
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Preference / antipreference MHD
OK, takže - SSZ mezi Krematoriem a Motolem - I. v pořadí přihlásí na vzdáleném přihlašováku, odhlásí na blízkém, následkem čehož zřejmě II. v pořadí nepřihlásí vůbec, takže obvykle stůj do jízdy...
- Štefánikova x Kartouzská přes den v pevném cyklu, díky čemuž kolona až na Kinských, v noci už zase šlapala preference.
- Újezd x Vítězná - je tam nějaká forma preference ? Včera od Kinských volno rovně na Hellichovu, následuje volno pro směr Vítězná vpravo k Hellichově (aniž byla v dohledu tramvaj), pak opět volno rovně a až následně volno vpravo od Kinských do Vítězné. Přitom obvykle to volno pro tenhle směr vkládá pravidelně i když nikde nic, na což nadávam, když mam 22/23, protože mi to akorát pustí autíčka...

- potvrzuju zvláštní chování ND, 2/18 dávno fuč a stále drží odbočení
- na čočkách na Chmelnici ZC (II. v pořadí) při SZZ na blikačku svítí všechny body...

Re: Preference / antipreference MHD
K závadám: součástí logiky v řadičích je vyhodnocení poruchy příslušných detektorů. Nejde však vždy o zcela relevantní data, na řadě křižovatek se například porucha odhlašováku vyhlásí prostě jen tím, že se tramvaj z jakéhokoli důvodu jednou neodhlásí. Problémem je však spíš to, že tato data jsou offline a jejich použití v reálném čase je náročné. Na řadičích se závady detekce TRAM obvykle zjistí při pravidelných prohlídkách, které se konají nevím kolikrát do roka.
Nejčastějším podnětem jsou opravdu postřehy z terénu. Naštěstí jich není málo, protože Češi mají tendenci si stěžovat a žalovat.
Posouvá nás to trochu dopředu. Při dobrém popisu závady lze na místo ihned poslat servis, ale často je třeba provést vizuální kontrolu na místě. V řadě případů požádáme kolegy z TSK, kteří u SSZ plnohodnotně připojených k ústředně mohou zkontrolovat události i vyjet statistiku nároků na detektorech. Ideální by bylo, kdyby systém byl sám schopen rozpoznat nadlimitní rozdíly a vygenerovat zprávu. Ústředna se používá i při kontrole opravy. Bohužel odhaduji, že zatím jsou data dostupná z menší části SSZ.
Možnosti aktivní detekce sledujeme. Ale je třeba si uvědomit, že přes všechny závady jsou pořád trolejové kontakty výrazně spolehlivější a přesnější než například aktivní detekce BUS. Nyní se snažíme zvýšit spolehlivost vzdálených rádií. V aktivní detekci se už léta experimentuje s "dveřním kontaktem" ze zastávky a na jedné křižovatce už je pro něj připraven SW, ale zatím nic nefunguje. Řešení není v kompetenci JDCT, na rozdíl od pasivní detekce.
Uvidíme, co přinesou kooperativní systémy, které jsou asi na začátku testování. Moc o nich nevím.
Nejčastějším podnětem jsou opravdu postřehy z terénu. Naštěstí jich není málo, protože Češi mají tendenci si stěžovat a žalovat.

Možnosti aktivní detekce sledujeme. Ale je třeba si uvědomit, že přes všechny závady jsou pořád trolejové kontakty výrazně spolehlivější a přesnější než například aktivní detekce BUS. Nyní se snažíme zvýšit spolehlivost vzdálených rádií. V aktivní detekci se už léta experimentuje s "dveřním kontaktem" ze zastávky a na jedné křižovatce už je pro něj připraven SW, ale zatím nic nefunguje. Řešení není v kompetenci JDCT, na rozdíl od pasivní detekce.
Uvidíme, co přinesou kooperativní systémy, které jsou asi na začátku testování. Moc o nich nevím.